Gebedsgenezing!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JonaGOLD

Gebedsgenezing!?

Berichtdoor JonaGOLD » 18 nov 2002 21:28

:?: Ik vind dit persoonlijk een erg moelijk onderwerp.
Ik zou wel eens willen horen hoe anderen er over denken.....
gaat uw gang.
(ik bedoel met gebedsgenezing: genezing d.m.v bv handenoplegging
of op de "jomanda-manier".)
Laatst gewijzigd door JonaGOLD op 19 nov 2002 17:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 18 nov 2002 21:29

bedoel je het in de kerk of thuis bidden voor zieken, en dat die genezen worden (dus gebeden verhoord) of bedoel je dat Jomanda gedoe (gaat ook vaak door middel van een soort van "bidden")?

Gebruikersavatar
TUer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2002 10:08
Locatie: Lampegat

Genezingswonderen?

Berichtdoor TUer » 19 nov 2002 16:50

Hoi,

Ik denk dat hier bedoeld wordt meer het 'Jomanda-achtige', oftewel het genezen van zieken ter plekke in een 'dienst'. Dus een lamme die opeens opstaat, iemand die ter plekke van kanker geneest.

Via-via ben ik met mensen in contact gekomen die zitten bij een evangelische gemeente in Eersel (regio Eindhoven) en die vrij veel genezingsdiensten organiseren, zelfs wekelijks volgens mij. Ik weet niet precies wat, maar iets gaat tegen mijn gevoel in, ben iets te sceptisch. God doet zeker wonderen. Maar of dat nu op zo'n massale bijeenkomst moet? Waarom kom je eigenlijk naar zo'n bijeenkomst? Volgens mij staat God dan niet op de eerste plaats. En de gebedsgenezer 'verplicht' God om iemand te genezen.

Kijk eens op de website van die gemeente over de genezingswonderen, ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening!

Site: http://www.genezingswonderen.org/

Groetjes,
TUer

Gebruikersavatar
Elsa
Mineur
Mineur
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 sep 2002 23:23

Berichtdoor Elsa » 20 nov 2002 00:10

Je kunt hier sceptisch tegenover staan, maar toch is het wel een bijbels gegeven. Het lijkt me alleen wel dat dit soort dingen, bijbels gezien, ook geen wekelijks programma hadden. Dus als je in die zin sceptisch bent........

Ik ken wel een geval van gebedsgenezing.
Toen ik kind was had onze achterbuurman een wonderlijke ziekte: zijn buikwand loste op. Hij werd hieraan geopereerd: er werd geprobeerd een nieuwe buikwand te maken. Tijdens de operatie raakte hij in een coma.
Deze coma heeft een maand of drie geduurd. Toen bleek dat er geen activiteit meer plaats had in zijn hersenstam. Hij was dus klinisch dood, maar zijn lichaam functioneerde nog op alle denkbare apparaten.
Er werd een tijd afgesproken om 'de stekkers er uit te trekken'.
Gedurende de tijd van zijn coma was er door zijn kerkelijke gemeente een soort 'gebedsketen' geweest. Dit hield in dat er 24 uur per dag voor deze man werd gebeden. In de uren voorafgaand aan het 'sterven' werd deze keten geïntensiviseert. Er baden meerdere mensen tegelijk.
De stekkers van alle apparaten gingen er uit................... moment van overlijden? Dat leek logisch: hij wás tenslotte al 'dood'!
Maar toen alle stekkers verwijderd waren DEED HIJ ZIJN OGEN OPEN EN LEEFDE!
Medici stonden voor een raadsel...............
Zijn familie, gemeenteleden en medechristenen niet....................
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Gebruikersavatar
TUer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2002 10:08
Locatie: Lampegat

Berichtdoor TUer » 20 nov 2002 09:20

Elsa schreef:Je kunt hier sceptisch tegenover staan, maar toch is het wel een bijbels gegeven. Het lijkt me alleen wel dat dit soort dingen, bijbels gezien, ook geen wekelijks programma hadden. Dus als je in die zin sceptisch bent........


