De HNHK is een afgescheiden kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

De HNHK is een afgescheiden kerk

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2004 23:07

Er komt een man bij de dokter met een kikker op zo'n hoofd.
"Nou, nou," zegt de dokter, "wat is er met u aan de hand?"
Zegt de kikker: "Ik weet het ook niet, dokter. Gisteren was er nog niets te zien."

Japijo stelde me in een ander topic de vraag om te onderbouwen waarom ik vind dat de HNHK zich afscheidt van de NHK en niet andersom. Omdat dat topic over een fusie gaat wil ik de vraag naar de (vermeende) afscheiding hier maar apart behandelen.

De vraag is dus of de claim van de HNHK (of beter: sommige HNHK-ers) dat de rest van de NHK zich afgescheiden heeft net zo bizar is als de reactie van de kikker of dat de HNHK een punt heeft. Om die vraag te beantwoorden wil ik allereerst drie verschillende zaken onderscheiden: afstoten, koers wijzigen en afscheiden.

Afstoten
Bij afstoten denk ik aan het veroordelen van ketterijen door een kerkgenootschap. Hoewel we wellicht graga anders zouden willen zijn ook de opvattingen van mensen binnen een bepaalde kerk soms erg verschillend. Meestal levert dat geen problemen op (omdat de verschillen ondergeschikt zijn) maar soms trekt een kerk een grens: tot hier en niet verder. Zij die die grens overschrijden worden niet meer tot de kerk gerekend. Denk bijvoorbeeld aan de veroordeling van de Remonstranten in de Dordtse Leerregels.

Koers wijzigen
Hoewel het soms totaal anders lijkt is de kerk geen dood maar een levend mechanisme. Dat betekent dat dat wat de kerk vindt soms wijzigt. Soms gaat het daarbij om een nadere uitwerking van een eerder standpunt maar soms ook om een daadwerkelijke wijziging van standpunten. De vernieuwde overtuigingen worden vastegelegd in geschriften als belijdenisgeschriften en kerkordes. In de huidige kerk, waarin democratische principes de overhand hebben, hoeft dat niet te betekenen dat iedereen het met de wijzigingen eens is. Een meerderheid volstaat om de mening (de koers) van de kerk te doen wijzigen.

Afscheiden
Bij afscheiden gaat het om een afsplitsing waarbij een bepaalde groep binnen de kerk niet meer door 1 deur kan met de rest van de kerk. Afscheidingen ontstaan om de meest verschillende redenen maar zijn grofweg terug te brengen op ofwel leerstellige verschillen ofwel op praktische verschillen. De notie van 'niet meer door 1 deur kunnen' acht ik van wezenlijk belang wanneer we spreken over een afscheiding.

Als we dit zo gesteld hebben lijkt het me duidelijk hoe ik de gang van zaken rond de PKN/NHK/HNHK zou willen indelen. De meerderheid van de NHK heeft middels een synodebesluit aangegeven van kooers te willen veranderen. Sommige bezwaarden hebben vervolgens geoordeeld dat men niet meer met de rest van deze kerk door 1 deur kon; zij zijn dan ook degenen die zich afscheiden. Vanuit de rest van de NHK komt niet de gedachte dat men niet meer met de bezwaarden door 1 deur zou kunnen. Zeker binnen de gemeenten waar de bezwaarden lid waren speelt dit absoluut geen rol.

Ik durf dan ook te stellen dat de HNHK zich zowel in theoretisch als in praktisch oogpunt afscheidt van de NHK. De theoretische kant van de zaak wordt nogal vertroebeld doordat de koerswijziging van de NHK opheffing van dit kerkgenootschap inhield. Wanneer we ons echter voorstellen dat de NHK de huidige kerkorde van de PKN had aangenomen zonder dat er sprake was van een fusie met de Gereformeerden en de Luthers evangelischen was de zaak veel helderder geweest. Als de bezwaarden in dat geval gesteld zouden hebben niet mee te gaan met het synodebesluit was de zaak heel helder geweest: zij zouden een afgescheiden kerk vormen. De situatie is goed beschouwd nu echter niet anders: men kan zich niet vinden in een synodebesluit dat door de NHK genomen is. Dat dat synodebesluit opheffing van de NHK betekent doet daar niets aan af.

