De Rooms-Katholieke Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

De Rooms-Katholieke Kerk

Berichtdoor Optimatus » 26 apr 2004 17:47

Misschien een domme vraag, maar ik bespeur vijf eeuwen na de Reformatie nog steeds een bijna haat-gevoel jegens de R.-K. Kerk bij reformatorische christenen.

Ik zou daar graag eens over in discussie gaan. Ik vraag me, als protestant, namelijk af of al die antipathie eigenlijk nog wel grond heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Re: De Rooms-Katholieke Kerk

Berichtdoor Christa » 26 apr 2004 17:50

Optimatus schreef:Misschien een domme vraag, maar ik bespeur vijf eeuwen na de Reformatie nog steeds een bijna haat-gevoel jegens de R.-K. Kerk bij reformatorische christenen.

Ik zou daar graag eens over in discussie gaan. Ik vraag me, als protestant, namelijk af of al die antipathie eigenlijk nog wel grond heeft.


Een haat tov de Rooms-Katholieke kerk kan ik niet echt constateren moet ik eerlijk zeggen.

Dat neemt niet weg dat de gereformeerde gezindte wel steeds meer op de rkk gaat lijken... :| Maar dat is off-topic. Daar kunnen we wel een nieuw topic over beginnen.

Ok, ontopic! Wel is men heel erg afwijzend tegen de heiligenverering. Als je het over de rkk hebt, wordt dit meestal in het verband gezegd. Maar men heeft zelf niet door dat men zelf nog vele 'andere' heilige dingen aanbidt.

Gebruikersavatar
Brion
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 06 mei 2003 19:39

Re: De Rooms-Katholieke Kerk

Berichtdoor Brion » 26 apr 2004 19:18

Christa schreef:Dat neemt niet weg dat de gereformeerde gezindte wel steeds meer op de rkk gaat lijken... :|

Dat is nieuw voor mij. Heb je voorbeelden?

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Re: De Rooms-Katholieke Kerk

Berichtdoor Christa » 26 apr 2004 19:20

Brion schreef:
Christa schreef:Dat neemt niet weg dat de gereformeerde gezindte wel steeds meer op de rkk gaat lijken... :|

Dat is nieuw voor mij. Heb je voorbeelden?


Het lijkt wel alsof de dominee de waarheid spreekt, ipv de Bijbel. Men moet de dominee gehoorzamen, en niet de Bijbel.... Het lijkt wel een soort pauselijk iets.

Gebruikersavatar
Yael
Majoor
Majoor
Berichten: 2426
Lid geworden op: 02 apr 2004 15:54
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 apr 2004 19:39

Yep lees het boek van ds H J Hegger maar eens: Vader, ik klaag u aan.

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 26 apr 2004 20:14

Yael schreef:Yep lees het boek van ds H J Hegger maar eens: Vader, ik klaag u aan.


Precies, dat bedoel ik... :wink: Ik heb dat boek ook gelezen. :!:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 apr 2004 20:28

Volgens mij is dit weer net een iets ander onderwerp dan de TS bedoelde...

En haat jegens de RK-kerk? Neuh, niet direct. Wel vaak een aanmerkelijk minder tolerante houding dan jegens andere andersdenkenden. (Want we hebben toch niet voor niks de 80jarige oorlog gehad.. :? )

Petertje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 304
Lid geworden op: 12 jul 2003 01:59

Berichtdoor Petertje » 27 apr 2004 12:19

Aragorn schreef:Volgens mij is dit weer net een iets ander onderwerp dan de TS bedoelde...

En haat jegens de RK-kerk? Neuh, niet direct. Wel vaak een aanmerkelijk minder tolerante houding dan jegens andere andersdenkenden. (Want we hebben toch niet voor niks de 80jarige oorlog gehad.. :? )


De Paapse mis in de Catechismus heeft bij mij een verankerd 'anti-RK' ingebouwd. Door de loop der jaren geleerd dat er in de RK veel christenen zijn Ach, en wat betreft de afgodendienst staan we 1 - 1. :wink:

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 apr 2004 21:33

Hoezo 1:1???

Ach, de catechismus ageert tegen een R.-K. Kerk die inmiddels zelf ook veranderd is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 apr 2004 22:23

Petertje schreef:
Aragorn schreef:Volgens mij is dit weer net een iets ander onderwerp dan de TS bedoelde...

En haat jegens de RK-kerk? Neuh, niet direct. Wel vaak een aanmerkelijk minder tolerante houding dan jegens andere andersdenkenden. (Want we hebben toch niet voor niks de 80jarige oorlog gehad.. :? )


De Paapse mis in de Catechismus heeft bij mij een verankerd 'anti-RK' ingebouwd. Door de loop der jaren geleerd dat er in de RK veel christenen zijn Ach, en wat betreft de afgodendienst staan we 1 - 1. :wink:


Ja, dat herken ik ook wel. Wat ik overigens wel heel kwalijk vind, is dat kinderen (en ouderen soms ook) soms het idee hebben: o, dat zijn toch maar roomsen, of islamieten, daar mogen we gerust mee spotten. In 'onze gezindte' wordt soms nog te weinig geleerd om anderen/andere religies net zo te benaderen als we zelf benaderd zouden willen worden.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 28 apr 2004 00:08

deze zin kwam ik tegen in een boek en daar kan ik me wel in vinden.

