Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
double_dd
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2002 23:48

Evangelisch

Berichtdoor double_dd » 14 sep 2002 01:27

Even een vraag van een buitenstaander.

:?:
ik ben zelf evangelisch en mijn vriendin is gereformeerd.
Nu kom ik vaak in haar kerk en het valt me op dat er heeeel veel predikanten zijn die hatelijke (over dat het geen geloof is, of dat het fout is, enz) opmerkingen gebruiken in hun preken over de evangelische kerk.

Wellicht heb ik het fout maar het lijkt mij dat de evangelische kerken en de gereformeerde kerken hun geloof op de zelfde bijbel hebben gebaseerd. En dat er, naast de zaken die de kerken zelf hebben verzonnen, hetzelfde wordt geleerd. Het geloof in Jesus Christus.

Kunnen jullie mij misschien uitleggen waar deze "haat" vandaan komt, want ik ben mij van geen kwaad bewust.

P.S. in de evangelische kring heb ik nog nooit een predikant uitspraken over een andere kerk horen doen, noch de bezoekers ervan.

Mvg,
Daniel Dekker

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Evangelisch

Berichtdoor henkie » 14 sep 2002 02:08

double_dd schreef:Nu kom ik vaak in haar kerk en het valt me op dat er heeeel veel predikanten zijn die hatelijke (over dat het geen geloof is, of dat het fout is, enz) opmerkingen gebruiken in hun preken over de evangelische kerk.


Hatelijk lijkt me hier niet op zijn plaats. waarschuwen tegen bepaalde dwalingen (waarmee ik niet zeg dat dat hier zo is), gebeurt toch voornamelijk uit liefde. Je mag toch iemand wijzen op een fout? Is dat dan hatelijk? Lijkt me onzin.

Gebruikersavatar
double_dd
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2002 23:48

Berichtdoor double_dd » 14 sep 2002 02:54

Als je evangelische kerken gaat afschilderen als kerken die slecht zijn en vb: predikant die bij mijn vriendin thuis komt en tegen mijn schoonouders zegt dat ik een slechte vriend ben voor mijn vriendin omdat ik haar weleens bij het geloof weg zou kunnen halen.

Dat vind ik toch behoorlijk hatelijk, en zo ken ik er nog wel een paar.
Waarschuwen vind ik wel goed ja, maar waarom moet je er dan evangelisch bij zetten? Kan de gereformeerde of Protestantse kerk niet afdwalen??? ik dacht het wel.

Wat ik dus bedoel zijn de gerichte 'waarschuwingen'. En ik vind dit onterecht.

DD
-- en nu is het te laat om nog verder te reageren. --

Gebruikersavatar
Jewel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 80
Lid geworden op: 08 feb 2003 19:38

Berichtdoor Jewel » 17 feb 2003 18:44

komt denk ik gewoon omdat sommige mensen wat bekrompen denken over andere kerken
just below my skin I'm screaming

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 17 feb 2003 21:05

tja, veel mensen die negatief zijn over evangelische kerken geven aan daar zelf nooit te zijn geweest. Ik kom er zelf wel eens, en ik vind de diensten ook wel fijn, maar ik denk dat er te weinig inhoud is om daar altijd te kerken. Iets te makkelijk, denk ik. Men vergeet misschien wel eens dat God ook veel van je vraagt. Maar het opgewekte trekt me wel.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 17 feb 2003 21:40

Dat is ook niet in alle evangelische gemeenten zo, hoor Lizzz. Alleen in sommige, zoals ook in sommige reformatorische kerken weinig inhoud is.

Groetjes, Chloë.

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 17 feb 2003 22:01

Je mag toch iemand wijzen op een fout?


In dit onderwerp doet het mij denken aan de splinter en de balk. Wie de splinter heeft en wie de balk, ik weet het niet. :wink:

maar ik denk dat er te weinig inhoud is om daar altijd te kerken.


??? Het evangelisch erf is minstens net zo breed als het traditionele erf, er zijn gemeenten met prediking met diepgang.

Iets te makkelijk, denk ik. Men vergeet misschien wel eens dat God ook veel van je vraagt.


