Marnix schreef:Hm ik vind dat zo'n onzin... net als bij belijdenis doen vind ik ook je bij trouwen ja zegt tegen God, met als getuigen je gemeenteleden. Ik vind het belachelijk dat je dan ook ja moet zeggen tegen de hele leer van de kerk, tegen alle extra toegevoegde formulieren etc. Alsof je door met de kerkleer in te stemmen zalig wordt.... ipv door ja te zeggen op Gods keuze voor jou door Jezus offer.
hou nou eens op met dat stigmatiseren van de formulieren. De formulieren geven niets anders aan dan hoe de bijbel dient te worden uitgelegd. Ze zijn gebaseerd op de bijbel en ze vertellen je niets nieuws wat al in de bijbel staat.
En verder is het logisch dat je ook belijdenis van de leer doet. Je bent toch geen moslim. Nou dat moet dan ook gewoon duidelijk zijn. Je mag best weten WAARVAN je belijdenis doet.
Idd als het slechts bij de kerkleer blijft is het een droevige zaak. Je hoeft geen ja op Gods keuze te zeggen. (je wilt niet anders meer als het zover komt) God werkt onwederstandelijk. Wie zegt dat God jou verkiest? We mogen daar niet zondermeer vanuit gaan. Daar is strijdt voor nodig. En die mis ik hier zeer regelmatig. God is geen afhaal chinees waar je Christus even kan gaan halen!
Hij is ver boven ons verheven. Zo groot dat dat niet eens is uit te spreken. Machtig om te doen wat Hij wil met ons. Daarom is respect een wel een heel belangrijke zaak. (ps dit is niet op jouw gericht overigens)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.