Ongeloof en twijfel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Ongeloof en twijfel

Berichtdoor @mic » 05 apr 2004 16:29

De leer van het komen tot Jezus Christus om het leven te vinden, maakt ons duidelijk wat een kwaad het ongeloof is. Deze goddeloosheid is de enige of voornaamste hindernis voor de zondaar die tot Christus komt. Als de tekst zegt: ?Kom? en vervolgt met: ?En die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen?, wat een kwaad is dat dan toch dat zondaars weerhoudt om tot Jezus Christus te komen? Dat kwaad is het ongeloof. Want door het geloof komen wij en door het ongeloof blijven wij weg. Daarom wordt het ongeloof de oorzaak genoemd waardoor iemand zich van God afkeert. Dat was immers de reden waarom de wereld in den beginnen Hem de rug toekeerde en dat is ook de oorzaak dat mensen tot op deze dat bij Hem vandaan blijven. En het ongeloof doet dit des te gemakkelijker omdat het gebruik maakt van een list. Deze zonde kan wel ?de witte duivel? genoemd worden, want dikwijls doet zij zich bij haar boosaardige daden inde ziel voor als een engel des lichts. Ja, zij treedt op als was zij een raadsman uit de hemel. Daarom zullen we wat uitvoeriger op deze kwaadaardige ziekte ingaan.

In de eerste plaats is dit een zonde die, meer dan alle andere, een schijn van redelijkheid heeft in alles wat zij doet. Zij houdt de ziel van Christus verwijderd door haar voor te spiegelen dat zij, zoals het nu met haar is, ongeschikt en onvoorbereid is. Zo zou ze een dieper zondebesef moeten hebben, meer berouw moeten tonen, meer vernedering moeten kennen en het hart van zou meer verbroken moeten zijn.

In de tweede plaats is dit de zonde die het meest bij het geweten past. Het geweten van de zondaar die tot Christus komt, zegt hem dat hij niets goeds bezit en dat hij voor tienduizend talenten in schuld staat; dat hij bovendien een zeer onwetend, blind en hardnekkig zondaar is, die het niet waard is dat Jezus Christus ook maar één?n keer acht op hem slaat. ?Zult u het dan wagen?, zegt ongeloof, ?om in zo?n toestand als waarin u nu bent, tot Jezus Christus te komen??

In de derde plaats is het zonde die het meest bij ons gevoel past. De zondaar die tot Christus komt, voelt de zonde, allerlei zonden en goddeloosheid, werken in zijn vlees. Hij voelt ook de toorn en het oordeel van God over de zonde en dreigt daar dikwijls onder te bezwijken. ?Nu kun je zien dat je geen genade bezit?, zegt het ongeloof, want wat in je werkt, is je innerlijke verdorvenheid; je kunt ook merken dat God je niet liefheeft, omdat het gevoel van Zijn toorn op je blijft. Waar haal je dan de onbeschaamdheid vandaan om tot Jezus Christus te komen??

In de vierde plaats is het de zonde die meer dan alle andere het beste past bij de wijsheid van ons vlees. De wijsheid van ons vlees meent dat het verstandig is om een poosje te twijfelen, een poosje op een afstand te blijven, een poosje naar beide kante te luisteren. Zij acht het wijs om niet voorbarig, overijld of ondoordacht te werk te gaan en zo al te gemakkelijk tot Jezus Christus te komen. En met deze wijsheid stemt het ongeloof in.

In de vijfde plaats is het deze zonde die meer dan alle andere de ziel voortdurend influistert om te wantrouwen aan de trouw waarmee God Zijn gelofte houdt aan hen die tot Jezus Christus komen om het leven te vinden. Zij blaast ook wantrouwen in met betrekking tot bereidheid van Christus om hen te ontvangen en te behouden. En geen zonde kan dit zo kunstig doen als het ongeloof.

In de zesde plaats is het ook deze zonde die altijd gereed staat om tegenwerpingen te maken tegen deze of die belofte, die door de Geest van God tot ons hart gebracht wordt om ons te troosten. En als de arme zondaar die tot Christus komt, daarop niet bedacht is, dan zal zij door een andere uitvlucht, blijk van geringschatting, list of haarkloverij de belofte snel weer van hem afnemen, zodat hij daarvan maar weinig voordeel zal hebben.

In de zevende plaats is het deze zonde die meer dan alle andere onze gebeden doet verslappen, evenals ons geloof, onze liefde, onze ijver, onze hoop en onze verwachtingen. Ja, zij trekt zelfs in onze geestelijke plichten het hart van God af.

