Johannes 20:23 schreef:Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands [zonden] houdt, [dien] zijn zij gehouden.
Als jij iemand zijn zonde vergeeft, worden zij ook vergeven (door God). Als je iemand niet vergeeft, dan moet hij zijn zonde zelf dragen.
Zou de zonde van bijv een misdadiger die mij mishandeld heeft vergeven worden door God als ik het hem vergeef? Is berouw van zijn kant dan niet nodig?
Lukas 23:34 schreef:En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.
Jezus bad zelf of de zonde vergeven mochten worden van de mensen die spote met hem.. zou deze mensen ook vergeving zijn gegeven?
Markus 11:26 schreef:Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.
Dit vindt ik heel scherp! maar ook heel duidelijk. God kan ons onze zonde niet vergeven als wij onze medemensen hun zonde niet vergeven.
Hoe kijk jij dr percies tegenaan?
2 Corinthe 2: 10 schreef:Wie gij nu iets vergeeft, die vergeef ik het ook; want heb ik iets vergeven, gesteld dat ik iets vergeven heb, dan was het om uwentwil voor het aangezicht van Christus, opdat de satan op ons geen voordeel mocht behalen.
bij deze tekst ging ik vanmiddag eigenlijk nadenken.. Als ik mensen vergeef dan mag ik ook aanspraak maken op deze belofte. Zeeen van ruimte of niet?