De godheid van Christus in Filippenzen 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

De godheid van Christus in Filippenzen 2

Berichtdoor sparow » 07 mei 2004 13:12

Hallo,

Graag zou ik jullie visie horen over de volgende bijbel tekst uit Filippenzen 2:6-7: (en lees ook de rest van dit hoofdstuk)

die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.

Houdt deze tekst in dat Jezus Zijn goddelijke natuur verborgen heeft achter Zijn menselijke natuur, of staat hier dat hij de mensen voor 100% gelijk is geworden en zijn godheid in de Hemel heeft achtergelaten?
En waarom zie je dat zo?

Heeft er iemand kennis van Grieks, want dan ben ik benieuwd naar wat er over de grondtekst te zeggen valt.

Groeten,
Sparow

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 03 jun 2004 16:44

Hallo Sparow,

Zelf ken ik geen Grieks en kan ik geen uitleg geven op deze tekst. In vraag 1100 van refoweb staat er iets over in.

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... oer44.html

Ik citeer het gedeelte:
Verder verwijs ik naar Filippensen 2:6 waar staat, dat Jezus in de gestaltenis Gods was... Het Griekse woord dat hier voor 'gestalte' gebruikt wordt, betekent: de reële weergave, de vormgeving van wat iemand wezenlijk is. Het woord is dus aanduiding van het Goddelijk wezen. Christus was voordat Hij op aarde kwam (in de ontlediging van de gestalte van een slaaf) bekleed met Godheid; aanduiding van de natuur, de kwaliteit en het wezen van God. Hij was God gelijk (slot vs. 6).

Dit lijkt mij redelijk duidelijk. Anders is er wel jemand anders die er duidelijker in kan zijn.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 jun 2004 17:08

In de nieuwe vertaling staat: 'die Zichzelf ontledigt heeft'. Ik lees dat zo, dat Christus Jezus Gode gelijks was, maar Hij heeft Zich van Zijn Godheid ontledigd. Daar was Hij dus leeg van. Hij is dus volkomen mens geworden. Ook in Rom 5:15 wordt gesproken over 'de ene mens, Jezus Christus. Begrijpen doen we het toch niet, maar één ding is zeker; God is mens geworden. Door één daad is de schuld tot veroordeling over alle mensen gekomen: alzo door één daad van gerechtigheid komt de genade over alle mensen, tot rechtvaardiging ten leven (Rom 5:18).

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 05 jun 2004 22:11

[In de nieuwe vertaling staat: 'die Zichzelf ontledigt heeft'. Ik lees dat zo, dat Christus Jezus Gode gelijks was, maar Hij heeft Zich van Zijn Godheid ontledigd.

Maar er staat in dat zelfde gedeelte dat Hij het gode gelijk achten, niet als roof heeft gezien.

Hoe zie je dat dan?

Shalom

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 06:53

Misschien mag ik me ff met jullie discussie bemoeien....?

Waarom doorouwenelen over 'het verleden'?? Deze Filipp. tekst is verleden tijd. Er staat was .

Ondertussen is Jezus mens geworden, de kruisdood gestorven, weer opgestaan uit de doden [ons ten voorbeeld] en zit nu dus als opgestaan mens weer aan de rechterzijde Gods!

1 Tim 2:5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus

1 Cor 8:5-6 Want hoewel er ook zijn, die goden genaamd worden, hetzij in den hemel, hetzij op de aarde (gelijk er vele goden en vele heren zijn), 6 Nochtans hebben wij maar een God, den Vader, uit Welken alle dingen zijn, en wij tot Hem: en maar een Heere, Jezus Christus, door Welken alle dingen zijn, enwij door Hem.

Kortom: 1 GOD en tevens 1 Middelaar én mens: Jezus!

Josh :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jun 2004 10:57

Misschien mag ik me ff met jullie discussie bemoeien....?

Daar heb je al je eigen topic over dus nee, met diezelfde teksten mag je je hier niet bemoeien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 11:54

Marnix...ook niet als het precies gaat over waar jullie het over hebben?
Nahhhh......da's cru!

:( Josh

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 jun 2004 11:56

Josh schreef:Marnix...ook niet als het precies gaat over waar jullie het over hebben?
Nahhhh......da's cru!

:( Josh

haha gewoon door gaan hoor!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jaop

Berichtdoor jaop » 22 jun 2004 14:50

volgens mij moet je goed in de gaten houden dat de tekst in een ethisch kader staat: hoe gedraag je je uit de gezindheid van God.
Nou, zegt Paulus, het zou moeten zijn zoals Christus deed. Hij stond op gelijke voet met God, droeg de gelijke gestalte als God (ik denk dat je dat als volgt kunt lezen: Christus deed de Vader geen onrecht deed als Hij zichzelf gelijk aan God noemde, Willibrord vertaalt het overigens heel anders: Hij die bestond in de gestalte van God heeft er zich niet aan willen vastklampen gelijk aan God te zijn) Juist omdat het in een ethisch kader staat, denk ik dat deze gedachte gerechtvaardigd is: het geen roof achten staat tegenover de val van de mens, die óók gelijk aan God wilde worden, maar daarmee God oneer en onrecht aandeed. De mens dus die onder God staat, probeert op te klimmen en in tegenstelling daartoe, heeft Jezus zich vernéderd, door niet aan Zijn Godheid te hechten maar op de aarde in een menselijke ´gestaltenis´ te verschijnen.

let hier op twee keer het woord gestaltenis, zowel bij de mensen als bij God. het gaat om de ´bekleding´ (opnieuw in het kader in de ethiek is dat natuurlijk wel mooi, de buitenkant, de houding tov de omgeving, wat vlak gezegd) Zijn Godheid gaat daarbij niet verloren.
en in die menselijke gedaante heeft hij zich ook binnen de kaders van het menselijke nog eens diep vernederd, daarna wordt Hij door God de Vader verhoogd. de tekst gaat dan verder in : Alzo dan, mijne geliefden,.... in dat kader staat het m.i.

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 16:00

Als je het over 'ethiek' wilt hebben...

God is de norm, Zijn Geboden mijn Wet en Zijn Zoon mijn Genade.

Josh

jaop

Berichtdoor jaop » 22 jun 2004 16:22

uitstekend, en toen? ik bedoel: wat voegt dit toe, of wat weerlegt dit? wat wil je hiermee zeggen?

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 16:26

Dat je ethiek niet als 'een stijlvorm' dient af te doen! En nu weet je ook wie de norm is... dat lijkt me waardevol!

Josh

jaop

Berichtdoor jaop » 22 jun 2004 16:31

wie heeft er hier gezegd dat ik ethiek afdoe als een stijlvorm? lijkt me n tamelijk kromme interpretatie van de woorden. kheb wél aangegeven dat dat het kader van de tekst is, en dat ethiek betrekking heeft op de buitenkant (dat bedoel je waarschijnlijk)
zoals ik altijd geleerd heb is ethiek 'bezinning op moraal' en heeft moraal betrekking op ons handelen. handelen is altijd gerelateerd aan God en onze omgeving, en dat bedoel ik met buitenkant.
geenszins stijlvorm als je dat mocht denken

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jun 2004 11:19

Volgens mij houdt het in dat Jezus God is en dus heel groot en verheven.... maar dat Hij dat niet zo heeft gehouden maar zich heeft verlaagd en zelfs vernederd... door mens te worden en aan het kruis te sterven.

Even de vertaling van Het Boek die misschien wat duidelijker is:

4 Denk niet alleen aan uw eigen zaken, maar heb ook belangstelling voor wat een ander doet. 5 Blijf erop toezien dat uw innerlijke houding moet zijn zoals die van Christus Jezus, 6 Die, hoewel Hij God was, Zich niet heeft vastgeklampt aan Zijn goddelijke rechten. 7 Integendeel, Hij legde Zijn grote macht en heerlijkheid af en kwam als dienaar in het lichaam van een mens. 8 Herkenbaar als mens, vernederde Hij Zich en gehoorzaamde tot het uiterste, zelfs tot in de dood aan het kruis. 9 Daarom heeft God Hem de hoogste plaats gegeven en Hem een naam gegeven, die Hem boven alles plaatst, 10 zodat in de naam van Jezus iedereen in de hemel, op aarde en onder de aarde zijn knieën zal buigen 11 en openlijk zal erkennen tot eer van God de Vader, dat Jezus Christus de Here is

Josh, duidelijk te lezen dat Jezus God is... en al was voor Hij mens werd.

In vers 4 lees je waarom Paulus dit schrijft... Hij gebruikt het als voorbeeld... waar mij naar mogen leven... dat we net als Christus niet alleen maar aan ons zelf denken maar juist de ander centraal zetten in plaats van onszelf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Josh

Berichtdoor Josh » 05 jul 2004 22:25

Nou, Jezus is de Zoon van GOD. Dat is nét iets anders dus.

Jezus komt voort uit de Vrucht van de Geest en de mens Maria. Hij ontving goddelijke macht van GOD, waardoor Jezus uit de dood kon opstaan na de kruisdood.

Ook heeft GOD bepaald dat Jezus eeuwig leven kreeg én dat wij ook ons eeuwige leven zouden vinden voortaan in Zijn Zoon Jezus.

Maar de Bijbel is ook héél duidelijk over het einde: Jezus geeft zijn van GOD gekregen koningschap én goddelijke macht terug aan GOD. En dan zal GOD in allen zijn zegt de Bijbel !

Jezus is de Zoon van GOD; niet GOD zelf.

1Corinthe 15:28 'En wanneer alles aan hem is onderworpen, zal ook de Zoon zichzelf onderwerpen aan God, die alles aan hem heeft onderworpen. Dan zal God alles in allen zijn.'

1 Corinthiërs 15:24 'Daarna komt het einde; dan zal hij alle heerschappijen en machten en krachten uitschakelen, en zal hij het koningschap overdragen aan God de Vader.'

Aardige link over wie GOD is en wie Jezus: http://www.sign2God.com/folders/God-Jezus/God-Jezus.html

met Bijbelteksten.

Josh

Terug naar “Archief”