niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 apr 2004 00:52

nav een discussie in een ander topic wil ik deze stelling plaatsen

voorbeeld
iemand valt op straat en kan niet overeind komen, je schiet te hulp en helpt diegene op de been.
dit doe je puur om te helpen, zelf word je er niet beter van.
wat is hier nu besmet/de zonde hierin?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2004 01:25

Niets.

Alleen wordt je er niet heilig van en ben je nog steeds zondaar. Maar de daad opzich doet niets toe aan je schuld, is gewoon goed in zichzelf. (mits je intenties goed waren, maar dat nemen we dan maar ff aan)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 apr 2004 06:24

het feit dat iemand op straat valt en daardoor pijn heeft is besmet met zonde :wink:, voor de zondeval was er geen pijn
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 28 apr 2004 06:57

ja

Een stukje uit Romeinen 7
Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate werd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.

22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Kunnen wij zelf kiezen? Wij kunnen toch alleen maar kwade dingen doen?! In een mens ligt geen goed, dus als wij het goede willen doen, doen wij toch het kwade!!

We moeten de woorden goed en goed niet door elkaar halen, tuurlijk kunnen wij goede werken doen. Als wij voor een oud vrouwtje boodschappen doen is dat goed, als wij iets voor de kerk doen is dat ook goed. Maar bij al deze goede werken doen wij zonde, dat wordt ook in romeinen 7 bedoeld. We kunnen uit ons zelf geen goed doen (niet zonder zonde leven) en zijn dus geneigd tot al het kwaad.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 apr 2004 09:40

alles waarmee je God niet eert is zonde.
Je kan nog zulke mooie dingen doen, maar als je het alleen doet om je medemens te helpen of jezelf te helpen en niet omdat God het zegt is het zonde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2004 12:31

Ik denk dat het geen zonde is als je je medemens helpt, alleen maar om hem te helpen. Ik zie dat meer als een stukje Goddelijke Goedheid dat nog doorstraalt naar deze verduisterde aarde. Tuurlijk, dat Goede zal altijd wat troebel zijn, en omfloerst door al het kwade dat er hier is. Maar blijft staan, dat de daad an sich goed is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2004 12:31

Oja, hijwel: je eert God toch ook door goede dingen te doen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 apr 2004 13:21

Aragorn schreef:Oja, hijwel: je eert God toch ook door goede dingen te doen?

Zie onderstaand bijbelgedeelte. Wij kunnen niks bijdragen aan God. Onze zonde weegt nooit op tegen alles wat wij doen. Zelfs onze beste werken zijn nog met zonde bevlekt. Niemand kan zeggen van: "Vader ik heb iedereen zo lief gehad en geholpen ik mag vast wel binnen komen"
Niemand hier op aarde kan een bijdrage leveren aan zijn zaligheid. Wij doen niks goeds zolang wij het niet door Jezus Christus doen.
Wij kunnen alleen gehoorzaam zijn aan de wet, door de vervuller van de wet.

Jezus zelf deed alles goed! Zijn Zoon deed nou alles wat onze Vader wou, en Hij heeft nou zijn rug omgekeert van zijn Zoon (mijn God mijn God waarom hebt u mij verlaten) voor ons. Jezus heeft de wet vervuld en door Jezus kunnen wij in een nieuw leven wandelen. En door Jezus kunnen wij ook goede werken doen.

ik (Jezus Christus in mij) eer God door iets goeds te doen. God ziet mij als een wit doek zonder zonde.
Maar God ziet iedereen die niet gereinigd is door Jezus bloed als een vies zwart ding dat gereinigd kan/mag worden door Jezus bloed.

conclusie: je kan alleen iets goeds voor God doen door Jezus Christus

U verwelkomt de mensen die graag goede dingen doen, die goddelijke wegen bewandelen. Maar wij zijn niet goddelijk; wij zondigen doorlopend en blijven dat heel ons leven doen. Daarom drukt Uw toorn zwaar op ons. Hoe kunnen mensen als wij worden gered?
6 Wij zijn allemaal besmet en bevlekt door de zonde. Als we onze mantels van gerechtigheid aantrekken, blijken het smoezelige vodden te zijn. Wij verdorren en vallen af als bladeren in de herfst. En als de wind blazen onze zonden ons weg.
7 Toch roept niemand Uw naam aan of smeekt U om genade. Daarom hebt U ons de rug toegekeerd en ons aan onze zonden uitgeleverd.
8 En toch, HERE, bent U onze vader. Wij zijn het klei en U bent de pottenbakker. Wij zijn allemaal gevormd door Uw hand.
9 Och, wees niet boos op ons, HERE, en herinner U niet eeuwig onze zonden. Kijk en zie dat wij allemaal Uw volk zijn.

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 28 apr 2004 18:02

Hey,
als ik jou/julie moet geloven is iedermens slecht.
Niemand is goed. Waarom????

