Hans Esbach verschijnt op het grote podium in het Gelredome. Zijn thema: je leeft pas echt als je leeft met Jezus!
‘Als we vandaag een enquette zouden houden in dit stadion over de vraag: Geloof je in God? Dan denk ik dat 99 % minstens zou zeggen: ' Ja, ik geloof in God'. Of op z'n minst: 'Ja, ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde. Zou je die enquete ergens op straat houden, dan zou het percentage iets lager zijn, maar nog steeds een grote meerderheid halen.’
Esbach legt uit dat we allemaal in God geloven, maar dat veel jongeren zich afvragen: hoe zit dat dan met Jezus? Want waarom moest Jezus op aarde komen? Waarom moest Hij voor mij aan het kruis sterven? Kon dat niet anders geregeld worden?
Om uit te leggen waarom Jezus zo belangrijk is voor christenen, roept Hans Esbach drie vrijwilligers op het podium. Twee stoere jongens en een stoere meid klimmen het podium op. De ene jongen, Jochem, wordt gebombardeerd tot God, de andere jongen, Koen, mag Jezus zijn en het meisje, Judith, staat symbool voor de mens. Het was goed. Er was liefde tussen God en de mens. Maar ergens tussen het graffiti op het podium, kruipt de slang die Judith wil verleiden. Hij probeert Judith wijs te maken dat ze God niet nodig heeft en dat haar relatie met God niet zal werken. Judith wordt verleid door de slang en zondigt: de mens zondigt. God is verdrietig en teleurgesteld door het zondigen van de mens, maar ook de mens is ontevreden.
Dan is Koen, de stoere jongen met het petje op er nog: Jezus. Jezus, die aan het kruis stierf om ons onze zonden te kunnen vergeven. God kijkt naar Jezus en ziet alleen maar liefde. Jezus kijkt naar de mens en ziet alleen maar liefde. Door Jezus is de liefdesrelatie tussen de mensen, wij, en God hersteld! Dáárom is Jezus zo belangrijk voor ons!
Hans Esbach had ditzelfde rollenspel ook eens met een ander groepje jongeren gedaan. Ze begrepen nu waarom Jezus zo belangrijk was voor christenen, maar één van hen zei: : 'Ja, het kan wel waar zijn, maar ik ben nog jong. Ik wil eerst lekker van het leven genieten: leven, feesten, beesten! Als ik ouder ben kan ik altijd nog gaan geloven. Eerst lekker leven!’
De Bijbel zegt in Prediker 12:1: Denk aan je Schepper als je jong bent.
Je leeft pas echt als je leeft met Jezus. Waarom dan wachten tot je niet meer jong bent? Je kunt júist leven en feesten als je kiest voor Jezus! Hans Esbach legt dit uit aan de hand van een oude apotheek. Vroeger had je bij apothekers kasten met tientallen laadjes erin. Elk laadje draagt een andere naam. Het laadje blijft dicht als je niet voor God kiest, maar doe je dat wel, dan gaat Hij op zoek naar het laadje met jouw naam. Daarin ligt...........Gods plan met jou!
Efeziërs 2: 8-10 ‘ Door genade ben je behouden, door het geloof, en dat niet uit jezelf: het is een geschenk van God en niet het gevol van je eigen prestaties. Want wij zijn gemaakt door God; hij heeft ons in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God van te voren heeft voorbereid, opdat we daarin zouden wandelen.’
Hier staan twee dingen:
1e: Je wordt behouden door het geloof. Doordat je in Jezus gaat geloven, op Hem gaat vertrouwen. Dat is niet iets wat jezelf hebt verdiend, dat is een geschenk van God! Genade!
2e: Maar dan begint je leven pas echt! Dan ga je de goede werken doen, die God voor je heeft klaarliggen: Gods plan voor jouw leven ga je ontdekken!
Dan nodigt Hans Esbach alle jongeren uit naar het podium te komen als ze de keuze voor God willen maken. Langzaam maar zeker staan steeds meer jongeren op lopen naar voren. Esbach: “Jullie zijn allemaal jarig vandaag, 12 juni 2004 i s nu jullie verjaardag! De dag dat je er voor koos om te gaan leven!”
Lezing Bram Rebergen
Met zijn benen over de rand van het podium bungelend begint Bram Rebergen zijn verhaal over keuzes: leven of dood?
“Wij zitten hier lekker droog in een prachtig stadion met alles erop en eraan. Iedereen, tenminste dat denk ik, heeft vanmorgen ontbeten en waarschijnlijk ook nog wel een portemonnee met geld meegenomen om straks effe een kleffe hap te scoren. Misschien kreeg je een tas met broodjes mee van je moeder of je vader of pakjes drinken. Niemand van ons heeft volgens mij vanmorgen door de straten gelopenof in het dorp rondgestruind om te kijken of er ergens nog wat te eten viel tussen of in de vuilnisbakken. Niemand van ons heeft vanmorgen voor een lege kast gestaan, of werd wakker in een kartonnen doos met golfplaatjes met kleren aan, die gruwelijk stonken.”
Hoe moet ik deze dag weer overleven? Niemand, niet wij, niet de geestelijk leiders en ook niet de dominees, zijn vannochtend opgestaan met deze vraag.
Elke dag op televisie zien we beelden van mensen die honger lijden, van aidskindjes, enzovoort . We kijken hiernaar met een colaatje en een zak chips. Bram Rebergen stelt ons de vraag: Moeten wij het over leven hebben? Als wij aan ‘leef’ denken, denken we aan onszelf.
Bram Rebergen vertelt over de keuze tussen leven en dood. “ Kies je voor de dood, dan kies je voor iets wat jou en mij altijd in het middelpunt zet, dan kies je voor alle dingen di eje elke dag weer bezighouden. Dingen die ons van God afhouden. Reclames die zich overal opdringen: als je dit koopt dan....., als je die make-up niet hebt...., als je niet minstens drie keer naar bed bent geweest met je vriendje voor je vijftiende..., als je die opleiding niet doet...., je moet naar die kerk want anders.........!” Is dat nou ‘leef’ ? Al dat nepgeluk??
Naast Bram op het podium staat een beeld van Jezus. Zijn armen open richting het publiek. Bram loop er naar toe en stelt de vraag: “Kies je soms ook voor een geloof dat dood is? Dan kies je voor een monument, een beeld. Het beeld ziet er stoer uit en je kunt er lekker over discussiëren, maar het zegt niets.”
Het beeld op het podium komt tot leven, omhelst Bram en verdwijnt. Bram legt uit: Jezus leeft. Maar Jezus ging weg van deze aarde, Hij moest wel, zodat Zijn Geest kon komen. God staat niet naast je, hij is niet ver weg. Hij is in je hart en in je mond. Hij is geen leugenaar en heeft geen dubbele agenda. Jezus moest weggaan om ons de vrijheid te geven volledig voor het leven te kiezen. Jij kan dat vrije leven leven als je Zijn Geest toestaat in je hart.
Kies je voor dood of leven? Bram Reebergen roept alle jongeren op om te kiezen voor het leven: “Als iedereen hier die keuze maakt om te leven, verlaten straks 35.000 levende beelden van Jezus het Gelredome.” Aansluitend wordt er gebeden –door jonge mensen- of God Zijn Geest over ons wil uitstorten...
Okay, brand maar los...