Het beleven van je geloof is in evangelische kringen niet eenvoudiger. Ook hier erkent men de onmogelijkheid om uit jezelf God te behagen, dan slechts door Christus heen. Ook hier erkent men dat je een getuige van Christus mag zijn, wat niet makkelijk is. In evangelische kringen licht het accent ook anders. We kunnen ons heil niet verdienen met wat we doen, maar we mogen de goede werken doen die God voor ons voorbereid heeft.

Maar het opgewekte trekt me wel.


Is men in een traditionele kerk niet opgewekt dan. Of is het de onzekerheid over het behoud door het begrip uitverkiezing. In evangelische kringen weet men zich eerder uiverkoren op grond van de bijbel, das waar.

P.S. in de evangelische kring heb ik nog nooit een predikant uitspraken over een andere kerk horen doen, noch de bezoekers ervan.


De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit jammerlijk ook gebeurt.

Laten we ophouden te kijken naar de verschillen, maar leren te kijken naar de gemeenschappelijke grond.

1 Corinthians 3:21-23 Niemand dan roeme op mensen; want alles is uwe.
22 Hetzij Paulus, hetzij Apollos, hetzij Cefas, hetzij de wereld, hetzij leven, hetzij dood, hetzij tegenwoordige, hetzij toekomende dingen, zij zijn alle uwe.
23 Doch gij zijt van Christus, en Christus is Gods.
(SV)

1 Corinthians 2:2 Want ik heb niet voorgenomen iets te weten onder u, dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd.
(SV)
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 17 feb 2003 22:12

hemelburger schreef:We kunnen ons heil niet verdienen met wat we doen, maar we mogen de goede werken doen die God voor ons voorbereid heeft.

Kun je dit uitleggen? Vooral dat 'voorbereid' begrijp ik niet.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
Maranatha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 264
Lid geworden op: 17 feb 2003 17:22
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 18 feb 2003 16:02

Of het nu evangelisch springen is of zwaar gereformeerd in een hervormd jasje, voor mij is het allemaal 1 pot nat.

De laatste 2 jaar heb ik tussen verschillende kerken gezworven.
De kerk waar ik van jongsaf kwam was zo verdeelt dat alle liefde weg was, de kerkraadsleden besteden meer aandacht aan de kerkelijke problemen dan aan de problemen van de mensen die die kerk samen vormden.
Uiteindelijk gaf ik aan dat ik naar een andere gemeente ging en toen had ik opeens alle aandacht (niet dat ik daardoor op andere gedachten kwam).

De volgende halte een evangelische kerk. Erg veel (overdreven)aandacht, totdat ze ontdekte dat ik op het punt van de doop anders dacht. Toen was het snel voorbij met de aandacht en was ik weer alleen.

Het probleem is naar mijn menig de menselijke aard die alles zelf wil doen en zelf bepalen wat goed of slecht is (met of zonder de bijbel of koran of de joodse bijbel of noem maar op) en juist daardoor het zicht op God is kwijt geraakt.

Zo dit is voorlopig weer even genoeg, o ja ik heb nu wel een gemeente gevonden waar ik me thuis voel en werkelijke liefde heb mogen ervaren.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 18 feb 2003 18:21

Het grote verschil tussen gereformeerde kerken en evangelische kerken is mijn inziens toch wel het remonstrantisme dat duidelijk aanwezig is in de evangelische tak van het Christendom.

Evangelische geloofsgemeenschappen zullen dan ook nooit akkoord kunnen gaan met de Dortse Leerregels.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn de EO-jongerenprogramma's waar er bijvoorbeeld wordt gezegd: "Fijn dat je voor Jezus hebt gekozen..." of "Ik kies voor Hem..." Dit soort uitspraken wringt bij gereformeerden.

Ook de keuze van gezangen is een probleem voor vele gereformeerden die vasthouden aan de psalmen.

Maar de Evangelschen en Gereformeerden zijn uiteraard bondgenoten als Bijbelgetrouwe Christenen en kunnen elkaar daar in vinden.

Persoonlijk is mijn geloof ook gekleurd door remonstrantisme en ben ik niet Bijbelgetrouw.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

Gebruikersavatar
*JAAP*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2003 14:38
Locatie: Gorinchem

Berichtdoor *JAAP* » 18 feb 2003 18:22

jammer double_dd dat je dit moet meemaken. Betere reactie zou zijn geweest wat fijn dat je ook in God gelooft, hoe denk jij er over. We redeneren veel te vaak vanuit de scheiding dan vanuit de overeenkomsten. Wij denken te vaak; we doen te weinig.
Zelf ben ik geen lid van een evangelische kerk het maakt ook niet uit waar ik wel heen ga.
Ik ben blij dat je je in geloof verdiept want de keus voor geloof is het belangrijkste en zeker tegenwoordig niet vanzelfsprekend. Je zult er samen met je vriendin uit moeten komen welke kant jullie uit willen gaan. Succes!
de zelfgenoegzaamheid van vandaag is de terechte vader van de schuld van morgen

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 okt 2002 19:30
Locatie: België
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 18 feb 2003 19:49

Als vrijzinnig Christen kan ik toch begrijpen dat bevindelijk gereformeerde kerkgenootschappen moeilijkheden hebben met de evangelische "theologie". De uitverkiezingsleer vormt nu éénmaal voor een belangrijk deel de identiteit van het Calvinistisch geloof.

Ik heb in dat verband een boekje gekocht: "Gereformeerden zonder God", Dr.C.A. Van Der Sluijs. (uitgeverij Groen) Hierin wordt de problematiek evangelisch-gereformeerd beschreven.

Een vrij zwaar boek vind ik en het wijkt af van mijn doorgaans vrijzinnige theologische literatuur.

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

Gebruikersavatar
hemelburger
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 20 nov 2002 21:26
Locatie: Drechtsteden

Berichtdoor hemelburger » 18 feb 2003 22:48

Elsa
hemelburger schreef:
We kunnen ons heil niet verdienen met wat we doen, maar we mogen de goede werken doen die God voor ons voorbereid heeft.

Kun je dit uitleggen? Vooral dat 'voorbereid' begrijp ik niet.


Beste Elsa,

Ephesians 2:10 Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen.
(SV)

I.M.
Evangelische geloofsgemeenschappen zullen dan ook nooit akkoord kunnen gaan met de Dortse Leerregels.


Evangelischen stellen het woord van God, de bijbel, boven de dortse leerregels.

I.M.
"Fijn dat je voor Jezus hebt gekozen..." of "Ik kies voor Hem..." Dit soort uitspraken wringt bij gereformeerden.


Deuteronomy 30:19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;
(SV)

Joshua 24:15 Doch zo het kwaad is in uw ogen den HEERE te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zult; hetzij de goden, welke uw vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de goden der Amorieten, in welker land gij woont; maar aangaande mij, en mijn huis, wij zullen den HEERE dienen!
(SV)

Kiezen is onbijbels?

*JAAP*
double_dd ... Je zult er samen met je vriendin uit moeten komen welke kant jullie uit willen gaan. Succes!


Ook namens mij.
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

geertje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:35
Locatie: breda

Berichtdoor geertje » 19 feb 2003 10:51

kiezen is niet onbijbels. het kan zijn dat je in de ene kerk je er meer thuis voelt dan in de andere. dat is maar goed ook; anders zitten we allemaal in dezelfde. we belijden allemaal dezelfde christus dus dat is goed.
het bekritiseren van elkaar is een ander punt. het is niet aan ons om een ander te beoordelen. laat dit maar aan god over in de eindtijd ls hij het oordeel over ons uitspreekt.
het is een menselijke fout om elkaar zo op de huid te zitten aangaande hoe wij het geloof beleven
gr geertje

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Berichten: 431
Lid geworden op: 09 jan 2003 16:10
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 19 feb 2003 11:27

double_dd ik kan jou goed begrijpen, 'gereformeerden' hebben vaak last van een bepaalde arrogantie. Helaas kan je wel zeggen.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten