Het grote EOJD lezingen bekritiseer en prijs topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Het grote EOJD lezingen bekritiseer en prijs topic

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 08:55

Lezing Hans Esbach

Hans Esbach verschijnt op het grote podium in het Gelredome. Zijn thema: je leeft pas echt als je leeft met Jezus!

‘Als we vandaag een enquette zouden houden in dit stadion over de vraag: Geloof je in God? Dan denk ik dat 99 % minstens zou zeggen: ' Ja, ik geloof in God'. Of op z'n minst: 'Ja, ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Zou je die enquete ergens op straat houden, dan zou het percentage iets lager zijn, maar nog steeds een grote meerderheid halen.’

Esbach legt uit dat we allemaal in God geloven, maar dat veel jongeren zich afvragen: hoe zit dat dan met Jezus? Want waarom moest Jezus op aarde komen? Waarom moest Hij voor mij aan het kruis sterven? Kon dat niet anders geregeld worden?

Om uit te leggen waarom Jezus zo belangrijk is voor christenen, roept Hans Esbach drie vrijwilligers op het podium. Twee stoere jongens en een stoere meid klimmen het podium op. De ene jongen, Jochem, wordt gebombardeerd tot God, de andere jongen, Koen, mag Jezus zijn en het meisje, Judith, staat symbool voor de mens. Het was goed. Er was liefde tussen God en de mens. Maar ergens tussen het graffiti op het podium, kruipt de slang die Judith wil verleiden. Hij probeert Judith wijs te maken dat ze God niet nodig heeft en dat haar relatie met God niet zal werken. Judith wordt verleid door de slang en zondigt: de mens zondigt. God is verdrietig en teleurgesteld door het zondigen van de mens, maar ook de mens is ontevreden.

Dan is Koen, de stoere jongen met het petje op er nog: Jezus. Jezus, die aan het kruis stierf om ons onze zonden te kunnen vergeven. God kijkt naar Jezus en ziet alleen maar liefde. Jezus kijkt naar de mens en ziet alleen maar liefde. Door Jezus is de liefdesrelatie tussen de mensen, wij, en God hersteld! Dáárom is Jezus zo belangrijk voor ons!

Hans Esbach had ditzelfde rollenspel ook eens met een ander groepje jongeren gedaan. Ze begrepen nu waarom Jezus zo belangrijk was voor christenen, maar één van hen zei: : 'Ja, het kan wel waar zijn, maar ik ben nog jong. Ik wil eerst lekker van het leven genieten: leven, feesten, beesten! Als ik ouder ben kan ik altijd nog gaan geloven. Eerst lekker leven!’

De Bijbel zegt in Prediker 12:1: Denk aan je Schepper als je jong bent.

Je leeft pas echt als je leeft met Jezus. Waarom dan wachten tot je niet meer jong bent? Je kunt júist leven en feesten als je kiest voor Jezus! Hans Esbach legt dit uit aan de hand van een oude apotheek. Vroeger had je bij apothekers kasten met tientallen laadjes erin. Elk laadje draagt een andere naam. Het laadje blijft dicht als je niet voor God kiest, maar doe je dat wel, dan gaat Hij op zoek naar het laadje met jouw naam. Daarin ligt...........Gods plan met jou!

Efeziërs 2: 8-10 ‘ Door genade ben je behouden, door het geloof, en dat niet uit jezelf: het is een geschenk van God en niet het gevol van je eigen prestaties. Want wij zijn gemaakt door God; hij heeft ons in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God van te voren heeft voorbereid, opdat we daarin zouden wandelen.’

Hier staan twee dingen:
1e: Je wordt behouden door het geloof. Doordat je in Jezus gaat geloven, op Hem gaat vertrouwen. Dat is niet iets wat jezelf hebt verdiend, dat is een geschenk van God! Genade!
2e: Maar dan begint je leven pas echt! Dan ga je de goede werken doen, die God voor je heeft klaarliggen: Gods plan voor jouw leven ga je ontdekken!

Dan nodigt Hans Esbach alle jongeren uit naar het podium te komen als ze de keuze voor God willen maken. Langzaam maar zeker staan steeds meer jongeren op lopen naar voren. Esbach: “Jullie zijn allemaal jarig vandaag, 12 juni 2004 i s nu jullie verjaardag! De dag dat je er voor koos om te gaan leven!”

