De Christenreis als Bijbel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

De Christenreis als Bijbel

Berichtdoor Bookman » 29 apr 2004 14:02

Daar erger ik me aan. Altijd hoor je dat mensen hun godsdienstige en innerlijke belevingen ophangen aan dit boek. Ik dacht dat wij van die Sola Scriptura mensen waren, echt niet :?
Niets kan de Schrift vervangen. Bovendien staan er dingen in de Christenreis die in strijd zijn met Gods Woord. Waarom? Omdat het door een mens geschreven is. Daarom! En daar hangen we dan onze bekering aan op. Weten we eigenlijk wel hoe het boek eindigt?
EN ZIET HET WAS EEN DROOM!
Mogen wij daar eigenlijk wel enige dogmatische waarde aan hechten?
Laat ons toch bij alles dat we lezen eens nadenken en onderzoeken of deze dingen ook alzo waren
En als we al ergens iets in vinden dat niet overeenstemt met de Schrift, dan geen mensen de handen boven het hoofd houden, maar de Schrift hooghouden dat verwacht de Heere van ons. Paulus is daar heel resoluut in. Lees Galaten 1:8,9
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 apr 2004 14:42

Je moet ook niet doorslaan naar de andere kant. De christenreis is een heel mooi boek, en ik heb er veel aan. Als ik naar het buitenland zou gaan voor een jaar zou ik twee boeken meenemen: de Bijbel en de christenreis. Natuurlijk moet je het toetsen aan de Bijbel en staat de Bijbel boven de christenreis. En er wordt toch ook niet verwacht dat je aanneemt dat de christenreis onfeilbaar is? Je komt er gefrustreerd over vindt ik, heb je hier een slechte ervaring mee op gedaan ofzo?
Oke het eindigde met het was een droom, maar doet dat af aan de inhoudt? Ik vindt het einde prachtig, elke keer als ik het weer lees. Dat christen de hemel binnengaat.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

De christenreis als Bijbel

Berichtdoor Bookman » 29 apr 2004 14:47

Beste Yael,
Fijn dat jij er zoveel aan hebt. Het is nooit de bedoeling geweest om de troost die mensen ervaren als ze dit boek lezen, weg te nemen. Integendeel. Ik wil alleen mensen wakker maken, en laten zien dat er meer is dan de Christenreis. Misschien ben ik wel gefrustreerd ja. En dat heeft zijn reden. Maar die frustratie rust helaas op begrijpelijke redenen.
Toch bedankt voor je reactie
Bookkie :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: De christenreis als Bijbel

Berichtdoor Yael » 29 apr 2004 14:55

Ik wil alleen mensen wakker maken, en laten zien dat er meer is dan de Christenreis.

Ja de Christinnereis :mrgreen:

Maar ik weet dat er dominee's zijn die zeggen dat de Christenreis is geinspireerd door de Heilige Geest, dat vindt ik te ver gaan. John Bunyan en andere schrijvers hebben hun boeken wel gegrond op de Bijbel, maar ze schreven er niet een Bijbelboek bij.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: De Christenreis als Bijbel

Berichtdoor @mic » 29 apr 2004 15:25

Bookman schreef:Daar erger ik me aan. Altijd hoor je dat mensen hun godsdienstige en innerlijke belevingen ophangen aan dit boek. Ik dacht dat wij van die Sola Scriptura mensen waren, echt niet :?
Niets kan de Schrift vervangen. Bovendien staan er dingen in de Christenreis die in strijd zijn met Gods Woord. Waarom? Omdat het door een mens geschreven is. Daarom! En daar hangen we dan onze bekering aan op. Weten we eigenlijk wel hoe het boek eindigt?
Laat ons toch bij alles dat we lezen eens nadenken en onderzoeken of deze dingen ook alzo waren
En als we al ergens iets in vinden dat niet overeenstemt met de Schrift, dan geen mensen de handen boven het hoofd houden, maar de Schrift hooghouden dat verwacht de Heere van ons. Paulus is daar heel resoluut in. Lees Galaten 1:8,9
IN de christenenreis zit er wat meer dogmatiek in. Het is een uitstekend boek vind ik, maar dat maakt het nog geen bijbel :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Napoleon
Moderator

Re: De christenreis als Bijbel

Berichtdoor Napoleon » 08 mei 2004 14:47

Yael schreef:
Bookman schreef:Ik wil alleen mensen wakker maken, en laten zien dat er meer is dan de Christenreis.

Ja de Christinnereis :mrgreen:

jij zegt dat nu wel met een grijns, maar dat is inderdaad (een van) de reden(en) dat Bunyan de Christinnereis geschreven heeft. nl. om er mensen op te wijzen dat ze niet hun innerlijke bevindingen aan de Christenreis moeten spiegelen, maar dat God ook op andere manieren werkt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Aragorn

Re: De Christenreis als Bijbel

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2004 14:53

Bookman schreef:Daar erger ik me aan. Altijd hoor je dat mensen hun godsdienstige en innerlijke belevingen ophangen aan dit boek. Ik dacht dat wij van die Sola Scriptura mensen waren, echt niet :?

Opzich zou Jezus aan het einde van weer een gelijkenis ook gezegd kunnen hebben: En ziet het was een droom.
En Calvijn na de institutie ook enz. Dat doet denk ik niet zoveel af van de dogmatische waarde, die is niet minder omdat Bunyan voor deze vorm gekozen heeft om het lekker weg te laten lezen.

Unionist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Unionist » 19 mei 2004 10:57

De Christenreis is nooit bedoeld als "zo gaat het altijd in het leven van Gods kinderen". Helaas wordt het wel als zodanig gebruikt. De Christinnereis schetst een heel andere, veel minder stormachtige, bekeringsweg. Bovendien staan er ook onvolkomenheden in de Christenreis. Waar vinden wij bijvoorbeeld de gemeente des Heeren?

Spurgeon geeft in een van zijn preken een aardige anekdote. Een zendeling in Schotland ziet een vrouw lopen met een zware mand op haar rug. Hij loopt naar haar toe en vraagt: "U loopt daar met een pak op uw rug, maar gaat u ook gebukt onder een ander pak?"De vrouw zette haar mand op de grond en vraagt: "U bedoelt het pak dat Bunyan ook noemt in zijn boek? Nou, dat pak ben ik al jaren kwijt! Gelukkig had ik een predikant die wijzer was dan Evangelist bij Bunyan!" "????" "Ja, want in plaats van naar het poortje, zei hij mij: Ga naar dat kruis daar. En had Evangelist dat nou ook gedaan, dan had dat Christen een hoop ellende bespaard in de Poel Mistrouwen". "Maar bent u dan nooit in de Poel Mistrouwen gevallen?" vroeg de zendeling. "Och, natuurlijk wel, maar ik kan je vertellen dat het een stuk makkelijker was om eruit te komen zonder pak op mijn rug dan mét!"

Waarmee maar gezegd is dat je Bunyan moet lezen als een bekeringsgeschiedenis en niet de bekeringsweg.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 mei 2004 11:29

Ik hoop dat alle dominee's dit verhaal lezen, want je hebt helemaal gelijk met dit voorbeeld, dank je wel. 8)

Terug naar “Archief”