hij had sex met z'n ex

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Arina
Verkenner
Verkenner

hij had sex met z'n ex

Berichtdoor Arina » 22 jun 2004 19:48

Voordat mijn vriend en ik verkering kregen kende we elkaar al langer en hadden we beide verkering. Eerst ging zijn verkering uit en daarna bij mij. Na een poosje bleek dat wij veel om elkaar gaven. We hadden voor die tijd ook al hele openharige gesprekken. Zo wist ik veel over zijn vriendin en hoewel ik haar niet kende kwam ze positief over op mij. Ze wilde allebij rein het huwelijk in gaan, maar dat is niet gelukt. Op een keer zijn ze toch met elkaar naar bed geweest en hadden er beide geen spijt van. Dit heeft hij verteld toen het nog aan was met zijn vriendin. Na een aantal weken is het uitgegaan. Nu heeft hij het er erg moeilijk mee. Hoewel het al een jaar geleden is, spookt het nog steeds door zijn hoofd. Mede omdat hij haar ook regelmatig ziet. Nu wij verkering hebben wordt hij iedere keer aan die nacht herinnerd. Bij elke zoen, elke knuffel moet hij er aan denken. Terwijl hij niet meer van haar houd. Dat is zeker. Ik vind het alleen heel moeilijk. Want hoe moet ik er nu tegen over staan? Hij wil graag ook met mij verder gaan om het zo te vergeten. En omdat hij van me houdt. Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan. En behoort hij niet aan haar toe? Ze waren toch man en vrouw?
Herkent iemand dit misschien en wat zouden jullie doen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 19:56

Zou hij niet aan haar herinnerd worden als hij geen seks gehad had dan?

Ik heb tot voor kort ook 2,5 jaar verkering gehad en daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor..

jacobH
Kapitein
Kapitein

Re: hij had sex met z'n ex

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 21:30

Arina schreef:Voordat mijn vriend en ik verkering kregen kende we elkaar al langer en hadden we beide verkering. Eerst ging zijn verkering uit en daarna bij mij. Na een poosje bleek dat wij veel om elkaar gaven. We hadden voor die tijd ook al hele openharige gesprekken. Zo wist ik veel over zijn vriendin en hoewel ik haar niet kende kwam ze positief over op mij. Ze wilde allebij rein het huwelijk in gaan, maar dat is niet gelukt. Op een keer zijn ze toch met elkaar naar bed geweest en hadden er beide geen spijt van. Dit heeft hij verteld toen het nog aan was met zijn vriendin. Na een aantal weken is het uitgegaan. Nu heeft hij het er erg moeilijk mee. Hoewel het al een jaar geleden is, spookt het nog steeds door zijn hoofd. Mede omdat hij haar ook regelmatig ziet. Nu wij verkering hebben wordt hij iedere keer aan die nacht herinnerd. Bij elke zoen, elke knuffel moet hij er aan denken. Terwijl hij niet meer van haar houd. Dat is zeker. Ik vind het alleen heel moeilijk. Want hoe moet ik er nu tegen over staan? Hij wil graag ook met mij verder gaan om het zo te vergeten. En omdat hij van me houdt. Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan. En behoort hij niet aan haar toe? Ze waren toch man en vrouw?

leven jullie niet gewoon in overspel? (in gedachten dan nog)

Hij heeft zijn ex tot zijn vrouw gemaakt.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 22 jun 2004 21:57

Wat is dit nou voor een opmerking? Die verkering is uit... het is dus niet z'n vrouw, simpel. Lekker opbouwend ook voor de vragensteller..! Of moet hij nou maar z'n leven lang zonder vrouw blijven??

Die jongen is gewoon goudeerlijk en vertelt alles tegen z'n vriendin. Ik heb er respect voor dat hij het durft te zeggen, 't is wel de meest constructieve weg. Dat z'n huidige vriendin geen seks voor het huwelijk wil heeft hij te accepteren, lijkt me moeilijk, maar het is in feite ondergeschikt, het komt allemaal nog wel. Hij zal ook heus in de toekomst wel over die gedachten heenkomen, het lijkt me een tijdelijk probleem.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 22:01

Cybercurse schreef:

Wat is dit nou voor een opmerking? Die verkering is uit... het is dus niet z'n vrouw, simpel. Lekker opbouwend ook voor de vragensteller..! Of moet hij nou maar z'n leven lang zonder vrouw blijven??

