vergeven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

vergeven

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 15:23

Ik heb me even verdiept in het vergeven.. Mooi onderwerp en ook mischien een moeilijk onderwerp. Bij mij reizen er iig een aantal vragen.

Johannes 20:23 schreef:Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands [zonden] houdt, [dien] zijn zij gehouden.

Als jij iemand zijn zonde vergeeft, worden zij ook vergeven (door God). Als je iemand niet vergeeft, dan moet hij zijn zonde zelf dragen.
Zou de zonde van bijv een misdadiger die mij mishandeld heeft vergeven worden door God als ik het hem vergeef? Is berouw van zijn kant dan niet nodig?

Lukas 23:34 schreef:En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.

Jezus bad zelf of de zonde vergeven mochten worden van de mensen die spote met hem.. zou deze mensen ook vergeving zijn gegeven?

Markus 11:26 schreef:Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.

Dit vindt ik heel scherp! maar ook heel duidelijk. God kan ons onze zonde niet vergeven als wij onze medemensen hun zonde niet vergeven.
Hoe kijk jij dr percies tegenaan?

2 Corinthe 2: 10 schreef:Wie gij nu iets vergeeft, die vergeef ik het ook; want heb ik iets vergeven, gesteld dat ik iets vergeven heb, dan was het om uwentwil voor het aangezicht van Christus, opdat de satan op ons geen voordeel mocht behalen.

bij deze tekst ging ik vanmiddag eigenlijk nadenken.. Als ik mensen vergeef dan mag ik ook aanspraak maken op deze belofte. Zeeen van ruimte of niet?
Laatst gewijzigd door hijwel op 25 jun 2004 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jun 2004 16:12

Als jij iemand zijn zonde vergeeft, worden zij ook vergeven (door God). Als je iemand niet vergeeft, dan moet hij zijn zonde zelf dragen.
Zou de zonde van bijv een misdadiger die mij mishandeld heeft vergeven worden door God als ik het hem vergeef? Is berouw van zijn kant dan niet nodig?

Ik denk zeker wel dat die misdadiger ook zijn berouw over zijn zonde moet hebben om het vergeven te kunnen ontvangen van God.

Want dan zal het allemaal wel heel makkelijk gaan.

God vraagt van ons persoonlijk om met onze zonden naar hem toe te gaan en hem ook eerlijk vertellen welke zonde we gedaan hebben.

Kijk maar naar Judas, hij had wel berouw over zijn zonde, maar is daar niet naar God toe gegaan (met zijn zonden).

joepie

Re: vergeven

Berichtdoor joepie » 25 jun 2004 16:53

hijwel schreef:Ik heb me even verdiept in het vergeven.. Mooi onderwerp en ook mischien een moeilijk onderwerp. Bij mij reizen er iig een aantal vragen.

Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands [zonden] houdt, [dien] zijn zij gehouden.

En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.

Jezus bad zelf of de zonde vergeven mochten worden van de mensen die spote met hem.. zou deze mensen ook vergeving zijn gegeven?

Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.

Dit vindt ik heel scherp! maar ook heel duidelijk. God kan ons onze zonde niet vergeven als wij onze medemensen hun zonde niet vergeven.
Hoe kijk jij dr percies tegenaan?

Wie gij nu iets vergeeft, die vergeef ik het ook; want heb ik iets vergeven, gesteld dat ik iets vergeven heb, dan was het om uwentwil voor het aangezicht van Christus, opdat de satan op ons geen voordeel mocht behalen.

bij deze tekst ging ik vanmiddag eigenlijk nadenken.. Als ik mensen vergeef dan mag ik ook aanspraak maken op deze belofte. Zeeen van ruimte of niet?

Kun je er ook bij zetten waar het in de Bijbel staat, is namelijk makkelijker opzoeken.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: vergeven

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 17:01

joepie schreef:Kun je er ook bij zetten waar het in de Bijbel staat, is namelijk makkelijker opzoeken.

is geschiet :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 17:02

Evelien schreef:Ik denk zeker wel dat die misdadiger ook zijn berouw over zijn zonde moet hebben om het vergeven te kunnen ontvangen van God.

Want dan zal het allemaal wel heel makkelijk gaan.

God vraagt van ons persoonlijk om met onze zonden naar hem toe te gaan en hem ook eerlijk vertellen welke zonde we gedaan hebben.