Ook in praktisch oogpunt is het duidelijk dat de bezwaarden zich afscheiden. Waar men tot voorkort nog met vele anderen in een NH-kerkgebouw kerkte kerkt een deel nu elders. Nou zegt een gebouw op zich natuurlijk niets, maar het is duidelijk dat het de bezwaarden zijn die tegen hun mede-NHK0-ers zeggen: we kunnen (leterlijk) niet meer met jullie door 1 deur. De achtergebleven gemeenteleden hebben dit gevoelen naar de bezwaarden toe absoluut niet.

Me dunkt dat hiermee voldoende is aangetoond dat de bezwaarden zich hebben afgescheiden en dat niet de NHK zich heeft afgescheiden. Natuurlijk kun je zeggen dat de HNHK kerk wil zijn als voortzetting van de NHK op basis van de kerkorde van '51 maar het is en blijft een afgescheiden kerk die op deze manier wenst kerk te zijn. Ook over de vraagof de afscheiding terecht is zou je heel wat kunnen zeggen, maar ook dat is een vraag van een andere orde. Ik hoop dan ook dat ik zo de vraag voldoende beantwoord heb.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 23:09

ik hoop hier morgen op te reageren Klaas.
Ik ga eerst even naar bed.
Ik reageer met respect. :wink:
Groeten,
Japijo

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2004 23:21

Ik reageer met respect.

Voor alle duidelijkheid: het is me er absoluut niet om te doen om de bezwaarden af te kraken. Ik weet van nabij wat voor verwarring dit synodebesluit in gemeenten teweeg heeft gebracht. Hoewel ik het met de bezwaarden die niet meegaan niet eens ben, respecteer ik hun beslissing en hoop ik dat dit respect door beide partijen (ik acht mezelf een buitenstaaner) zal worden opgebracht.

Klaas

Aragorn

Re: De HNHK is een afgescheiden kerk

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 00:23

Klaas schreef:Ook in praktisch oogpunt is het duidelijk dat de bezwaarden zich afscheiden. Waar men tot voorkort nog met vele anderen in een NH-kerkgebouw kerkte kerkt een deel nu elders. Nou zegt een gebouw op zich natuurlijk niets, maar het is duidelijk dat het de bezwaarden zijn die tegen hun mede-NHK0-ers zeggen: we kunnen (leterlijk) niet meer met jullie door 1 deur. De achtergebleven gemeenteleden hebben dit gevoelen naar de bezwaarden toe absoluut niet.

Ik kan me in het hele verhaal aardig vinden, behalve dit puntje.

Ik geloof dat op persoonlijk vlak in de gemeenten de gevoelens tegen elkaar van beide kanten niet veel verschillen. Men kan niet meer met elkaar door 1 deur omdat dat juridisch gezien verboden is (want het zijn 2 kerkverbanden), maar ik denk dat veel gemeenten (zowel bezwaarden als niet-bezwaarden daarin) het liefst samen 1 dienst hadden gehouden ipv nu 2 achter elkaar in hetzelfde gebouw.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jun 2004 08:11

Ik geloof dat op persoonlijk vlak in de gemeenten de gevoelens tegen elkaar van beide kanten niet veel verschillen.

Met dat 'niet meer door 1 deur kunnen' bedoel ik ook niet dat er op persoonlijk vlak problemen zouden zijn (al hoor ik wat dat betreft wel verontrustende berichten). Het gaat om eenheid. De bezwaarden kunnen niet één (kerk) zijn met mensen die b.v. het homo-huwelijk goedkeuren. Kun je dan wel één zijn met hen die op zich het homo-huwelijk afkeuren maar wel mogelijkheden tot eenheid zien?