Die jongen is gewoon goudeerlijk en vertelt alles tegen z'n vriendin. Ik heb er respect voor dat hij het durft te zeggen, 't is wel de meest constructieve weg. Dat z'n huidige vriendin geen seks voor het huwelijk wil heeft hij te accepteren, lijkt me moeilijk, maar het is in feite ondergeschikt, het komt allemaal nog wel. Hij zal ook heus in de toekomst wel over die gedachten heenkomen, het lijkt me een tijdelijk probleem.

Tja, ik weet niet hoe het bij jou zit natuurlijk. Maar ik heb de bijbel als leidraad.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

bolle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bolle » 22 jun 2004 22:11

De oorzaak dat hij steeds aan zijn ex terug denkt, is denk ik niet dat hij met haar naar bed is geweest. Ik denk niet dat zoiets het grote verschil maakt of je wel of niet aan je ex terug denkt. Ik denk eerder dat het de hele relatie bij elkaar is.
Als je van iemand houdt en je zoent en knuffelt met diegene, dan is het naar mijn idee heel vreemd als je dan nog aan een ander denkt.
Ikzelf denk ook wel eens aan m'n ex als m'n vriendin me op een bepaalde manier aanraakte of iets zei, wat mij aan m'n ex herinnerde. Maar dat kan ik dan ook wel weer gelijk uit m'n hoofd zetten. Die gedachten hebben voor mij geen waardevolle betekenis meer.
Maar als hij steeds aan haar denkt door schuldgevoel dan kan ik het wel begrijpen. Ik zou dan denk ik proberen om samen over een ander onderwerp te praten, zodat hij niet meer aan haar denkt.
Je zou bijvoorbeeld over jullie relatie kunnen praten en wat je voor elkaar voelt. Door over dit soort dingen open met elkaar te praten, groei je geestelijk ook naar elkaar toe. Ik denk dat hij dan vanzelf minder aan haar zal gaan denken.
Ook denk ik dat Cybercurse gelijk heeft, dat het een tijdelijk probleem is.
Je vriend heeft denk ik tijd nodig om afstand te nemen van wat er gebeurd is tussen hem en zijn ex-vriendin.
Maar als hij echt van je houdt, dan komt het allemaal vanzelf goed!
Laatst gewijzigd door bolle op 22 jun 2004 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

bolle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bolle » 22 jun 2004 22:20

Arina schreef:En behoort hij niet aan haar toe? Ze waren toch man en vrouw?

Ik vind dit ook erg moeilijk.
Maar toch, als ik kijk naar de Bijbel, dan lees ik daarin, dat als een man en vrouw met elkaar geslapen hadden, dat ze dan met elkaar moesten trouwen.
Ik denk inderdaad dat je voor God met diegene getrouwd bent met wie je gemeenschap hebt gehad. De wetten op aarde (door mensen gemaakt) kunnen wel zeggen dat je pas getrouwd bent als je je handtekening gezet hebt op een papiertje bij de burgerlijke stand, maar ik geloof dat je volgens Gods wetten als man en vrouw aan elkaar toebehoort als je één lichaam bent geweest.
Maar aan de andere kant weet ik het ook weer niet zeker. Want je hebt toch in de Bijbel die Kanaanitische? vrouw die met vijf mannen een relatie had gehad. Toen Jezus vroeg wie haar man was, zei ze dat ze geen man had. Toen zei Jezus, dat ze juist geantwoord had, dat ze geen man had. Want ze had vijf mannen gehad en die ze nu had, is haar man niet.
Die vrouw had dus geen man, terwijl ze vijf relaties achter de rug had.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 22:27

bolle schreef:
Arina schreef:En behoort hij niet aan haar toe? Ze waren toch man en vrouw?

