wie ben jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

wie ben jij?

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 14:44

Beste geheiligden in Jezus Christus,

wie ben jij eigenlijk?

- wedergeboren
- een nieuwe mens
- wil veranderd
- geheiligd
- christus leeft in jou
- jij leeft in christus

Je bent verandert, God heeft jou veranderd.

Wie ben jij nou?
Ben jij nog zondig?
Nee, want God heeft jou veranderd
Doe jij nog zonde?
Nee, want God heeft mij totaal veranderd.
Heb jij een zondige wil?
Nee, want God heeft jou wil veranderd
Leeft de duivel nog in jou?
Nee, want Jezus heeft de plaats in genomen van de duivel.

Wie ben jij?
ben jij een zondaar, of ben je geen zondaar meer?
ben jij je nieuwe ik?, of ben je je oude ik?
Of ben je een persoon waar een nieuwe en een oude ik in zit?

Je kan toch maar 1 persoon zijn, met 1 wil? Als God jou verandert heeft ben je toch een nieuw mens geworden? dus..

hoe indetificeer je jezelf?
de nieuwe mens (met een nieuwe wil, nieuw hart)
de oude mens (maar Christus leeft in jou)

Aantal bijbelcitaten (om de discussie bijbels te onderbouwen)

gelaten 2: 22 schreef:Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven

joh. 15:5 schreef:Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij blijft, gelijk Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt gij niets doen

Marc. 14:38 schreef:Waakt en bidt, dat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak

2 Kor 5:17 schreef:17 Zo dan, indien iemand in Christus 39)is, die is een nieuw schepsel;40) het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Gal 4:6,7 schreef:6 En overmits gij19) kinderen zijt,20) zo heeft God den Geest Zijns21) Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept:22) Abba, Vader!23) 7 Zo dan, gij zijt24) niet meer25) een dienstknecht,26) maar een zoon; en indien gij een zoon zijt,27) zo zijt gij ook een erfgenaam van God door Christus.29)

Ef 4:24 schreef:23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest45) uws gemoeds,
24 En den nieuwen46) mens aandoen,47) die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid48) en heiligheid.

1 Petrus 2: 11 schreef:11 Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt30) van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;31)

2 petrus 1: 4 schreef:Door welke ons19) de grootste en20) dierbare beloften geschonken zijn,21) opdat gij door dezelve22) der goddelijke natuur23) deelachtig zoudt worden, nadat gij ontvloden24) zijt het verderf,25) dat in de wereld is door de begeerlijkheid.

Romeinen 7 schreef:14 Want wij weten,38) dat de wet geestelijk is,39) maar ik ben vleselijk,40) verkocht onder de zonde.41)
15 Want hetgeen ik doe,42) dat ken ik niet;43) want hetgeen ik wil,44) dat doe ik niet,45) maar hetgeen ik haat,46) dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe,47) dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer,48) maar de zonde, die in mij woont.49)
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij,50) maar het goede te doen,51) dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan52) deze wet in mij:53) als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.54)
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;55)
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden,56) welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds,57) en mij gevangen neemt onder de wet der zonde,58) die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?59)
25 Ik dank God,60) door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

nou ik denk wel ff genoeg stof uit de bijbel, om overna te denken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 15:02

Goed topic Hijwel, iets om over na te denken.

Ja wie ben ik!! Ik ben een zondaar die zonde doet en heel mijn leven zal blijven doen.
Toch wil ik ook God dienen en ik weet dat ik niet God en de Mamon kan dienen, ik wil voor God kiezen, maar toch ook weer niet!!
Als ik denk aan de eeuwigheid word ik bang en wil ik niets liever dan een schaapje van Zijn grote kudde zijn. Het volgende moment denk ik er niet meer aan en pak ik mijn gewone leventje weer op.
Toch merk ik wel dat er iets veranderd is in mij, ik ben niet meer zoals ik vroeger was. Denk dieper over God na. Waar dit naar toe leidt is op dit moment heel onduidelijk voor mij, ik hoop en smeek God dat dit gaat naar de eeuwige heerlijkheid.

Nu zeg ik dat ik een grote zondaar ben!!

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Anonymous

Berichtdoor Mapleleaf » 12 mei 2004 19:57

Ik wou dat ik wist wie ik was.

Ik weet alleen dat ik erg blind ben. Vaak vraag ik of de Heere me wil maken wie ik werkelijk ben. Een zondaar die een Heilige God van zijn eer heeft beroofd. Maar me ook van die Borg wil leren.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 mei 2004 09:44

Ik denk voor mij de oude mens, maar Christus leeft in mij. Wat ik ben wel degelijk een zondaar, al wil ik dat niet.
Maar toch ben ik anders dan vroeger, toen ik nog geen Christen was, toen zag je niet dat je in dingen een zondaar was, kleine dingetjes, dus wat mij betreft, ben ik wel degelijk heel erg veranderd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Re: wie ben jij?

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:13

hijwel schreef:Beste geheiligden in Jezus Christus,

Dus een onbekeerde bedoel jij niet?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 10:29

Haha jawel, jij bent ook geheiligd in Jezus Christus... je moet er alleen zelf nog achter komen. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:34

Volgens jou wel ja. Marnix, probeer me nou niet een alverzoeningsleer aan te praten! :x

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 mei 2004 11:07

Marnix schreef:Haha jawel, jij bent ook geheiligd in Jezus Christus... je moet er alleen zelf nog achter komen. ;)
ehm ik vind iook nogal vreemde uitspraak, al heb ik wel een klein vermoeden hoe je hem waarschijnlijk bedoelt :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 11:22

Ik ook wel, maar op die manier wordt niemand volgens mij zalig.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 13 mei 2004 12:00

Ik vind wedergeboren nog steeds een moeilijk begrip. als met wedergeboren word bedoeld dat ik mijn leven aan God heb gegeven, dan ben ik wedergeboren. Ik leef alleen door Hem en zijn genade, ik ben geheiligd voor Hem. Ik doe nog steeds zonde, maar ik weet dat ik rechtvaardig ben in Christus. Dat was ik zelfs al voordat ik dat zelf wist en wilde. Daarom is nu mijn leven voor Hem... :D
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: wie ben jij?

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 12:14

Het Weermannetje schreef:
hijwel schreef:Beste geheiligden in Jezus Christus,

Dus een onbekeerde bedoel jij niet?

tuurlijk mogen die meepraten, maar alles wat er onderstaat heeft alleen betrekking tot mensen die veranderd zijn.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 12:22

Kun je bijna alle refowebbers verwachten... :?:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 12:24

Mariamagdalena schreef:Ik denk voor mij de oude mens, maar Christus leeft in mij. Wat ik ben wel degelijk een zondaar, al wil ik dat niet.
Maar toch ben ik anders dan vroeger, toen ik nog geen Christen was, toen zag je niet dat je in dingen een zondaar was, kleine dingetjes, dus wat mij betreft, ben ik wel degelijk heel erg veranderd.

vraagje wat doe je met de onderstaande texten dan?

gelaten 2: 22 schreef:Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven

mijn oude mens is met Christus gekruisigt, maar toch leef ik nu nog steeds. Niet mijn oude mens leeft, maar mijn nieuwe mens leeft (christus in mij) Zolang ik nu nog met mijn aartse lichaam leef, leef ik door te vertouwen op jezus Christus.

2 Kor 5:17 schreef:17 Zo dan, indien iemand in Christus 39)is, die is een nieuw schepsel;40) het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Je bent een nieuw schepsel als je in Christus bent. Is het dan dom om jezelf nog als zondaar te zien, terwijl God je een nieuwe persoonlijkheid heeft gegeven?

Ef 4:24 schreef:23 En dat gij zoudt vernieuwd worden in den geest45) uws gemoeds,
24 En den nieuwen46) mens aandoen,47) die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid48) en heiligheid.

Je hebt de nieuwe mens aangedaan, God maakt jou zoals hij jou bedoelt heeft. (hoe jij was voor de zonde val)

Volgens mij (maar dat is mijn beleving hoor), is het niet goed om te zeggen dat jij nog je oude mens bent. Als je vernieuwt ben door God, ben jij een nieuwe mens geworden. (een nieuw schepsel). Waarom zou je dan nog zeggen dat je oude mens bent?

Tuurlijk moet je wel onderogen houden dat jou nieuwe ik, niks en niks zonder Jezus kan. Jij ben helemaal afhankelijk van God. Het is niet zo dat je nieuwe mens alleen wel leven kan zonder God. Nee je nieuwe mens kan alleen leven met de kracht van God.

maar ik hoor graag hoe jij het ervaart, of voelt

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 12:25

Het Weermannetje schreef:Kun je bijna alle refowebbers verwachten... :?:

.....

je mag mee praten over dit onderwerp hoor. Maar lees eerst mijn posting even. en daarna mag je reageren op de vraag: wie ben jij?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Anonymous

Berichtdoor hijwel » 13 mei 2004 12:33

John B schreef:Ik wou dat ik wist wie ik was.

Ik weet alleen dat ik erg blind ben. Vaak vraag ik of de Heere me wil maken wie ik werkelijk ben. Een zondaar die een Heilige God van zijn eer heeft beroofd. Maar me ook van die Borg wil leren.

om te weten te komen wie jij echt bent. is het nodig om recht in je eigen hart te kijken. Wie ben ik, naar wie gaat mijn verlangen uit.
Als jou verlangen uit gaat naar God, dan is God bezig in jou. Want van nature gaat jou verlangen niet uit naar God. Mischien ben je dan nog wel blind voor de verlossing die in Jezus Christus is. Maar je hoeft niet eerst aan voorwaardes te voldoen voordat je ziende gemaakt kan worden door Jezus. (ga in geloof naar Jezus toe, en lees de bijbel (waar Hij antwoorden geeft) ik geloof zeker dat je dan ook zal lezen dat Jezus ook voor jou is gestorven)

om te zien wie je echt bent, moet je kijken in je hart. Of je wil de duivel dienen, of je wilt God dienen. En moet je niet kijken naar je omstandigheden, of naar alles wat gezegd wordt. God wil alleen dat je in je hart kijkt. Wat wil je, waar gaat je diepste velangen naar uit.

sterkte en ik bid voor je

Terug naar “Archief”