Lezing Bram Rebergen

Met zijn benen over de rand van het podium bungelend begint Bram Rebergen zijn verhaal over keuzes: leven of dood?

“Wij zitten hier lekker droog in een prachtig stadion met alles erop en eraan. Iedereen, tenminste dat denk ik, heeft vanmorgen ontbeten en waarschijnlijk ook nog wel een portemonnee met geld meegenomen om straks effe een kleffe hap te scoren. Misschien kreeg je een tas met broodjes mee van je moeder of je vader of pakjes drinken. Niemand van ons heeft volgens mij vanmorgen door de straten gelopenof in het dorp rondgestruind om te kijken of er ergens nog wat te eten viel tussen of in de vuilnisbakken. Niemand van ons heeft vanmorgen voor een lege kast gestaan, of werd wakker in een kartonnen doos met golfplaatjes met kleren aan, die gruwelijk stonken.”

Hoe moet ik deze dag weer overleven? Niemand, niet wij, niet de geestelijk leiders en ook niet de dominees, zijn vannochtend opgestaan met deze vraag.

Elke dag op televisie zien we beelden van mensen die honger lijden, van aidskindjes, enzovoort . We kijken hiernaar met een colaatje en een zak chips. Bram Rebergen stelt ons de vraag: Moeten wij het over leven hebben? Als wij aan ‘leef’ denken, denken we aan onszelf.

Bram Rebergen vertelt over de keuze tussen leven en dood. “ Kies je voor de dood, dan kies je voor iets wat jou en mij altijd in het middelpunt zet, dan kies je voor alle dingen di eje elke dag weer bezighouden. Dingen die ons van God afhouden. Reclames die zich overal opdringen: als je dit koopt dan....., als je die make-up niet hebt...., als je niet minstens drie keer naar bed bent geweest met je vriendje voor je vijftiende..., als je die opleiding niet doet...., je moet naar die kerk want anders.........!” Is dat nou ‘leef’ ? Al dat nepgeluk??

Naast Bram op het podium staat een beeld van Jezus. Zijn armen open richting het publiek. Bram loop er naar toe en stelt de vraag: “Kies je soms ook voor een geloof dat dood is? Dan kies je voor een monument, een beeld. Het beeld ziet er stoer uit en je kunt er lekker over discussiëren, maar het zegt niets.”

Het beeld op het podium komt tot leven, omhelst Bram en verdwijnt. Bram legt uit: Jezus leeft. Maar Jezus ging weg van deze aarde, Hij moest wel, zodat Zijn Geest kon komen. God staat niet naast je, hij is niet ver weg. Hij is in je hart en in je mond. Hij is geen leugenaar en heeft geen dubbele agenda. Jezus moest weggaan om ons de vrijheid te geven volledig voor het leven te kiezen. Jij kan dat vrije leven leven als je Zijn Geest toestaat in je hart.

Kies je voor dood of leven? Bram Reebergen roept alle jongeren op om te kiezen voor het leven: “Als iedereen hier die keuze maakt om te leven, verlaten straks 35.000 levende beelden van Jezus het Gelredome.” Aansluitend wordt er gebeden –door jonge mensen- of God Zijn Geest over ons wil uitstorten...

Okay, brand maar los... :mrgreen:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 14 jun 2004 10:25

Hans Esbach: Prima toespraak, helder voor jongeren, kernboodschap goed uitgelegd in rollenspel. Christus stond centraal en er was een duidelijke oproep tot bekering.

Bram Rebergen: scherpe toespraak. Heel helder over de dagelijkse bekering (dat je iedere dag vanuit het nieuwe leven opnieuw voor God moet kiezen.) Hij wijst duidelijk bepaalde levensstijlen af. Kernbooschap: Je moet je geloof niet alleen beschouwen, maar geloof moet in je gaan leven!

Dan nodigt Hans Esbach alle jongeren uit naar het podium te komen als ze de keuze voor God willen maken. Langzaam maar zeker staan steeds meer jongeren op lopen naar voren. Esbach: “Jullie zijn allemaal jarig vandaag, 12 juni 2004 is nu jullie verjaardag! De dag dat je er voor koos om te gaan leven!”

En het werd me druk daar vooraan... ik schat dat er wel 1000 stonden. Echt geweldig.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jun 2004 10:31

caesar schreef:Hans Esbach: Prima toespraak, helder voor jongeren, kernboodschap goed uitgelegd in rollenspel. Christus stond centraal en er was een duidelijke oproep tot bekering.