Er zijn ‘christenen’ die meer vertrouwen in vrijheid hebben dan dat ze op Christus hopen en er zijn ‘katholieken’ die de waarheid van het evangelie hebben gevonden zelfs te midden van de praal van Rome.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2004 08:17

Toch is die praal niet altijd lelijk om te zien :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Berichtdoor columbus » 28 apr 2004 08:32

Optimatus schreef:Toch is die praal niet altijd lelijk om te zien :)


zeker niet! vorig jaar was ik in Rome. mijn eerste gedachte was toen ik de St.Pieter binnenging dat het wel een stelletje uitzuigers waren geweest al die eeuwen, zovéél pracht en praal!
toch was ik ook wel een beetje blij dat al die kunstschatten die daar bewaard en tentoongesteld zijn zodat we ervan kunnen genieten. ontzagwekkend gewoon :)
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2004 08:54

Van de Sint Pieter kon ik niet in alle rust genieten, het was er nogal druk.

Maar de Santa Maria Maggiore... die is schitterend,
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 apr 2004 13:25

Het is onjuist en verkeerd als we ons "verzetten" of "haten" tegen onze medemensen. Waar het om gaat is, dat we op gedegen gronden, aantonen dat er in de wereld (nu eenmaal) machten bezig zijn om Jezus verlossingswerk te dwarsbomen en de mensen de toegang tot het Hemelse Koninkrijk te ontnemen.

In dat licht misschien, is het laakbaar dat we een speciaal topic gaan wijden aan "De Katholieke Kerk". Het risico is dan dat we al snel verzanden in het aanvallen en onrechtmatig beledigen van (even zo) gelovige medemensen. Juist omdat Satan de RKK als instrument gebruikt om zijn Koninkrijk op te richten, is dat extra gevaarlijk.

Satan is een wellustige Persoon, die er plezier aan heeft als wij gelovige mensen en elkaar, kwetsen.

Alhoewel God ons wel degelijk waarschuwt en ons leert dat we de Anti-Christ en zijn instituten moeten leren onderkennen (Openbaring 13:18) is het nog altijd zo, dat Jezus straks bekend zal maken wie Hem inderdaad "Here Here" mag noemen. Hij alleen kan ons Heilig verklaren.

En ik weet heel zeker dat onder al deze verloste mensen miljoenen Rooms katholieken "leken" maar ook Geestelijke leiders zullen zitten, wiens hart (verstand=kennis) werkelijk gebaseerd zal zijn op de fundamenten van de Heiland.

Wie de onnavolgbare en uitputtelijk werken ziet van de Rooms-katholieke kerk bij de hulp aan mensen en zwakken in de samenleving, kan niet anders zeggen dan, dat God de Almachtige ook daar Zijn kinderen zal vinden.

Ondanks dat Satan meent dat hij overal de baas kan spelen, heeft het mis. Het gaat er om dat God wil dat we Zijn wetten navolgen. We weten ook dat Hij alle mensen "de wet in het hart" heeft geschreven.
Daarom: Wij zijn allemaal in staat in redelijk overleg net de Heiland, door ons dagelijkse gebed, Zijn wil kunnen herkennen.
Ook als ons hart nog zover niet is, maar wij trachten God na te volgen met de kennis en de middelen die we (op dat bepaalde) moment hebben, zijn we voor God gelijk gesteld.

Pas als we voortdurend en op eigen inzicht Zijn oproepen om de wet na te volgen en uit te gaan van het Grote Babylon maast ons neerleggen, dan pas zal het punt bereikt worden, dat we ons overtuigd en willens en wetens aansluiten bij die Macht, die wij liefhebben of liefkozen.

En daarin hebben we twee keuzen:

Het Grote Babylon, waar nu eenmaal Rome de leiding heeft en we moeten respecteren,maar in het Grote Babylon eindigt.

of

het Hemelse Jeruzalem, in een Geestelijke relatie met de Heiland en een eeuwig bestaan.

Het risico om vervolgd te worden door de Macht die zich in Rome heeft gevestigd, is dan reëeel. Dat is niet alleen profetie. Het is de Waarheid.
We kunnen dat allemaal lezen en zien.

De keuze is aan ons. En als wij met RK mensen omgaan, hetzij familie hetzij vrienden of kennissen, dan dienen wij ons als gewone medemensen op te stellen en Rome, niet na te volgen in het zelfde.

Ook als win tegenover ee RK geestelijken staan, dienen wij op te zien naar onze Heiland, want wij hoeven voor de mensen niet te buigen nog toe te geven op hun Gezag, dat minder is dan dat van de Heiland. En zelfs voor Hem mogen we kaarsrechtstaan, net zoals Daniël en zijn makkers deden, toen zij voor het Beeld van Nebukadnessar moesten buigen.

In de donkerste uren van deze wereld zal het blijken of we de proef van onze relatie met de Heilige Geest hebben begrepen en doorstaan, niet eerder, in een wereld die "vredig" lijkt maar in een Grote Strijd verkeert.
De Almachtige Vader laat het regenen en de zon schijnen over ons allen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten

cron