Stelling: Je doet God tekort als je jezelf niet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Stelling: Je doet God tekort als je jezelf niet...

Berichtdoor bloempie » 13 mei 2004 15:36

Stelling:

Je doet God tekort als je jezelf niet accepteert zoals je bent.

Aan de ene kant denk ik dat dit waar is, omdat God je gemaakt heeft zoals je bent. En daar moet je juist dankbaar om zijn.
Maar aan de andere kant kan het ook niet waar zijn, omdat je 'gevallen bent in de zonde'. Je bent niet meer zoals God de mens heeft gemaakt in het paradijs.
Hoe denken jullie hierover?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 16:13

ja zitten zeker 2 kanten aan.

Ik denk dat je God dankbaar mag zijn, zoals je nu bent. Maar je mag weten dat het zo goed is zoals je nu bent. God houd van je, zoals je nu bent Hij heeft alleen nog iets veel mooiers met je op het oog. Hij wil dat je steeds meer gaat lijken op de persoon die je eigenlijk bent.

God kneet jou in zijn handen totdat jij de persoon bent, zoals God jou werkelijk bedoelt. Hij is blij met jou, zoals hij jou nou gevormt heeft. Hij wil je alleen nog mooier maken, en kneet door! God is enorm trots op zijn maaksel, zoals jij nu bent. Hij is nu tevreden met jou, want hij weet dat Zijn werk straks af zal zijn. (hij zal zijn werk voleinden tot op de dag van Jezus terugkomst)

Zoals klei in de hand van de pottenbakker,
zo ben jij in mijn hand, zegt de Heer. (2x)

Kneed mij, lieve God,
ook als het soms wel eens pijn doet.
Kneed mij, lieve God,
Gij weet precies hoe ik zijn moet.

Zoals klei in de hand van de pottenbakker,
zo ben jij in mijn hand, zegt de Heer. (2x)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 13 mei 2004 16:40

Ik denk niet dat je jezelf moet accepteren zoals je bent. (oei, gevaarlijke opmerking :wink: )

Natuurlijk moet je geen vijand van jezelf zijn, maar je moet wel aan jezelf werken en vooral God de ruimte geven om je te veranderen. Dat is ook Bijbels.

Als je heel gevoelig bent voor een bepaalde verleiding van satan, en je geeft steeds toe aan die verleiding, dan kun je zeggen: Tja, zo ben ik nu eenmaal.
Maar je kunt ook zeggen: Heere God, helpt U mij om te vechten tegen die verleiding, en maak mij meer zoals U.

Ik denk dat dát het doel is van ons leven: dat we gaan lijken op Jezus. En daarmee bedoel ik niet de zonde waarmee de ellende is begonnen: dat de mens als God wilde zijn. Maar ik bedoel dat we steeds keuzes maken waardoor we doen wat God wil, zodat we de vruchten van de Geest gaan vertonen: liefde, blijdschap, vrede, geduld, zachtmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, geloof, matigheid. En ik moet eerlijk bekennen dat, als ik dat rijtje doorlezen, de moed me wel eens in de schoenen zakt. Want zó geweldig liefdevol, vredig, geduldig, zachtmoedig enz. ben ik meestal niet. Dus wat dat betreft heeft God nog heel wat aan me te kneden, en ben ik voorlopig nog niet tevreden met mezelf.

Dat we moeten gaan lijken op Jezus staat o.a. in Romeinen 8:29:
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

Vruchten van de Geest (Galaten 5:22)
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Het beeld van Christus vertonen (2 Korinthe 3:18)
En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 13 mei 2004 18:52

Rapidootje schreef:Ik denk niet dat je jezelf moet accepteren zoals je bent. (oei, gevaarlijke opmerking :wink: )

Natuurlijk moet je geen vijand van jezelf zijn, maar je moet wel aan jezelf werken en vooral God de ruimte geven om je te veranderen. Dat is ook Bijbels.

Als je heel gevoelig bent voor een bepaalde verleiding van satan, en je geeft steeds toe aan die verleiding, dan kun je zeggen: Tja, zo ben ik nu eenmaal.
Maar je kunt ook zeggen: Heere God, helpt U mij om te vechten tegen die verleiding, en maak mij meer zoals U.

Ik denk dat dát het doel is van ons leven: dat we gaan lijken op Jezus. En daarmee bedoel ik niet de zonde waarmee de ellende is begonnen: dat de mens als God wilde zijn. Maar ik bedoel dat we steeds keuzes maken waardoor we doen wat God wil, zodat we de vruchten van de Geest gaan vertonen: liefde, blijdschap, vrede, geduld, zachtmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, geloof, matigheid. En ik moet eerlijk bekennen dat, als ik dat rijtje doorlezen, de moed me wel eens in de schoenen zakt. Want zó geweldig liefdevol, vredig, geduldig, zachtmoedig enz. ben ik meestal niet. Dus wat dat betreft heeft God nog heel wat aan me te kneden, en ben ik voorlopig nog niet tevreden met mezelf.