Bram Rebergen: scherpe toespraak. Heel helder over de dagelijkse bekering (dat je iedere dag vanuit het nieuwe leven opnieuw voor God moet kiezen.) Hij wijst duidelijk bepaalde levensstijlen af. Kernbooschap: Je moet je geloof niet alleen beschouwen, maar geloof moet in je gaan leven!

Dan nodigt Hans Esbach alle jongeren uit naar het podium te komen als ze de keuze voor God willen maken. Langzaam maar zeker staan steeds meer jongeren op lopen naar voren. Esbach: ?Jullie zijn allemaal jarig vandaag, 12 juni 2004 is nu jullie verjaardag! De dag dat je er voor koos om te gaan leven!?

En het werd me druk daar vooraan... ik schat dat er wel 1000 stonden. Echt geweldig.
Helemaal mee eens! Geweldige en confronterende toespraken (dat er mensen zijn die beweren dat de EO geen zonden bij de naam durft te noemen zit er iig behoorlijk naast)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 11:56

Scherp, helder, duidelijk, practisch en radicaal.

Ik vond het soms wel wat laagdrempelig en zo... maar ja, ik ben denk ik ook wel een jaar of 6 a 7 ouder dan de gemiddelde EO-jd bezoeker... en dan is dat denk ik juist een hele goede zaak.

Ik heb in elk geval genoten zaterdag :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 14 jun 2004 12:03

geweldig, laagdrempeligheid. tenminste, dat vraag ik me dan wel eens af: is de EO-j-day bedoeld om laagdrempelig te zijn? als 99% gelooft, dan mag er van mij fiks gepreekt worden, lekker scherp, zoals bram dat doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2004 12:09

het is ook wel radicaal... ik bedoel... veel mensen noemen iets laagdrempelig als er niet uitgebreid naar grondteksten wordt gekeken en er veel bijbelteksten bij worden gehaald...

Ik ben het met je eens dat het woord laagdrempelig eigenlijk niet goed is, het klinkt alsof het maar een beetje simpeltjes is... Ik had beter het woord toegankelijk kunnen gebruiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 jun 2004 16:06

Zijn dit de volledige teksten of zijn het samenvattingen.
'k vind ze vrij kort.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 14 jun 2004 16:13

wat dnek je zelf? Ik was uiteraard niet op de jongerendag, maar dat lijken me samenvattingen

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 jun 2004 16:21

samenvattingen, maar redelijk goed opzich
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 14 jun 2004 17:50

mmmhhh...dit begint meer op 'Het grote EOjongerendaglezingen Prijs topic' te lijken.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 14 jun 2004 17:59

toespraak van Hans vond ik niet helemaal super. Maar af en toe had hij wel hele goede dingen, en misschien komt het idd ook wel omdat ik iets ouder ben dan gemiddelde JD bezoeker. de leus "je leeft pas echt als je leeft met Jezus" vond ik wel goed, blijft hangen.

toespraak van Bram was ik niet bij, maar heb m vanmiddag beluisterd. vond m erg goed! hij noemt alles concreet op, en zegt duidelijk dat je vandaag nog een keuze moet maken. heb eigenlijk geen kritische punten over deze toespraak :D

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 jun 2004 08:25

Tabitha schreef:mmmhhh...dit begint meer op 'Het grote EOjongerendaglezingen Prijs topic' te lijken.
Inderdaad, waar blijft JacobH? :mrgreen:

Of ds. Pieterse :shock:
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 09:54

@tlantis schreef:
Tabitha schreef:mmmhhh...dit begint meer op 'Het grote EOjongerendaglezingen Prijs topic' te lijken.
Inderdaad, waar blijft JacobH? :mrgreen:

Of ds. Pieterse :shock:

nou hier is die dan.

Jammer dat het een keuze is. Ik kan kiezen voor Jezus. Dit is een halve waarheid en dus een leugen. Niemand is in staat voor Jezus te kiezen. Hoe dan. Zou je er alles voor op willen geven? Net als de rijke jongeling bijvoorbeeld die dat niet wilde. God de Vader vangt mensen en confronteert hun met zichzelf. en dan pas is er een drang om God te vinden, niet eerder. En dan is er pas een ruimte voor een keuze. en ja er zijn er ook die zich bedriegen. Ben je daar nooit bang voor? (nee? dan ben je verder dan David) Maar ik vrees dat je verderweg bent.

