"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

"foute"muziek

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 22:04

Pas zat ik in de auto met Daan. Zat vrolijk mee te zingen met een liedje wat ik ontzettend leuk vond, zegt Daan opeens: Op Yorin zeiden ze dat je, als je het liedje 8eruit drait, je de duivel erin kan horen. Slik. Weg leuk liedje.

Wat doe jij in zulke gevallen, of als er gevloekt wordt in een liedje? Radio uit als het liedje erop komt, cd weggooien, of kun je de verleiding niet weerstaan en luister je het toch gewoon? En waarom?

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 25 nov 2002 23:35

Ik ben echt heel slecht in teksten verstaan. Zeker als ze niet in het nederlands zijn. Dus ik denk dat het een hele tijd duurt voordat een tekst tot me door zal dringen, als het al zal gebeuren.

Van bepaalde liedjes weet ik dat ze niet goed zijn. Die zal ik niet bewust gaan draaien. De radio uitzetten, in extreme gevallen wel. Net als de TV. Maar van liedjes die voor mezelf niet echt duidelijk zijn blijft denk ik de radio wel aan.

Hoe kom je op een goede manier te weten welke muziek wel of niet kan?

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 26 nov 2002 12:05

BJ schreef:
Hoe kom je op een goede manier te weten welke muziek wel of niet kan?


Goeie vraag...Als je een liedje achteruit moet draaien om een duistere stem/boodschap te kunnen horen, lijkt me dat helemaal moeilijk..Overigens is hier ook al een x een vraag geweest aan Johan Vreugdehil: http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/johanvreugdenhil2.html

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 nov 2002 12:09

ik zet meestal een cd op, dan kun je in iedergeval weten of het goede muziek is of niet

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 nov 2002 14:14

Zodra ik woorden als God, of Jezus, of devil hoor, schakel ik weg. Verder luister ik natuurlijk wel, maar niet heel intensief...

Gebruikersavatar
LiSanne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2002 17:05

Berichtdoor LiSanne22 » 26 nov 2002 14:55

Ik heb nog nooit zulke onzin gehoord dat je een liedje achterstevoren moet draaien en dan rare teksten hoort

Ten eerste hoe wil je een liedje achterstevoren draaien
Ten tweede is het toch logisch dat het raar klinkt?

Lees mijn tekst maar is achterstevoren....

Ten derde wie weet precies wat duivelse teksten zijn?

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 26 nov 2002 15:13

Het is gewoon heel moeilijk te weten wat verkeerd is. Je moet veel kennis hebben van de engelse taal om het al allemaal te volgen en dan ook nog specifieke uitdrukkingen vertalen.

Natuurlijk zijn er liederen die wel duidelijk zijn, maar dat is denk ik het probleem niet.

Achteruit draaien is trouwens niet zo moeilijk meer. Gewoon in een muziekeditor programma omdraaien. Dat zijn standaard functies tegenwoordig.

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 26 nov 2002 15:14

Vaak wordt de discussie over foute muziek al snel toegespitst op muziek zenders als Yorin FM of MTV en weet ik veel wat nog meer. En ook over achterstevoren gedraaide bandjes en nog meer rim-ram die de moderne technologie levert. En was het maar zo eenvoudig, want dan gooide je gewoon rucksichtlos moderne muziek de prullenbak in (ook al zou je dan in de ogen van sommigen misschien het kind met het badwater weggooien). Maar "foute" muziek is een eeuwenoud probleem. Wat dacht je bijvoorbeeld van W.A. Mozart? Die vent was, jawel, een vrijmetselaar. En meneer Tsjaikovski, beroemd van het zwanenmeer en het ballet van de kuikens, maar ook de componist van (en dat weten velen niet) een heuse satansmis. Of wat dacht je van Wagner? Die vent is was een vreselijk occulte veganist, en zijn muziek is in feite even occult als de man zelf. En vrijwel iedereen heeft wel eens het muziekstuk "O, fortuna" gehoord, hoewel ze het misschien niet kennen onder die naam. Wel, in dat stuk worden (in het Latijn) de meest gore seksscenes bezongen... echt waar Britney Spears e.d. zijn er niets bij........

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 26 nov 2002 15:22

Even heel kort:

Verwijs BackMasking (omdraaiteksten) niet naar het rijk der fabelen, tkan echt! of je het ook echt hoort? tschijnt van wel, maar je kan je al afvragen wat voor muziek het is als ze zoiets doen met foute teksten...

RPGtB geeft mooie voorbeelden van christelijke naiviteit. Dat heb ik pas ook al aan willen kaarten.

Als je hier op refoweb komt heb je vaak wel beschikking over internet. Als je nu iets over een bepaalde band wil weten, is het heel eenvoudig, zoek ff naar de homepage van die band, en je weet meestal al gauw wat voor muziek het is...

Radio luisteren is vreselijk gevaarlijk! Je hebt geen invloed op wat er gedraaid wordt en je zet hem ook niet altijd uit als je er achter bent dat ze iets "fouts" draaien.

Vraag je af, of je de muziek die je luistert voor God kan verantwoorden. Dan ligt de grens niet voor ieder gelijk denk ik, maar dan is je geweten wel zuiver!

