Refoweb en zelfkritiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Solus
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:19
Locatie: midden des lands

Refoweb en zelfkritiek

Berichtdoor Solus » 28 jun 2004 18:30

Suggesties welkom. Aldus de mods van Refoweb.
\
Wel hier dan een suggestie: misschien kan Refoweb haar naam eer aan doen en eens een Reformatorisch forum worden. Dus ook christelijk/reformatorisch in de sfeer die je op het forum ademt. Die is nu bepaald niet reformatorisch. Wat de leer betreft verkondigen er heel wat dat je zelf wel voor Jezus kan kiezen, dat God al voor je gekozen heeft, nu jij nog, en dat de mens het vermogen heeft om te geloven. Over de absolute doodstaat van de mens van nature hoor je niets (toh bij uitstek een reformatorisch leerstuk, als je Calvijn leest), en als je er over begint wordt er meteen over je heen gewalst met evangelische leuzen van mensen die het allemaal in hun zak hebben. Gearriveerde christenen zo gezegd. Ondertussen hebben ze natuurlijk een funeste invloed op hun leeftijdsgenoten.

Vervolgens wordt van alles toegestaan als het gaat over sex, sperma doneren, grapjes over vreemdgaan en noem het maar op.

Kortom, wordt het niet eens tijd voor een grote schoonmaak en dat de moderatoren hun verantwoordelijkheid eens nemen?
Of moeten ouders hun kinderen gaan waarschuwen voor Refoweb?

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 28 jun 2004 18:35

ik vind het eerlijk gezegd juist fijn, dat er niet alleen refo's op zitten, hierdoor leer je veel meer je eigen mening te vormen. Dat wordt lastiger als je alles maar van 1 kant hoort... :roll: Dan heb je wel een mening, maar 1 die je gewoon van anderen overgenomen hebt. Dit is tenminste vaak zo, niet altijd, natuurlijk.
Wat betreft sex, e.d.: het is toch juist goed om daar op een open manier over te praten :?: :-k Beter, dan dat taboe wat er al jaren op rust...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 28 jun 2004 19:54

Zoals u elders aangaf, twijfelen sommige mensen uberhaupt aan het bestaan van refo-fora.

Een en ander is niet los van elkaar te zien vermoed ik.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Gebruikersavatar
Chip!
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 20 nov 2002 14:23
Locatie: Gouda
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 28 jun 2004 20:34

Beste Solus,
Ik heb het 1 en ander gelezen over de situatie OSW - Refoweb. Ik ga niets negatiefs over OSW zeggen, ik zeg niets negatiefs over Refoweb. Ik ga wel een voorbeeldje plaatsen.

Ik ben moslim het was een voorbeeldje he ;)
Ik wil graag in contact komen met andere moslims om over het geloof te praten. Nu zou het mooi zijn als ik daarvoor een forum op kan richten, afijn, ik krijg een server het technische geblaat sla ik over en ik richt een forum op. Al snel een hoop bezoekers. Van allerlei slag. Ongelofelijke terroristen komen op het forum en schreeuwen discriminerende teksten rond. Ook zitten er andere moslims. Moslims die over hun geloof kunnen praten zonder de dood in iedere zin te noemen. Op een gegeven moment komt er een gebruiker en die wil graag dat alleen het laatste slag mensen komt. Echter: Iedereen is welkom, zelfs niet-moslims.

Het is een klein beetje hetzelfde op Refoweb. Met mensen die van kerken afkomen waar het geloof het belangrijkste in het leven is, mensen die geen stap doen om er voor te bidden, mensen die het geloof wel grappig vinden maar alleen omdat het leuk en handig kan wezen om zo af en toe een poosje te bidden, allerlei soort. Ook niet-refo's zijn van harte welkom. De naam Refoweb betekent niet dat er geen niet-Refo's mogen komen. Net als op het moslim-voorbeeldje. Snap je een beetje wat ik bedoel?

offtopic:
1. Het zal wel een warrig verhaaltje wezen, maar hoop dat de bedoeling erachter duidelijk is.
2. Blijf nou niet de hele tijd rondstrooien met je OSW forum, ik maak ook geen reclame voor het Gathering of Tweakers forum (wat te vinden is op http://gathering.tweakers.net :mrgreen:)
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 21:05

En daarbij komt: praat je irl ook alleen maar het refo´s die alleen maar hetzelfde denken als jij?

Gebruikersavatar
Spyg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 apr 2004 21:45
Locatie: EDE BIG CITY OF GELDERLAND
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 28 jun 2004 21:09

stel dat er dingen hier gaan veranderen zullen er hier veel mensen weg gaan omdat ze het hier nu net naar hun zin hebben
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 21:14

Maar dat wil hij ook juist.. :wink:

Wel verwarrend dat er 2 topics over hetzelfde zijn btw.. :roll:

Gebruikersavatar
Spyg
Verkenner
Verkenner
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 apr 2004 21:45
Locatie: EDE BIG CITY OF GELDERLAND
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 28 jun 2004 21:17

ja volgens mij ook willen ze hier alleen gelijk denkende hebben en mensen met een andere mening mochen hier zekekr niet komen
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Refoweb en zelfkritiek

Berichtdoor henkie » 28 jun 2004 21:49

Solus schreef:Wel hier dan een suggestie: misschien kan Refoweb haar naam eer aan doen en eens een Reformatorisch forum worden. Dus ook christelijk/reformatorisch in de sfeer die je op het forum ademt. Die is nu bepaald niet reformatorisch. Wat de leer betreft verkondigen er heel wat dat je zelf wel voor Jezus kan kiezen, dat God al voor je gekozen heeft, nu jij nog, en dat de mens het vermogen heeft om te geloven. Over de absolute doodstaat van de mens van nature hoor je niets (toh bij uitstek een reformatorisch leerstuk, als je Calvijn leest), en als je er over begint wordt er meteen over je heen gewalst met evangelische leuzen van mensen die het allemaal in hun zak hebben. Gearriveerde christenen zo gezegd. Ondertussen hebben ze natuurlijk een funeste invloed op hun leeftijdsgenoten.


Hartelijk dank voor de suggestie. Een forum is een discussieplaats waar iedereen zijn mening kan geven. Vanzelfsprekend hoeven wij het daar niet mee eens te zijn. Overigens wordt door vrijwel iedereen beweert dat we wat van evangelischen kunnen leren en zij wat van ons. Als je die mening niet hoort, kun je ook niets leren.

Nog 2 opmerkingen:
Waarschijnlijk komen de 'evangelische leuzen' waar je het over hebt van reformatorische jongeren. Kijk hier eens. Je kritiek is dus voornamelijk tegen ons gericht.

Hoe wil je je suggestie in de praktijk uitwerken? Wie gaat bepalen wat reformatorisch is (je bedoelt eigenlijk: wie het bijbels bij het rechte eind heeft)? Ik zou die verantwoordelijkheid niet op me willen nemen. Over gearriveerde christenen gesproken...


Vervolgens wordt van alles toegestaan als het gaat over sex, sperma doneren, grapjes over vreemdgaan en noem het maar op.

Wij kiezen er inderdaad voor om vrijuit te spreken over intieme zaken. Doodzwijgen is geen optie. Mocht het eens uit de hand lopen dan kan dat kenbaar gemaakt worden aan een moderator. Het valt trouwens niet mee om ruim 400 postings per dag te controleren.

Kortom, wordt het niet eens tijd voor een grote schoonmaak en dat de moderatoren hun verantwoordelijkheid eens nemen?


Heb je misschien wat concrete dingen die we zouden moeten doorvoeren?
Een goed plan nemen we natuurlijk altijd over. 8)

Of moeten ouders hun kinderen gaan waarschuwen voor Refoweb?


Als je als ouder vindt dat je kind liever niet met reformatorische leeftijdsgenoten kan omgaan, seksualiteit pas ter sprake mag komen als er getrouwd wordt, niet zelf een mening mag leren vormen en verwoorden en daarvoor uit durven te komen, niet met andersdenkenden in contact mag komen en niet mag leren van anderen, dannnnn is het inderdaad beter dat je je kind waarschuwt.

Gebruikersavatar
Toriso
Mineur
Mineur
Berichten: 164
Lid geworden op: 11 sep 2002 07:39
Locatie: Het Koninkrijk der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 28 jun 2004 22:23

Onderstaande gelijkenis acht ik bij vergelijking van toepassing.
-----------
Mattheüs 13
(..)
24 Een andere gelijkenis heeft Hij hun voorgesteld, zeggende: Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een mens, die goed zaad zaaide in zijn akker.
25 En als de mensen sliepen, kwam zijn vijand, en zaaide onkruid midden in de tarwe25), en ging weg.
26 Toen het nu tot kruid opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het onkruid.
27 En de dienstknechten van den heer des huizes gingen en zeiden tot hem: Heere! hebt gij niet goed zaad in uw akker gezaaid? Van waar heeft hij dan dit onkruid?
28 En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?
29 Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.26)
30 Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst,27) en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.

