In de hemelen.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

In de hemelen.

Berichtdoor kurtyo » 19 apr 2004 09:48

Ik wil graag weten hoe jullie over het volgende denken:

alle kinderen komen in de hemel.
alle gehandicapten (geestelijk) komen in de hemel.
alle mensen die nooit van God gehoord hebben komen in de hemel.

Verder nog iets: ergens in Deutronomium staat, als ik me niet vergis (heb het gehoord), dat je als je als niet-christen met een christen 'trouwt' en deze bidt voor je, dat God dat zal verhoren en dat je in de hemel komt. Niet omdat jij voor God koos, maar omdat God de ander verhoort. Dit gat natuurlijk niet op als je keihard tegen God kiest, maar hoe denken jullie dat dit zit?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: In de hemelen.

Berichtdoor Snorbaarder » 19 apr 2004 10:39

kurtyo schreef:

Verder nog iets: ergens in Deutronomium staat, als ik me niet vergis (heb het gehoord), dat je als je als niet-christen met een christen 'trouwt' en deze bidt voor je, dat God dat zal verhoren en dat je in de hemel komt. Niet omdat jij voor God koos, maar omdat God de ander verhoort. Dit gat natuurlijk niet op als je keihard tegen God kiest, maar hoe denken jullie dat dit zit?

Dat laatste doet me denken aan het leven van Augustinus, zijn moeder heeft heel veel voor hem gebeden en uiteindelijk kwam hij tot geloof. Ik zie niet in, waarom iemand in de hemel zou komen wanneer hij niet gelovig is en er wel voor hem gebeden wordt. Ik bid geregeld voor de bekering van de hele wereld, maar dat ook iedereen in de hemel komt geloof ik niet.

Volgens mij (ja het lijkt hard) komen mensen die nooit van God gehoord hebben niet in de hemel. Als dat zo zou zijn zou evangelisatie niet meer nodig zijn. Dan horen ze misschien van God, geloven ze er niets van en zijn ze nog niet bekeerd, zouden ze dus beter af zijn als ze niet van God gehoord hadden!
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 19 apr 2004 12:22

kurtyo schreef:Ik wil graag weten hoe jullie over het volgende denken:

...

Alle drie ja.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 13:04

Snorbaarder schreef:Volgens mij (ja het lijkt hard) komen mensen die nooit van God gehoord hebben niet in de hemel. Als dat zo zou zijn zou evangelisatie niet meer nodig zijn. Dan horen ze misschien van God, geloven ze er niets van en zijn ze nog niet bekeerd, zouden ze dus beter af zijn als ze niet van God gehoord hadden!

Worden zij niet beoordeeld naar de 'wet die in hun hart geschreven is'?

(Maar dan worden ze dus allemaal veroordeeld, want wij kunnen niet meer aan het werkverbond voldoen.. :? )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2004 13:47

Jezus is voor de zonden van de hele wereld gestorven... maar je moet dat aannemen... Ieder die in Hem gelooft zal niet verloren gaan staat er in de bijbel.

Maar wat als je dat nog niet kunt geloven? Zou God je dan oordelen of niet veroordelen omdat je toevallig wel/geen christelijke ouders hebt die je zonder dat je dat wist liet dopen? Of hebben ze zonder het te weten verlossing door Jezus?

Moet je het geloof aannemen om behouden te worden? Of moet je het geloof naast je neerleggen om niet behouden te worden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 apr 2004 14:01

Snorbaarder schreef:Volgens mij (ja het lijkt hard) komen mensen die nooit van God gehoord hebben niet in de hemel. Als dat zo zou zijn zou evangelisatie niet meer nodig zijn. Dan horen ze misschien van God, geloven ze er niets van en zijn ze nog niet bekeerd, zouden ze dus beter af zijn als ze niet van God gehoord hadden!

Dat betekent dus dat de volkeren die nog nooit met het H. Evangelie in aanraking zijn gekomen niet in de hemel komen dus nooit het eeuwige geluk mogen ervaren.

Dat zou dan de collectieve schuld van alle Christenen zijn, want zij hebben zich niet de moeite getroost deze mensen het H. Evangelie te brengen.

We kunnen ons dus met z'n allen diep en diep schamen volgens jouw redenering.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 19 apr 2004 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2004 15:13

God is een kindervriend! Zeker! Jezus zegt laat de kinderen tot mij komen: want hunner is het koningkrijk der hemelen. Ik denk wel dat God kinderen die dus vroeg sterven bij zich neemt op schoot.

Dat denk ik niet, volgens mij is het nog makkelijker voor een gehandicapt iemand om zich helemaal aan God toe te vertrouwen. Dus ik denk dat hier hetzelfde voor geld als iedereen.

ik weet het niet, echt niet. Ik geloof niet dat een moordenaar die 10 kinderen heeft vermoord maar nog nooit van God heeft gehoord in de hemel komt. Ik geloof wel dat iemand die niet van God heeft gehoord, maar wel zijn (nieuwe) hart volgt wel in de hemel komt.

btw: wat heeft het anders voor zin om het evangelie te gaan vertellen aan mensen die het nog nooit gehoord hebben. God zegt duidelijk: verkondig het evanglie aan iedereen!

Ik denk dat God naar je hart kijkt: waar is het jou om te doen? je eigen ik? of leef jij voor anderen, wil jij delen in liefde enz. Verder wil ik ff zegen dat dit puur mijn gevoel is wat ik bij God heb. Ik laat het helemaal aan God over!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 19 apr 2004 19:00

Erg moeilijke vraag!
Ik denk dat deze dingen voor ons verborgen zijn. We kunnen niet in het Raadsplan van God kijken, al zouden we dat vaak wel willen.