In de laatste plaats, zoals ik zojuist al gezegd heb, manifesteert deze zonde zich in de ziel met zoveel schoonschijnende voorwendsel van veiligheid en zekerheid, dat zij een raadsman lijkt te zijn die door de hemel gezonden is. Zo dringt zij er erbij de ziel op aan wijs, behoedzaam, weloverwogen en verstandig te zijn en ervoor op te passen om al te haastig te durven geloven. ?Wees er eerst zeker van, zo zegt zij, ?dat god u liefheef; klem u aan geen enkele belofte vast, totdat u daartoe door God gedwongen wordt; wees ook niet zeker van uw zaligheid, maar twijfel daar steeds aan, ook al is het getuigenis van de Heere dikwijls aan u bevestigd. Leef niet door het geloof, maar door het gevoel en wanneer u niet kunt zien of voelen, vrees en wantrouw dan, verdenk alles en twijfel daaraan?. Dit is de duivelse raad die het ongeloof geeft, die zó verhuld is onder schoonschijnende voorwendsels, dat zelfs de meest wijze christen deze redeneringen nauwelijks van zich kan afschudden.

John Bunyan ? komen tot Christus ? XII ? de witte duivel
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 18 apr 2004 16:15

Eye-opener dit! Ongeloof wordt door ons zo snel gelegitimeerd... zucht..

We kijken te vaak naar onszelf, naar wat er leeft in ons hart en dan begrijp je gewoon niet dat God door Jezus nu zulke mensen als Zijn kinderen wil aannemen en met zulke mensen te maken wil hebben.

En toch, dwars tegen mijn gevoel in, tegen mijn twijfel en onzekerheid in en ondanks dat ik eigenlijk niet durf mag een wegloper steeds weer in gebed tot Hem komen, pleitend op Gods beloften van verhoring en verlossing, want hoe ontrouw wij soms blijken, Hij is getrouw om onze zonden te vergeven.

Het is onmogelijk bevestigt te worden in het geloof als je gaat graven in jezelf, daarmee verlies je Jezus steeds meer uit het oog en ga je twijfelen. Als je zekerheid wil en van je ongeloof af wil komen moet je (opnieuw) heel dichtbij Hem komen, je overgeven in Zijn armen, Hem vertrouwend op Zijn woord.
Weet je, dan, heel dicht bij Hem, heb je Hem nog liever dan ooit : Hij heeft verdriet ons wegblijven van Hem omdat we niet in gebed tot hem zijn gegaan, of op onze plaats bleven zitten bij het Heilig Avondmaal, of omdat we ons lieten leiden door verleidingen waaraan je weer gehoor gegeven hebt en waar je niet tegen gestreden hebt of niet tegen strijden kon omdat je Hem daarvoor niet om Zijn Geest gevraagd hebt. En ondanks alles, ondanks jou heeft Hij ons lief!

Wat een liefde en genade! Dan wordt je heel blij maar misschien doet het ook wel heel erg pijn. Dat je weggelopen bent van Hem, Die liefde is, dat maakt je klein en verdrietig. Je voelt je rot, maar je kunt je zo rot niet voelen of Jezus Christus weet ervan en Zijn liefde is zo groot dat biedt zelfs aan de grootste loser een weg terug naar het Vaderhart!

Rom 7:24,25: Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods? Ik dank God, door Jezus Christus, onze Here.
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 apr 2004 18:31

amen!
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 18 sep 2004 22:33

Misschien moeten we het hier nog eens over hebben. Ongeloof wordt op Refoweb nog al eens als grond voor de eeuwigheid aangemerkt.
Dikwijls worden de klagende nietsbezittende mensen, die maar niet kunnen geloven dat Christus voor hun gestorven is, maar er toch bij willen horen, op een voetsuk gezet. Wanneer je zulke mensen wijst op de Enige Grond namelijk Christus, verschijnen er in je pbbox berichten dat je niet in liefde handelt.
Wie gelooft hier dat onegloof zonde is? En dat we om ongeloof verdoemd worden?
Wie durft er met ongeloof te koop te lopen? Het is in Gods ogen een gruwel. En wij maar blij zijn dat we niets hebben, dat we het maar niet kunnen komen te geloven dat Christus voor de zondaars gestorven is. En maar klagen ach en wee. Ik vind het zo vreselijk erg dat ik telkens moet lezen dat mensen zo blij zijn met hun ongeloof, en er stiekem toch iets mee willen zijn, dat ik dit oude topic nog eens even bovenaan zet.
Wanneer ons hart vol is van ongeloof is dat geen teken dat de Heere in ons begonnen is. Alleen geloof is een teken van het bezitten van de genade die in Christus Jezus is.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 20:52

