christenen en uitzichtloosheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

christenen en uitzichtloosheid

Berichtdoor windekind » 10 mei 2004 19:32

Naar aanleiding van enkele reacties over 'bittersweet symphony' is het misschien goed wat gedachten te spuien over christen zijn in deze wereld. En dan bedoel ik niet het materialisme of enig ander kleven aan het leven, eigenlijk het tegendeel.

Het is hier een rotzooi op aarde, daar zullen alle christenen het wel over eens zijn. Moet je als christen hoop hebben op een gelukkig leven op deze wereld, of mag je ook blijk geven van je moedeloosheid over dit leven?
Ik herken me bijvoorbeeld erg in 'mad world' van Gary Jules, maar ik weet niet of dat als christen een goede houding is.

Deze reacties bedoelde ik trouwens:
Aragorn schreef:
jacobH schreef:
Aragorn schreef:Volgens mij staat er in dat nummer niet dat mensen een bepaald doel zouden (moeten) hebben. Er wordt meer beschreven hoe zinloos het leven kan zijn. En dat is idd triest, maar helaas soms wel waar.

tja en wat is het antwoord dat de bijbel ons geeft?
Dat is helemaal niet zinloos. Het is als het goed is een pelgrimsreis op weg naar het nieuwe paradijs.

Fijn dat jij het altijd anders ervaart en dat jij je nooit afvraagt wat dit leven is en hoe we het moeten leven en waar het allemaal op slaat.

Maar als iemand wel dat soort gevoelens heeft en dat weergeeft in een liedje is dat uit den boze?

NB: aub geen reacties als 'ik moet niks'. Klopt helemaal :), daar niet van, maar er zijn hopelijk wel mensen die aanvoelen waar ik op doel. :)
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2004 20:07

Ik zal de teksten even plaatsen... :wink:

The Verve schreef:Bittersweet Symphony

'Cause it's a bittersweet symphony, this life
Try to make ends meet
You're a slave to money then you die
I'll take you down the only road I've ever been down
You know the one that takes you to the places
where all the veins meet yeah,

No change, I can change
I can change, I can change
But I'm here in my mold
I am here in my mold
But I'm a million different people
from one day to the next
I can't change my mold
No, no, no, no, no

Well I never pray
But tonight I'm on my knees yeah
I need to hear some sounds that recognize the pain in me, yeah
I let the melody shine, let it cleanse my mind, I feel free now
But the airways are clean and there's nobody singing to me now

No change, I can change
But I'm here in my mold
I am here in my mold
And I'm a million different people
from one day to the next
I can't change my mold
No, no, no, no, no
I can't change
I can't change

'Cause it's a bittersweet symphony, this life
Try to make ends meet
Try to find some money then you die
You know the one that takes you to the places
where all the things meet yeah

You know I can change, I can change
But I'm here in my mold
I am here in my mold
And I'm a million different people
from one day to the next
I can't change my mold
No, no, no, no, no

I can't change my mold
no, no, no, no, no,
I can't change
Can't change my body,
no, no, no

Been down
Ever been down
Ever been down
Ever been down
Ever been down
Have you ever been down?
Have you've ever been down?

Gary Jules schreef:Mad World

Verse 1
All around me are familiar faces
Worn out places, Worn out faces
Bright and early for the daily races
Going nowhere, Going nowhere
Their tears are filling up their glasses
No expression, No expression
Hide my head I want to drown my sorrow
No tomorrow, No tomorrow

Chorus
And I find it kind of funny, I find it kind of sad
These dreams in which i'm dying, Are the best I’ve ever had
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in circles it’s a very very….
Mad World, Mad World

Verse 2
Children waiting for the day they feel good
Happy Birthday, Happy Birthday
And they feel the way that every child should
Sit and listen, Sit and listen
Went to school and I was very nervous
No one knew me, No one knew me
Hello teacher tell me whats my lesson
Look right through me, Look right through me

Chorus
And I find it kind of funny, I find it kind of sad
These dreams in which i'm dying, Are the best I’ve ever had
I find it hard to tell you, I find it hard to take
When people run in circles it’s a very very….
Mad World, Mad World

Enlargen your world

Mad World

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 mei 2004 01:39

natuurlijk mag je geluk ervaren in dit leven! je moet het geluk niet laten afhangen van de puinhoop die de wereld kan zijn en is.
haal je geluk uit kleine dingen, uit je relatie, je familie, de smaak van goede dingen zoals eten en drinken, wees blij met het feit dat iemand van je houd, dat je gezond ben, van liefde die je van je kind krijgt, vrienden waar je mee kan lachen of waar je zo'n goeie band mee hebt dat je jezelf ook gelukkig kan prijzen. je moet het wel willen zien! vul zelf maar in wat op jou van toepassing is.
dit zijn allemaal dingen die je van God krijgt, en daar mag je dankbaar en gelukkig om zijn.

je mag best eens moedeloos zijn vanwege alle ellende maar daar moet je niet te lang bij stilstaan denk ik.
en muziek waar ik depri van word zet ik gewoon af! dat nummer van die gary jules word ik niet vrolijk van dus knop om.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 10:33

columbus schreef:je mag best eens moedeloos zijn vanwege alle ellende maar daar moet je niet te lang bij stilstaan denk ik.
en muziek waar ik depri van word zet ik gewoon af! dat nummer van die gary jules word ik niet vrolijk van dus knop om.

