vorm van het avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

vorm van het avondmaal

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2004 12:41

Het was zondag avondmaal in de kerk van Borkdude en ik mocht weer eens niet meedoen (doet me nog steeds pijn, we gaan dan alleen 's middags, zodat ik niet als enige hoef te blijven zitten) dus ik had ff tijd om te filosoferen en ik dacht: hoe zou het avondmaal in de tijd van Jezus zijn gegaan? Hadden ze toen niet gewoon een maaltijd met z'n allen? Waarom doen wij het eigenlijk zo sober en op deze manier? Waarom gaan we niet met z'n allen gezellig eten? Ik snap wel dat er later in de bijbel wordt gezegd dat je er geen vreetfestijn van mag maken, maar het is nu wel erg eenvoudig.

Wat denken jullie?

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 14 jun 2004 12:50

sja, soms gaat het eren boven het gevoel van medemenselijkheid.

zoals bv sommige mensen denken dat je alleen gedoopt mag worden als je echt achter je geloof staat, ofzo.

ik zou zeggen: grote onzin. maar ergens wel eergevoelig. maar niet in verhouding of balans met medemenselijkheid.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 12:58

Cuore di Leone schreef:

zoals bv sommige mensen denken dat je alleen gedoopt mag worden als je echt achter je geloof staat, ofzo.

ik zou zeggen: grote onzin.
Han8:36-37a "En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden?
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd."

Lalage schreef:Waarom doen wij het eigenlijk zo sober en op deze manier? Waarom gaan we niet met z'n allen gezellig eten?
Het avondmaal in ingesteld om terug te denken aan het offer dat Jezus bracht. Gezellig eten lijkt mij niet echt op z'n plaats. Ik bedoel: brood als teken van het vlees van Jezus dat moest sterven, wijn als beeld van bloed van Jezus dat moest vloeien. Allemaal omdat wij zondigen. In het geheel komt het woor gezellig totaal niet bij mij boven.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2004 12:59

ja daar zit inderdaad wat in. Maar ik vraag me dus af hoe het vroeger ging. De discipelen zullen toch niet alleen 1 stukje brood en 1 slokje wijn genomen hebben tijdens het laatste avondmaal?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 13:01

Lalage schreef:ja daar zit inderdaad wat in. Maar ik vraag me dus af hoe het vroeger ging. De discipelen zullen toch niet alleen 1 stukje brood en 1 slokje wijn genomen hebben tijdens het laatste avondmaal?
Denk het ook niet, alleen een avondmaalsdiens duurt al zo lang... Als bij ons alle 5 tafels uitgebreid vaan dineren komen we pas op maandag morgen weer uit de kerk :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 13:29

@tlantis schreef:
Lalage schreef:ja daar zit inderdaad wat in. Maar ik vraag me dus af hoe het vroeger ging. De discipelen zullen toch niet alleen 1 stukje brood en 1 slokje wijn genomen hebben tijdens het laatste avondmaal?
Denk het ook niet, alleen een avondmaalsdiens duurt al zo lang... Als bij ons alle 5 tafels uitgebreid vaan dineren komen we pas op maandag morgen weer uit de kerk :D

Ja, maar dan moet je er ook geen gewone dienst van maken 'met ook nog ff avondmaal erbij'. Dan zou je gewoon alle tafels tegelijk moeten doen en dan kun je best met z'n allen in anderhalf uur dineren.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 13:37

Aragorn schreef:
@tlantis schreef:

Ja, maar dan moet je er ook geen gewone dienst van maken 'met ook nog ff avondmaal erbij'. Dan zou je gewoon alle tafels tegelijk moeten doen en dan kun je best met z'n allen in anderhalf uur dineren.
'T is een idee. Ik ben opzicht niet heel erg tegen ofzo... Maar met de huidige invulling voorkom je wel Korinthische praktijken...

Huidige invulling is misschien een beetje mager vergleken bij de invulling van de eerste kerken, maar het pakt wel de kern.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jun 2004 14:35

Maar met de huidige invulling voorkom je wel Korinthische praktijken...

Tja, maar de maaltijd des Heren is dan wel verworden tot de tafel des Heren...

Huidige invulling is misschien een beetje mager vergleken bij de invulling van de eerste kerken, maar het pakt wel de kern.

Ligt eraan wat je als kern definieert. Voor mij is 'gemeenschap' een onmisbaar deel van het Avondmaal. Tijdens een gezamelijke maaltijd ervaar je dat veel meer dan tijdens een 'traditionele' Avondmaalsviering. Zeker als dat gaat op de manier zoals ik die uit de waat 'zwaardere' kringen kern. Iemand schreef ooit eens dat je, om de eenheid wat meer te benadrukken, je elkaar op z'n minst aan moest kijken bij het doorgeven van brood en wijn. Ik heb het geprobeerd, maar helaas...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 15:01

Klaas schreef:Tja, maar de maaltijd des Heren is dan wel verworden tot de tafel des Heren...
Tsja, of mini maaltijd... :D

Klaas schreef:Ligt eraan wat je als kern definieert. Voor mij is 'gemeenschap' een onmisbaar deel van het Avondmaal. Tijdens een gezamelijke maaltijd ervaar je dat veel meer dan tijdens een 'traditionele' Avondmaalsviering. Zeker als dat gaat op de manier zoals ik die uit de waat 'zwaardere' kringen kern. Iemand schreef ooit eens dat je, om de eenheid wat meer te benadrukken, je elkaar op z'n minst aan moest kijken bij het doorgeven van brood en wijn. Ik heb het geprobeerd, maar helaas...

