De Grote Vragen en de simplistische antwoorden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

De Grote Vragen en de simplistische antwoorden

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 00:46

Op de site van Dokus kwam ik de volgende column tegen en ik herkende me er eigenlijk heel erg in.

Column schreef:In onze stad staan minstens twintig verschillende kerken. In verschillende stijlen, uit verschillende periodes maar allemaal duidelijk herkenbaar als huizen van God. Telkens als ik één van deze kerken passeer, vraag ik me af wat daar binnen gebeurt. Soms sta ik even stil en vraag me af of ik naar binnen zal gaan. Maar ik doe het nooit. Waarom niet? Misschien is het de angst dat mensen mij weg zullen kijken. Misschien is het scepsis. Want al die kerken hebben deze stad niet echt tot een betere plaats gemaakt. En net als de rest van de stad zijn ze in een staat van verval. Niemand kan daar wat aan veranderen, ook God niet.

Hoewel ik slechts twee keer in m’n leven een kerk heb bezocht, beschouw ik mezelf als een religieus persoon. Zoekende. Maar ik weet niet zeker of ik wil vinden. Het zoeken houdt op één of andere manier de mogelijkheden open. En zo houdt m’n leven een richting. Ik heb al vele antwoorden gehoord. Jezus is de enige weg. Bekeer je. Lees je bijbel, bid elke dag. Maar de antwoorden zijn nooit zo diep, zo verstrekkend als de vragen. Is dat het christendom? Stoppen met zoeken en neerzakken op een stoel binnen de muren van een kerk. Veilig ver van de vragen die buiten leven?

De strijd is hier buiten. Hier is de corruptie, hier leven mensen in armoede, hier vechten mensen om te overleven. Wat doen die mensen dan in hun kerken? Zijn ze nog steeds manieren aan het zoeken om ons te helpen, te redden van de ondergang? Moeten ze het eerst met elkaar eens worden voor ze de wereld intrekken? Of doe ik ze nu tekort? Ik weet van echt goede christenen. Ik weet van christelijke projecten en hulp aan anderen. En toch lijkt er iets te missen. Toch stoten al die kerken eerder af dan dat ze mensen trekken. En dus loop ik altijd verder. Door de vervallen straten, langs de vermoeide mensen. Op zoek naar iets beters. Iets.

Vooral de vetgedrukte zinnen vond ik erg treffend. De zgn. Grote Vragen maken het leven boeiend, weerspiegelen de gecompliceerdheid van het leven en de 'struggle for life'. Dit in tegendeel tot alle antwoorden die ik gehoord heb.

En wil ik wel een antwoord hebben? Is er uberhaupt wel een antwoord mogelijk? Dat zou dan het einde van de zoektocht betekenen, en juist die zoektocht lijkt me essentieel en verbindt jou met de rest van de wereldbevolking. Die is universeel menselijk.

Wie herkent zich hierin, wat vinden jullie ervan, kortom: spui je mening maar! :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 00:47

O ja, dit plaatje hoorde er ook nog bij.. ook erg treffend.. :D

Afbeelding

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 jun 2004 09:04

Ik vind dat wel grappig. Ik heb dat net zo ervaren. Grote vraagtekens die bv op school of met catechesatie afgedaan werden met theologisch correcte antwoorden waardoor ik met nog meer vraagtekens bleef zitten. Of je werd helemaal niet geacht om vraagtekens bij beplaade zaken te zetten.

De meeste vragen zijn bij mij beantwoord door wat ik meemaak, de mensen die ik ontmoet, de verhalen van de straat. En die mensen komen niet allemaal netjes uit de Gereformeerde Gemeente.
Geldt ook voor de bijbel, die leer ik begrijpen door het leven, en de levens om mij heen. Aangevuld door de uitleg van de diepere betekenissen door de dominee, absoluut.
Zoiets als de kinderclub waar ik bij meewerk, die kinderen hebben een zoveel minder bevoorrechte jeugd dan ik heb gehad. EN op het moment dat je met een ventje op schoot zit die in een situatie leeft waar je van afvraagt waarom God daar niet een pieps kleinbeetje ingrijpt en er komt een moeder van 1 van de kids naast je zitten (waarvan ik niet vermoedde dat ze christen was) en die haalt een bijbel uit haar zak en geeft mij een tekst over de nieuwe Hemel en nieuwe aarde die zal komen. Kijk, zulke momenten worden er voor mij zoveel meer antwoorden gegeven, dan de dominee in een jaar kan doen. Nee, niet echt een antwoord, maar een soort rust.