Ik denk ook zeker dat je mag genieten van alle mooie dingen, dat doe ik zeker ook wel!

Maar ik kan me soms ook goed vinden in dit soort nummers en ik ga dan niet opeens de knop omzetten omdat het te negatief zou zijn. Dat vind ik dan ook weer een beetje naief, en op zo'n moment heb ik ook niet echt zin om happy happy muziek te luisteren.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 mei 2004 16:13

Ja, dit weekend in Limburg (ja sorry, heb ik het alweer over Limburg ;) ) heb ik met Meschianza echt zo erg van de natuur zitten genieten!
Ik werd er gewoon even blij van :) grasvelden helemaal vol met paardenbloemen, zingende vogels, heuvels.

Maar ik word erg vaak moedeloos van de situatie in de wereld, en van zoveel dingen.

Columbus, waarom zou je niet zulke muziek luisteren btw? ik snapte het even niet :)
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 mei 2004 17:54

JialiKelly schreef:Columbus, waarom zou je niet zulke muziek luisteren btw? ik snapte het even niet :)

hoi Jialikelly

waarom niet zulke muziek luisteren? nou zal je vertellen (ik JUICH liever, dat weet je :mrgreen: ) nee maar soms kan ik gewoon niet tegen een somber nummer en dan zet ik em uit omdat ik er ook somber van word en dat wil ik niet. zeker als ik al in een iets minder humeur bent word het alleen maar versterkt zodat ik nog somberder word terwijl dat niet nodig is. snap je het nog? :?
ik heb niets tegen die muziek verders hoor.

kan je wel een voorbeeld geven. toen Lady Dianna stierf was dat best een schok, ik had verder niets met haar maar vond het wel een leuk mens.
toen ik dat nummer van Elton John hoorde, kan ff niet op de titel komen, toen werd ik verdrietig om het feit dat ze dood was terwijl ik het eerst wel erg vond maar niet verdrietig was. alleen mijn gedachten in combinatie met dat nummer werkte sterk door op mijn emotie. en dat was dus niet nodig vond ik.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 11 mei 2004 18:20

ah ja. Daar kan ik wel helemaal inkomen ja.
Bedankt voor de uitleg :)

Weer over het topic:

Christenen kunnen toch ook wel eens erg moedeloos worden van de wereld, ook al weten ze dat Christus voor hen gestorven is.

Heel vaak krijg ik van die reacties : maar ik weet dat Hij voor mij gestorven is, dus hoef ik niet moedeloos te worden.

Ik snap dat nooit zo goed.... je kunt dan toch nog wel moedeloos worden dat het zo'n zooi is in de wereld?
Praise the One who left you

Broken down and paralyzed

Never taste of the fruit..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 19:50

columbus schreef:waarom niet zulke muziek luisteren? nou zal je vertellen (ik JUICH liever, dat weet je :mrgreen: ) nee maar soms kan ik gewoon niet tegen een somber nummer en dan zet ik em uit omdat ik er ook somber van word en dat wil ik niet. zeker als ik al in een iets minder humeur bent word het alleen maar versterkt zodat ik nog somberder word terwijl dat niet nodig is. snap je het nog? :?
ik heb niets tegen die muziek verders hoor.

Maar je kunt je ook juist erg herkennen in zo'n nummer, dat je niet de enige bent die het soms zo voelt zegmaar. En dat je daar juist je gevoel in kunt uiten, vooral als je het zelf kunt spelen of zingen. (Niet dat ik dat vaak kan, maar een poging tot kan ook werken.. :wink: )

Dat nummer heet trouwens Candle in the wind :wink:
Laatst gewijzigd door Aragorn op 11 mei 2004 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 11 mei 2004 19:57

Ik denk dat je weleens moedeloos mag zijn, als je het maar niet blijft. En dan moet je je moedeloosheid aan God voorleggen denk ik.
Psalm 25:2 (ber.)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 12 mei 2004 20:07

Dan ga ik hier VOOR melancholie, droefenis, uitzichtloosheid, moedeloosheid etc. pleiten.