Kijk maar naar Judas, hij had wel berouw over zijn zonde, maar is daar niet naar God toe gegaan (met zijn zonden).

ja maar hoe zie jij dieze tekst dan?

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jun 2004 23:25

inderdaad een mooi (en moeilijk) onderwerp, Hijwel. of eigenlijk kun je het vrij simpel maken: je moet iedereen alles vergeven (dat is wat God concreet van ons vraagt), en de rest zal God wel regelen. Het belangrijkste wat deze teksten ons leren is volgens mij niet wie nu wel of niet vergeven worden en wanneer wel of niet, maar dat wij onze naaste, onze vijand of wie dan ook zonder voorbehoud moeten vergeven, omdat God ook onze zonden vergeven wil. en of die ander daar dan wel of geen berouw over heeft, of wel of niet om vergeving vraagt, dat gaat helemaal niet aan.

tja, de theorie is weer erg simpel. nu de praktijk nog :cry:

P.S. als je een leuk boek over dit onderwerp wilt lezen: "Genade, wat een wonder" van Philip Yancey (te koop bij elke zichzelf respecterende christelijke boekhandel)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 jun 2004 09:23

Idd boeiend onderwerp. Waar ik de laatste tijd bestwel over nadenk: Ergens in de Bijbel staat: wie z'n zonden beleid en laat zal barmhartigheid (of een ander woord, weet t niet precies) geschieden. Daar staat dus bij dat als je je zonden laat, je vergeving zult krijgen.

Maar, mijn boezemzonde, daar vraag ik steeds vergeving voor, maar ik doe die zonde steeds weer.... word het dan niet vergeven?

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2004 13:04

Vergeving heeft niets met zonden te maken in principe. Vergeven kan door de genade van God. En genadig zijn is een karaktereigenschap van God. Hij geeft ons genade. Hij heeft niet alleen genade voor drie zonden per maand. Nee, Hij geeft genade voor alles wat je doet. En daarvoor hoefde JEzus maar één keer aan het kruis. Dus in principe is alles prepaid wat je nu nog uitvreet. Maar, bij God is een dag als een jaar, en een jaar als een dag. Dus valt alles op hetzelfde moment.

Jezus wist dat wij zondigen, daarom kwam Hij naar de aarde immers. Dus je verteld hem echt niets nieuws als je zegt dat je steeds weer zondigt. Hij zegt dan: en ik heb je al vergeven. Dank hem steeds voor die vergeving, krabbel overeind en prijs de Heer.
Slachtoffergevoelens, gevoelens van mindrwaardigheid worden je aangepraat door satan. Niet laten gebeuren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jun 2004 15:00

Ik denk dat elkaar kunnen vergeven een van de belangrijkste dingen is die bijdragen aan een betere wereld.. :)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jun 2004 15:02

Aragorn schreef:Ik denk dat elkaar kunnen vergeven een van de belangrijkste dingen is die bijdragen aan een betere wereld.. :)

zekers! maar zelfs het vergeven heb je liefde voor nodig..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jun 2004 15:04

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Ik denk dat elkaar kunnen vergeven een van de belangrijkste dingen is die bijdragen aan een betere wereld.. :)

zekers! maar zelfs het vergeven heb je liefde voor nodig..

Absoluut, dat lijkt me een noodzakelijke voorwaarde.

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2004 15:06

Neevolgens mij niet.

Het is een opdracht van God om te vergeven. Stimulans is: vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren. M.A.W, als jij je schuldenaren niet vergeeft geef je God zo de mogelijkheid om jou ook niet te vergeven.

Ieder die zichzelf vergeven weet door Christus, kan een ander vergeven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 jun 2004 15:07

Napoleon schreef:tja, de theorie is weer erg simpel. nu de praktijk nog :cry:

ja paulus zegt: "ik vermag alle dingen door Jezus Christus die mijn kracht geeft" dus moet te doen zijn toch?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 jun 2004 15:07

Ja oke, maar die opdracht kun je dan toch pas uitvoeren als je je naaste liefhebt als jezelf? (En God boven alles kan ook een stimulans zijn, maar hoeft niet perse denk ik)

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2004 15:11

Jezus kon zijn leven geven omdat hij wist wie hij was. Dat blijkt duidleijk in het verhaal van de voetenwassing. Hij verbind daar het minste zijn en het dienen aan zijn besef van identiteit.
je kan jezelf pas weggeven als je weet wie je bent/wat je moet weggeven.

Een ander woord voor weggeven = vergeven.

Terug naar “Archief”