"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
xgnoom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jun 2003 16:17

Berichtdoor xgnoom » 24 jul 2003 23:25

Muziek is toch ook door God geschapen? Daarom mag je ook genieten van seculiere muziek. Als het goed is gaat het in de muziek om de muziek, muziek heeft intrinsieke waarde en is anders omdat het niet verbaal is. Muziek met een verbale boodschap 'misbruikt' de muziek dus al voor een boodschap (mijn mening uiteraard: ik ben een purist).
Dus Vivaldi heeft geen boodschap, maar biedt alleen zijn kunstwerk, die niet in woorden te vatten is. Ik zou zeggen: geniet van Gods goede gaven, met een gerust hart.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Berichtdoor Afat82 » 25 jul 2003 08:57

Jawel, maar bijv. Marco Borsato, om op mijn voorbeeld terug te komen, heeft toch ook zijn talent van God gekregen?
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 23 sep 2003 17:29

Ik heb vroeger naar "gospelhardrockmuziek" als stryper en guardian geluisterd en ik ben daar tegenwoordig geheel van afgekickt. Ik mag je dan ook waarschuwen dat er ook in de gospelmuziekstroming enorm veel kaf onder het koren zit.

Stryper heeft zelfs een cd uitgebracht die against the law heet. Ze komen er openlijk voor uit tegen de wet te zijn. Ik las laatst Jakobus 4 en dat heeft mijn ogen geopend. Een ander bijbelgedeelte dat mij boekdelen sprak was 2 Timotheus 3. Bands zoals stryper en guardian die zich uitgeven als zijnde "christelijk", zijn in werkelijkheid bruut en wreed en opgeblazen.

Ik heb jaren naar die "muziek" geluisterd en ik walg er nu van. Het ergste is dat ik nog dagenlijks met die muziek geconfronteerd word omdat mijn broer er nog steeds naar luistert. Gelukkig is er ook nog goeie muziek maar blijf wel waken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 24 sep 2003 09:22

hoe weet je of muziek verkeerd is?

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 24 sep 2003 09:37

Als je je al afvraagd of het eigenlijk wel goed is, kan je het beter laten.... Volgens mij is dat zo met heel ons leven, waarom zouden we het wel doen als we niet weten of God het wel goed vindt!!

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 25 sep 2003 13:14

ahuibers schreef:hoe weet je of muziek verkeerd is?


Muziek opzich is niet verkeerd, maar het kan wel een verkeerde boodschap hebben.

Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden. En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets. ( 1 Korinthiërs 13 : 1, 2 )
Afbeelding

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Berichtdoor henkie » 25 sep 2003 16:03

ahuibers schreef:hoe weet je of muziek verkeerd is?


Daar wordt in dit topic door een aantal mensen een antwoord op gegeven. Het is wel de bedoeling dat je de andere posts doorleest voordat je reageert.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Berichtdoor ahuibers » 25 sep 2003 16:12

weet ik ik deed het om het topic weer een beetje op gang te brengen,

als ik niet weet wat ik hoor en het klinkt mooi zet ik het dus niet af?
weet ik echter dat het een verkeerd liedje is schakel ik over.

Gebruikersavatar
Skoezie
Mineur
Mineur
Berichten: 202
Lid geworden op: 22 nov 2002 09:36
Locatie: /home/skoezie
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 25 sep 2003 18:30

ik vind de omdraai techniek iets te ver gezocht... Met heel veel fantasie kun je van elk nummer dat jij niet mooi vind wel een fout nummer maken. Maar net zomakkelijk kun jij een fout nummer goed praten.

Wanneer is muziek fout? Zo gauw mens het woord heavy of metal/rock horen is het van de duivel himself in eigen persoon en het liefst ook nog in zijn ergste vorm en al zijn helse vertrouwelingen, handlangers en trawanten. Okeey Metallica is fout, netzoals sommige nummers van rammstein. Slipknot is van de duvel, dus dat luister je niet. D-Devils luistern normale mensen ook niet... Maar howabout Linkin Park (rapmetal) Evanescene (linkinparkachtigmetvrouwelijkezangeres), Good Charlotte (rock) Live (stadionrock)....

grtz. HJ
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 25 sep 2003 21:27

1) Als Henkie iets zinnigs wil doen mag hij wat mij betreft deze discussie wel naar het goede forum verplaatsen.