Daar bestaat het leven toch uit? In tegenstelling tot wat velen beweren geloof ik dat het velen staande houdt.

Bovendien is vrolijke muziek tekstueel heel vaak niet mooi of interessant.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 21:27

kurtyo schreef:Dan ga ik hier VOOR melancholie, droefenis, uitzichtloosheid, moedeloosheid etc. pleiten.

Daar bestaat het leven toch uit? In tegenstelling tot wat velen beweren geloof ik dat het velen staande houdt.

Hm, niet helemaal met je eens. Het zijn zeker dingen die bij het leven horen, maar er is ook wel hoop en vreugde. Deze dingen wisselen elkaar af, vechten om voorrang en de ene keer ligt het een boven de andere keer het ander. En die balans verschilt ook nog eens heel erg per persoon en per situatie. Maar goed, jij was er nu eenmaal voor om voor het andere deel te pleiten... :lol:

Hoe denk je trouwens dat uitzichtloosheid mensen staande houdt? Of bedoel je muziek over uitzichtloosheid?

Je hebt gelijk dat vrolijke muziek vaak niet echt geniaal is ofzo. Het lijkt wel alsof je eerst depri moet zijn om je volledig te kunnen concentreren op het maken van goede muziek ofzo..

Maar muziek met een lichte ondertoon van hoop kan wel goed zijn.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 13 mei 2004 08:50

windekind schreef:Het is hier een rotzooi op aarde, daar zullen alle christenen het wel over eens zijn. Moet je als christen hoop hebben op een gelukkig leven op deze wereld, of mag je ook blijk geven van je moedeloosheid over dit leven?

De bijbel heeft ook bittersweet symphonies en mad worlds:

Prediker 1:2-14 "IJdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid. Wat voordeel heeft de mens van al zijn arbeid, dien hij arbeidt onder de zon? Het ene geslacht gaat, en het andere geslacht komt; maar de aarde staat in der eeuwigheid. Ook rijst de zon op, en de zon gaat onder, en zij hijgt naar haar plaats, waar zij oprees. Zij gaat naar het zuiden, en zij gaat om naar het noorden; de wind gaat steeds omgaande, en de wind keert weder tot zijn omgangen. Al de beken gaan in de zee, nochtans wordt de zee niet vol; naar de plaats, waar de beken heengaan, derwaarts gaande keren zij weder. Al deze dingen worden zo moede, dat het niemand zou kunnen uitspreken; het oog wordt niet verzadigd met zien; en het oor wordt niet vervuld van horen. Hetgeen er geweest is, hetzelve zal er zijn, en hetgeen er gedaan is, hetzelve zal er gedaan worden; zodat er niets nieuws is onder de zon. Is er enig ding, waarvan men zou kunnen zeggen: Ziet dat, het is nieuw? Het is alreeds geweest in de eeuwen, die voor ons geweest zijn. Er is geen gedachtenis van de voorgaande dingen; en van de navolgende dingen, die zijn zullen, van dezelve zal ook geen gedachtenis zijn bij degenen, die namaals wezen zullen. Ik, prediker, was koning over Israël te Jeruzalem. En ik begaf mijn hart om met wijsheid te onderzoeken, en na te speuren al wat er geschiedt onder den hemel. Deze moeilijke bezigheid heeft God den kinderen der mensen gegeven, om zich daarin te bekommeren. Ik zag al de werken aan, die onder de zon geschieden; en ziet, het was al ijdelheid en kwelling des geestes."

Prediker 2:4-11 "Ik maakte mij grote werken, ik bouwde mij huizen, ik plantte mij wijngaarden. Ik maakte mij hoven en lusthoven, en ik plantte bomen in dezelve, van allerlei vrucht. Ik maakte mij vijvers van wateren, om daarmede te bewateren het woud, dat met bomen groende. Ik kreeg knechten en maagden, en ik had kinderen des huizes; ook had ik een groot bezit van runderen en schapen, meer dan allen, die voor mij te Jeruzalem geweest waren. Ik vergaderde mij ook zilver en goud, en kleinoden der koningen en der landschappen; ik bestelde mij zangers en zangeressen, en wellustigheden der mensenkinderen, snarenspel, ja, allerlei snarenspel. En ik werd groot, en nam toe, meer dan iemand, die voor mij te Jeruzalem geweest was; ook bleef mijn wijsheid mij bij. En al wat mijn ogen begeerden, dat onttrok ik hun niet; ik wederhield mijn hart niet van enige blijdschap, maar mijn hart was verblijd vanwege al mijn arbeid; en dit was mijn deel van al mijn arbeid. Toen wendde ik mij tot al mijn werken, die mijn handen gemaakt hadden, en tot den arbeid, dien ik werkende gearbeid had; ziet, het was al ijdelheid en kwelling des geestes, en daarin was geen voordeel onder de zon."

