Bijbel code

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Bijbel code

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2004 11:25

Okay, een topic over "the bible code"...

Is veel over te zeggen. Ik stel voor dat we het niet gaan hebben over die mafketels die net zo lang symbolen naast elkaar leggen tot ze een profetie hebben die zegt dat Bush de grote verlosser is (http://www.biblecodedigest.com/ - is wel vermakelijk :mrgreen: ). Maar meer over wat serieuzere voorbeelden. Bijvoorbeeld deze:

Als we alle namen van Adam tot Noach achter elkaar zetten krijgen we:
Adam = Man
Seth = Appointed
Enosh = Mortal
Kenan = Sorrow
Mahalalel = The blessed God
Jared = Shall come down
Enoch = Teaching
Methuselah = His death shall bring
Lamech = The Despairing
Noah = Rest/Comfort

“Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the blessed God shall come down teaching (that) His death shall bring (the) despairing rest.”

Das toch opvallend. Verder schijnt er ook in het boek exodus iets te zitten met ieder 40ste teken ofzo en dat vormt dan een bepaalde wordt een stuk of 80 keer achter elkaar. Maar daar kon ik geen info over vinden.

Wat denken jullie is bijbelcode volledige onzin... of zit er nog wel iets waardevols tussen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2004 12:35

Parsifal heeft hier een scriptie over geschreven:
http://www.math.uu.nl/people/gill/Preprints/biblecode.pdf

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 07 jun 2004 15:21

Op deze manier denk ik zeker dat het zo bedoeld is. Zodra het gaat over bijbelcode met het steeds pakken van de zoveelste letter en dat dan achter elkaar plakken, dan heb ik wel mijn vraagtekens.
Maar wat je hier schrijft bevestigt mijn vermoeden dat het zinvol is om te kijken naar de betekenis achter de namen, alleen had ik zelf nog geen tijd gehad om het uit te zoeken.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 09 jun 2004 09:24

t Is misschien voor sommige mensen erg leuk om op die manier met de bijbel bezig te zijn, maar volgens mij is de bijbel niet zo bedoeld. De kernboodschap van de bijbel is heel eenvoudig te begrijpen, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn die allerlei combinaties gaat uitproberen.

Adam = Man
Seth = Appointed
Enosh = Mortal
Kenan = Sorrow
Jared = Shall come down
Enoch = Teaching
Lamech = The Despairing
Noah = Rest/Comfort

k Heb even in de online bible gekeken en wat je daar schreef klopt aardig. Gaaf! Alleen Methuselah en Lamech hadden een andere betekenis. Waar heb je het vandaan, dan kan ik even verder zoeken of het misschien toch wel klopt?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 jun 2004 10:28

caesar schreef:t Is misschien voor sommige mensen erg leuk om op die manier met de bijbel bezig te zijn, maar volgens mij is de bijbel niet zo bedoeld. De kernboodschap van de bijbel is heel eenvoudig te begrijpen, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn die allerlei combinaties gaat uitproberen.

Adam = Man
Seth = Appointed
Enosh = Mortal
Kenan = Sorrow
Jared = Shall come down
Enoch = Teaching
Lamech = The Despairing
Noah = Rest/Comfort

k Heb even in de online bible gekeken en wat je daar schreef klopt aardig. Gaaf! Alleen Methuselah en Lamech hadden een andere betekenis. Waar heb je het vandaan, dan kan ik even verder zoeken of het misschien toch wel klopt?

Bible Code Study: The Genesis Genealogy
Bible Codes throughout the Bible are based on all sorts of mundane things, including names and genealogies. At first glance, let’s face it, they’re boring. However, as we progress through these studies, you will see that Biblical names and genealogies are not only important for historical and cultural veracity, but they’re loaded with insight, meaning, and sometimes, downright supernatural design.

The first genealogy we see in the Bible is ADAM to NOAH (Genesis 5). This genealogy will be important throughout the Bible (Old and New Testaments) for all sorts of reasons. However, in this study, we just want to toss-out a dramatic “evidence of design” based on the Hebrew roots of these ten names.

ADAM (adomah) means “man.” This one makes absolute sense, since he’s the first one.

SETH means “appointed.” Eve said, “For God has appointed me another seed instead of Abel , whom Cain slew.”

ENOSH (anash) means “mortal,” “frail” or “miserable,” used in the context of incurable grief, sickness, woe or wickedness. It was in the days of Enosh that Man began to defile God.

KENAN means “sorrow”, “dirge” or “elegy.” Again, this was a dark period of history, and parents traditionally used names that referred to circumstances at birth, etc.

MAHALALEL (mahalal) means “blessed” or “praise” and (El) was the name for God. Therefore, Mahalalel traditionally means “the blessed God”. (Side note: you’ll see that many Hebrew names include El, such as Dani-el, “God is my Judge,” Nathani-el, “Gift of God,” etc.)