Gebruikersavatar
Borkdude
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 sep 2002 21:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 26 nov 2002 21:07

Ik luister zelf naar allerlei muziek en ook wel muziek die niet aansluit bij mijn levensovertuiging. Net als dat ik dingen van Nietzsche lees (een filosoof die het christendom wegredeneert als het ware) en daar dingen van opsteek of er in ieder geval achter kan komen waarom iemand denkt zoals ie denkt en in het leven staat zoals ie in het leven staat, kan ik ook naar andere niet-christelijke produkten luisteren zoals muziek. Een andere vorm van christelijke naiviteit vind ik dat je uitsluitend christelijke dingen draait en op die manier niet weet wat er in de wereld om je heen speelt. Niet dat je muziek zou moeten luisteren om je in anderen te verdiepen; dat is ook niet mijn reden om naar sommige muziek te luisteren.
Ik vind sommige muziek gewoon hele mooie muziek en ik vind het niet verkeerd om dat te luisteren, alleen om de reden dat de band die dat gemaakt heeft anders in het leven staat dan ik.

Kort samengevat:
ik kan prima naar christelijke en niet-christelijke muziek luisteren.
(het is ook heel prima als iemand alleen maar naar gospel bands durft te luisteren als ie dat graag wil ;))
ik kan niet prima naar blasfemische of satanische muziek luisteren - soms is het overduidelijk dat iets propaganda voor de duivel is en daar moet je je niet mee bezig houden. Je moet het gevaar niet doelbewust gaan opzoeken.

Sommige bands stoppen echt duivelse boodschappen in hun liedjes door middel van backward masking. Volgens mij heb ik wel eens een paar voorbeelden gehoord van Queen en the Beatles (Another one bites the dust respectievelijk dat liedje van Obladi, Oblado, life goes on...)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Borkdude
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 sep 2002 21:20
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 26 nov 2002 21:12

Ik heb het even opgezocht en hier is wat informatie over zowel the Beatles, Queen en backward masking. De satanische boodschappen liet de auteur achterwege omdat ie christen is, maar "turn me on, dead man" mocht nog wel.

http://www.geocities.com/SunsetStrip/Birdland/5430/back.html

Gr,
Michiel
Afbeelding

Gebruikersavatar
LiSanne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2002 17:05

Berichtdoor LiSanne22 » 27 nov 2002 14:26

Bedankt voor de link,

heb die samples beluistert maar hoor helemaal geen teksten.
Ze zullen er vast wel inzitten, anders zeggen jullie dat niet.

Maar ik hoor het niet. Zal dan wel aan mij liggen.


Maaruhm, ligt het er eigenlijk niet aan hoe je naar muziek luistert? Ik luister eigenlijk veel liefdesliedjes en of het nu door een gospel zanger is gezongen of niet het gaat over de liefde. Ik zing het vaak net zo hard mee.
Volgens mij is het zo, net zoals met alles van de duivel, als je er niet naar luistert met je hart, dan is er niks ergs.

Gebruikersavatar
RieBo
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 27 nov 2002 08:36
Locatie: Urk
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 27 nov 2002 15:07

LiSanne22 schreef:Volgens mij is het zo, net zoals met alles van de duivel, als je er niet naar luistert met je hart, dan is er niks ergs.


Dus alles wat ik alleen verstandelijk doet en niet met m'n hart is niks erg (dus goed). Lijkt me heel kort door de bocht, maar zo staat het er wel.

Volgens mij weten iedereen prima wat wel en niet verantwoord is om te draaien. En als je het niet weet leg het dan naast de bijbel. Denk na waar je die liedjes zou draaien. Als je ze niet op de JeV, in de kerk of met andere personen uit je kerk kan draaien weet je zelf al dat je fout zit.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Gebruikersavatar
LiSanne22
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2002 17:05

Berichtdoor LiSanne22 » 27 nov 2002 15:16

En toch hou ik het zo simpel.

Als je niet naar de duivel luistert met je hart, kan je niks gebeuren.
Dat weet ik zelf, uit ervaring.

Ik hoef zelf niet na te denken over of ik bepaalde muziek wel kan verantwoorden door het naast de bijbel te leggen of te bedenken of men op de JV dat zou willen horen. Gevoelsmatig doe ik het toch wel of niet. Zit er in gebakken denk ik.


Denken jullie trouwens dat 'foute' muziek alleen in bepaalde muzieksoorten zit?

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 27 nov 2002 15:51

Foute muziek zit niet alleen in bepaalde muzieksoorten, gaf eerder al een aantal voorbeelden uit hoeken waar velen het niet verwachten. Ik zou trouwens niet alle muziek die psalm/ hymne of gospel is onmiddelijk kwalificeren als duivels. Want laten we wel wezen, er is veel muziek die niet expliciet de duivel of zonde vereert, bijvoorbeeld de genoemde liefdesliedjes. Dat hoeft niet duivels te zijn, maar wanneer de teksten gaan over overspel of seks voor het huwlijk aanmoedigen dan is het denk ik goed om daar toch wel bij stil te staan en niet simpel af te wuiven met "ik luister er niet met mijn hart naar". Alles wat je hoort/ ziet of doet heeft in bepaalde mate invloed op je, en die invloed moet je niet onderschatten (ook niet overschatten.....). Muziek die expliciet de duivel vereert kan gewoon niet, ik denk dat geen uitleg behoeft en dat ieder het daar mee eens.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 108 gasten