2) Skoeize:
Okeey Metallica is fout


Ik kan je zo een link geven naar een artikel van een christlijke dokter die St. Anger van Metallica aanbeveeld als goede therapie. Zo zie je maar weer ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Overleg: Team internet

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2003 10:49

Zo, die hadden we nog niet. En als er 1 team het goede voorbeeld zou kunnen geven om meer op het forum te overleggen is het volgens mij wel team internet :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 sep 2003 10:50

Je kunt ook niet zeggen: Iets is goed of iets is fout. Laten we hier dus maar geen lijst van bands gaan maken die wel en die niet kunnen.

Ik denk dat het al net zo is als met het eten van het offervlees waar Paulus het over heeft.

Of iets goed of fout is is niet voor iedereen gelijk.

Gebruikersavatar
everlastingman
Mineur
Mineur
Berichten: 217
Lid geworden op: 06 feb 2003 16:45

Berichtdoor everlastingman » 27 sep 2003 16:32

Skoezie schreef:Wanneer is muziek fout? Zo gauw mens het woord heavy of metal/rock horen is het van de duivel himself in eigen persoon en het liefst ook nog in zijn ergste vorm en al zijn helse vertrouwelingen, handlangers en trawanten.


Goed Skoezie, ik geef je gelijk dat veel mensen al snel een vooroordeel klaar hebben liggen bij een muziekstijl die zij zelf niet leuk vinden, maar laten we eens een aantal tekstgedeelten van Linkin' park ( in het Nederlands vertaald ) onder de loep nemen.

Ik heb een hart vol van pijn, een gestrest hoofd. Een hoofd vol van woede, in mijn borstkast gehouden. En alles dat over is gebleven is verloren tijd. Ik haat mijn rijmpjes, maar iedereen anders nog meer.
( nobody's Listening - Linkin' park )


Dus wat ben ik, wat heb ik anders dan negativiteit. Want ik kan niet rechtvaardigen de manier waarop iedereen naar me kijkt. Niets te verliezen, niets te winnen, leeg en alleen. En het is mijn eigen schuld.
( somewhere I belong - Linkin' park )


Alles wat je zegt brengt mij een stap dichter bij het randje. Ik sta op het punt los te barsten. Houd je mond, ik praat tegen je. Houd je mond, houd je mond, houd je mond.
( One Step Closer - Linkin' park )


Zomaar een paar teksten van Linkin' park. Hieruit spreekt haat en nijd, leegte, brutaliteit, agressie en bovenal pijn en een schreeuw om genezing. Bepaald niet geestverfrissend deze muziek, maar het geeft wel weer wat de toestand van deze ( metal ) 'wereld' is. :idea:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 sep 2003 17:47

Vind ik wel jammer... niet dat ik tegen negativiteit in muziek ben. Er zijn ook veel psalmen die een negatieve lading hebben. Maar je moet wel uitkijken dat teksten van seculiere muziek je niet gaan beinvloeden... dat kan namelijk heel makkelijk gebeuren.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 27 sep 2003 21:08

Marnix schreef:Maar je moet wel uitkijken dat teksten van seculiere muziek je niet gaan beinvloeden... dat kan namelijk heel makkelijk gebeuren.

Hrm. Er zijn bepaalde dingen die tegenstanders van dit soort muziek gewoon niet lijken te begrijpen. De muziek is geen veroorzaker van negativiteit, maar een uitlaatklep ervan. Muziek die juist expressie is, in plaats van impressie. Het luisteren naar de muziek is een uitlaatklep voor de woede en (wat Linkin Park vooral lijkt te betreffen) onzekerheid.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten