Hagepreken - Diensten in de openlucht.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Hagepreken - Diensten in de openlucht.

Berichtdoor Optimatus » 30 jun 2004 08:47

In een ander topic viel al meermaals de term hagepreken, misschien is het aardig om daar even op in te gaan.

Bezwaarden die niet met de PKN zijn meegegaan zijn naarstig op zoek naar een onderkomen voor de eredienst. Het is nu zomer en het weer is niet onaardig, misschien is het - en dat bedoel ik zonder spot - zelfs zinvol om een aantal diensten in de openlucht te houden. Het heeft twee grote voordelen:

- Je vestigt de aandacht op een probleem (namelijk huisvesting)
- Je getuigt niet tussen vier muren van Gods Woord, maar buiten, waar iedereen het kan horen zonder een drempel van een kerk over te hoeven gaan.

Nogmaals, het is maar een gedachtenspinsel, maar misschien is het wel het overwegen waard.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Hagepreken - Diensten in de openlucht.

Berichtdoor japijo » 30 jun 2004 09:22

Optimatus schreef:In een ander topic viel al meermaals de term hagepreken, misschien is het aardig om daar even op in te gaan.

Bezwaarden die niet met de PKN zijn meegegaan zijn naarstig op zoek naar een onderkomen voor de eredienst. Het is nu zomer en het weer is niet onaardig, misschien is het - en dat bedoel ik zonder spot - zelfs zinvol om een aantal diensten in de openlucht te houden. Het heeft twee grote voordelen:

- Je vestigt de aandacht op een probleem (namelijk huisvesting)
- Je getuigt niet tussen vier muren van Gods Woord, maar buiten, waar iedereen het kan horen zonder een drempel van een kerk over te hoeven gaan.

Nogmaals, het is maar een gedachtenspinsel, maar misschien is het wel het overwegen waard.

Ik denk een best goed idee!
Maar hoe kom je aan je stoelen, en andere artikelen die je nodig hebt voor de kerkdienst?
Idd. Als je positieve aandacht trekt (niet van de pers) dan kan het wel uitwerking hebben op onkerkelijke mensen!
Maar aan de andere kant is een regenbuitje eroverheen niet aantrekkelijk natuurlijk.
Verder is het wel een overweging waard denk ik!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jun 2004 09:24

Ehm... Volgens mij bleven de mensen vroeger gewoon staan...
Maar een klapstoel meebrengen kan toch ook?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 30 jun 2004 09:25

Optimatus schreef:Ehm... Volgens mij bleven de mensen vroeger gewoon staan...

Hmmm, staan. Dat wordt dus een dienst van 3/4!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 jun 2004 09:51

japijo schreef:

De reformatoren leerden dat waar Christus is, de kerk is. Wel of geen gebouw, stoelen, orgel of preekstoel is het probleem niet.
Een hagepreek is een gewone kerkdienst, alleen minder luxe.

Maar eh...zouden er ook klappreekstoelen bestaan ? :D

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 30 jun 2004 10:10

Maja de Bij schreef:
japijo schreef:

De reformatoren leerden dat waar Christus is, de kerk is. Wel of geen gebouw, stoelen, orgel of preekstoel is het probleem niet.
Een hagepreek is een gewone kerkdienst, alleen minder luxe.

Maar eh...zouden er ook klappreekstoelen bestaan ? :D

:lol: :lol: :lol:
Nee, volgens mij niet. Vroeger gebruikten ze gewoon een paardekar.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 30 jun 2004 17:24

Reuze idee! Argumenten om het te doen zijn al genoemd, stem ik van harte mee in! Zou ik wel aan mee willen werken om te organiseren!
In Ouddorp hebben ze in de duinen gezongen! dat schijnt heel mooi geweest te zijn. Maar of de heren predikanten er warm voor lopen? :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

wh
Mineur
Mineur

Re: Hagepreken - Diensten in de openlucht.