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 11:01

Ja oke. Ze kunnen niet 1 kerk zijn met mensen die bijv. voor het homohuwelijk zijn, maar wel met mensen die daar wel tegen zijn, maar desondanks toch met voorstanders door 1 deur kunnen.

Dus wat betreft je laatste vraag denk ik dat je daar "ja" op kunt zeggen. Alleen impliceert dat altijd dat je dus ook met die voorstanders in 1 kerk moet zitten en dat vindt men dan weer een aanmerkelijk minder fijn idee.

Alhoewel er wat dat betreft in de NHK weinig verandert met het fusiebesluit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jun 2004 11:05

Aragorn:
Alhoewel er wat dat betreft in de NHK weinig verandert met het fusiebesluit.

Tja, da's weer een heel andere zaak...

Alhoewel... doordat er eigenlijk maar bar weinig verandert dringt de vraag zich op waarom de bezwaarden nu plotseling niet mee kunnen. Dit is 1 van de redenen om niet van een afscheiding te willen spreken. Voorheen had men zich afgescheiden (niet goed) nu scheidt de kerk zich af...

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 11:09

Volgens mij was het probleem dat nu de officiele grondslag van de kerk veranderd werd. Eerder waren er wel geschriften die strijdig waren met de 3 formulieren, maar die formulieren vormden nog altijd de basis en die nieuwe geschriften waren dus eigenlijk onwettig.

Nu werden de 3 formulieren losgelaten en door het pluriforme principe heeft iedereen het recht om de meest vrijzinnige theologieen aan te hangen.

Hierdoor is er volgens de bezwaarden een principiele grens overschreden. Althans, dat is voorzover ik het gehoord heb, als iemand het beter weet merk ik het wel. :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jun 2004 11:20

Volgens mij was het probleem dat nu de officiele grondslag van de kerk veranderd werd. (...) Hierdoor is er volgens de bezwaarden een principiele grens overschreden.

Homohuwelijk, vrijzinnige theologie e.d. waren al lang aan de orde van de dag in de NHK. Ik vraag me af of er een principieel verschil is tussen het tolerenen van deze zaken en het vastleggen ervan in een geschrift. Maar goed, daarover kun je van mening verschillen en komen we op de vraag of de afscheiding een terechte afscheiding is. En die vraag wilde ik eigenlijk even buiten beschouwing laten.

Klaas

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 11:23

Mjah, volgens de bezwaarden is dat wel een principieel verschil omdat je eerder nog kon zeggen: zij handelen tegen de kerkorde en zijn dus eigenlijk 'illegaal' bezig.

Nu kun je dat niet meer zeggen, dus de kerkorde zelf is 'verdorven'. En dan kun je volgens hen niet meer in zo'n kerk blijven zitten en die kerkorde onderschrijven.

Maargoed, da's inderdaad weer een net iets andere kwestie. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jun 2004 11:43

Ik geloof trouwens dat de officiële bezwaren tegen de nieuwe kerkorde verder gaan dan alleen deze (uiterlijke) zaken. De bezwaarden wilden van de synoden de mogelijkheid om exclusief-gereformeerd te zijn terwijl de synode niet verder wilde gaan dan voluit-gereformeerd.

Als de eis om exclusief-gereformeerd te zijn het breekpunt is kan de HNHK echter ook moeilijk stellen dat ze een voortzetting is van de NHK op basis van de kerkorde van '51 aangezien deze ook niet exlusief-gereformeerd was.

