wie ben jij eigenlijk?
- wedergeboren
- een nieuwe mens
- wil veranderd
- geheiligd
- christus leeft in jou
- jij leeft in christus
Je bent verandert, God heeft jou veranderd.
Wie ben jij nou?
Ben jij nog zondig?
Nee, want God heeft jou veranderd
Doe jij nog zonde?
Nee, want God heeft mij totaal veranderd.
Heb jij een zondige wil?
Nee, want God heeft jou wil veranderd
Leeft de duivel nog in jou?
Nee, want Jezus heeft de plaats in genomen van de duivel.
Wie ben jij?
ben jij een zondaar, of ben je geen zondaar meer?
ben jij je nieuwe ik?, of ben je je oude ik?
Of ben je een persoon waar een nieuwe en een oude ik in zit?
Je kan toch maar 1 persoon zijn, met 1 wil? Als God jou verandert heeft ben je toch een nieuw mens geworden? dus..
hoe indetificeer je jezelf?
de nieuwe mens (met een nieuwe wil, nieuw hart)
de oude mens (maar Christus leeft in jou)
Aantal bijbelcitaten (om de discussie bijbels te onderbouwen)
gelaten 2: 22 schreef:Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven
joh. 15:5 schreef:Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen
Marc. 14:38 schreef:Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak
2 Kor 5:17 schreef:17 Zo dan, indien iemand in Christus 39)is, die is een nieuw schepsel;40) het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
Gal 4:6,7 schreef:6 En overmits gij19) kinderen zijt,20) zo heeft God den Geest Zijns21) Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept:22) Abba, Vader!23) 7 Zo dan, gij zijt24) niet meer25) een dienstknecht,26) maar een zoon; en indien gij een zoon zijt,27) zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.29)
Ef 4:24 schreef:23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest45) uws gemoeds,
24 En den nieuwen46) mens aandoen,47) die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid48) en heiligheid.
1 Petrus 2: 11 schreef:11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt30) van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;31)
2 petrus 1: 4 schreef:Door welke ons19) de grootste en20) dierbare beloften geschonken zijn,21) opdat gij door dezelve22) der goddelijke natuur23) deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden24) zijt het verderf,25) dat in de wereld is door de begeerlijkheid.
Romeinen 7 schreef:14 Want wij weten,38) dat de wet geestelijk is,39) maar ik ben vleselijk,40) verkocht onder de zonde.41)
15 Want hetgeen ik doe,42) dat ken ik niet;43) want hetgeen ik wil,44) dat doe ik niet,45) maar hetgeen ik haat,46) dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe,47) dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer,48) maar de zonde, die in mij woont.49)
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij,50) maar het goede te doen,51) dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan52) deze wet in mij:53) als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.54)
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;55)
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden,56) welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,57) en mij gevangen neemt onder de wet der zonde,58) die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?59)
25 Ik dank God,60) door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
nou ik denk wel ff genoeg stof uit de bijbel, om overna te denken.