Het Weermannetje schreef:Aragorn schreef:Het Weermannetje schreef:@mic schreef:Het Weermannetje schreef:Dat zal ik je idd uitleggen. Dat is absoluut geen leerverschil. De dominees bij het buitenverband leren precies hetzelfde als de dominees bij het binnenverband. Alleen was het zo droevig dat sommige dominees niet met elkaar overweg konden.
Weetje wat de bijbel als kenmerk van gemeente zijn noemt? Niet eenheid in leer "Maar hieraan kent de wereld u, dat gij liefde hebt onder elkander".
Liever een kerk waar men liefde heeft dan waar men de leer heeft.
Dat klopt, en om de liefde te bewaren zijn er nu twee kerkgenootschappen. Waarom zijn vroeger al die scheidingen geweest? Precies, om de leer. Toen zeiden de mensen ook niet dat het om de liefde gaat en niet echt om de leer.
Dat klopt. En aangezien we van de geschiedenis moeten leren, moeten we nu durven inzien dat die mensen het mis hadden. Dat uiteindelijk een heleboel van die scheuringen nooit nodig geweest waren.
Of die scheuringen niet nodig zijn geweest, vraag ik me af. Ik denk dat als jij een kind van God bent en de leer die jij denkt dat die goed is verkracht wordt door een andere dominee uit jouw kerkgenootschap, dat je best mag uittreden.
Wat zie je als uittreden? Op individuele basis uit die kerk vertrekken? Ja, dat vind ik ook wel prima. Maar niet om vervolgens je eigen kerkje op te gaan richten.
Maar ik vind het wel erg hoogmoedig om te stellen dat de leer zoals jij denkt dat die goed is de enige ware is. En als een ander daar iets anders over denkt gelijk maar weg te gaan. Je kunt toch ook gewoon als broeders naast elkaar blijven staan? Wat heb je ermee gewonnen als je dan maar in een ander gebouw gaat zitten? Alleen maar dat je niet meer met die ketters in 1 gebouw hoeft te zitten, en die gedachte zorgt alleen maar voor nog meer polarisatie.
Scheuringen wel nodig geweest? Leg mij dan maar eens uit wat het nut is van een Oud ger. gem. binnen verband, een Oud ger. gem. buiten verband, een Ger. Gem. en een Ger. Gem in Ned.... Ik hoor bijna niemand meer zeggen dat dat nu zulke nuttige afscheidingen geweest zijn (met soms de meeste idiote redenen) en ik denk dat we dat goed in ons achterhoofd moeten houden voor we weer gaan scheiden.
Overigens zou dat ook Jezus' en Paulus' manier niet geweest zijn...