Klaas

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 jun 2004 11:43

de ger. gem die stapte uit de hervormde kerk. dus scheidde zich af. de pkn scheidt zich ook van de hervormde kerk af. ze richten een nieuwe kerk op met een nieuwe kerkorde. diegene die willen blijven zijn de voortzetting van de hervormde kerk op de kerkorde van '51.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 04 jun 2004 12:00

johannes1 schreef:de ger. gem die stapte uit de hervormde kerk. dus scheidde zich af. de pkn scheidt zich ook van de hervormde kerk af. ze richten een nieuwe kerk op met een nieuwe kerkorde. diegene die willen blijven zijn de voortzetting van de hervormde kerk op de kerkorde van '51.

PKN scheidt zich af van de hervormde kerk, duhhhh???
Geen commentaar

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 04 jun 2004 12:29

Klaas schreef:Ik geloof trouwens dat de officiële bezwaren tegen de nieuwe kerkorde verder gaan dan alleen deze (uiterlijke) zaken. De bezwaarden wilden van de synoden de mogelijkheid om exclusief-gereformeerd te zijn terwijl de synode niet verder wilde gaan dan voluit-gereformeerd.

Als de eis om exclusief-gereformeerd te zijn het breekpunt is kan de HNHK echter ook moeilijk stellen dat ze een voortzetting is van de NHK op basis van de kerkorde van '51 aangezien deze ook niet exlusief-gereformeerd was.

Klaas

Ik vond het hierboven best een aardige discussie. Beide partijen zijn behoorlijk voorgelicht. Het verhaal van jou, Klaas, was duidelijk. Toch kan ik me er niet in vinden. Het gaat verder.

De PKN is een nieuwe kerk op een nieuwe grondslag/kerkorde. Als je mee wilt gaan met de PKN moet je die nieuwe kerkorde aanvaarden. Je verlaat dus de kerkorde waarop de hervormde kerk altijd gestaan heeft, vanaf haar bestaan. deze kerkorde is bijgewerkt tot het jaar 1951. Totzover hebben de bezwaarden er altijd mee kunnen leven. De nieuwe kerkorde biedt nieuw perspectief. Zij gaat nl veel verder. Veel dingen die in de Bijbel afgekeurd worden, krijgen in de kerkorde rechtsgeledigheid. Je kunt zeggen dat dit soort zaken in de hervormde kerk al geruime tijd gedaan werden. Het is echter zoals aragorn ook zij: illegaal. Het stond nl niet in de kerkorde. Het was dus gewoon een overtreding. Op deze kerkorde kunnen wij als bezwaarden leven. Die nieuwe kerkorde gaat ons echt te ver.
Het hoofdpunt waarop de bezwaarden niet mee kunnen is volgens mij de pluraliteit in de kerk. De ene dominee mag belijden dat Jezus de zoon van God is. De dominee die een dorp verderop preekt, mag belijden dat Jezus een tuinkabouter is. Dat mag hij vinden. staat nl in de grondslag dat je zelf mag interpreteren wie Jezus was. Dat kun je van elkaar niet accepteren dat er dergelijke dingen beleden worden in de kerk.
Ook dat je je niet meer exclusief verbonden mag weten aan de belijdenisgeschriften is een belangrijk punt. Waarom mag dat niet meer, terwijl deze geschriften door martelaren zijn opgesteld in diepe verbondenheid met het woord van God.

Gewoon enkele punten waarop de bezwaarden wensen achter te blijven, als er geen fusie-federatie mogelijk is. Dit is meerdere keren van de hand gewezen. Het lijkt er wat dat betreft dus op dat we afgestoten zijn van de PKN.

Klaas, Ik denk echt dat we niet afgescheiden zijn, maar dat we verder gaan op de wortels van de hervormde kerk.
Ik heb respect voor je mening. Ik ben blij dat je ook respect hebt voor de mening van de bezwaarden. Wat dat betreft zouden we best samen zondags in het zelfde kerkgebouw kunnen verkeren.
Onze God zegt: Waar er twee of meer getuigen in Mijn naam, daar zal Ik zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 12:39

Zou je het niet zo kunnen zeggen: formeel scheiden de bezwaarden zich af, maar ideologisch gezien de PKN-ers?

Terug naar “Archief”