Ik vind dit ook erg moeilijk.
Maar toch, als ik kijk naar de Bijbel, dan lees ik daarin, dat als een man en vrouw met elkaar geslapen hadden, dat ze dan met elkaar moesten trouwen.
Ik denk inderdaad dat je voor God met diegene getrouwd bent met wie je gemeenschap hebt gehad. De wetten op aarde (door mensen gemaakt) kunnen wel zeggen dat je pas getrouwd bent als je je handtekening gezet hebt op een papiertje bij de burgerlijke stand, maar ik geloof dat je volgens Gods wetten als man en vrouw aan elkaar toebehoort als je één lichaam bent geweest.
Maar aan de andere kant weet ik het ook weer niet zeker. Want je hebt toch in de Bijbel die Kanaanitische? vrouw die met vijf mannen een relatie had gehad. Toen Jezus vroeg wie haar man was, zei ze dat ze geen man had. Toen zei Jezus, dat ze juist geantwoord had, dat ze geen man had. Want ze had vijf mannen gehad en die ze nu had, is haar man niet.
Die vrouw had dus geen man, terwijl ze vijf relaties achter de rug had.

dat lijkt me wel heel gemakkelijk geredeneerd.

De Heere Jezus ontdekte haar aan haar zonde.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 22 jun 2004 22:33

jacobH schreef:dat lijkt me wel heel gemakkelijk geredeneerd.

De Heere Jezus ontdekte haar aan haar zonde.

Wat heeft dat te maken met of ze wel of niet getrouwd was?
Jezus had ook kunnen zeggen, dat haar eerste man haar man was en dat ze met de andere vier in overspel heeft geleefd.
Ik vind het trouwens ook iets heel moeilijks.
Maar Jacob, waarom ben jij ervan overtuigt dat je dan met elkaar getrouwd bent?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 22 jun 2004 22:51

Tja, ik weet niet hoe het bij jou zit natuurlijk. Maar ik heb de bijbel als leidraad.

Dat heeft bijna iedereen hier en is te waarderen. Echter, jij kijkt wel bijzonder zwart-wit. Over het leven heb je veel te zeggen, maar blijkbaar nog weinig meegemaakt...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 jun 2004 22:57

jacobH schreef:

Over makkelijke redenaties gesproken! :shock: :(
Alsjeblieft, smijt niet met vrome woorden als je niet begrijpt waar het over gaat.
Dit kan iedereen gebeuren, mij net zo goed. Al hoop en bid ik dat het niet gebeurd dat ik het tot na het huwelijk kan bewaren.
Maar God is een vergevend God en Hij pakt je een huwelijksleven met een man niet af wanneer je met een andere man seks hebt gehad, wat uit is gegaan en waar je enorm spijt van hebt.

Een vriendin van mij is 2 jaar geleden tot geloof gekomen, ze heeft daarvoor 3! vriendjesgehad met wie ze ook seks had (dat vond ze toen okee) nu is ze christen en heeft een christelijke jongen ontmoet waarmee ze wilt trouwen. Ze wachten met seks tot na het huwelijk uit liefde voor God. Dus ze pleegt overspel volgens jou? Begrijp jij het leven wel of heb je nooit in de wereld durven kijken.

Ik wens Arina en haar vriend heel veel wijsheid om met deze gevoelens om te gaan. Misschien omdat het nog zo kort geleden is dat hij zoiets ingrijpends als de eerste keer seks meemaakte, er is denk iets los in hem gemaakt waardoor het nog moeilijker is om vol te houden. Veel sterke en ik hoop dat jullie samen rein het huwelijk in mogen gaan.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jun 2004 23:10

Ik geloof ook niet echt dat jacobH de praktische consequenties van z'n uitspraak al helemaal doordacht heeft, en ben het dus eens met zowel cybercurse als meschianza (dat die combinatie nog eens voor zou komen.. :P ).

