Rijke mensen in de bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Rijke mensen in de bijbel

Berichtdoor Lalage » 03 jun 2004 14:24

24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg.
25 Wee u, die verzadigd zijt, want gij zult hongeren. Wee u, die nu lacht, want gij zult treuren en wenen.
26 Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken, want hun vaders deden desgelijks den valsen profeten.

Vanochtend las ik in Lucas 6:24-26 dat het niet zo best is als je rijkt bent, omdat je dan later arm zult zijn. Wat moet ik daarmee als rijk, tevreden Westers meisje (ook al heb ik dan een dikke lening bij de IBG)? Ik word daar zo moedeloos van en zou bijna in een fietsenhok gaan wonen, zodat ik arm ben.

Wat denk jij als je zo'n stukje leest?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 14:31

Ik denk dat het vooral ligt aan hoe je met je rijkdom omgaat. En hoe je erop gericht bent om 'schatten te verzamelen'.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 03 jun 2004 15:57

het heeft er inderdaad denk ik mee te maken hoe je met je schatten omgaat, hoever je gaat om ze te verwerven en hoeveel waarde je er aan hecht. Ik denk niet dat een christen moet leven om geld te verdienen, maar ik denk ook niet dat je het kan helpen dat je hier geboren bent. Wel een opdracht om iets te doen aan de armoede in dit land en op de hele wereld denk ik

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 16:13

thespiritisinsideus schreef:het heeft er inderdaad denk ik mee te maken hoe je met je schatten omgaat, hoever je gaat om ze te verwerven en hoeveel waarde je er aan hecht. Ik denk niet dat een christen moet leven om geld te verdienen, maar ik denk ook niet dat je het kan helpen dat je hier geboren bent. Wel een opdracht om iets te doen aan de armoede in dit land en op de hele wereld denk ik

Idd. Kan ik me bij aansluiten.
Job was ook heel rijk, maar het stond niet in de weg tussen God en hemzelf.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 03 jun 2004 16:16

nicodemus was ook rijk, Jezus werd financieel gesteunt door een aantal welgestelde vrouwen, job was rijk, salomo was rijk, abraham was rijk. Het gaat er om waar je hart ligt. Als ik het goed heb zei jezus het zo: Het is voor de rijke moeilijker om het koninkrijk binnen te gaan dan voor een kameel door het oog van de naald (klein standspoortje) kruipen (...) wat bij de mensen onmogelijk lijkt is mogelijk bij God. Er staat dus niet dat het niet kan, maar dat het moeilijker is.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 16:39

@mic schreef:nicodemus was ook rijk, Jezus werd financieel gesteunt door een aantal welgestelde vrouwen, job was rijk, salomo was rijk, abraham was rijk. Het gaat er om waar je hart ligt. Als ik het goed heb zei jezus het zo: Het is voor de rijke moeilijker om het koninkrijk binnen te gaan dan voor een kameel door het oog van de naald (klein standspoortje) kruipen (...) wat bij de mensen onmogelijk lijkt is mogelijk bij God. Er staat dus niet dat het niet kan, maar dat het moeilijker is.

Omdat je door de rijkdom eerder afgetrokken kan worden van God. er was ook een man (volgens mij Agur) die vroeg aan God, maak mij niet te rijk opdat ik u niet verloochen, maar maak me ook niet te arm opdat ik niet ga stelen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 03 jun 2004 19:52

Goeie topic!!

Rijken hebben niet zoveel nodig. Wees nou eerlijk. We hebben geld genoeg en kunnen alles kopen wat we nodig hebben en nog meer ook. Waar hebben we God dan voor nodig? Rijken beseffen minder gemakkelijk dat ze de Heere nodig hebben dan arme mensen.

Rijke mensen vallen ook heel snel in lauwheid (Laodicea). Tegenover de Heere moeten we beseffen dat wij arme bedelaars zijn, die nog geen dag kunnen leven, zonder Gods hulp en kracht. Voor een rijke is dat veel moeilijker dan voor een arme. Dit is precies de reden dat het Evangelie zoveel gemakkelijker verspreiding vindt in arme landen dan in rijke landen. Menselijk gesproken dan natuurlijk, want uiteindelijk komt het aan op de Geest. Toch zie je dat als je om je heen kijkt. Noord-Korea, China, etc. Mensen zijn arm en weten wat het is om gebrek te lijden en hulp te moeten ontvangen.
The one thing you can give and still keep is your word.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 jun 2004 19:58

openbaring 3:17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.

sluit aan bij de woorden van maarten
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 23 jun 2004 15:09

Het is natuurlijk net hoe je met rijkdom omgaat. Ik kan zeggen dat ik ook wel wat heb, eigendommen, geld. Als je er mee om gaat op een manier dat je niet zonder kunt, doe je het niet goed.

Gebruik het je spullen als niet-bezitters staat er ergens in de Bijbel. Wees dus ook zuinig (krenterig is weer wat anders), gebruik het alsof je het in bruikleen hebt.

jaop

Berichtdoor jaop » 23 jun 2004 15:13

tja tja.. tgaat er om hoe je er mee om gaat? als je je hart er maar niet op zet? sure! maar maken we ons er nu niet een beetje makkelijk vanaf?

oftewel: gebruiken we het nu even niet als smoesje?

Erik

ja vink ook

Berichtdoor Erik » 25 jun 2004 21:52

misschien moeten we met zn allen wat meer geld weggeven in plaats van een tiende een kwart ofzo, als je kijkt naar de eeuwigheid, dat je daar heeeeeeel rijk bent en dat het leven hier dan maar heel kort duurt :wink: dan is het volgens mij niet zo nodig om zo veel geld te hebben :D

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jun 2004 09:46

En als je nou zelf moet lenen om rond te komen? Ik vind het lastig hoor...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Re: Rijke mensen in de bijbel

Berichtdoor Maja de Bij » 27 jun 2004 20:10

Lalage schreef:[i]24 Maar wee u, gij rijken, want gij hebt uw troost weg. ...

Wat denk jij als je zo'n stukje leest?

Tsja, toch maar letterlijk nemen denk ik. Dat zie je ook in de maatschappij om ons heen. Rijke mensen, een rijke maatschappij, missen troost, missen een doel in hun leven. En daarom wordt bijvoorbeeld de voetbal zo belangrijk. En wensen ze de bondscoach een verschrikkelijke dood toe, want hij laat het belangrijkste van hun leven mislukken.
Het is ook over m'n eigen leven een oordeel. Rijkdom slaat de haringen van m'n levenstent ver in de grond.

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 27 jun 2004 21:40

in het OT was welvaart het gevolg van Gods wil doen. maar zoals gezegd, rijkdom kan verblinden en je van de weg afhouden.

doet me denken aan lampshade.
"but store up for yourself, treasures in heaven, where moth and rust do not destroy, and where thieves do not break in and steal. for where your treasure is your heart will also be."

(maar vergaar voor jezelf, schatten in de hemel, waar motten en roest niet vernietigen, en waar dieven niet inbreken en stelen. want waar je schat is daat zal je hart ook zijn)
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 08:00

Het gaat niet om het geld, hoewel er mensen zijn die veel geld/goederen bezitten en die denken dat ze alles in eigen hand hebben en dat ze het zelf zo ver geschopt hebben. maar die hebben het mis!

toch kan het heel goed samengaan, aardse rijkdom en toch God dienen.
David had een groot geloof en werd ook gezegend met rijkdom en dat ging niet ten koste van zijn geloof.
God had door de kracht van Zijn Genade zijn hart losgeweekt van alles hierbeneden. Hij had hem de ijdelheden en de leegte daarvan laten zien.
in Psalm 131 zingt David daarover
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”