De koopzondagen verbieden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JonaGOLD

De koopzondagen verbieden?

Berichtdoor JonaGOLD » 19 nov 2002 17:07

Moet Balkenende nee zeggen tegen koopzondagen of?
CDA is christelijk, een christen is volgens mij voor volledige
zondagsrust, of lopen wij ook de v&d in op zondag?

Gebruikersavatar
Liesl
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 10 sep 2002 17:30
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 19 nov 2002 17:09

Uiteraard moeten de koopzondagen afgeschaft worden.

Zondag is een dag om je te vermaken in de dingen van God en Zijn koningkrijk. Dat kunnen we niet in de V & D.

Plus het feit dat het natuurlijk een rustdag is waarop (m.u.v. de werken der barmhartigheden) niet gewerkt mag worden.
Refoweb is van ons allemaal :p

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 20 nov 2002 21:51

Volgens mij loopt dit niet echt.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 20 nov 2002 21:58

Tuurlijk moeten ze afgeschaft worden! Juist de CDA moet daar voor zijn, ze zijn toch christelijk en min of meer een voorbeeldfunctie!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 21 nov 2002 11:31

Tja, ik denk dat ze er goed aan doen om ze af te schaffen, alleen geldt dat voor iedere partij...

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 22 nov 2002 21:54

Je hebt 6 dagen de tijd om inkopen te doen, waarom moet het dan net op zondag? Ik zou wel willen dat ze die dagen afschaffen, kweenie of dat ooit zal lukken.
~Get out and do what we were meant to do~

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:32

TheKeimpe schreef:Tja, ik denk dat ze er goed aan doen om ze af te schaffen, alleen geldt dat voor iedere partij...


Tuurlijk geldt dat voor iedere partij, alleen is dat simpelweg niet haalbaar. Zie jij de LPF al pleiten voor een anti-koopzondag, omdat dat in Gods Woord staat? En dat is nou juist het probleem! Ze zouden het ook zo kunnen aanpakken dat het een vrije dag moet blijven! Dus ook voor de winkeliers. De niet-christelijke partijen hebben hier dan hun voordeel bij, en de christelijke partijen hebben wat meer steun bij hun standpunt. (overigens moeten die natuurlijk wel blijven zeggen waar het op staat; het staat in Gods Woord!)

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 25 nov 2002 18:19

Om koopzondagen af te schaffen zou het helpen om een verband aan te kunnen tonen tussen op zondag werken en het overspannen worden van werknemers. Als je verband kunt leggen tussen werken op zondag en mensen in de WAO is het nog beter........

Wilko
Mineur
Mineur
Berichten: 153
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:04

Berichtdoor Wilko » 25 nov 2002 21:58

Stel: In de gemeenteraad komt een voorstel: Komen er tien of twintig koopzondagen per jaar?
De CU zal zeggen: Ik stem op tien
De SGP zal zich van stemming onthouden en zorgt er indirect voor dat er toch twintig komen.

Wat is het beste?

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 21:59

Wilko, de SGP behoudt zn standpunt, maar verpest het hiermee eigenlijk wel. De CU hierintegen probeert het zo ver mogelijk te minderen. Ik denk dat dat uiteindelijk beter is. Want wat heb je liever, iets of niets?

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 26 nov 2002 11:01

dat misschien wel, maar de SGP kan er later nooit op worden aangesproken dat ze voor die 10 koopzondagen zijn, en daar dus aan meewerkten. overigens zou ik zelf wel voor die 10 dagen kiezen, in de vorm van het minst slechte alternatief.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 26 nov 2002 11:36

Nee, maar aan de andere kant kunnen ze er wel op aangesproken worden van: JOh, heb je nou je zin? Nu zijn er 20 koopzondagen, en als jullie mee hadden gestemd waren het er 10 geweest!

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 26 nov 2002 12:04

inderdaad, daarom zou ik dus wel stemmen. maar ik kan de gedachte erachter wel volgen, al ben ik het er niet mee eens

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 26 nov 2002 12:08

Napoleon schreef:inderdaad, daarom zou ik dus wel stemmen. maar ik kan de gedachte erachter wel volgen, al ben ik het er niet mee eens


Volgen absoluut, dat kan ik ook! Je hebt een standpunt, en je wilt daar gewoon niet van afwijken. Maar soms is het beter om dat wel te doen, in beperkte mate. De overweging hebben Daan en ik ook gemaakt toen we het partijprogramma van de SCP maakten...En toch tot de conclusie gekomen dat het beter is iets te geven en iets te nemen dan helemaal niets te geven.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 jun 2003 11:41

Mijns inziens hoeven de zogenaamde koopzondagen niet afgeschafd te worden. We moeten (zeker als Christenen) anders-denkende mensen geen dwangmaatregelen opleggen. Bovendien is er niets mis met de zondag. Eerder zou ik zeggen; onderhoudt de Sabbat. Dan heb je elke zaterdag vrijaf en sta je tenminste in relatie met een Hemels Koninkrijk, waar helemaal geen koopzondagen zijn. Die worden trouwens toch al afgeschaft als Jezus terug komt. Verdraagzaamheid is de basis van Jezus voorbeeld. Dus geef de mensen die de zondag willen inkopen dan ook die vrijheid en treedt niet op als al die andere Koningen der aarde, die menen dat God zegt dat iets niet mag! God laat die vrijheid aan elk persoon zelf over. Daarom laten wij dan een vorbeeld van Christus zijn, dan hoeven we ook niets te verbieden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten