Iedereen een mentor!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Iedereen een mentor!

Berichtdoor TheEdge » 20 apr 2004 15:55

Van iemand uit een evangelische kerk hoorde ik eens dat hij aan mentorschap deed: hij heeft iemand in zijn gemeente door wie hij begeleid wordt in zijn geloofsgroei, die in zijn geloof wat verder is dan hij. Regelmatig heeft hij gesprekken met zijn mentor, waaraan hij zijn geloofsproblemen kwijt kan, en van wie hij kan leren. Zodra hij niet meer verder kan leren van zijn mentor, kiest hij weer een ander iemand.

Bij ons in de kerk hebben we geen mentoren, alleen gewoon standaard ouderlingen en diakenen. Maar die hebben het druk genoeg met van alles en nog wat. Het lijkt me echter wel heel opbouwend om een mentor te hebben, zeker omdat ik wel een steuntje in de rug kan gebruiken wat geloven betreft.

Nou vroeg ik me af:
Wie van jullie heeft ervaring met een mentorsysteem?
Hoe hebben jullie die mentor uitgekozen?
Wat doe je met zo'n mentor zoal?
Laatst gewijzigd door TheEdge op 10 jun 2004 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 apr 2004 06:07

Ik heb geen ervaringen met mentoren. Bij ons in de kerk heb je ook ouderlingen en diakenen --> die wel tijd hebben voor je. als je een gesprek met een ouderling of diaken wil moet je dat natuurlijk wel zelf aan gegeven. Want niet iedereen heeft daar behoefte aan. Maar dat terzijde.

Ik weet niet of het hetzelfde is. Een half jaar geleden had ik een gesprekje met mijn zwager, hij zit ook in een evanglische gemeente. In die kerk hebben ze een geestelijke vader. Ook om je geloofsgroei. Ik denk dat het ongeveer het zelfde is.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 21 apr 2004 09:42

Evelien schreef:Ik heb geen ervaringen met mentoren. Bij ons in de kerk heb je ook ouderlingen en diakenen --> die wel tijd hebben voor je.

Nou, wat ik begrepen heb, gaat het om frequente gesprekjes (iedere twee, drie weken ofzo), waarin je echt van iemand probeert te leren. Misschien heeft de ouderling daar op zich wel tijd voor (ik heb het ze niet gevraagd namelijk), maar ik zou het liefst gewoon iemand hebben van mijn eigen leeftijd, sexe en belevingswereld.

Evelien schreef:Een half jaar geleden had ik een gesprekje met mijn zwager, hij zit ook in een evanglische gemeente. In die kerk hebben ze een geestelijke vader. Ook om je geloofsgroei. Ik denk dat het ongeveer het zelfde is.

Kun je me wat meer vertellen over die 'geestelijk vader'? Wat deed jouw zwager daar precies mee, en wat hield het in?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 21 apr 2004 14:11

Ook meer om wegwijs te raken binnen de Bijbel. Een soort les en van alle vragen...

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 22 apr 2004 11:00

Wij hebben sinds kort een 'nieuw' cathechisatiesysteem in de kerk, daarin zijn de jongeren verdeeld in kleine groepjes 3-4 personen en elk van die groepjes heeft een eigen mentor. Zo is er meer ruimte voor het persoonlijk geloofsleven tijdens de cathechisatieles. Ik denk dat het niet de soort mentoren is wat jij bedoeld, maar ik merk wel dat dit al een positieve uitwerking heeft op de jongeren. Het is zelfs zo, dat eerdere jaren er nog weleens een cathechisatieles gemist werd en sommigen kwamen alleen de eerste les en weer anderen helemaal niet... Nu is er maar 1 jongere die niet geweest is. En de rest komt (bijna) altijd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Re: Ervaring met mentoren in de kerk?

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:08

TheEdge schreef:Van iemand uit een evangelische kerk hoorde ik eens dat hij aan mentorschap deed: hij heeft iemand in zijn gemeente door wie hij begeleid wordt in zijn geloofsgroei, die in zijn geloof wat verder is dan hij. Regelmatig heeft hij gesprekken met zijn mentor, waaraan hij zijn geloofsproblemen kwijt kan, en van wie hij kan leren. Zodra hij niet meer verder kan leren van zijn mentor, kiest hij weer een ander iemand.

Bij ons in de kerk hebben we geen mentoren, alleen gewoon standaard ouderlingen en diakenen. Maar die hebben het druk genoeg met van alles en nog wat. Het lijkt me echter wel heel opbouwend om een mentor te hebben, zeker omdat ik wel een steuntje in de rug kan gebruiken wat geloven betreft.

