Spreken in tongen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Spreken in tongen

Berichtdoor parkiet » 22 mei 2004 21:29

Wat is spreken in tongen volgens de bijbel? Kan iedereen het verstaan als er in tongen wordt gesproken? Of juist niet? Kan Satan het verstaan? En waarvoor dient het?
Ik wil wel eens weten wat de bijbel erover zegt, wie kan me helpen?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

wina
Mineur
Mineur

Re: Spreken in tongen

Berichtdoor wina » 23 mei 2004 12:22

parkiet schreef:Wat is spreken in tongen volgens de bijbel? Kan iedereen het verstaan als er in tongen wordt gesproken? Of juist niet? Kan Satan het verstaan? En waarvoor dient het?
Ik wil wel eens weten wat de bijbel erover zegt, wie kan me helpen?

Lees 1 Cor. 14 maar eens goed door.
Weest blij in de Heer !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2004 13:15

Precies, 1 Corinthiers 14 geeft veel informatie.

Spreken in tongen kunnen mensen wel horen maar niet vstaan... Wel zijn er ook mensen mensen die de gave hebben om tongentaal uit te leggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 24 mei 2004 13:54

toch spraken de discipelen ook in tongen, en die werden wel door iedereen verstaan....
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 24 mei 2004 14:41

parkiet schreef:toch spraken de discipelen ook in tongen, en die werden wel door iedereen verstaan....

volgens mij spraken die in andere talen (bedoel je bij de uitstorting van de H.G?)
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 14:50

Tabitha schreef:
parkiet schreef:toch spraken de discipelen ook in tongen, en die werden wel door iedereen verstaan....

volgens mij spraken die in andere talen (bedoel je bij de uitstorting van de H.G?)

Ja, die spraken in andere talen met tongen op hun hoofd dacht ik.

Wel verwarrend dat tongentaal dan weer iets anders is, ook omdat je dat in de evangelieen niet echt tegenkomt.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 mei 2004 14:56

Lees 1 Korinthe 12:1-11

Dan kun je zien dat het spreken in tongen een gave van de Geest is.

Dit kan dus pas na Pinksteren zijn omdat pas daarna de Geest is uitgestort. Het is dus geen wonder dat in de evangeliën niet wordt gesproken over deze gave.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 15:00

Sabra schreef:Lees 1 Korinthe 12:1-11

Dit kan dus pas na Pinksteren zijn omdat pas daarna de Geest is uitgestort. Het is dus geen wonder dat in de evangeliën niet wordt gesproken over deze gave.

Nee, oke, ik vond het alleen verwarrend, ook door die discipelen op pinksteren wat dan weer net iets anders is.

En doden opwekken, zieken genezen, duivelen uitwerpen enzo zijn ook gaven van de Geest, maar die zie je in de evangelieen al wel.

Ik heb niks tegen in tongen spreken, maar vraag me wel een beetje af waarom de HG dat nodig heeft om dingen aan mensen door te geven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mei 2004 15:27

Aragorn schreef:
Sabra schreef:Lees 1 Korinthe 12:1-11

Nee, oke, ik vond het alleen verwarrend, ook door die discipelen op pinksteren wat dan weer net iets anders is.

En doden opwekken, zieken genezen, duivelen uitwerpen enzo zijn ook gaven van de Geest, maar die zie je in de evangelieen al wel.

Ik heb niks tegen in tongen spreken, maar vraag me wel een beetje af waarom de HG dat nodig heeft om dingen aan mensen door te geven.
tongen spreken gaat dan ook eigenlijk de andere kant op, jij spreekt tegen God m.b.v. de HG geest, eigenlijk voor als gewone woorden te kort schieten. Zelf spreek ik het ook niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nooit enige moeite in die richting ondernomen heb, heb de behoefte nog niet zo gehad zogezegd :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 15:33

Oke, dank @mic, ik heb me er nooit echt in verdiept.

Maar het is dus een soort lofprijzing naar God maar dan intenser dan met normale woorden of muziek?

En waarom moet het dan vertaald worden? Dat lijkt me vooral nuttig als het gaat om dingen die de rest van de gemeente ook aangaan..

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 24 mei 2004 16:25

Aragorn schreef:Oke, dank @mic, ik heb me er nooit echt in verdiept.

Maar het is dus een soort lofprijzing naar God maar dan intenser dan met normale woorden of muziek?