Klaas
Ik weet niet of gemeenschap echt binnen de kern ligt, maar het is zeker niet onbelangrijk. Dat aankijken tijdens het doorgeven probeer ik ook, maar ja, niemand kijkt terug...

Het gemeenschaps verhaal is absoluut een sterkargument voor een echte maaltijd. Toch geloof ik niet dat huidige vorm erg slecht is... en dus heb ik zoiets van: laat maar zo, er zijn wel grotere misstanden binnen de kerken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 15:12

Practisch gezien is het lastig gezien de grootte van de gemeenten... wel vind ik het idee mooi. Het avondmaal is een vervanging van het Pascha... en dat was ook een maaltijd... waarbij de bevrijding werd herdacht...

Het avondmaal in de vorm van een maaltijd doen lijkt me dus heel bijbels :)

Alleen als 80 procent van de gemeente niet meedoet aan het avondmaal is het lastig om met die 20 procent lekker te gaan eten....

Wel is dit goed mogelijk als je buiten kerkverband om avondmaal wil vieren... bijvoorbeeld met je bijbelstudiegroep, met vrienden... etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jun 2004 15:12

Ik weet niet of gemeenschap echt binnen de kern ligt, maar het is zeker niet onbelangrijk.

Volgens mij besteedt het formulier er ook de nodige aandacht aan. "Zoals uit vele graankorrels één meel gemalen etc" is een frase die me zo te binnen schiet.

Toch geloof ik niet dat huidige vorm erg slecht is... en dus heb ik zoiets van: laat maar zo, er zijn wel grotere misstanden binnen de kerken.

Da's natuurlijk een mooie dooddoener ;-) (ik weet dat je het zo ws niet bedoelt).

Ik ga zelf trouwens ook naar een gemeente waar ik het moet doen met een klein stukje brood en een slokje wijn. Wel vind ik dat er in de details wel aandacht besteed wordt aan de gemeenschap die je onderling hebt. Brood en wijn worden doorgegeven door de rijen en het is heel gewoon om elkaar bij het doorgeven aan te kijken, even te knikken of gewoon alsjeblieft en dankjewel te zeggen. Vervolgens eten we het brood allemaal tegelijkertijd op. Als slotlied zingen we in een avondmaalsdienst vaak "Wij reizen met elkander, wij wand'len hand in hand" (of zoiets) waarbij je ook daadwerkelijk hand in hand staat met de hele rij.

Het zijn details maar ik ervaar ze wel als een pluspunt.

Klaas

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 15:25

Klaas schreef:Volgens mij besteedt het formulier er ook de nodige aandacht aan. "Zoals uit vele graankorrels één meel gemalen etc" is een frase die me zo te binnen schiet.
Ja, volgens mij staat er idd wel iets over in... Maar goed, de kern blijft her herdenken van het offer (denk ik).

Da's natuurlijk een mooie dooddoener ;-) (ik weet dat je het zo ws niet bedoelt).
Eigenlijk wel :mrgreen:

Ik ga zelf trouwens ook naar een gemeente waar ik het moet doen met een klein stukje brood en een slokje wijn. Wel vind ik dat er in de details wel aandacht besteed wordt aan de gemeenschap die je onderling hebt. Brood en wijn worden doorgegeven door de rijen en het is heel gewoon om elkaar bij het doorgeven aan te kijken, even te knikken of gewoon alsjeblieft en dankjewel te zeggen. Vervolgens eten we het brood allemaal tegelijkertijd op. Als slotlied zingen we in een avondmaalsdienst vaak "Wij reizen met elkander, wij wand'len hand in hand" (of zoiets) waarbij je ook daadwerkelijk hand in hand staat met de hele rij.

Het zijn details maar ik ervaar ze wel als een pluspunt.

Klaas
Daarmee geef je inderdaad ook vorm aan de gemeenschap met de andere leden. Toch heb ik het niet echt op hand in hand zingen enzo... maar das meer persoonlijk denk ik :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jun 2004 15:29

Toch heb ik het niet echt op hand in hand zingen enzo... maar das meer persoonlijk denk ik

Ach, 't is even wennen.

En goed handen wassen na afloop :mrgreen:

Klaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 16:02

Kun je beter van tevoren doen hoor ;)

Helemaal als je eerst avondmaal houdt :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2004 19:32

Ik heb ook weleens avondmaal gevierd in een grote kring en dan geef je het brood en de wijn aan elkaar door en je zegt er iets bij ('het lichaam van Christus' en 'het bloed van Christus' bijvoorbeeld)

Terug naar “Archief”