Dat praaten jullie jezelf aan. Om je zondige dingen te verbloemen door te zeggen niemand is goed en iedereen is zondig!
Iedereen is zondig ben ik het mee eens, maar je kan wel goede werken doen die niet zondig zijn.
Jullie zien in alles de zonde. Maar alleen in jezelf nie maar wel bij anderen. Sorry hoor moet er ff uit,
Mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 28 apr 2004 18:18

Petrus schreef:Hey,

Dat praaten jullie jezelf aan. Om je zondige dingen te verbloemen door te zeggen niemand is goed en iedereen is zondig!
Iedereen is zondig ben ik het mee eens, maar je kan wel goede werken doen die niet zondig zijn.
Jullie zien in alles de zonde. Maar alleen in jezelf nie maar wel bij anderen. Sorry hoor moet er ff uit,
Mzzl,
Petrus
Wat een ongelooflijk diepzinnige reactie. NOg een geluk dat je geen oordelen uitspreekt :wink:
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 28 apr 2004 20:56

Mzzl,
Petrus

wat is volgens jou een goedwerk? iets wat je buiten God om goed doet?
Als je het niet met mij eens bent moet je even reageer op mijn vorige reactie.

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 29 apr 2004 20:13

Hey,
inderdaad daar geloof ik in. Wie goed doet, die goed onmoet.
Ik zou het anders willen zeggen.
Dus alle mensen die buiten God om goed werk doen (Artsen Zonder Grenzen, Rode Kruis, Amnesty enz) Zouden zij geen loon krijgen?
Ik geloof dat deze mensen goede werken doen. Ook al doen ze dat niet direct voor God en meestal ook niet voor zichzelf.
Het is aan jullie te oordelen over deze goede werken.
Het is wel makkelijk om te zeggen: "Ach ik kan toch niets goed doen. Alles wat ik doe is bevlekt met zonde, dus waarom zou ik nog wat doen?"
Ik denk dat het vaak hier op aan komt.
Kijk alleen in de kerk. Wij hebben 1000 mensen in kerk. Waarvan er hoogstens 200 actief zijn. 800 mensen die niets proberen om goed te doen zijn meschien wel slechter af!
Mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 apr 2004 07:15

Hej petrus, volgens mij haal je nu ff twee dingen door elkaar. Goed doen is niet het tegeovergestelde van besmet met zonden. Wat besmet met zonde betekent is niet dat het fout is, maar dat we niets in al zijn/ helemaal perfect kunnen doen.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 apr 2004 10:02

inderdaad daar geloof ik in. Wie goed doet, die goed onmoet.
Ik zou het anders willen zeggen.
Dus alle mensen die buiten God om goed werk doen (Artsen Zonder Grenzen, Rode Kruis, Amnesty enz) Zouden zij geen loon krijgen?
Ik geloof dat deze mensen goede werken doen. Ook al doen ze dat niet direct voor God en meestal ook niet voor zichzelf.
Het is aan jullie te oordelen over deze goede werken.
Het is wel makkelijk om te zeggen: "Ach ik kan toch niets goed doen. Alles wat ik doe is bevlekt met zonde, dus waarom zou ik nog wat doen?"
Ik denk dat het vaak hier op aan komt.
Kijk alleen in de kerk. Wij hebben 1000 mensen in kerk. Waarvan er hoogstens 200 actief zijn. 800 mensen die niets proberen om goed te doen zijn meschien wel slechter af!
Mzzl,
Petrus

oke duidelijk jij ziet goede werken als iets goeds doen voor iemand anders. Dat is ook zo, maar voor God kan je niks goeds doen als je het niet ter eere van Hem doet. Jij kan helemaal niks bijdragen. Dat wil niet zeggen dat de daden opzcih niet goed zijn die je vericht, het is net met welke doel je voor ogen hebt. God verheerlijken? (daarom ben je geschapen)

wat active kerkmensen betreft, in sommige kerken is dat zeker beroert. Terwijl iedereen weet als hij in een Christen is dat hij dan goede weken moet doen.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 30 apr 2004 15:12

hijwel schreef:oke duidelijk jij ziet goede werken als iets goeds doen voor iemand anders. Dat is ook zo, maar voor God kan je niks goeds doen als je het niet ter eere van Hem doet. Jij kan helemaal niks bijdragen. Dat wil niet zeggen dat de daden opzcih niet goed zijn die je vericht, het is net met welke doel je voor ogen hebt. God verheerlijken? (daarom ben je geschapen)

wat active kerkmensen betreft, in sommige kerken is dat zeker beroert. Terwijl iedereen weet als hij in een Christen is dat hij dan goede weken moet doen.

Hm... Is het niet zo, dat goed is wat goed is? Wellicht is al het goede dan ter ere van God, al is het niet direkt in zijn naam.
En, is het doel van de mens Gods verheerlijking, of is dat de weg?

Overigens begrijp ik niet helemaal wat je met bijdragen bedoelt. Je bedoelt, bijdragen aan bekering, of iets anders?
Als dat zo is, gaat dat misschien meer over het nut van goede werken of iets dergelijks. Misschien bekeert goed niet, dat wil niet zeggen dat je geen goed kunt doen.

Verder, geloof ik dat inderdaad niet alles met zonde besmet is. Of we zouden zelf zonde moeten zijn. En als de keuze bij de zondeval wel zo definitief was, had God Zich het lijden kunnen besparen.
If you want world peace, fight for justice.

Terug naar “Archief”