Waarom vind jij dat de GG niet met de GGinNed moet fuseren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Waarom vind jij dat de GG niet met de GGinNed moet fuseren?

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 15:39

Iemand deed een uitspraak dat hij hier een topic over wilde, nou zeg het maar!
Graag reactie van beide kanten.
En als je wel wil fuseren, dan moet je dat gerust hier neerzetten, het wordt niet als off-topic beschouwd.
Alle reacties worden gebundeld aangeboden op de eerstvolgende gezamenlijke Synode in 2098............ :mrgreen: :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 01 jun 2004 16:08

Omdat ze gescheiden zijn op een leerverschil dat nog steeds bestaat kunnen ze niet samengaan.
Daarnaast zit niemand binnen de GG te wachten om een groepje aartsconservatieve, wereldvreemde, anti-vernieuwende, anti-jeugd mensen binnen te halen.

Laat ze maar vergrijzen en wachten tot hun dominee's "op" zijn. Dan druppelen ze langzamerhand wel weer terug. Is in geval van de GGiN buiten verband al aanstaande..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 16:12

Als het zo doorgaat zijn de gergemdominee's op termijn ook op..

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 jun 2004 16:21

Daarnaast zit niemand binnen de GG te wachten om een groepje aartsconservatieve, wereldvreemde, anti-vernieuwende, anti-jeugd mensen binnen te halen.

Bijzonder vermakelijk. In een CGK die ik redelijk ken wordt zo gesproken over aanwas vanuit de GG ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 jun 2004 16:29

Ik vind dat ze wel moeten fuseren. Het leerverschil is alleen het aanbod van genade en ik krijg het idee dat de gergem daarmee de laatste tijd dichter naar de gergemined schuift.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 01 jun 2004 16:31

Niks geen fusie. We moeten van de organisaties af. De kerk (gemeente) is geen organisatie maar een organisme. De gemeente leeft in de verwachting van de Wederkomst van de Messias, de Heere Jezus, onze Heiland. Als dat er niet is, dan kan er nog zo'n prachtige en zuivere kerk (organisatie) zijn. Maar als Hij ons slapende vindt en zonder olie mogen wij niet met de bruiloft mee doen, ondanks .al onze........

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 16:32

Tabitha schreef:Ik vind dat ze wel moeten fuseren. Het leerverschil is alleen het aanbod van genade en ik krijg het idee dat de gergem daarmee de laatste tijd dichter naar de gergemined schuift.

Dan kunnen ze beter niet fuseren voor de gergem nog verder afglijdt... :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 16:37

Een fusie is prima volgens mij, als het maar niet zo'n vreselijke mislukking wordt als bij de PKN. Daar is niemand bij gebaat. Het kost ontzettend veel verdriet. Kerkscheiding loopt dwars door gezinnen heen. Ook bij de laatste scheiding op 18-12-2003, zijn vele gezinnen gescheurd en kijkt men elkaar niet meer aan. Ik heb hetzelf meegemaakt en maak het nog mee om me heen. Laat dat aub niet nog een keer gebeuren.

Als er een fusie komt, dan in eensgezindheid!

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jun 2004 16:39

Wat is nu weer gergemined?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 16:46

Vito schreef:
Omdat ze gescheiden zijn op een leerverschil dat nog steeds bestaat kunnen ze niet samengaan.

Laat ze maar vergrijzen en wachten tot hun dominee's "op" zijn. Dan druppelen ze langzamerhand wel weer terug. Is in geval van de GGiN buiten verband al aanstaande..

Bookman schijnt dit heel komisch te vinden, want mijn vrouw hoorde hem in de keuken lachen................. :lol:
Wordt vast nieuw scheldwoord: Vergrijs maar!!!!
Zoiets als verroest maar! :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 01 jun 2004 16:47

joepie schreef:Wat is nu weer gergemined?

Weet je dat echt niet Joepie.
Toch maar eerst even een boekie lezen als je dat uitgebreid wil weten.

Het is de afscheiding van de gergem in 1953. de gergeminned vond dat de gergem de genade van Christus te ruim aanbood aan de mensen, daarom zijn ze maar afgescheiden.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 01 jun 2004 16:49

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:Ik vind dat ze wel moeten fuseren. Het leerverschil is alleen het aanbod van genade en ik krijg het idee dat de gergem daarmee de laatste tijd dichter naar de gergemined schuift.

Dan kunnen ze beter niet fuseren voor de gergem nog verder afglijdt... :wink:

of dat de gergemined afglijdt naar de gergem :wink:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2004 16:51

joepie schreef:Wat is nu weer gergemined?

Gereformeerde Gemeenten in Nederland, in 1953 afgescheiden van de Gereformeerde Gemeenten ivm een leerverschil dat volgens een aantal betrokkenen te groot was om in de kerk te blijven. En ondertussen heb je daar ook weer binnen en buitenbanden, dat ligt geloof ik aan onenigheid over de procedure vh. curatorium ofzo. :?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 01 jun 2004 17:02

Aragorn schreef:
Gereformeerde Gemeenten in Nederland, in 1953 afgescheiden van de Gereformeerde Gemeenten ivm een leerverschil dat volgens een aantal betrokkenen te groot was om in de kerk te blijven. En ondertussen heb je daar ook weer binnen en buitenbanden, dat ligt geloof ik aan onenigheid over de procedure vh. curatorium ofzo.

Nee, de afscheiding van 1980 kwam door de prediking van Ds. A. van de Berg uit Gouda. Hij maakte onderscheid tussen de wedergeboorte en de levendmaking van de zondaar. Daar kwam grote narigheid van. In juni 1980 scheidde hij zich met zijn kerkenraad af van het kerkverband. Ds. J. de Groot ( Rijssen) en Ds. A. Wink ( Veenendaal) volgden hem, om persoonlijke redenen. 4 andere gemeenten volgden.Te weten Nieuwerkerk, Middelburg, IJsselmuiden en Dinteloord, en ik meen dat Zierikzee zich ook afscheidde maar uiteindelijk OGGin NEd werd.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 01 jun 2004 17:02

Die kun je nooit samenvoegen. het verschil is dag en nacht.

Leerverschillen als eerste. Om over de rest nog maar te zwijgen

Terug naar “Archief”