belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

V

belijdenis des geloofs

Berichtdoor V » 14 jun 2004 12:11

Ik lees dat een aantal mensen, net als ik, er van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen zoals dat gebeurt in de ger gem. (vragen van Voetsius).

Hoe doen al deze mensen dat met hun trouwen?
Onze dominee zegt dat we niet in de kerk mogen trouwen als we niet beloven het aankomende seizoen belijdenis te zullen doen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 12:13

Die trouwen dan zonder dat ze belijdenis hebben gedaan he.. :)

En jullie dominee zou dat waarschijnlijk niet zeggen als hij vond dat je bekeerd moet zijn om belijdenis te kunnen doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2004 12:16

In sommige kerken moet je belijdenis gedaan hebben voor je getrouwd bent, ik weet dat dat bijvoorbeeld zo is in de vrijgemaakte kerk. Die eis kunnen ze stellen, omdat ze in die kerk niet zo moeilijk doen over bekering. Ik snap nog steeds niet wat gergemmers daar nou eigenlijk mee bedoelen...

Maar het is toch logisch dat je in Jezus moet geloven als je in de kerk Gods zegen over je huwelijk wilt vragen? Waarom twijfel je om belijdenis te doen? En waarom wil je wel in de kerk trouwen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 12:18

In de gergem doen ze juist wel 'moeilijk' over de bekering en daar hebben ze het ook over belijdenis van de waarheid ipv belijdenis van je geloof ofzo. Dan belijdt je dus dat in die kerk de ware leer geleerd wordt (wat ik eigenlijk van geeneen kerk zou durven zeggen.. :roll: ).

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: belijdenis des geloofs

Berichtdoor @mic » 14 jun 2004 13:03

V schreef:Ik lees dat een aantal mensen, net als ik, er van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen zoals dat gebeurt in de ger gem. (vragen van Voetsius).

Onze dominee zegt dat we niet in de kerk mogen trouwen als we niet beloven het aankomende seizoen belijdenis te zullen doen.
Wel, kun je maar één ding aan doen: Zorgen dat je bekeerd bent/ wordt.

(komt misschien nu wat prikkelend of kort door de bocht over, maar zo is het niet bedoeld, maar als eye-opener: waarom ben je niet bekeerd?)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: belijdenis des geloofs

Berichtdoor trijntjejohanna » 14 jun 2004 13:39

V schreef:Ik lees dat een aantal mensen, net als ik, er van overtuigd is dat je bekeerd moet zijn om belijdenis des geloofs af te kunnen leggen zoals dat gebeurt in de ger gem. (vragen van Voetsius).

dan trouwen ze niet in de kerk lijkt mij....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jun 2004 14:35

Als je belijdenis doet zeg je tegenover God ja, (ok stem je dan gelijk in met de leer van de kerk waar je belijdenis doet, in de gergem dan.)

In de gergem, zo ervaar ik dat, word de nadruk soms erg gelegt op belijdenis doen van de leer van de kerk. Maar dat is ook per plaatsen zeer verschillend.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 14:46

Hm ik vind dat zo'n onzin... net als bij belijdenis doen vind ik ook je bij trouwen ja zegt tegen God, met als getuigen je gemeenteleden. Ik vind het belachelijk dat je dan ook ja moet zeggen tegen de hele leer van de kerk, tegen alle extra toegevoegde formulieren etc. Alsof je door met de kerkleer in te stemmen zalig wordt.... ipv door ja te zeggen op Gods keuze voor jou door Jezus offer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 14 jun 2004 18:49

amen marnix

ik vind het logisch dat je christelijk bent als je inzegening vraagt over je huwelijk, maar ik ga geen belijdenis doen, omdat ik geen trouw beloof aan welke leer dan ook en zeker niet aan overgewaardeerde bijbelstudies van n paar honderd jaar geleden

