sperma donoren tekort

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bammerang

sperma donoren tekort

Berichtdoor bammerang » 01 jun 2004 22:55

zou je als christen eigenlijk sperma donor mogen zijn?

(vraag ik me af in verband met de hele heisa door het tekort aan donoren in Nederland, dat vandaag in het nieuws was)

wees gerust, ikzelf zal het nooit kunnen worden, maarre, hypothetisch gezien ... wat zijn daar de gedachten over?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 23:04

Hm, waarom zou ik dat doen? Wat gebeurt er eigenlijk precies mee? Is de mensheid daarmee geholpen?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 23:15

Aragorn schreef:Hm, waarom zou ik dat doen? Wat gebeurt er eigenlijk precies mee? Is de mensheid daarmee geholpen?

Het is voor de voortplanting van gezinnen waarvan de man of vrouw onvruchtbaar is.
Eerder kon je anoniem sperma doneren. Tegenwoordig wordt het allemaal geregistreerd. Sinds die registratie is het aantal donoren drastisch gedaald.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 02 jun 2004 11:41

tekort aan donoren? waarom bellen ze niet even dan? :mrgreen:

nou, ik vind het eigenlijk niet echt kunnen, ik denk niet dat dit de weg moet zijn voor vrouwen om aan zaadcellen te komen. hoe erg kinderloosheid kan zijn, het is niet Bijbels om op deze manier voort te planten.
ik vraag me af of er christenen zijn die, plat gezegt, via een spermabank aan kinderen 'willen' komen.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 11:54

Ik zou het zelf overigens ook niet willen, je hebt dan toch een beetje het kind van een ander. Maar doneren heb ik niet echt problemen mee.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:08

Ik ben het idd deze keer ook met Aragorn eens (alleen die laatste twee Aragorn, over geld)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 12:14

Het Weermannetje schreef:Ik ben het idd deze keer ook met Aragorn eens (alleen die laatste twee Aragorn, over geld)

Oja, nou dat was het enige dan.. En ook dat raakte het onderwerp nog wel, want als er voor betaald wordt zou ik veel eerder doneren dan zomaar.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 12:23

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Ik ben het idd deze keer ook met Aragorn eens (alleen die laatste twee Aragorn, over geld)

Oja, nou dat was het enige dan.. En ook dat raakte het onderwerp nog wel, want als er voor betaald wordt zou ik veel eerder doneren dan zomaar.

Vind ik een beetje vreemde redenering, jij doet dus veel voor geld. Ik denk dat je eerst moet kijken of je het er principieel mee eens kunt zijn. Als jij sperma doneert en het wordt gebruikt betekent het dat er kinderen rondlopen die voor de helft van jou zijn! Ik weet niet of je dat wilt. Het is dan toch een beetje jouw kind.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 02 jun 2004 12:24

wat ik me kan herinneren over sperma donaties is dat het jarenlang geassocieerd werd met gluiperige, lange jassen dragende mannen die schichtig om zich heen keken en dan snel naar binnen gingen bij de spermabank. het imago was niet goed maar later is daar verandering in gekomen.
door de registratie haken veel mannen af begreep ik omdat ze bang zijn om later voor evt financiele gevolgen komen te staan als de kinderen die verwekt zijn dooor hun sperma verhaal komen halen of papa op zn ouderlijke plichten te wijzen.
en dat was nu juist niet de bedoeling van die heren, wel de lusten maar niet de lasten :lol:
ik vroeg me wel eens af of het nu uit menslievendheid is om de doneren of om andere redenen?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 12:27

japijo schreef:
Aragorn schreef:

Vind ik een beetje vreemde redenering, jij doet dus veel voor geld. Ik denk dat je eerst moet kijken of je het er principieel mee eens kunt zijn. Als jij sperma doneert en het wordt gebruikt betekent het dat er kinderen rondlopen die voor de helft van jou zijn! Ik weet niet of je dat wilt. Het is dan toch een beetje jouw kind.

Hm, ik doe niet veel voor geld, maar als mensen ermee geholpen zijn en ik krijg een vergoeding voor de moeite doe ik het wel eerder. Net als bijv. medicijn en voedseltesten enzo, daar krijg je ook geld voor.

Maar daarboven staat idd of je het er principieel mee eens kunt zijn. Ik denk het wel. Het is idd biologisch gezien een beetje mijn kind, maar het is geadopteerd door de man van de moeder en ik heb het nooit gekend. Dus het is geen product van liefde tussen mij en de moeder en heeft geen enkele band met mij. Alleen 'toevallig' een aantal van mijn genen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 02 jun 2004 12:27

columbus schreef:en dat was nu juist niet de bedoeling van die heren, wel de lusten maar niet de lasten :lol:
ik vroeg me wel eens af of het nu uit menslievendheid is om de doneren of om andere redenen?

Ik zou niet weten waarom dat lusten voor die heren moeten zijn. Je levert sperma af. Het is daar geen bordeel!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 12:29

Aragorn schreef:
japijo schreef:
Aragorn schreef:

Hm, ik doe niet veel voor geld, maar als mensen ermee geholpen zijn en ik krijg een vergoeding voor de moeite doe ik het wel eerder. Net als bijv. medicijn en voedseltesten enzo, daar krijg je ook geld voor.

Maar daarboven staat idd of je het er principieel mee eens kunt zijn. Ik denk het wel. Het is idd biologisch gezien een beetje mijn kind, maar het is geadopteerd door de man van de moeder en ik heb het nooit gekend. Dus het is geen product van liefde tussen mij en de moeder en heeft geen enkele band met mij. Alleen 'toevallig' een aantal van mijn genen.

Is dit niet bedoelt voor in het huwelijk? En je geeft dan aan iemand met wie je niet getrouwd bent.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 02 jun 2004 12:32

japijo schreef:
columbus schreef:en dat was nu juist niet de bedoeling van die heren, wel de lusten maar niet de lasten :lol:

Ik zou niet weten waarom dat lusten voor die heren moeten zijn. Je levert sperma af. Het is daar geen bordeel!

dat klopt, daarin heb je wel gelijk. die opmerking komt denk ik door dat imago van mannetjes , behulpzame zustertjes en vieze boekies. of dat imago terecht is of was kan ik niet over oordelen maar ik denk dat het wel lichtelijk overdreven word in de parodien die gemaakt zijn over dit onderwerp. sorry :(

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jun 2004 13:08

Het Weermannetje schreef:Is dit niet bedoelt voor in het huwelijk? En je geeft dan aan iemand met wie je niet getrouwd bent.

Hm, seks en liefde hoort bij het huwelijk, maar dit is geen seks.

En idd japijo, zoveel lusten zullen er niet bij komen kijken. En columbus, als je Road Trip (domme film overigens) gezien hebt, daar is het behulpzame zustertje nu ook niet direct fijn ofzo.. :)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 jun 2004 13:25

Waarvoor is sperma dan gemaakt? Toch voor kinderen? Die krijg je toch anders binnen het huwelijk?

Terug naar “Archief”