In de andere mogelijkheid wordt er met elkaar een kader afgesproken. Dat is niets meer of minder dan een aantal uitgangspunten. Dus niet dat alles dichtgetimmerd wordt, zoals jij lijkt te suggereren, maar wél dat men gezamenlijk een aantal uigangspunten onderschrijft, en dus NIET (zoals op Refoweb continu gebeurt) vanuit andere uitgangspunten gaat redeneren.
Ik denk dat je hier een grote denkfout maakt. Allereerst heb ik met voorbeelden aangegeven dat het theoretische kader waar we het over hebben aan alle kanten rammelt. Ik ga daar zo nog wat dieper op in. Wat er van dat kader verder overblijft delen we als uitgangspunt. FV noemde al de drie sola's en ik wil daar ook de drie formulieren aan toevoegen.
Jij gaat een stap verder en noemt daar ook een aantal uiterlijkheden bij (rokken, geen tv, geen bios, enz.). Allereerst zijn die al lang door de praktijk achterhaald. Lees de enquetes in het RD hierover nog maar eens na. Zelfs in de grootste gemene deler binnen onze achterban, de Gereformeerde Gemeenten, worden deze door jou genoemde uiterlijkheden steeds minder gevonden. Is dat een goede ontwikkeling? Zeker niet. Maar het betekent wel dat je ze niet meer normatief kunt gebruiken voor een hele sociologische groep.
- heeft Jezus aangenomen door op te staan op een EO-jongerendag, zonder Hem ooit te missen, was meteen blij, en is altijd blij en verzekerd gebleven
- 3 formulieren van enigheid hebben we niet nodig
- positief over popmuziek
- kijkt elke dag tv
- draagt als meisje een broek
- kijkt regelmatig films in bioscoop
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar dit is dus precies onze reformatorische achterban. Lees het RD er nog maar eens op na. Nogmaals: een goede ontwikkeling? Nee! Maar helaas wel de praktijk.
Aardig om te vermelden is dat over het aspect lange broeken voor vrouwen diverse reformatorische predikanten hier op Refoweb daar hun visie over hebben gegeven. Ook binnen de Ger. Gem. (waar de grootste groep van onze bezoekers kerkelijk toe behoort) wordt verschillend gedacht over het dragen van broeken.
Dus ik ben de laatste om te zeggen dat het nu zo wezenlijk is of je een broek of een rok draagt, maar ik durf wel de stelling aan dat het een belangrijk sociologisch kenmerk is. Als jij een broek draagt als vrouw/meisje en je hebt een tv in je huiskamer staan, dan ben geen typische refo, zo simpel is dat. Of je het nu leuk vind of niet.
Vijftien jaar geleden nog zou je gelijk hebben. Inmiddels is dat dus niet meer zo.
Mag het daarom niet bestaan? Ik wil aan Refoweb gewoon dezelfde inhoudelijk eisen stellen als aan het Reformatorisch Dagblad. De vergelijking is door Omega zelf getrokken.
Een voorzichtige glimlach kan ik niet onderdrukken. Om aan deze inhoudelijke eisen te moeten voldoen, zouden we dus mensen op zondag voor ons moeten laten werken. Daarnaast zouden we dan collega's in vaste dienst moeten nemen die niet tot de reformatorische kerken behoren. Vervolgens zouden we dan midden in ons kantoor een tv neer moeten zetten die ieder moment van de dag aan staat. Verder krijgt dan iedere pc een filter omdat er personeel is dat naar verboden sites surft. Inderdaad heb ik het nu over ons aller RD. En die is daarin bepaald niet uniek. Op reformatorische scholen, bedrijven, instellingen, organisaties gebeurt exact hetzelfde. Hoe dat komt? Eenvoudig. Omdat de theoretische definitie waar we het steeds over hebben slechts een facade is. Het staat niet in ons hart gegrift. Zolang de wereld daar heerst en wij niet waarlijk tot bekering komen, zijn onze zogenaamde reformatorische kaders niets anders dat een opgedrongen harnas waarbinnen we onze zonden naar hartelust uitleven.
Het heeft dan ook geen enkele zin om elkaar de maat te nemen langs prachtige theoretische definities. Waar ik diep respect voor heb zijn medechristenen die -al dan niet reformatorisch- hun geloof in Christus belijden en de Heere oprecht liefhebben. Die mensen zijn van harte welkom op deze reformatorische site. Ik zou mij diep moeten schamen als ik hen op grond van sociologische voorwaarden de toegang tot dit forum zou ontzeggen.
Saillant detail: Zo'n 10 procent van de abonnees van het RD behoort tot evangelische kringen, vergelijkbaar met het percentage bezoekers hier op Refoweb. Zij worden niet geweigerd als abonnee, noch wordt hen het recht ontzegd een ingezonden brief te plaatsen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...