Dat we moeten gaan lijken op Jezus staat o.a. in Romeinen 8:29:
Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.

Vruchten van de Geest (Galaten 5:22)
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Het beeld van Christus vertonen (2 Korinthe 3:18)
En wij allen, met ongedekten aangezichte de heerlijkheid des Heeren als in een spiegel aanschouwende, worden naar hetzelfde beeld in gedaante veranderd, van heerlijkheid tot heerlijkheid, als van des Heeren Geest.

Mee eens. Als de Heere ons door Zijn woord en Geest leert wie we werkelijk zijn dan gaan we onszelf juist helemaal niet accepteren zoals we zijn - zondaren. Dat is het juist goed dat we onszelf niet accepteren zoals we zijn en gaan we de Heere ook vragen of Hij ons wil veranderen.

Zaken als minderwaardigheidsgevoel en andere psychische zaken die maken dat iemand zichzelf niet accepteert liggen denk ik anders. Of dat zonden zijn? Het zijn iig gevolgen van de zonden.

Ga je je (express) voor doen anders dan je bent om iets voor elkaar te krijgen of om iemand te vriend te houden bijvoorbeeld. Dan ben je volgens mij wel verkeerd bezig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 18:56

Ik denk idd dat je 2 dingen moet onderscheiden: jezelf voor God en jezelf tov. andere mensen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 mei 2004 21:33

John B schreef:Zaken als minderwaardigheidsgevoel en andere psychische zaken die maken dat iemand zichzelf niet accepteert liggen denk ik anders. Of dat zonden zijn? Het zijn iig gevolgen van de zonden.

Ik weet het niet of dat zonden zijn. Als je een minderwaardigheidscomplex hebt, dan voel je je al rot genoeg. Dat is ook niet iets waar je voor kiest. Als er dan tegen je gezegd wordt dat dat zonde is, dan zou ik me alleen nog maar schuldiger er rotter voelen.

Ik denk inderdaad wel dat het goed is als je beseft dat je voor God een zondaar bent en jezelf daarom niet accepteert. Als je dat ziet, dan wil je jezelf ook juist veranderen. En dat is ook wat God wil dat je doet.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 22:27

bloempie19 schreef:
John B schreef:Zaken als minderwaardigheidsgevoel en andere psychische zaken die maken dat iemand zichzelf niet accepteert liggen denk ik anders. Of dat zonden zijn? Het zijn iig gevolgen van de zonden.

Ik weet het niet of dat zonden zijn. Als je een minderwaardigheidscomplex hebt, dan voel je je al rot genoeg. Dat is ook niet iets waar je voor kiest. Als er dan tegen je gezegd wordt dat dat zonde is, dan zou ik me alleen nog maar schuldiger er rotter voelen.

Precies. Het is denk ik net zoiets als een ziekte: gevolg van de zonde, geen zonde opzich. Want het is ook maar iets wat je overkomt.

Ik denk dat het meer helpt als je zegt dat je er (voor God) mag zijn zoals je bent (al is dat ook een afgezaagde dooddoener) dan dat je maar positief naar jezelf moet kijken omdat een negatief zelfbeeld zonde is.

Dan raak je alleen maar meer in een neerwaardse vicieuze cirkel.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 mei 2004 23:09

Aragorn schreef:Precies. Het is denk ik net zoiets als een ziekte: gevolg van de zonde, geen zonde opzich. Want het is ook maar iets wat je overkomt.

Aan de ene kant denk ik ja, je hebt gelijk, maar aan de andere kant kun je dan ook alles wel betrekken op het gevolg van de zonde.
Bijvoorbeeld als je denkt: val dood. Dat is een zonde, want voor God doe je zonde met gedachten, woorden en werken. Maar ook dit is een gevolg van de zonde. Toch is het een zonde op zich. En gedachten overkomen je of je het nu wilt of niet.
Ik heb wel eens dat ik in gedachten vloek. Dat vind ik echt vreselijk. Je zult mij ook nooit hardop horen vloeken. Maar op het moment dat ik in gedachten vloek is het kwaad al geschied. Het overkomt me. En dan vind ik het wel erg en heb ik er gelijk spijt van, maar daarom is het evengoed nog wel zonde.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen. Ik weet dus niet of je wel kunt zeggen: Ik kan er ook niks aan doen dat ik mezelf niet accepteer zoals God me geschapen heeft. Het is immers een gevolg van de zondeval. Maar dat begrijpt God vast wel.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 06:32

bloempie19 schreef:
Aragorn schreef:Ik heb wel eens dat ik in gedachten vloek. Dat vind ik echt vreselijk. Je zult mij ook nooit hardop horen vloeken. Maar op het moment dat ik in gedachten vloek is het kwaad al geschied. Het overkomt me. En dan vind ik het wel erg en heb ik er gelijk spijt van, maar daarom is het evengoed nog wel zonde.