Nou vroeg ik me af:
Wie van jullie heeft ervaring met een mentorsysteem?
Hoe hebben jullie die mentor uitgekozen?
Wat doe je met zo'n mentor zoal?

Ik denk dat ouderlingen en diakenen daar al goed voor zijn. Tenminste, bij ons kun je rustig van alles vragen. Voor mij is het wel heel makkelijk, mijn vader is diaken! :mrgreen:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 22 apr 2004 11:13

Hoi rosekapje,

Het is inderdaad niet helemaal wat ik in gedachten had, maar ik denk wel dat het een goed systeem is wat jullie doen. Ik heb mijn vraag ook in een mail aan de leden van mijn studentenvereniging gevraagd, en een van de antwoorden die ik daarop kreeg, was ook van iemand die dat systeem hanteerde zoals bij jullie. De mentor was bij hen iemand die net een paar jaar ouder en verder in het geloof was, en dat werkte wel heel goed, begreep ik.

In elk geval bedankt voor je antwoord! Ik ben alle antwoorden aan het bundelen, om daar uiteindelijk een plan voor een mentor uit te halen waarmee ik zinnig naar de dominee toe kan.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 22 apr 2004 11:17

Bij ons is de mentor inderdaad ook een aantal jaren ouder en verder in het geloof, of het is iemand die dicht bij de jeugd staat en er goed mee overweg kan (want ouderlingen, diakenen en dominee's die kunnen dat niet altijd even goed). Hoe ze bij ons gekozen zijn (of nou ja gekozen) de kerkenraad is samen met de jeugdraad om de tafel gaan zitten en daaruit zijn namen voort gekomen en die personen zijn weer benaderd.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Ervaring met mentoren in de kerk?

Berichtdoor TheEdge » 22 apr 2004 11:20

Het Weermannetje schreef:Ik denk dat ouderlingen en diakenen daar al goed voor zijn. Tenminste, bij ons kun je rustig van alles vragen. Voor mij is het wel heel makkelijk, mijn vader is diaken! :mrgreen:

Nah, als ik vragen heb in de categorie "voor de ouderling of diaken", kan ik de antwoorden ook wel op internet vinden. Maar het gaat mij echt om een persoonlijke relatie met iemand die iets verder in zijn geloof is dan ik, iemand van mijn eigen leeftijd van wie ik het e.e.a. kan leren. Een beetje een 1-op-1 relatie zeg maar.

Maargoed, ik ben er nog niet helemaal uit. Ik had eigenlijk gehoopt dat er wat mensen van navigatorsverenigingen, of van evangelische kerken hier aanwezig waren die me wat konden vertellen over hoe ze het aanpakken.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 22 apr 2004 11:22

rosekapje schreef:Bij ons is de mentor inderdaad ook een aantal jaren ouder en verder in het geloof, of het is iemand die dicht bij de jeugd staat en er goed mee overweg kan (want ouderlingen, diakenen en dominee's die kunnen dat niet altijd even goed). Hoe ze bij ons gekozen zijn (of nou ja gekozen) de kerkenraad is samen met de jeugdraad om de tafel gaan zitten en daaruit zijn namen voort gekomen en die personen zijn weer benaderd.

Klinkt goed! Ik ga het onthouden, misschien dat ik daar ook wel wat mee kan. Ik zou op zich ook niet zoveel problemen ermee hebben als we een mentor'groepje' vormden in plaats van een 1-op-1 relatie.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:24

Anders heb je ook wel heel veel mentoren nodig!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 22 apr 2004 11:33

Heel veel mentoren: Is daar dan iets mis mee? Je kunt denk ik best zelf mentor zijn en ondertussen gementord worden.

Wat ik de afgelopen 24 uur begrepen heb van mensen die mij over het onderwerp gemaild hebben, groei je, als je gementord wordt door iemand die net iets verder is dan jij, ontzettend in je geloof. Je leert om om te gaan met geloofsvragen, niet alleen theoretisch, maar ook praktisch, je kunt met hem of haar samen bidden en problemen delen. En op jouw beurt kun je ondertussen iemand die minder ver is in zijn geloof dan jij ook weer helpen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:34

Misschien wel. Moet je dan niet echte leidslieden hebben?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 apr 2004 11:41

Het Weermannetje schreef:Misschien wel. Moet je dan niet echte leidslieden hebben?
Eehmmm sorry? wat bedoel je hiermee?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 11:44

Heb je niet de kans dat als iedereen iedereen gaat leiden, het afzakt?

Terug naar “Archief”