En waarom moet het dan vertaald worden? Dat lijkt me vooral nuttig als het gaat om dingen die de rest van de gemeente ook aangaan..

Aragorn,
Er zijn twee soorten tongen : Het bidden in tongen = richting God.
Dat is een zaak tussen jou en God, en hoeft niet vertaald te worden.

En het spreken van een boodschap in tongen = Richting gemeente.
Dit is een boodschap van God aan de gemeente.
Deze laatste moet vertaald worden.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 16:58

Ow oke, dan had ik dat laatste toch goed begrepen.. :wink:

Maar heeft er hier iemand ervaring met het spreken in tongen, zelf gedaan, of iemand in de gemeente?

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 24 mei 2004 17:22

Ik heb er zeker ervaring mee, maar het heeft lang geduurd eer ik in tongen sprak.

Ik kom oorspronkelijk uit de Chr Geref en later Geref kerk, en dat heeft ontzettend veel invloed op het spreken in tongen doordat er in de kerk veel kritiek op was, neem je dat automatisch over.

Ik was dus al jaren bij de Pinkstergemeente en sprak nog niet in tongen, want, zo was mijn oordeel, ik begin er niet zelf mee, het moet mij gegeven worden.

Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik mee zat te bidden in tongen, nou dat is het, zul je denken, maar nee nog twijfel van dat doe ik van mijzelf. Maar ook dat kan een influistering van de boze zijn, daar moet je je overheen zetten.

Het is voor een ongelovige die tot bekering komt en plots in tongen spreekt veel makkelijker, want die stelt geen vragen en twijfelt er niet aan.

Wij zingen ook wel in tongen, en dat gaat me veel gemakkelijker af, daar doe ik altijd graag aan mee. Dan speelt de muziek zacht en zing je in tongen op een wijs van jezelf, en het is frappant hoe al die geluiden bij elkaar passen.
Weest blij in de Heer !

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2004 19:13

En is het ook 1 taal dan? Ik bedoel: kun je elkaar verstaan? En als ik het goed begrijp wordt er bij jullie standaard in tongen gebeden of gezongen?

En het klinkt misschien stom, maar wat is precies het 'voordeel' ervan? Dat je je beter uit kunt drukken, of dat je je meer met elkaar verbonden voelt ofzo?

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 24 mei 2004 19:41

Aragorn schreef:En is het ook 1 taal dan? Ik bedoel: kun je elkaar verstaan? En als ik het goed begrijp wordt er bij jullie standaard in tongen gebeden of gezongen?

En het klinkt misschien stom, maar wat is precies het 'voordeel' ervan? Dat je je beter uit kunt drukken, of dat je je meer met elkaar verbonden voelt ofzo?

Ik zal proberen in volgorde te antwoorden.

Het is niet één taal,allemaal verschillend, en niemand verstaat elkaar. Maar dat hindert ook niet, de persoon bidt tot God, en er is nog genoeg gewoon gebed ook tijdens zo.n bidstond.

Er wordt niet standaard in tongen gebeden of gezongen, in een gewone eredienst komt het vrijwel nooit voor, tenzij het een boodschap voor de gemeente is, en dat is ook sporadisch.

In de bidstond voor de eredienst die wij altijd houden van 8 tot 9uur smorgens, komt het wel voor, dan wordt er tegelijkertijd in tongen gebeden, maar ook lang niet het hele uur hoor.

Het in tongen zingen gebeurt het meest in lofprijsdiensten s.avonds, dat ontstaat spontaan, er wordt n.l. niet gezegd : Nu gaan we in tongen zingen, het gewone zingen gaat er gewoon in over.
En een enkele keer gebeurt dat ook in de eredienst, maar nooit te voorspellen.

Het is een uiting van lofprijs aan God, en het "voordeel" is het gezamelijk God eren en verbonden zijn, en dat de H. Geest het overneemt.

Buitenstaanders denken dat er in de Pinkstergemeente constant in tongen gesproken en gebeden wordt, maar als je enkel de erediensten zou bezoeken, zou je wel eens een poos kunnen moeten wachten eer je het hoort. Daarvoor moet je op de bidstonden en lofprijsdiensten zijn.

Wij zijn echt niet zo zweverig als de meesten beweren, maar dat zijn de mensen die er zelf nog nooit geweest zijn.

Nou wil ik wel een kanttekening maken, dat het verschilt van gemeente tot gemeente, wij hebben toevallig een rustige gemeente.
Weest blij in de Heer !

Terug naar “Archief”