Klaaglieder 1:3-8 "Ik ben de man, die ellende gezien heeft door de roede Zijner verbolgenheid. Hij heeft mij geleid en gevoerd in de duisternis, en niet in het licht. Hij heeft Zich immers tegen mij gewend, Hij heeft Zijn hand den gansen dag veranderd. Hij heeft mijn vlees en mijn huid oud gemaakt, Hij heeft mijn beenderen gebroken. Hij heeft tegen mij gebouwd, en Hij heeft mij met galle en moeite omringd. Hij heeft mij gezet in duistere plaatsen, als degenen, die over lang dood zijn. Hij heeft mij toegemuurd, dat ik er niet uit gaan kan; Hij heeft mijn koperen boeien verzwaard. Ook wanneer ik roep en schreeuw, sluit Hij de oren voor mijn gebed."

En zo kan ik nog wel even doorgaan... de bijbel gaat thema's als depressie en moedeloosheid over het leven niet uit de weg. De bijbel maakt zelfs duidelijk dat alles buiten God om leeg is (zonder God).

columbus schreef:haal je geluk uit kleine dingen, uit je relatie, je familie, de smaak van goede dingen zoals eten en drinken, wees blij met het feit dat iemand van je houd, dat je gezond ben, van liefde die je van je kind krijgt, vrienden waar je mee kan lachen of waar je zo'n goeie band mee hebt dat je jezelf ook gelukkig kan prijzen. je moet het wel willen zien! vul zelf maar in wat op jou van toepassing is.
dit zijn allemaal dingen die je van God krijgt, en daar mag je dankbaar en gelukkig om zijn.
Daar geloof ik dus niet in. Alleen door je in God te verheugen kan je waar (houdbaar) geluk vinden, van de rest mag je genieten. Maar realiseer je dat het ijdel is zonder God.

kurtyo schreef:Dan ga ik hier VOOR melancholie, droefenis, uitzichtloosheid, moedeloosheid etc. pleiten.
Dan verkeer je in goed gezelschap :wink: :
Jakobus 4:9-10 "Gedraagt u als ellendigen, en treurt en weent; uw lachen worde veranderd in treuren, en uw blijdschap in bedroefdheid. Vernedert u voor den Heere, en Hij zal u verhogen."
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 12:57

Kijk, hier kunnen we tenminste wat mee! :)

@tlantis schreef:
columbus schreef:haal je geluk uit kleine dingen, uit je relatie, je familie, de smaak van goede dingen zoals eten en drinken, wees blij met het feit dat iemand van je houd, dat je gezond ben, van liefde die je van je kind krijgt, vrienden waar je mee kan lachen of waar je zo'n goeie band mee hebt dat je jezelf ook gelukkig kan prijzen. je moet het wel willen zien! vul zelf maar in wat op jou van toepassing is.
Daar geloof ik dus niet in. Alleen door je in God te verheugen kan je waar (houdbaar) geluk vinden, van de rest mag je genieten. Maar realiseer je dat het ijdel is zonder God.

Ik denk dat je God juist kunt zien IN die kleine dingen. En dat je dan indirect ook geluk in God hebt. En is geluk uit God altijd aanwezig, niet aanverandering onderhevig? Dat lijkt me sterk..

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 mei 2004 12:57

Juist, dit bedoelde ik min of meer; en dan kan ik wat betreft het christelijke aspect ook veel met het antwoord van @tlantis.

Dank, dank. :D
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 13 mei 2004 14:16

Aragorn schreef:Kijk, hier kunnen we tenminste wat mee! :)

@tlantis schreef:

Ik denk dat je God juist kunt zien IN die kleine dingen. En dat je dan indirect ook geluk in God hebt. En is geluk uit God altijd aanwezig, niet aanverandering onderhevig? Dat lijkt me sterk..
Dat geloof ik eigenlijk ook wel... verder zijn al die kleine (en grote) zaken volledig waardeloos zonder God en dat is dan ook wat ik uit prediker haal. Kijk eens om je heen (ja echt om je heen kijken dus)... wat zie je? Als ik om me heen kijk zie ik kantoorgebouwen waarin mensen rond lopen om verzekringen af te sluiten, computer te beheren, reizen te verkopen, enz... Allemaal op zoek naar een carriere, goed salaris, enz... Verderop een snelweg vol gestreste mensen die ergens naar toe onderweg zijn... Eens gaan ze allemaal dood en na 100 jaar is iedereen ze vergeten... Ijdelheid der ijdelheden... Zonder God is het leven gewoon helemaal niets waard...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”