Kanttekeningen
25) onkruid midden in de tarwe
Grieks, Zizania; hetwelk sommigen menen dat een Arabisch woord is, betekende voornamelijk een zeker soort van onkruid, dat men brandkoren noemt, hetwelk zonder schade van de tarwe niet wel kan uitgewied worden.

26) uittrekt.
Grieks, uitwortelt.

27) Laat ze beide tezamen opgewassen tot de oogst,
Hiermede wil Christus niet wegnemen het ambt der overheid in het straffen der boze, Rom. 13:4; noch der kerk in oefenen der tucht, 1 Cor. 5:7, maar geeft te kennen dat men daarin voorzichtigheid moet gebruiken, en dat de huichelaars en de boze niet geheel kunnen geweerd worden, overmits zij van de ware gelovigen somwijlen niet wel kunnen onderscheiden worden, gelijk het brandkoren van het goede koren, als het eerst opkomt, kwalijk kan onderscheiden worden.
------------------------
Topics die totaal verdorven zijn (puur onkruid) worden verwijderd. Topics waar ook slechte postings tussendoor staan (onkruid én tarwe) niet zonder meer. Individuele postings verwijderen is lastiger omdat ze vaak verweven zijn in de discussies.

Ik vind het fijn dat men meedenkt!
Niet het aanzien, maar het wezen!

Voda

Berichtdoor Voda » 28 jun 2004 22:30

100 % mee eens Henkie :!:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Refoweb en zelfkritiek

Berichtdoor trijntjejohanna » 28 jun 2004 22:34

Solus schreef:Suggesties welkom. Aldus de mods van Refoweb.
\
Wel hier dan een suggestie: misschien kan Refoweb haar naam eer aan doen en eens een Reformatorisch forum worden. Dus ook christelijk/reformatorisch in de sfeer die je op het forum ademt. Die is nu bepaald niet reformatorisch. Wat de leer betreft verkondigen er heel wat dat je zelf wel voor Jezus kan kiezen, dat God al voor je gekozen heeft, nu jij nog, en dat de mens het vermogen heeft om te geloven. Over de absolute doodstaat van de mens van nature hoor je niets (toh bij uitstek een reformatorisch leerstuk, als je Calvijn leest), en als je er over begint wordt er meteen over je heen gewalst met evangelische leuzen van mensen die het allemaal in hun zak hebben. Gearriveerde christenen zo gezegd. Ondertussen hebben ze natuurlijk een funeste invloed op hun leeftijdsgenoten.



misschien is het juist goed dat ze ook wat anders horen, daar kunnen ze nog heeel veel van leren!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 23:59

Henkie is goed bezug... 8) Overigens ben ik ook nog steeds benieuwd naar het antwoord van Solus op mijn hiervoor gestelde vraag.

caesar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 mar 2004 23:28

Berichtdoor caesar » 29 jun 2004 12:38

Refoweb, ga zo door! Een tip: probeer mensen die eindeloze stukken copy-pasten van andere sites een beetje af te remmen. Het vervuilt de discussie, want weinigen hebben zin om die lappen door te nemen. (voorbeeldje: topic JHWH en Allah zijn dezelfde God in het forum over Kerken en Godsdiensten)

solus schreef:Wat de leer betreft verkondigen er heel wat dat je zelf wel voor Jezus kan kiezen, dat God al voor je gekozen heeft, nu jij nog, en dat de mens het vermogen heeft om te geloven. Over de absolute doodstaat van de mens van nature hoor je niets (toh bij uitstek een reformatorisch leerstuk, als je Calvijn leest), en als je er over begint wordt er meteen over je heen gewalst met evangelische leuzen van mensen die het allemaal in hun zak hebben. Gearriveerde christenen zo gezegd.


Ja, zoals Henkie terecht opmerkt zijn deze opmerkingen van jongeren die zelf uit de reformatorische kerken komen! Geloof is niet dood. Geloof leeft!

Over de absolute doodstaat van de mens van nature hoor je niets

Als je eerst zwerver was en daarna een rijk man wordt, wil je toch ook niet meer aan je verleden denken? Zo ook bij bekeerde christenen, die leven uit genade! Terugkijken is dan zinloos...
Maar ik ben het op zich met je eens dat er op dit forum ook ruimte moet zijn voor niet-bekeerde christenen. Die mensen moeten ook over hun twijfels etc. kunnen spreken. Een deel van de refo-jongeren zit namelijk ook met die vragen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 13:12

Volgens mij zijn er hier zeker wel mensen die de absolute doodsstaat vd mens aanhangen en zelfs ook nog die hem op de manier van Solus interpreteren..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten