Tolerant zijn.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Tolerant zijn.....

Berichtdoor Evelien » 03 jun 2004 17:41

Tolerant zijn Kan goed of slecht zijn.

Verdraagzaam zijn is bijbels.
Maar dan gaat het wel over de juiste verdraagzaamheid.
Want er is een goed en een verkeerde verdraagzaamheid!
Ook binnen de muren van de kerk!

Verkeerde verdraagzaamheid is:
Zwijgen als je moet spreken.
Als je niets zegt, wanneer de ander openlijk in zonde leeft.
Onze argument hebben we achter de hand.
"Hij heeft toch een Bijbel?"
Waarom zou ik mij er dan mee bemoeien?
Uiteraard wel binnen bepaalde grenzen, maar....
Trouwens, er is geen beginnen aan.
Want niemand is toch heilig voor God?
Je lijkt verdraagzaam, maar ten diepste laat je de ander los.
Omdat je de zonde in hem of haar verdraagt.
Omdat je niet bewogen bent met het heil van je naaste.
Ondanks Gods gebod.

Andersom kun je ook de fout in gaan!
Door te spreken als je moet zwijgen.
Als jouw mening de enige is.
Als je de ander de maat neemt en veroordeelt.
Zonder dat je je afvraagt waarom hij zo denkt.
Zonder dat je samen de Bijbel onderzoekt.
Terwijl die ander (ook) bijbelgetrouw wil zijn!
Hanteer een scherp overtuiging, maar wees bescheiden.
Waak voor arrogantie.
Christus is de Waarheid, jij niet!

Een stukje uit een dagboek! ("Confrontatie").

Hoe denken jullie over Tolerantie(=verdraagzaamheid)?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Tolerant zijn.....

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 17:44

Tolerantie is heel goed. In tweegesprekken en in het dagelijks leven ben ik tolerant. op dit forum moet ik heel eerlijk zeggen dat ik die tolerantie met regelmaat laat varen. Ik denk echter wel dat het belangrijk is om tolerant te zijn. anderzijds zegt Gods wet dat we niet overal tolerant in moeten zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jun 2004 18:13

tolerantie is goed zolang het niet voortkomt uit onverschilligheid
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 03 jun 2004 19:28

Ik denk dat wij vaak veel te tollerant zijn. Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken:
1. Het is ons er hier in Nederland met de paplepel ingegoten, je mag niet discrimineren, je moet tollerant zijn naar anderen toe, andere meningen dan de jouwe tollereren etc.
2. onverschilligheid, en ander moet maar uitzoeken wat hij doet
3. angst, bang zijn wat een ander wel niet zal denken als jij zegt dat iets niet kan.

Als je in de bijbel kijkt zie je vaak dingen die wij niet tollerant zouden vinden en misschien zelfs discriminerend. Wat denk je van: "Gij adderen gebroedsel" tegen mensen die een heel voorname plaats in de godsdienst van die tijd innamen, niet bepaald netjes zou je zeggen.
(Geloof dat dit beetje vaag verhaal is, ben niet zo goed in het verwoorden van me mening)
He died for me, I life for Him!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 19:35

mirjamvandorp schreef:Ik denk dat wij vaak veel te tollerant zijn. Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken:
1. Het is ons er hier in Nederland met de paplepel ingegoten, je mag niet discrimineren, je moet tollerant zijn naar anderen toe, andere meningen dan de jouwe tollereren etc.
3. angst, bang zijn wat een ander wel niet zal denken als jij zegt dat iets niet kan.

Als je in de bijbel kijkt zie je vaak dingen die wij niet tollerant zouden vinden en misschien zelfs discriminerend. Wat denk je van: "Gij adderen gebroedsel" tegen mensen die een heel voorname plaats in de godsdienst van die tijd innamen, niet bepaald netjes zou je zeggen.
(Geloof dat dit beetje vaag verhaal is, ben niet zo goed in het verwoorden van me mening)

Nou, ik kan het wel volgen hoor. Ik begrijp wat je bedoeld. Het is idd de andere kant. Je mag niet te tollerant zijn. Wijs een ander op de zaken die hij fout doet, tollereer het niet.
Duidelijk!

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 03 jun 2004 19:54

japijo schreef:
mirjamvandorp schreef:Ik denk dat wij vaak veel te tollerant zijn. Daar zijn meerdere redenen voor te bedenken:

Nou, ik kan het wel volgen hoor. Ik begrijp wat je bedoeld. Het is idd de andere kant. Je mag niet te tollerant zijn. Wijs een ander op de zaken die hij fout doet, tollereer het niet.
Duidelijk!

Ik vraag me af of we eigenlijk wel eens tollerant mogen zijn. Er staat toch ergens: "Dwing ze om in te gaan." Wij zeggen vaak je moet wachten met ëvangeliseren"tot je de gelegenheid krijgt, maar deze tekst lijkt erop dat je helemaal niet moet wachten maar mensen moet dwingen. (Of trek ik die tekst dan uit zijn verband want weet niet in welk verband het staat)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jun 2004 19:08

Goed, ik zal ook maar eens mijn mening gaan verkondigen over tollerantie. Ik vind tollerantie een belangrijk begrip. Maar uiteraard ook een begrip met grenzen, die liggen volgens mij redelijk persoonlijk. Probleem is dat je niet zomaar in het wilde weg kunt leven met ieder zijn eigen tollerantiegrens. Daarom heeft de Nederlandse overheid enkele wetten gemaakt die er voor zorgen dat er bepaalde richtlijnen zijn.

Ik vraag me ook af hoe Mirjamvandorp het wil zien.

Want dit in combinatie met haar andere uitspraak
Als je in de bijbel kijkt zie je vaak dingen die wij niet tollerant zouden vinden en misschien zelfs discriminerend.

Vind ik shockerend. Dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn. Dit is niet als aanval richting haar omdat zij er duidelijk bij zegt dat het niet per definitie haar mening is maar meer haar bevindingen door het lezen van de Bijbel. Ik vraag me toch werkelijk af waarom we anti-tollerant zouden moeten zijn...

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 05 jun 2004 21:37

kurtyo schreef:Goed, ik zal ook maar eens mijn mening gaan verkondigen over tollerantie. Ik vind tollerantie een belangrijk begrip. Maar uiteraard ook een begrip met grenzen, die liggen volgens mij redelijk persoonlijk. Probleem is dat je niet zomaar in het wilde weg kunt leven met ieder zijn eigen tollerantiegrens. Daarom heeft de Nederlandse overheid enkele wetten gemaakt die er voor zorgen dat er bepaalde richtlijnen zijn.

Ik vraag me ook af hoe Mirjamvandorp het wil zien.

Want dit in combinatie met haar andere uitspraak
Als je in de bijbel kijkt zie je vaak dingen die wij niet tollerant zouden vinden en misschien zelfs discriminerend.

Vind ik shockerend. Dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn. Dit is niet als aanval richting haar omdat zij er duidelijk bij zegt dat het niet per definitie haar mening is maar meer haar bevindingen door het lezen van de Bijbel. Ik vraag me toch werkelijk af waarom we anti-tollerant zouden moeten zijn...

Ik denk niet dat we andere mensen moeten gaan veroordelen, maar je weet als christen gewoon wat de absolute waarheid is (klinkt alsof je alles weet in nix van een ander wilt weten maar zo bedoel ik het niet) en daarom kun je zeggen dat bepaalde dingen gewoon niet goed zijn. Maar het is denk ik vooral belangrijk dat je dit in liefde doet het vermanen van een ander (klinkt alsof ik hier heel goed in ben ofzo maar ik ben iemand die niet snel wat van een anders zou zeggen simpel om de reden dat ik dat niet goed durf)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jun 2004 12:09

mirjamvandorp schreef:Ik denk niet dat we andere mensen moeten gaan veroordelen, maar je weet als christen gewoon wat de absolute waarheid is (klinkt alsof je alles weet in nix van een ander wilt weten maar zo bedoel ik het niet) en daarom kun je zeggen dat bepaalde dingen gewoon niet goed zijn. Maar het is denk ik vooral belangrijk dat je dit in liefde doet het vermanen van een ander (klinkt alsof ik hier heel goed in ben ofzo maar ik ben iemand die niet snel wat van een anders zou zeggen simpel om de reden dat ik dat niet goed durf)

De absolute waarheid bestaat niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 jun 2004 12:27

kurtyo schreef:
mirjamvandorp schreef:Ik denk niet dat we andere mensen moeten gaan veroordelen, maar je weet als christen gewoon wat de absolute waarheid is (klinkt alsof je alles weet in nix van een ander wilt weten maar zo bedoel ik het niet) en daarom kun je zeggen dat bepaalde dingen gewoon niet goed zijn. Maar het is denk ik vooral belangrijk dat je dit in liefde doet het vermanen van een ander (klinkt alsof ik hier heel goed in ben ofzo maar ik ben iemand die niet snel wat van een anders zou zeggen simpel om de reden dat ik dat niet goed durf)

De absolute waarheid bestaat niet.

voor mij bestaat de absolute waarheid wel.
maar jij hebt niks aan mijn absolute waarheid.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jun 2004 12:22

De woorden 'mijn absolute waarheid' geven al aan dat er geen absolute waarheid bestaat. Omdat je het over 'jouw waarheid' hebt. Een absolute waarheid is voor mij iets wat iedereen als waarheid ziet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 14:29

kurtyo schreef:De woorden 'mijn absolute waarheid' geven al aan dat er geen absolute waarheid bestaat. Omdat je het over 'jouw waarheid' hebt. Een absolute waarheid is voor mij iets wat iedereen als waarheid ziet.

Ook met die laatste definitie ben ik het niet eens. Want iedereen kan het wel verkeerd hebben.. :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 14:37

kurtyo schreef:De woorden 'mijn absolute waarheid' geven al aan dat er geen absolute waarheid bestaat. Omdat je het over 'jouw waarheid' hebt. Een absolute waarheid is voor mij iets wat iedereen als waarheid ziet.

owke
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 14:41

Ik probeer altijd tolerant te zijn jegens mensen die andere meningen verkondigen, maar als zij de in mijn ogen zeer belangrijke fundamenten van mijn levensovertuiging raken, is het heel moeilijk nog tolerant te blijven.

Voorbeelden? Gemeende Godslastering, bewuste vervuilers, racisten en ander extreemrechts uitschot.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 14:49

Optimatus schreef:Ik probeer altijd tolerant te zijn jegens mensen die andere meningen verkondigen, maar als zij de in mijn ogen zeer belangrijke fundamenten van mijn levensovertuiging raken, is het heel moeilijk nog tolerant te blijven.

Voorbeelden? Gemeende Godslastering, bewuste vervuilers, racisten en ander extreemrechts uitschot.

*kan dit bevestigen*

wat dat betreft heeft zelfs optimatus nog wat te leren.. :mrgreen:

Terug naar “Archief”