Wet en evangelie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Wet en evangelie

Berichtdoor SDG » 14 jun 2004 08:02

Gisteren heb ik een preek gehoord waarin de naam van Christus niet genoemd werd. O ja, toch één keer, helemaal aan het eind, in deze zin: "In zijn preken nam Paulus zijn gemeente elke keer mee naar de rechterstoel van Christus". Als dat ene zinnetje niet was uitgesproken, zou de énige naam door welke we kunnen zalig worden niet genoemd zijn. Wèl de wet, wel Gods heiligheid, wel de voetbalgekte - maar niet de weg gewezen naar Christus. Ik vond 't heel erg - en ik vrees dat dit veel vaker gebeurt.
~~Soli Deo Gloria~~

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Wet en evangelie

Berichtdoor @tlantis » 14 jun 2004 08:24

SDG schreef:Gisteren heb ik een preek gehoord waarin de naam van Christus niet genoemd werd. O ja, toch één keer, helemaal aan het eind, in deze zin: "In zijn preken nam Paulus zijn gemeente elke keer mee naar de rechterstoel van Christus". Als dat ene zinnetje niet was uitgesproken, zou de énige naam door welke we kunnen zalig worden niet genoemd zijn. Wèl de wet, wel Gods heiligheid, wel de voetbalgekte - maar niet de weg gewezen naar Christus. Ik vond 't heel erg - en ik vrees dat dit veel vaker gebeurt.
1Joh4:1-3 "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld."

Misschien moetje gewoon eens aan je ds. vragen waarom hij het niet over Jezus heeft...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 14 jun 2004 08:44

SDG schreef:Gisteren heb ik een preek gehoord waarin de naam van Christus niet genoemd werd. O ja, toch één keer, helemaal aan het eind, in deze zin: "In zijn preken nam Paulus zijn gemeente elke keer mee naar de rechterstoel van Christus". Als dat ene zinnetje niet was uitgesproken, zou de énige naam door welke we kunnen zalig worden niet genoemd zijn. Wèl de wet, wel Gods heiligheid, wel de voetbalgekte - maar niet de weg gewezen naar Christus. Ik vond 't heel erg - en ik vrees dat dit veel vaker gebeurt.

Ben je Jehovah's Getuige dan..?
Maak dan snel dat je naar een kerk gaat waar Christus wel gepredikt wordt..!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 14 jun 2004 11:31

Vito schreef:Ben je Jehovah's Getuige dan..?
Maak dan snel dat je naar een kerk gaat waar Christus wel gepredikt wordt..!

Nee, GerGem. Daarom vind ik 't ook zo erg dat de naam Christus niet genoemd werd!
~~Soli Deo Gloria~~

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jun 2004 11:42

Snap ik niks van. Volgens mij is Christus allesbehalve rechter, hij is notabene middelaar, vrijpleiter, borg. Volgens mij heeft die dominee er niks van begrepen :shock:
Geen commentaar

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 14 jun 2004 12:04

Motormuis schreef:

Snap ik niks van. Volgens mij is Christus allesbehalve rechter, hij is notabene middelaar, vrijpleiter, borg. Volgens mij heeft die dominee er niks van begrepen :shock:

2 Korinthiërs 5 [1 v.] Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
De term "rechterstoel van Christus" komt wel degelijk uit de Bijbel. Maar als dat het enige is wat er over Christus wordt verteld in een preek...
~~Soli Deo Gloria~~

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 14 jun 2004 12:10

*Heeft medelijden met de dominee van SDG*

Wat een stakker. In Wiens naam preekt hij dan? Wij hadden gisteren 2x Ds. C. Harinck. Over Ezech. 47: 1 en 's avonds vers 8. Nog nooit zo gehoord. Wat een prediking van Wet en Evangelie. Christus voerde de hoofdtoon. En zo hoort het. En daarbij ook nog appelerend dat vind je ook niet overal.....
SDG kun je er niet met je dominee over praten? Of is dat zo'n dominee die er alleen maar is om te preken, te dopen, avondmaal te houden en begrafenissen te doen? O ja................ :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 14 jun 2004 12:11

Maar wat betekent die tekst dan? Ik snap hem niet.....
Geen commentaar

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 jun 2004 16:25

Hoe was zijn andere preek?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 jun 2004 16:30

Motormuis schreef:Maar wat betekent die tekst dan? Ik snap hem niet.....

Dat Christus onze rechter is.

Zie ook:

Handelingen 17:31
Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij den aardbodem rechtvaardiglijk zal oordelen, door een Man, Dien Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden opgewekt heeft.

Romeinen 2:16
In den dag wanneer God de verborgene dingen der mensen zal oordelen door Jezus Christus, naar mijn Evangelie.

2 Timotheus 4:1
Ik betuig dan voor God en den Heere Jezus Christus, Die de levenden en doden oordelen zal in Zijn verschijning en in Zijn Koninkrijk:

Twaalf artikelen
7. vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de
doden.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 jun 2004 09:49

Christus is rechter over degene die Zijn Woord en Werk niet aannemen.

In de ger. gem. gemeente waar ik kom, wordt ook nooit over Christus' werk vertelt. Op zijn hoogst een bevindelijk gemaakte gebeurtenis uit het nieuwe testament. (Zoals Petrus die onder een boom oprecht zijn zonden aan het overdenken was en door Jezus geroepen werd, of de 10 melaatsen die genezen werden, maar dat er maar 1 waarlijk genezen was. (Velen geroepen,weinigen uitverkoren)

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 16 jun 2004 12:28

Kaw schreef: (Velen geroepen,weinigen uitverkoren)

Ze vergeten de tekst dat het een schare zal zijn die niemand tellen kan!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 14:05

En dat als alle kerkleden uitverkoren zouden zijn het er tov. de hele wereldbevolking nog maar weinig zijn, dus je hoeft je alvast niet druk te maken dat er teveel zouden zijn..

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 14:08

Adriana schreef:
Kaw schreef: (Velen geroepen,weinigen uitverkoren)

Ze vergeten de tekst dat het een schare zal zijn die niemand tellen kan!
Probeer jij eens een schare van 300 man te tellen... Okay, dat zou nog wel iemand kunnen... The Rainman zou 3000 ook nog wel redden, maar 30000 is menselijkerwijs toch al redelijk onmogelijk...

Veel en Weinig zijn zeer relatieve begrippen...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 jun 2004 14:40

Als Jezus zegt : een schare die niemand tellen kan, zou Hij dat dan ook van zichzelf zeggen, dat Hij dat niet kan ?

Terug naar “Archief”