Bedoel je dat?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jun 2004 09:31

Aha.
Vaak wil ik aan niet-christenen een simpel antwoord kunnen geven, zodat ze gaan geloven ofzo. Maar het komt er meestal op neer dat het niet zo simpel ligt. 'Waarom is er ellende in de wereld?' vragen ze dan. Vaak zijn er ook gewoon geen antwoorden.
Maar stel je voor dat je alles snapte, dan was het leven niet meer boeiend. Juist omdat je steeds weer vragen hebt, blijft geloven interessant.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 04 jun 2004 09:32

ik heb persoonlijk ervaren dat ik op een punt ben aangekomen dat ik de kritische rvagen stel die in de kerk niet gesteld worden, dat is nou eenmaal geloof of dat is de duivel of dat is god of dat soort dooddoeners, of als je bidt dan zal je verhoord worden. ik kan daar geen genoegen mee nemen omdat het vaak een waardeloze onderbouwing is. En het is precies dat gebrek aan nadenken, en nog erger, een gebrek aan zelfkritiek, men durdt de eigen fundamenten niet aan de kaak te stellen waardoor er nooit iets verandert en waarom men de echt interessante vragen onbeantwoord en onbedacht laat, en dan ben ik denk ik de figuur die op je plaatje de kerk uitloopt

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 jun 2004 09:49

Spirit, misschien moet jij eens wat boeken gaan lezen ofzo. In de kerk houden ze het soms simpel, om het voor iedereen toegankelijk te houden. Maar er zijn genoeg boeken over de vragen waar jij op doelt.

Ik heb bijvoorbeeld een boek van C.S. Lewis gelezen over waarom er zoveel lijden in de wereld is en iik heb nog een boek van Harold Kushner daarover staan. Zo'n boek kan nu eenmaal veel dieper gaan dan een preek.Jij bent echt niet de enige die die vragen stelt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 jun 2004 10:02

nou vertel Aragorn we lossen al je vragen op :wink:

herken me dr niet echt in, maar ik probeer wel mijn eigen antwoorden te vinden, dat door mensen die echt heel dicht bij God leven, en door in de bijbel er naar op zoek te gaan. En niet bij dominees die zo dicht bij de dogamtiek leven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 10:34

Bedankt voor jullie reacties! :wink:

Ik kan me wel een beetje vinden in meschianza's verhaal, inderdaad de 'antwoorden' van de straat. Nouja, antwoorden, meer een manier om met de vragen om te gaan. Ik merk zelf dat ik me gelukkiger voel als je mensen ontmoet die dezelfde vragen delen, zonder overigens een antwoord te geven. En ja, mensen die vol in het leven staan en hun geloof kunnen blijven vasthouden zonder alle vragen af te wimpelen met een simpele theologische verklaring, daar heb ik respect voor.

Lalage schreef:Maar stel je voor dat je alles snapte, dan was het leven niet meer boeiend. Juist omdat je steeds weer vragen hebt, blijft geloven interessant.

Precies! Daarom vind ik de antwoorden die vaak gegeven worden totaal niet bevredigend. Ik weet ook niet of ik uberhaupt wel antwoorden wil hebben. Misschien zijn de vragen daar ook wel niet voor bedoeld.

En inderdaad spirit, men durft absoluut niet de eigen fundamenten kritisch te bekijken. Daardoor krijg je al snel het idee dat men in de kerk maar een stelletje naieve goedgelovigen zitten die stug vasthouden aan hun sterk vereenvoudigde wereldbeeld om het maar te kunnen snappen.

Men kan ook hoogst verbaasd zijn als je vraagt of God bestaat. Krijg je als antwoord: dat staat toch in de bijbel? :?