Jazeker is het een bijbels gegeven. Ik geloof ook zeker in dit soort vormen van gebedsgenezing. Bij ons in de gemeente is een man van tweede helft 30 ernstig ziek geweest, hij had een infectie (schimmel) aan z'n longen en ze wisten niet precies wat het was en hoe ze het moesten behandelen. Hij is bijna dood geweest, maar wonderbaarlijk genezen. Ik denk dat dit zeker ook komt doordat veel mensen voor hem gebeden hebben in de gemeente.

Ik weet alleen niet of je zo'n spectakel moet maken van genezing, Jezus genas mensen maar deeddat niet door massabijeenkomsten te organiseren. De gemeente die ik noemde in het vorige bericht (zie website) heeft veel negatieve publiciteit gehad in de kranten. Ze hebben eht aan de stok gehad met de Reclame Code Commissie omdat ze de slogan "Kom uw genezing halen" gebruikten. Kwalijk punt is: als je nu niet genezen bent na zo'n bijeenkomst, of wordt opnieuw ziek, dan wordt dat vaak aan ongeloof geweten... Verder nog een slecht voorbeeld dat hier ook de kranten heeft gehaald. Een man was genezen van kanker en haalde ter plekke zijn zuurstofslangetjes uit zijn neus. Een paar maanden later overleed hij toch, terwijl daarna nog wekenlang op de website het verhaal van zijn wonderbaarlijke genezing stond... Ik denk dat je met dit soort genezingsbijeenkomsten heel erg op moet passen, het hier gebeurde is niet zo positief voor het imago van christenen.

Groetjes,
TUer

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Re: Gebedsgenezing!?

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:18

JonaGOLD schreef:(ik bedoel met gebedsgenezing: genezing d.m.v bv handenoplegging
of op de "jomanda-manier".)


Ok, mijn mening hierover:

Ik heb op tv menigmaal diensten van Jomanda gezien. Je zag mensen die al jaren last van hoofdpijn hadden ineens opklaren en volgens hun zeggen geen hoofdpijn meer hadden, dat soort dingen.
Wat ik heel erg eng vond, is dat er ontzettend veel mensen op de grond vielen, stuiptrekkingen begonnen te maken, schuimbekken enz. Ik geloof zeker wel dat hier sprake is van een hogere macht. Maar zeker niet de goeie! Ik denk dat hier sprake is van het werk van de duivel.
Ondanks dat zal het best helpen...Maar voor hoelang? Ik geloof niet dat die mensen voor eeuwig genezen zijn!

Gebruikersavatar
TUer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2002 10:08
Locatie: Lampegat

Re: Gebedsgenezing!?

Berichtdoor TUer » 25 nov 2002 12:27

janneke schreef:Wat ik heel erg eng vond, is dat er ontzettend veel mensen op de grond vielen, stuiptrekkingen begonnen te maken, schuimbekken enz. Ik geloof zeker wel dat hier sprake is van een hogere macht. Maar zeker niet de goeie! Ik denk dat hier sprake is van het werk van de duivel.


Stuiptrekken, schuimbekken... dat gebeurt ook in die gemeente bij gebedsgenezing. Ik ben er zelf nooit bijgeweest (staat me toch tegen), maar ik ken de verhalen en heb een stukje van een genezingsdienst van die gemeente op TV gezien. Deze gebedsgenezers zeggen het in naam van God, Jezus en de Heilige Geest te doen. Is dit dan ook werk van de duivel???

Groetjes,
TUer

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:41

Tsja, dat is een heel moeilijk punt! Er zijn natuurlijk meerdere dingen (ik denk oa aan sekte) die ook zeggen te werken in de Naam van God. Mijn zwager is bij zo'n gebedsgenezing geweest, dus die heb ik even om het verhaal gevraagd. Later dus meer hierover!