JacobH, wil je ze anders liever niet stenigen ofzo? Als je dan toch de bijbelse lijn vast wilt houden... :roll:

bammerang

Berichtdoor bammerang » 22 jun 2004 23:25

Arina schreef:Voordat mijn vriend en ik verkering kregen kende we elkaar al langer en hadden we beide verkering. Eerst ging zijn verkering uit en daarna bij mij. Na een poosje bleek dat wij veel om elkaar gaven. We hadden voor die tijd ook al hele openharige gesprekken. Zo wist ik veel over zijn vriendin en hoewel ik haar niet kende kwam ze positief over op mij. Ze wilde allebij rein het huwelijk in gaan, maar dat is niet gelukt. Op een keer zijn ze toch met elkaar naar bed geweest en hadden er beide geen spijt van. Dit heeft hij verteld toen het nog aan was met zijn vriendin. Na een aantal weken is het uitgegaan. Nu heeft hij het er erg moeilijk mee. Hoewel het al een jaar geleden is, spookt het nog steeds door zijn hoofd. Mede omdat hij haar ook regelmatig ziet. Nu wij verkering hebben wordt hij iedere keer aan die nacht herinnerd. Bij elke zoen, elke knuffel moet hij er aan denken. Terwijl hij niet meer van haar houd. Dat is zeker. Ik vind het alleen heel moeilijk. Want hoe moet ik er nu tegen over staan? Hij wil graag ook met mij verder gaan om het zo te vergeten. En omdat hij van me houdt. Maar ik wil geen seks voor het huwelijk. Voor hem is dit erg moeilijk omdat hij al zover is gegaan. En behoort hij niet aan haar toe? Ze waren toch man en vrouw?

hey .. even een reactie, puur menselijk, van een meisje ... ik denk dat hij sowieso wel herinnerd zou worden aan haar, of ze wel of niet met elkaar hadden geslapen. nu heeft hij natuurlijk meer herinneringen, dat wel. ik denk dat het vooral voor hem zaak is te besluiten wat hij met die herinnering gaat doen. God gooit, als hij vergeeft, de zaken in een zee van vergetelheid en hij gunt mensen ook om dingen werkelijk achter zich te laten. als je vriend bereid is het achter zich te laten (wat ook moeilijk kan zijn), zal God hem helpen dat ook te doen.

verder gaan (dus sex hebben) om te vergeten is niet een ideale oplossing, al lijkt het wel dat je beter een herinnering kunt oververven met een andere, maar zo werkt je geheugen jammer genoeg niet.
ik denk dat het voor hem meer loslaten is.

voel je vrij me een pb te sturen als je persoonlijker hierover wilt schrijven.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 jun 2004 01:21

Hoi Arina,
je vriend zou eens kunnen praten met een pastoraal medewerker. zeker omdat het al zo lang duurt, die spijt gevoelens. normaal ben ik niet zo voor pastoraal mederwerkers maar ik ken mensen met die hetzelfde hebben meegemaakt en die zijn behoorlijk 'opgeknapt' na zo'n gesprek.
het belangrijkste is de schuld belijden voor God en vergeving vragen.

ook al heeft hij dan sex gehad met dat meisje, alsnog trouwen is echt geen optie.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 23 jun 2004 08:51

Volgens mij is er maar een opdracht die de bijbel jullie geeft: Met God in het reine komen. Hoever je als mens afgedwaald bent, God wil je altijd terug. Maar je moet wel bereid zijn alles daar voor op te geven. Ga met al jullie problemen en zonde naar Jezus toe (gewoon in gebed) en leg jullie levens neer. Je leven neer leggen houdt in jezelf verloochenen... "Wat God je ook befeeld, je zal het opvolgen". Als je zo oprecht naar God toe gaat geeft Hij uitkomst. En als Hij je vergeeft mag je weten dat het ook radicaal is, dan is er NIETS meer over van de zonde (Al was je zonde rood als scharlaken, IK zal ze maken witter als witte wol). Zodra je in het reine staat met God kan je verder, zolang je niet in het reine komt is het een aflopende zaak en zul je alleen maar meer zondigen en verder van God afkomen.

En vergeet niet te blijven geloven in Liefde! Sex is slechts een uitting (een heeeeeele bijzondere en mooie, dat wel). Soms is het goed om gewoon terug te vallen op de kern van je relatie... laat het lichamelijke even zitten en richt je op het geestelijke en sociale. Daarna geeef je het lichamelijke (zoenen, knuffelen, nahja dat snappen jullie zelf wel :mrgreen: ) weer een plaats en zal het de liefde weer versterken (dat hoort het ook te doen).

God bless!
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”