16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe,47) dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer,48) maar de zonde, die in mij woont.49)

jij bent goed voor God, je hoeft echt niet negatief te denken over jezelf. Voor God ben jij zoals jij nu bent goed. Jij bent voor God het nieuwe maaksel wat hij zelf heeft gemaakt (in de wedergeboorte). (als dat zo is)

Kor 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus 39)is, die is een nieuw schepsel;40) het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Zou God niet trots zijn op zijn maakstel? (niet om mijzelf de hemel in de prijzen hoor) Maar ik weet zeker dat God trots op mij is, omdat hij mij zelf vernieuwt heeft. Hij is trots op zijn nieuwe schepsel. Hij is trots op het begin wat hij zelf heeft gemaakt in mij.

Aan de andere kant wil God natuurlijk heel graag, dat ik afstap van mijn oude zonde. Dat de oude zonde uit mijn leven weg gaat. Want God heeft het beste met mij voor.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 mei 2004 07:39

Maar mij heeft Hij niet vernieuwd, dus dat gaat voor mij niet op.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mei 2004 10:03

Ik kan er ook niks aan doen dat ik mezelf niet accepteer zoals God me geschapen heeft. Het is immers een gevolg van de zondeval. Maar dat begrijpt God vast wel.

waarom, en waarin accepteer je jezelf dan niet zoals je bent?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2004 10:26

bloempie19 schreef:
Aragorn schreef:Precies. Het is denk ik net zoiets als een ziekte: gevolg van de zonde, geen zonde opzich. Want het is ook maar iets wat je overkomt.

Aan de ene kant denk ik ja, je hebt gelijk, maar aan de andere kant kun je dan ook alles wel betrekken op het gevolg van de zonde.

Ja, de grens tussen eigen verantwoordelijkheid en ´wat je overkomt´ is hier wat schimmig. Je kunt heel deterministisch gaan denken, dan kun je nergens iets aan doen, maar dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.

Overigens bedoelde ik met mijn opmerking specifiek het hebben van een minderwaardigheidscomplex. Dat lijkt me niet iets waar je jezelf de schuld van kunt geven. (Tenminste, dat kan wel, en mensen die het hebben doen het regelmatig ook nog wel, maar het is denk ik niet terecht.)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Stelling: Je doet God tekort als je jezelf niet...

Berichtdoor Evelien » 14 mei 2004 10:52

bloempie19 schreef:Stelling:

Je doet God tekort als je jezelf niet accepteert zoals je bent.

Aan de ene kant denk ik dat dit waar is, omdat God je gemaakt heeft zoals je bent. En daar moet je juist dankbaar om zijn.
Maar aan de andere kant kan het ook niet waar zijn, omdat je 'gevallen bent in de zonde'. Je bent niet meer zoals God de mens heeft gemaakt in het paradijs.
Hoe denken jullie hierover?

Ben ik wel mee eens..... God heeft je gemaakt met een bepaald doel.

Maar soms is je leven een puinhoop dat je je zelf niet kan accepteren, zoals in de voorgaande reactie's al is genoemd: minderwaardigheidsgevoel en psychische klachten die je doen denken dat je je zelf niet wil en (soms niet kan) accepteren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 mei 2004 15:14

bloempie19 schreef:Maar mij heeft Hij niet vernieuwd, dus dat gaat voor mij niet op.

je zou je kunnen afvragen hoe je dat zo zeker weet (maar das even een andere discussie)

God aanvaart jou nu ook zolas jij bent, je mag komen naar Hem zoals je bent. Je mag heel je hart geven aan Hem, hij zal er een nieuw leven in beginnen.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 14 mei 2004 16:10

Ik denk dat je je in zekere zin moet accepteren hoe je bent.

Neem het uiterlijk... ja, je kunt er het een en ander aan veranderen, maar het doet eigenlijk niet ter zake. Als je niet knap bent, zul je het toch moeten accepteren.

Maar als je naar het innerlijk kijkt, is er best het een en ander te verbeteren. Die nare karakter eigenschap bijvoorbeeld, dat je mensen niet uit kunt staan of dat je mensen haat... Die is best te veranderen en die eigenschap moet je zeker niet accepteren, maar hard gaan werken om die te veranderen!!!!! :!:

Terug naar “Archief”