Gebruikersavatar
TUer
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 nov 2002 10:08
Locatie: Lampegat

Berichtdoor TUer » 25 nov 2002 12:47

janneke schreef:natuurlijk meerdere dingen (ik denk oa aan sekte) die ook zeggen te werken in de Naam van God


Die gemeente waar ik het over had, neigt ook naar een sekte toe... Dus je kan best eens gelijk hebben. Ik ben benieuwd naar het verhaal van je oom!

Groetjes,
TUer

Gebruikersavatar
janneke
Sergeant
Sergeant
Berichten: 475
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:05
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:59

TUer schreef:
Die gemeente waar ik het over had, neigt ook naar een sekte toe... Dus je kan best eens gelijk hebben. Ik ben benieuwd naar het verhaal van je oom!


Tsja, sektes zijn denk ik ook niet goed te keuren...Tenminste, heb daar ook wel het een en ander over op tv gezien (oa bij het programma JONG, te kijken op:http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/loc_mediapark/loc_mediagebouw/jong_afleveringen.jsp?episode=2215422)
Je ziet vaak dat ze in sektes vanuit Gods Naam spreken, maar dat is vaak niet de waarheid...Ze misbruiken Gods Naam min of meer om vertrouwen te winnen...(misschien een goed idee om daarover een aparte topic te openen)

Overigens was t mn zwager, niet mn oom :mrgreen:

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2002 15:57

misschien wel leuk erbij, markus 9:38-40

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.
40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

Gebruikersavatar
alfred
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2002 19:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Gebedsgenezing!?

Berichtdoor alfred » 03 dec 2002 23:11

janneke schreef:Ok, mijn mening hierover:

Ik heb op tv menigmaal diensten van Jomanda gezien. Je zag mensen die al jaren last van hoofdpijn hadden ineens opklaren en volgens hun zeggen geen hoofdpijn meer hadden, dat soort dingen.
Wat ik heel erg eng vond, is dat er ontzettend veel mensen op de grond vielen, stuiptrekkingen begonnen te maken, schuimbekken enz. Ik geloof zeker wel dat hier sprake is van een hogere macht. Maar zeker niet de goeie! Ik denk dat hier sprake is van het werk van de duivel.
Ondanks dat zal het best helpen...Maar voor hoelang? Ik geloof niet dat die mensen voor eeuwig genezen zijn!


Ik denk dat je wel een duidelijk verschil moet maken tussen bijvoorbeeld Jomanda en Jan Zijlstra.

Jan Zijlstra heeft de gave van genezing wanneer je naar een dienst van Jan Zijlstra gaat wordt er ook eerst 2 uur gezongen gebeden, gevraagd of de HG aanwezig wilt zijn, ze zijn echt gericht op God, Jezus en de HG.

Wanneer jij bepaalde gaven krijgt van God mag je die ook gebruiken en dat is wat Jan Zijlstra ook doet.

Wanneer je naar diensten van Jomanda kijkt is dit TOTAAL NIET het geval, en heeft ze ook NIET de gave van genezing.

-Rianne-

Re: Gebedsgenezing!?

Berichtdoor -Rianne- » 03 dec 2002 23:47

[quote="jannekeOndanks dat zal het best helpen...Maar voor hoelang? Ik geloof niet dat die mensen voor eeuwig genezen zijn![/color][/quote]

Ja, maar Jezus genas de mensen ook niet voor eeuwig. Die gingen natuurlijk ook ooit weer dood...

RPGtB
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 23 nov 2002 19:25

Berichtdoor RPGtB » 03 dec 2002 23:51

In deze discussie wordt gebedsgenzing vaak in een adem met Jomanda en dergelijke genoemd, om van te huiveren. Jomanda heeft niets maar dan ook niets met gebed te maken, sterker nog: ze beweert zelf allerlei zweverige geesten te zien. En de verhalen over genezingen van haar horen thuis in de categorie sprookjes. Hooguit is er wel eens sprake van een tijdelijk psychologisch effect, zoals je dat wel bij meer alternatieve geneeswijzen ziet.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 03 dec 2002 23:53

Hoe wil jij dit soort gebedsgenezingen dan zien?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 85 gasten