C.S. Lewis heb ik ook best veel van gelezen, inderdaad een interessante en ononrthodoxe schrijver. Alleen zie ik het meer als steuntje in de rug voor als je toch al gelooft; het zal je niet overtuigen. Maar dat zal ook de bedoeling niet zijn.

hijwel schreef:nou vertel Aragorn we lossen al je vragen op :wink:

Nee dankje. :wink: Er zijn mij al teveel mensen die in een half uur even denken antwoord te kunnen geven op levensgrote vragen en er daarna nog 7 nieuwe hebben doen rijzen.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 04 jun 2004 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 jun 2004 11:18

Mjah. Een ouderling die een keer tegen mij zei: joh, meisje, ik weet het echt niet, maar wat ik wel weet is dat zij die oprecht God zoeken Hem zullen vinden en dansen van vreugde. DAt was geen antwoord op mijn vraag maar het maakte op mij, hoe hij het zei en wat hij uitstraalde, zoveel meer indruk dan iemand die dikke boeken met kanttekeningen, verklaringen, teksten en theorien, oudvaderinzages te voorschijnhaalt en mij daarmee nog verder het bos injaagt.

Over Lewis, ff, mijn oom heeft zo een niet-gelovige collega (wel Katholiek opgevoed) weer aan het bijbelonderzoeken gekregen met een boek van Lewis. Het is een zeer intelligente en rationele man die juist door Lewis theorien, hoewel hij er niet helemaal mee eens was, de behoefte kreeg om zich te verdiepen in de bijbel.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 04 jun 2004 12:57

Juist de antwoorden die ik heb gevonden (Yeshua=mijn Schepper, mijn Verlosser) geven mij een doel, een streven. De GroteVragen zijn (voor mij) een leuke tijdsbesteding maar hebben in zichzelf geen nut, geen zin.

Het is een eigenschap van de mens om eerst de antwoorden te zoeken om daarna eventueel een keuze te maken. Net wat de schrijver zelf zegt: wat wil de persoon in kwestie nu eigenlijk echt als hij/zij zichzelf grondig onderzoekt?

En antwoorden kun je net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Het hangt van de persoon in kwestie af of een lang of kort antwoord voldoet. Christenen zijn over het algemeen beter in de korte antwoorden, zichzelf bewust van G.d en Zijn genade, maar gebrek hebbend aan diepgaandere kennis (zelfs wat betreft bijbelkennis) en de ervaringen die buitenkerkelijken wel hebben.
Including moi.

Het is een beetje flauw om te zeggen dat arme mensen zich buiten de kerk bevinden. Ook in de kerk zitten arme mensen te vechten om te overleven.
..

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 04 jun 2004 17:24

Voor mezelf denk ik dat ik wel wil vinden. Maar elke keer als ik iets vindt, komt er weer een nieuwe vraag, een nieuw probleem, lastiger dan het vorige.
En voor mij komen de antwoorden ook niet uit de kerkleer. Voor mij is de bijbel de basis. Maar ook in de dingen die ik om me heen zie, kan ik soms antwoorden (en vaak ook nieuwe vragen) vinden. En ik denk dat ik altijd zoekend zal blijven, nieuwe raadsels oplossen. "Hoe meer men weet, hoe minder men denkt dat men weet", gaat hier wel aardig op.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 jun 2004 21:29

moeilijke problemen, levensvragen...wie heeft het niet? waar ik zelf het meeste aan hebt is gewoon simpel proberen geen antwoord te zoeken en het in het gebed uit handen te geven. lukt niet altijd maar toch vaak geeft het toch een soort van vrede.

op veel vragen is gewoon geen antwoord, waarom dit en waarom dat etc.. en hoe dieper je spit hoe meer vragen er weer bij komen is mijn ervaring.
probeer te geloven als een kind, simpel en eenvoudig. en het is nog bijbels ook.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 jun 2004 13:57

columbus schreef:moeilijke problemen, levensvragen...wie heeft het niet? waar ik zelf het meeste aan hebt is gewoon simpel proberen geen antwoord te zoeken en het in het gebed uit handen te geven. lukt niet altijd maar toch vaak geeft het toch een soort van vrede.

op veel vragen is gewoon geen antwoord, waarom dit en waarom dat etc.. en hoe dieper je spit hoe meer vragen er weer bij komen is mijn ervaring.
probeer te geloven als een kind, simpel en eenvoudig. en het is nog bijbels ook.

Als er overal een antwoord op was waar niet aan te tornen viel, konden we refoweb wel opdoeken. En dat zou dan weer zo rot voor henkiE zijn.
Vroeger kon ik heel onrustig worden van mijn onbeantwoorde vragen. Nu ga ik daar veel relaxter mee om.
Wat geloof in God betreft heb ik alles in een balans gezet (niet letterlijk sure) Op de positieve zijde staat de bijbel die mij heel veel waard si, mensen die ik gesproken heb en in wie ik echt de liefde waar Jezus het over heeft zie, dingen in mijn leven die gebeurd zijn waarin ik Gods trouw en belofte en liefde overduidelijk ervaarde, mooie preken die mij raakten. Op de negatieve zijde staan mensen die hypocriet waren onder mom van godsdienst. Dominees die mij terleurstelden met bepaalde uitspraken, vragen over God wat ik niet begrijp, dingen in de wereld waardor het lijkt of het kwaad d overhand heeft..
Bij mij slaat die balans duidelijk in positief door. Dat is heel berustend.WAt ik ook allemaal niet begrijp van God, ik vertrouw Hem.

NIet dat daar mn geloof op gebaseerd is hoor, dat mn geloof weg is als de balans naar negatief zou gaan. Het gaat echt puur om hoe zwaar Grote vragen op mij drukken.
Hoewel ik het kan begrijpen als mensen het christelijk geloof vaarwel hebben gezegd omdat ze zo zijn opgegroeid, ogevoed en dingen hebben mee gemaakt dat ze alleen maar de negatieve zijde in kunnen vullen. DAt doet me wel pijn als ik zulke mensen tegenkom.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jun 2004 18:18

De opmerking van Columbus over het 'uit handen geven' ervaar ik voor mij persoonlijk als een dooddoener. Ik neem daar geen genoegen mee. Ik neem geen genoegen met geindoctrineerde verhalen. Ik neem geen genoegen met dogma's. Ik neem geen genoegen met wat ik hoor van allerlei verschillende mensen.

Een uitspraak van Peter/Spirit die ik heel treffend vond: er zijn geen twee maar drie wegen. Wij (hij en ik) lopen op die derde weg. Nog smaller, nog moeilijker te begaan. Maar uiteindelijk leidt hij naar iets (goeds?).

Ik weet niet of ik antwoorden wil, maar evengoed weet ik niet of ik die vragen wil houden. Ik zou misschien wel een antwoord willen op de vraag 'waarom al die vragen?'

Ik geloof zeker dat de kerk een hele dubieuze rol speelt in veel zaken rondom vragen en het stelselmatig verpesten van geloofslevens. Ik denk ook dat de kerk en de preken vaak meer vragen oproepen dan beantwoorden. Ik vraag me af of ik kerken goed vind, steeds vaker denk ik van niet. Ook om punten die Peter aangaf: men kan niet tegen kritiek. En door de manier waarop er met mensen om word gegaan, ben ik ook behoorlijk cynisch geworden...

Let us burn the churches... (Nee, niet letterlijk)...

En Invicible: wie zegt er dat er binnen de kerk geen arme mensen zijn?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 10 jun 2004 14:07

kurtyo schreef:Een uitspraak van Peter/Spirit die ik heel treffend vond: er zijn geen twee maar drie wegen. Wij (hij en ik) lopen op die derde weg. Nog smaller, nog moeilijker te begaan. Maar uiteindelijk leidt hij naar iets (goeds?)

En deze weg ligt tussen de brede en de smalle weg in?

Wanneer dat zo is, kan ik je verzekeren dat er veel mensen op lopen, die denken dat er op het einde van deze weg nog een tweesprong is
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Terug naar “Archief”