Wat is dus nodig? ZELFONDERZOEK dat is wat ik volledig mist in deze 2 toespraken. Wat is nou eigenlijk voor Jezus kiezen? Wie is Jezus? Is hij alleen maar liefde, is Hij niet rechtvaardig dan?

Wat zijn nou eigenlijk de kenmerken van een Christen? Dat is nogal wat, wil jij je bv wel volledig weg cijferen voor anderen. Idd niet schockeren maar de zwakke in het vlees te gemoed komen. Of doe je dat weg als stomme zwaar doenerij.

Weet je wat ik nog het meest tegen die soort show's hebt. Het gevaar van massa hysterie. GEVOEL is iets totaal anders als GELOOF. Kiezen voor Jezus doe je niet even. Daar gaan een aantal zaken aan vooraf. En zelfonderzoek is daar heel belangrijk in. Je moet iets missen om Jezus te willen. Jezus is niet een extra-tje. Je kan pas Jezus aannemen als je zelf dreigt om te komen. Moet het zover gaan dan? Jazeker moet het zover gaan. Jezus moet je enige redding worden. Totaal en helemaal volledig. Hij maakt zalig van zonden. Heb je die dan? en vind je het erg dat je ze hebt? Die ziek zijn hebben den medicijnmeester van node. Ben je al doodziek? Of valt het allemaal we mee. Zo slecht ben je toch niet?

Ken jij Christus al. En zo ja ook Zijn heiligheid? Heiligheid?......... Ja want als je weet wie Christus is weet je ook wie je zelf bent. En dat is niet zo best toch, of valt dat wel mee?

Beste mensen er is genade niet voor de kiezers voor Christus, maar voor de grootste der zondaren.

1Ti 1:15 Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

ben jij dat. Zo'n grote zondaar? Ben je al met al je goede werken tot een einde gekomen. Of vind je het allemaal wel meevallen. Voor rechtvaardigen die menen te kunnen kiezen is God niet gekomen. Nee voor hoeren en tollenaren. Ben je nog beter dan dit soort mensen? Ik vrees dat je keuze is gebaseerd op drijfzand.

Het is niet zo fijn om een zondaar voor God te zijn. Het is niet zo fijn om bij je echtgenoot/echtgenote voor de miljardste keer aan te komen dat je nou alweer overspelig bent geweest. En juist de ECHTGENOOT wil dat telkens weer vergeven. Wie kiest er dan? toch niet die overspelige toch, nee God kiest. Gelukkig maar.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:10

maar uiteindelijk ben jij wel degene die met je zonden naar god toe moet komen, dus dat is ook een keuze, als je het hebt over de massahysterie en het inspelen op het gevoel dan volg ik je wel. ik heb oo heel weinig met reli-happenings op deze schaal, een flink aantal mensen besluit voor de zoveelste keer in de hysterie zijn leven te geven aan god en wandelt daarna weer vrolijk weg, heeft toch weer een keuze gemaakt en tja, piet ging staan, dus waarom jij niet

maar goed, das mijn cynische instelling, voor een bepaalde doelgroep is t goed dat er zoiets is

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:17

thespiritisinsideus schreef:maar uiteindelijk ben jij wel degene die met je zonden naar god toe moet komen, dus dat is ook een keuze, als je het hebt over de massahysterie en het inspelen op het gevoel dan volg ik je wel. ik heb oo heel weinig met reli-happenings op deze schaal, een flink aantal mensen besluit voor de zoveelste keer in de hysterie zijn leven te geven aan god en wandelt daarna weer vrolijk weg, heeft toch weer een keuze gemaakt en tja, piet ging staan, dus waarom jij niet

maar goed, das mijn cynische instelling, voor een bepaalde doelgroep is t goed dat er zoiets is

GOD MET EEN HOOFDLETTER GRAAG. Als je het zelf onzin vind, probeer dan enig respect voor een ander bij je zelf te vinden.

Uiteindelijk kom je als een bedelaar bij God inderdaad. Met niets anders dan schuld. (zonden)

en je kiest niet. Je krijgt. En ook jouw vriendin!!!!

en krijgt ze niet. Dan is er wat aan de hand met haar en niet met God.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Terug naar “Archief”