Berichtdoor wh » 30 jun 2004 18:07

[quote="Optimatus"]

In iedergeval zit erbij ons in de kerk ook nog een deur in de kerkmuren :!: ( we hebben trouwens maar 3 buitenmuren zijn we dan gastvrijer of zo)
Volgens mij is in ieder kerk iedereen welkom om Zijn Woord te komen
horen, en als iemand de drempel niet eens over wil om Zijn Woord
te horen :?:
Is wel een heel vreemde manier van drempelvrees.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 30 jun 2004 18:23

wh schreef:
In iedergeval zit erbij ons in de kerk ook nog een deur in de kerkmuren ( we hebben trouwens maar 3 buitenmuren zijn we dan gastvrijer of zo)
te horen

Is niet zo. Vorig jaar in het noorden van het land gekerkt, gergem, en daar waren we overduidelijk niet welkom. Een vrouw liet ons niet door toen we voorbij haar wilden gaan..............
De Koster zei geen woord. En de kerkmensen zeiden ook niets. Toen we 'smiddags in de gergem van Kampen kwamen werden we wel vriendelijk ontvangen. Trouwens ben aantal keren in Rijssen in de kerk geweest en daar was het ook maar een kille bedoening. :cry: Als Zeeuwen zijn wij toch iets anders gewend. Vreemden of vakantiegangers worden vaak mee naar huis genomen. En ik weet dat men graag in Terneuzen kerkt, al was het alleen daarvoor.................... :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 30 jun 2004 19:06

Bookman schreef:wh schreef:
In iedergeval zit erbij ons in de kerk ook nog een deur in de kerkmuren ( we hebben trouwens maar 3 buitenmuren zijn we dan gastvrijer of zo)
te horen

Is niet zo. Vorig jaar in het noorden van het land gekerkt, gergem, en daar waren we overduidelijk niet welkom. Een vrouw liet ons niet door toen we voorbij haar wilden gaan..............
De Koster zei geen woord. En de kerkmensen zeiden ook niets. Toen we 'smiddags in de gergem van Kampen kwamen werden we wel vriendelijk ontvangen. Trouwens ben aantal keren in Rijssen in de kerk geweest en daar was het ook maar een kille bedoening. :cry: Als Zeeuwen zijn wij toch iets anders gewend. Vreemden of vakantiegangers worden vaak mee naar huis genomen. En ik weet dat men graag in Terneuzen kerkt, al was het alleen daarvoor.................... :mrgreen:

Dan is het voor die gemeentes in het Noorden misschien een goed idee
maar zo te horen is dat dan in Terneuzen niet nodig z`n hagepreek.
:wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 jul 2004 01:24

Je hebt in Oostenrijk ook openluchtmissen (Volgens mij zonder opklapaltaar en -opklaphosties), dus waarom zou je iets dergelijks niet in Nederland kunnen doen in protestantse zin?

Misschien iets voor Refoweb om te proberen? Gewoon, als extra dienst in de zomer of iets dergelijks?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 jul 2004 12:25

Optimatus schreef:Je hebt in Oostenrijk ook openluchtmissen (Volgens mij zonder opklapaltaar en -opklaphosties), dus waarom zou je iets dergelijks niet in Nederland kunnen doen in protestantse zin?

Misschien iets voor Refoweb om te proberen? Gewoon, als extra dienst in de zomer of iets dergelijks?

Ja leuk, een opklapkerkdienst. :lol: :lol:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 jul 2004 13:49

... diensten in de open lucht... het zou voor mensen met fobische klachten, b.v. engtevrees ook een uitkomst zijn.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 13:52

tanteoranje schreef:... diensten in de open lucht... het zou voor mensen met fobische klachten, b.v. engtevrees ook een uitkomst zijn.

Als je in een kerk nog last hebt van engtevrees ben je wel heel erg ziek.. :roll: Kerken zijn meestal toch nog wel iets groter dan je eigen huis, of niet?

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 01 jul 2004 14:04

... ik wist dat een refoweb-bijdehandje hierop zou ingaan :) ... engtevrees moet eigenlijk zijn: claustrofobie, dus angst voor erg volle ruimten: b.v. kerk, schouwburg... Maar die hier geen last van hebben weten er niet over mee te praten... :?
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Terug naar “Archief”