De Bijbel is heel duidelijk over wie er in de hemel komen, nl: 'Die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven' (Joh 11:25) En op vele andere plekken in de Bijbel blijkt dat allen die in Christus geloven, in de hemel zullen komen.
Daar tegenover staat dus dat degenen die niet in Christus geloven, geoordeelt zullen worden. Een ieder naar het zijne.
Iemand die altijd onder het Evangelie gezeten heeft, zal denk ik anders veroordeelt worden dan iemand die nooit van Christus heeft gehoord. Net als een gezond iemand die anders veroordeelt zal worden dan iemand die geestelijk of verstandelijk gehandicapt is.

Maar gelukkig is God bij machte om wonderen te doen bij kinderen, verstandelijk gehandicapten, en mensen die nooit van het Evangelie gehoord hebben!

Ik denk dat wij 'het lot'van deze mensen in Gods Handen moeten leggen. Het is voor ons verborgen. Maar dat doet niets af van onze plicht om de boodschap van heil en redding in Jezus Christus door te geven aan anderen!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 apr 2004 19:06

Perpetua schreef:Erg moeilijke vraag!
Ik denk dat deze dingen voor ons verborgen zijn. We kunnen niet in het Raadsplan van God kijken, al zouden we dat vaak wel willen.

De Bijbel is heel duidelijk over wie er in de hemel komen, nl: 'Die in Mij gelooft zal leven, al ware hij ook gestorven' (Joh 11:25) En op vele andere plekken in de Bijbel blijkt dat allen die in Christus geloven, in de hemel zullen komen.
Daar tegenover staat dus dat degenen die niet in Christus geloven, geoordeelt zullen worden. Een ieder naar het zijne.
Iemand die altijd onder het Evangelie gezeten heeft, zal denk ik anders veroordeelt worden dan iemand die nooit van Christus heeft gehoord. Net als een gezond iemand die anders veroordeelt zal worden dan iemand die geestelijk of verstandelijk gehandicapt is.

Maar gelukkig is God bij machte om wonderen te doen bij kinderen, verstandelijk gehandicapten, en mensen die nooit van het Evangelie gehoord hebben!

Ik denk dat wij 'het lot'van deze mensen in Gods Handen moeten leggen. Het is voor ons verborgen. Maar dat doet niets af van onze plicht om de boodschap van heil en redding in Jezus Christus door te geven aan anderen!

Helemaal mee eens. God oordeelt erover, wij hoeven dat gelukkig niet te doen.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 apr 2004 21:52

H.Bavinck in Gereformeerde dogmatiek: 'kinderen der gelovigen zijn zolang als erfgenaam der belofte te beschouwen en te behandelen, totdat uit hun leer of hun leven duidelijk het tegendeel blijkt'
dus dat zou inhouden dat als een kind van gelovige ouders sterft je mag aannemen dat het kind in de hemel is.

Ik las eens van een dominee(weet niet meer welke) een preek over ' zalig zijn de armen van geest' waarbij hij uitlegde dat dit (ook) voor geestelijk gehandicapten gold.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2004 23:28

H.Bavinck in Gereformeerde dogmatiek: 'kinderen der gelovigen zijn zolang als erfgenaam der belofte te beschouwen en te behandelen, totdat uit hun leer of hun leven duidelijk het tegendeel blijkt'
dus dat zou inhouden dat als een kind van gelovige ouders sterft je mag aannemen dat het kind in de hemel is.

Zwaar mee oneens... Dat kind kan niet kiezen... en zo... wordt je eeuwige lot, hemel of hel dan bepaald door het feit of je ouders gelovig of niet gelovig zijn? Ik kan me niet voorstellen dat God zo is, dat Hij van het leven een loterij maakt waar je maar net mazzel moet hebben. En anders heb je flink pech.
Laatst gewijzigd door Marnix op 20 apr 2004 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 23:36

columbus schreef:

Ik las eens van een dominee(weet niet meer welke) een preek over ' zalig zijn de armen van geest' waarbij hij uitlegde dat dit (ook) voor geestelijk gehandicapten gold.

Hm, zijn alle zwangere vrouwen dan ook gered? ("Zalig zijn zij die baren...")

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 apr 2004 23:39

Costerus 'Als dan de ouders bondgenoten zijn, zo zijn ook hun kinderen in dat verbond des geloofs in gesloten'
hier werd Gen 17 naast Hand 2 gelegen. op deze basis kwamen ze tot deze conclusie

Ook Calvijn zegt in zijn Institutie dat 'in kleine kinderen het zaad van bekering en van het geloof door de verborgen werking van de Geest besloten ligt'
ook tal van andere gereformeerde theologen leerden dit.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 19 apr 2004 23:42

Aragorn schreef:
columbus schreef:

Hm, zijn alle zwangere vrouwen dan ook gered? ("Zalig zijn zij die baren...")

en zo kunnen we heel Matt. 5 citeren :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 apr 2004 09:28

Hmm,

de derde stelling vind ik erg gevaarlijk. Paulus stelt in Romeinen 1-3 volgens mij heel duidelijk dat er geen mens schuldloos voor God is. Toch wil ik ook niet op Gods stoel gaan zitten, maar het is wel een Bijbelse notie die we niet over het hoofd mogen zien.

Stel dat het waar zou zijn dat een ieder die nooit van God gehoord heeft in de hemel komt, dan moesten we ons schamen om mensen over God te vertellen. Want stel dat ze het niet geloven, wat dan? Dan waren ze beter af zonder van God gehoord te hebben. Dat lijkt mij niet de juiste oplossing, toch?

Terug naar “Archief”