JARED (yaradh) means “shall come down.” Many scholars attribute this to the time when the “sons of God” “came down” to Earth to corrupt the daughters of men, resulting in the Nephilim (“fallen ones”).

ENOCH means “teaching” or “commencement.” Later in the Bible, we find that Enoch was the first of four generations of preachers.

METHUSELAH (muth) means “death” and (shalach) means “to bring” or “to send forth.” Therefore, his entire name means “his death shall bring.”

LAMECH (root still evident in today’s English meaning “lament”) means in Hebrew context here “despairing.”

NOAH (nacham) means “to bring relief” or “comfort.”

Bible Codes Study: The Genesis Genealogy - Part 2
Now, if we line it all up, here’s what we get:

Hebrew

Adam
Seth
Enosh
Kenan
Mahalalel
Jared
Enoch
Methuselah
Lamech
Noah

English

Man
Appointed
Mortal
Sorrow
The Blessed God
Shall Come Down
Teaching
His Death Shall Bring
The Despairing
Rest, or Comfort

Is it possible that God’s plan of redemption is right here at the beginning of the Bible?

“Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the blessed God shall come down teaching (that) His death shall bring (the) despairing rest.”

Bible Codes: The Counter Argument
Of course, some of you will argue that this bible code stretches the original meanings of the Hebrew roots to fit New Testament scripture. Others might argue that this was contrived after the fact. However, you’ll have a hard time convincing us that a group of Jewish rabbis deliberately conspired to hide a summary of the Christian Gospel right here in the first genealogy of their venerated Torah.

Give it some thought. Look up the meanings for yourself. “Test everything. Hold on to the good” (1 Thessalonians 5:21).

Copyright © 2002 bible-code.org, All Rights Reserved.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 10 jun 2004 12:55

Ik vind dit echt heel erg wonderlijk..........

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 11 jun 2004 10:31

ik vind t cool....

ik geloof wel dat het echt zo is hor, de bijbel zal wel vol staan met dit soort dingen..
ik bedoel, kijk hoe ingewikkeld mensen in elkaar zitten....
als Hij dast kan , kan hij de bijbel ook wel een btje leuk in elkaar zetten toch?
wij weten nog maar een klein gedeelte van wat de bijbel echt inhoudt...

cool toch? blijft er steeds iets om te ontdekken...
Engaged @ 07-01-2005

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 jun 2004 11:20

Ik heb ook de neiging om het te geloven. Zou gaaf zijn als dit er bewust door God 'ingestopt' was. Maar zoals iemand anders al zei: bij telling van elk zoveelste lettertje wordt het een beetje onwaarschijnlijker.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 11 jun 2004 12:08

beetje apart dat het dan in t engels gebeurt :p

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 11 jun 2004 14:39

Thanks, @tlantis. k Heb het in online bijbel nagekeken en t klopt. Heel bijzonder. Methusalem ook. Alleen Lamech betekent 'krachtig' volgens het woordenboek. Maar dan wordt de zin alleen nog maar mooier...

thespiritisinsideus schreef:beetje apart dat het dan in t engels gebeurt :p

\Engels/Hebreeuws/Nederlands maakt trouwens niet uit hoor. t Klopt in alledrie de talen.

Dat met die getalletjes en lettertjes vind ik een beetje vergezocht. Dat ligt er niet zo duidelijk in als dat met die namen. Moet je volgens mij ook veel meer moeite voor doen om zoiets uit te vissen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 jun 2004 16:50

een verfijnd staaltje van bedrog. Met woorden en betekenissen puzzelen totdat dit eruit komt.

Waarom staat deze boodschap niet kristalhelder in Genesis (als deze zo belangrijk zou zijn?).

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 11 jun 2004 17:12

Dit is er ingelegd voor alle puzzel-freaks. 8)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 11 jun 2004 18:49

Wellicht is het wel erin geplaatst.

Als je ziet hoe rijk de symboliek was in het oude testament zou ik er niet van staan te kijken.

Zo Zijn er nog wel een aantal mooie, opvallende dingen te vinden:

en... niet alleen in het Engels. een soortgelijk iets over die namen in de juiste volgorde schijnt er ook in het Hebreeuws te zijn. Dat zelfs nog veel uitgebreider en dieper dan in het Engels. Dit heb ik gehoord op een avond die ingeleid werd door de Jood Peter Steffens.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 11 jun 2004 19:18

Is Peter Steffens zelf een jood ? Dat is de eerste keer dat ik het hoor.
Ik dacht dat hij gewoon een warm hart had voor Israël.
Weest blij in de Heer !

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 11 jun 2004 19:41

ik ben er niet helemaal zeker van, volgens mijn moeder is het in elk geval een jood.
volgens mij spreekt hij van huis uit het Hebreeuws. In elk geval draagt hij israel een warm hart toe, en ook de schrift.
helaas kan ik het niet met zekerheid zeggen
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Terug naar “Archief”