een muur tussen jou en God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

een muur tussen jou en God?

Berichtdoor hijwel » 11 jun 2004 10:38

vorige week had ik echt een muur tussen mij en God in staan.
Als ik ging bidden, dan leek het net of ik niet tegen God sprak.
Ik weet dat God altijd luistert naar mij, maar toch ervaarde ik geen band tussen mij en God. Waardoor het precies kwam weet ik niet. Te veel aan mijn hoofd denk ik. Nu is die muur al aardig weg door middel van een gebedsavond.

mijn vragen aan jullie:

- ervaar je soms ook een muur tussen jou en God?
- hoe voel je je dan?
- wat doe je er aan om de band tussen jou en God weer zo snel mogelijk te verbeteren?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: een muur tussen jou en God?

Berichtdoor @tlantis » 11 jun 2004 12:05

hijwel schreef:- ervaar je soms ook een muur tussen jou en God?
Ik denk dat iedere christen dat wel eens voelt... Een ds. in mijn kerk zei een keer dat het is alsof je over een snelweg met zo een lantaarnkabel rijd (i.p.v. lantaarnpalen). Je rijd altijd in het licht, maar af en toe zit je echt onder een lamp... Dat zijn de momenten dat God zich echt laat zien. Soms lijkt het ook wel alsof er helemaal geen licht meer is...
hijwel schreef:- hoe voel je je dan?
Dan is het echt moeilijk. Je weet dan dan God je vraagt op hem te vertrouwen.
hijwel schreef:- wat doe je er aan om de band tussen jou en God weer zo snel mogelijk te verbeteren?
Ik probeer dan terug te denken aan de laatste keer dat ik onder zo'n lamp door ging. Ik probeer teksten te herinneren als "weerstaat de satan en hij zal van uw vluchten. Ik luister muziek die me leert hoe vreselijk de val in zonde is en die me oproept vast te houden aan God (Prayer Chain - Shiver). Natuurlijk is het bidden om bevrijding heel belangrijk. Het is een tijd geleden dat het zo erg was dat ik zelfs dat niet meer kon... Ik weet wel dat God mij iedere keer weer bevrijd van de demoon (that's what it is). Vaak op het moment dat je zelf al bijna dacht dat het niet meer ging gebeuren. En dan denk je achteraf weer: "ik had wel wat meer vertrouwen mogen hebben... pff, moet nog veel leren"....
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 jun 2004 12:31

hijwel schreef:
mijn vragen aan jullie:

- hoe voel je je dan?
- wat doe je er aan om de band tussen jou en God weer zo snel mogelijk te verbeteren?

-> Ja, ik ervaar best vaak een muur tussen mij en God. Ik weet dat ik zelf daar de schuldige van ben. Omdat ik Hem niet kan accepteren, Hem de schuld geef van bepaalde gebeurtenissen of barst van het ongeloof.

-> Ik voel me leeg..verlaten..kwaad. Het lijkt net of God weg is. Ik voel me dan erg alleen en kan heel melancholisch worden.

-> Door te bidden (maar soms lijk ik geen contact te krijgen) en in de Bijbel te lezen. Of door na te denken hoe de muur er weer is gekomen tussen God en mij. Ook lees en luister ik naar geestelijk 'voedsel', o.a. 's zondags in de kerk (er is altijd wel wat van toepassing op mij) of een artikel of boek.

Ik vind het een interessant topic hijwel, heel herkenbaar voor velen denk ik. Geen kritiek hoor, maar wat ik me afvraag: Wat wil je met dit topic? (tips, herkenning....?)
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 jun 2004 13:21

mystery schreef:Ik vind het een interessant topic hijwel, heel herkenbaar voor velen denk ik. Geen kritiek hoor, maar wat ik me afvraag: Wat wil je met dit topic? (tips, herkenning....?)

ja door samen over zulk soort dingen te praten kan je er beter mee omgaan. Mijn ervaring tot nu toe is dat het gebed enorm goed werkt.
Jezelf helemaal leeg ademen voor God, omdaarna nieuwe kracht in te ademen.

Maar mischien is er van te voren al veel aan te doen, door te zorgen dat die muur er niet eens komt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jun 2004 13:34

hijwel schreef:vorige week had ik echt een muur tussen mij en God in staan.
Ik weet dat God altijd luistert naar mij, maar toch ervaarde ik geen band tussen mij en God. Waardoor het precies kwam weet ik niet. Te veel aan mijn hoofd denk ik. Nu is die muur al aardig weg door middel van een gebedsavond.

mijn vragen aan jullie:

- hoe voel je je dan?

Dat ervaar ik altijd als ik (soms) bidt.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 jun 2004 13:42

hijwel schreef:Maar mischien is er van te voren al veel aan te doen, door te zorgen dat die muur er niet eens komt.

Dat zou ik weleens willen weten... :| Ik luister vol aandacht.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 11 jun 2004 13:43

Evelien schreef:
Dat ervaar ik altijd als ik (soms) bidt.

Weet je ook hoe dat komt?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 jun 2004 14:01

mystery schreef:
hijwel schreef:Maar mischien is er van te voren al veel aan te doen, door te zorgen dat die muur er niet eens komt.

ik heb er niet zo heel veel ervaring mee... maar ik zou wel dingen kunnen bedenken.

altijd met God overleggen waar je ook bent, en wat je ook doet.
veel lezen en bidden zodat God je wijsheid kan geven.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 11 jun 2004 14:14

hijwel schreef:
mystery schreef:

ik heb er niet zo heel veel ervaring mee... maar ik zou wel dingen kunnen bedenken.

altijd met God overleggen waar je ook bent, en wat je ook doet.
veel lezen en bidden zodat God je wijsheid kan geven.
Hmmm, de bijbel maakt duidelijk dat beproeving juist voor God's kinderen is... dus dat weet ik nog zo net niet.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 11 jun 2004 14:26

ie muur komt mij ook bekend voor hoor! maar de bijbel is duidelijk toch? Nader tot God en Hij zal tot U naderen, Dus je weet waar je de fout moet zoeken als je een afstand voelt. Ik merk dan altijd dat ik zelf hard aan het werk ben met goede dingen doen, datik de planning van mijn leven weer in eigen hand heb genomen, dat ik lelijk denk over mensen of misschien over mijzelf. Enz.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 jun 2004 14:35

@tlantis schreef:Hmmm, de bijbel maakt duidelijk dat beproeving juist voor God's kinderen is... dus dat weet ik nog zo net niet.

ja klopt we worden verzocht hier op aarde...
2 Acht het voor grote vreugde, mijn6) broeders, wanneer gij in velerlei verzoekingen7) valt;8)
3 Wetende, dat9) de beproeving uws geloofs10) lijdzaamheid werkt.11

ik denk dat je door moeilijke omstandigheden en andere beproevingen wel dichter bij God komt! Je gaat steeds meer vertrouwen op Hem.
Maar dat de beproeving goed is wil nog niet zeggen dat we ons maar in verzoeking moeten brengen. Lijd ons niet in verzoeking.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 jun 2004 15:48

mijn vragen aan jullie:

- hoe voel je je dan?
Ik denk dat je probleem in de woordjes ervaren/ voelen zit. Als je iets 'voelt' is dat mooi maar geen must. Jouw geloof is er niet om jou een 'gevoel' te geven, maar om God eer te geven. Ook zonder 'gevoel' mag je op Gods beloften blijven vertrouwen, de mate van geloof hangt niet perse van de mate van gevoel af. Dat zou net zoiets zijn als een getrouwde man die tegen z'n vrouw zegt: "Schat, vandaag voel ik me niet zo verliefd, hou je niet meer van me?".

De weg terug is altijd bij het kruis, ongeloof is zonde, het missen van een gevoel niet. Bovendien is er maar één die baat heeft met jouw moedeloos te maken door gebrek aan gevoel!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 jun 2004 15:58

@mic schreef:

mijn vragen aan jullie:

- hoe voel je je dan?
Ik denk dat je probleem in de woordjes ervaren/ voelen zit. Als je iets 'voelt' is dat mooi maar geen must. Jouw geloof is er niet om jou een 'gevoel' te geven, maar om God eer te geven. Ook zonder 'gevoel' mag je op Gods beloften blijven vertrouwen, de mate van geloof hangt niet perse van de mate van gevoel af. Dat zou net zoiets zijn als een getrouwde man die tegen z'n vrouw zegt: "Schat, vandaag voel ik me niet zo verliefd, hou je niet meer van me?".

De weg terug is altijd bij het kruis, ongeloof is zonde, het missen van een gevoel niet. Bovendien is er maar één die baat heeft met jouw moedeloos te maken door gebrek aan gevoel!

je gevoel is wel iets wat voortvloeit uit het geloof. Als je op God vertrouwt zal je rust en vrede krijgen in je ziel (gevoel, geest).

zelf heb ik heel veel gehad aan de toespraken van dick van keulen. Die me weer kracht gaven om God weer helemaal groot te maken.

Laugh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Laugh » 11 jun 2004 17:35

Heel herkenbaar die muur!! :wink: En Hijwel, ik herken het zoals je het beschrijft.. Wel bidden maar toch...alsof je niet tot God bid, geen respons..niets...

Ik ervaar momenteel deze muur erg... Misschien een brutale vraag maar...alle advies en gebed is welkom!!!!

En Hijwel.. dank je wel!!!!! :)
One day I will wipe away every tear from your eyes and will take away every pain you have suffered on this earth.(....)
My question is: Would you be My child?
I am waiting for you...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2004 19:11

Ik ervaar niet echt een muur tussen God en mij. Meer een soort loze oneindige leegte, met wieweetwat aan de andere kant.

Terug naar “Archief”