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jun 2004 19:28

thespiritisinsideus schreef:amen marnix

ik vind het logisch dat je christelijk bent als je inzegening vraagt over je huwelijk, maar ik ga geen belijdenis doen, omdat ik geen trouw beloof aan welke leer dan ook en zeker niet aan overgewaardeerde bijbelstudies van n paar honderd jaar geleden

Doe dan belijdenis in een kerk waar je de leer niet perse hoeft te um hoe zeg je dat? beamen?
Ik heb belijdenis gedaan in de SoW-kerk en dat ging echt alleen over m'n geloof.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 14 jun 2004 22:35

ten eerste weet ik niet of ik op het moment uberhaupt belijdenis wil doen, ten tweede moet t wel in n kerk zijn waar ik me thuis voel

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jun 2004 08:53

thespiritisinsideus schreef:ten eerste weet ik niet of ik op het moment uberhaupt belijdenis wil doen, ten tweede moet t wel in n kerk zijn waar ik me thuis voel

Wil jij nu trouwen dan? Volgens mij kan je in de PKN ook wel trouwen zonder dat je belijdenis hebt gedaan hoor, ik kan zo wel iemand bedenken die dat heeft gedaan.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 09:28

Marnix schreef:Hm ik vind dat zo'n onzin... net als bij belijdenis doen vind ik ook je bij trouwen ja zegt tegen God, met als getuigen je gemeenteleden. Ik vind het belachelijk dat je dan ook ja moet zeggen tegen de hele leer van de kerk, tegen alle extra toegevoegde formulieren etc. Alsof je door met de kerkleer in te stemmen zalig wordt.... ipv door ja te zeggen op Gods keuze voor jou door Jezus offer.

hou nou eens op met dat stigmatiseren van de formulieren. De formulieren geven niets anders aan dan hoe de bijbel dient te worden uitgelegd. Ze zijn gebaseerd op de bijbel en ze vertellen je niets nieuws wat al in de bijbel staat.

En verder is het logisch dat je ook belijdenis van de leer doet. Je bent toch geen moslim. Nou dat moet dan ook gewoon duidelijk zijn. Je mag best weten WAARVAN je belijdenis doet.

Idd als het slechts bij de kerkleer blijft is het een droevige zaak. Je hoeft geen ja op Gods keuze te zeggen. (je wilt niet anders meer als het zover komt) God werkt onwederstandelijk. Wie zegt dat God jou verkiest? We mogen daar niet zondermeer vanuit gaan. Daar is strijdt voor nodig. En die mis ik hier zeer regelmatig. God is geen afhaal chinees waar je Christus even kan gaan halen!

Hij is ver boven ons verheven. Zo groot dat dat niet eens is uit te spreken. Machtig om te doen wat Hij wil met ons. Daarom is respect een wel een heel belangrijke zaak. (ps dit is niet op jouw gericht overigens)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 15 jun 2004 09:29

Bij ons kan je wel trouwen zonder dat je belijdenis heb gedaan. Maar volgens mij moet je wel beloven om in de toekomst belijdenis te gaan doen. Weet niet precies hoe dit zit, zal het eens navragen

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 09:46

das makkelijk, van die formulieren waarin staat hoe je een boek van dik 1000 pagina's dik moet uitleggen. Wees toch wijzer, die mensen hebben 1 uitleg, ik een andere en een volgende weer een andere. Ze zijn dan gebaseerd op de bijbel, maar pikken er wel bepaalde zaken uit en laten anderen onberoerd, selectief mensenwerk dus en daar weiger ik me aan te conformeren

het is helemaal niet logisch dat je belijdenis van de leer doet, daarmee geef je dus aan dat jouw kerk van de vele honderden degene is die weet hoe god de bijbel bedoeld heeft en het gelijk in pacht heeft, de gruwelijke arrogantie!
en je bent toch geen moslim? die opmerking is zo ontzettend raar dat ik er bijna sprakeloos van ben het gaat hier niet om je geloof, maar om een interpretatie
[/quote]

Terug naar “Archief”