Bookman schreef:Misschien moeten we het hier nog eens over hebben. Ongeloof wordt op Refoweb nog al eens als grond voor de eeuwigheid aangemerkt.
Dikwijls worden de klagende nietsbezittende mensen, die maar niet kunnen geloven dat Christus voor hun gestorven is, maar er toch bij willen horen, op een voetsuk gezet. Wanneer je zulke mensen wijst op de Enige Grond namelijk Christus, verschijnen er in je pbbox berichten dat je niet in liefde handelt.
Wie gelooft hier dat onegloof zonde is? En dat we om ongeloof verdoemd worden?
Wie durft er met ongeloof te koop te lopen? Het is in Gods ogen een gruwel. En wij maar blij zijn dat we niets hebben, dat we het maar niet kunnen komen te geloven dat Christus voor de zondaars gestorven is. En maar klagen ach en wee. Ik vind het zo vreselijk erg dat ik telkens moet lezen dat mensen zo blij zijn met hun ongeloof, en er stiekem toch iets mee willen zijn, dat ik dit oude topic nog eens even bovenaan zet.
Wanneer ons hart vol is van ongeloof is dat geen teken dat de Heere in ons begonnen is. Alleen geloof is een teken van het bezitten van de genade die in Christus Jezus is.

Het lijkt inderdaad nogal vroom om te zeggen: "Ik weet niet of het wel voor mij is" en "Waarom zou God mij kiezen?" Maar als je dit blijft volhouden, geef je er blijk van God niet te vertrouwen. Want wat de Bijbel zegt in Joh. 3:16 en in Joh. 5:24 is zo duidelijk als wat. Dat is het evangelie. En om dan aan te komen met: "Ja maar, je mag niet zomaar geloven dat dat ook voor jou is"... Hoeveel mensen horen dit soort dingen niet van de kansel. In feite wordt hun voorgehouden dat God niet op zijn Woord te vertrouwen is. Dit is puur onbijbels en onchristelijk! Als ik hier op het forum zo het een en ander lees, verbaas ik me steeds meer over wat er in de loop van de tijd allemaal wel niet bij verzonnen is over uitverkiezing, wedergeboorte en bekering. Dat mensen worden grootgebracht met een God die niet de God van de Bijbel is, dat is nog eens erg!

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 sep 2004 21:05

Ehh...Hoi, nieuw hier.

De God van de Bijbel leerde en leert Zijn kinderen toch echt eerst dat ze hun zaligheid van zichzelf niet verwachten moeten. 'Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn'. (Ik ga tenminste niet naar de dokter eer ik wat voel)

Maar je moet natuurlijk ook niet in andere uitersten vallen, want in die donkere tunnel waar de mens zich bevind (de weg tussen stad Verderf, en de Poort) is wel degelijk een route aangegeven (d.m.v. De Bijbel) die tot Hem leidt.

GRTZ
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 21:08

alex leusink schreef:Ehh...Hoi, nieuw hier.

De God van de Bijbel leerde en leert Zijn kinderen toch echt eerst dat ze hun zaligheid van zichzelf niet verwachten moeten. 'Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn'. (Ik ga tenminste niet naar de dokter eer ik wat voel)

Maar je moet natuurlijk ook niet in andere uitersten vallen, want in die donkere tunnel waar de mens zich bevind (de weg tussen stad Verderf, en de Poort) is wel degelijk een route aangegeven (d.m.v. De Bijbel) die tot Hem leidt.

GRTZ

Ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoelt. Ben je het wel of niet eens met de vorige schrijvers?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Zijn Weg

Berichtdoor hijwel » 20 sep 2004 21:13

alex leusink schreef:Ehh...Hoi, nieuw hier.

GRTZ

klopt. het licht niet aan ons vertrouwen dat wij iets ontvangen. Maar het licht er aan op Wie wij vertrouwen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Genade

Berichtdoor alex leusink » 20 sep 2004 21:19

Ik ben het gedeeltelijk eens met de vorige schrijvers.

Uit ervaring met mensen (familieleden) weet ik dat sommigen een soort van 'vooral-met-je-armen-over-elkaar-blijven-zitten-theorie' hebben. Dat is natuurlijk niet goed. Maar toch ben ik voluit gereformeerd :D en dus geloof ik :' Uit GENADE' !!

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 20 sep 2004 21:32

Ik snap niet zo goed wat er nu direct onder 'ongeloof' verstaan wordt; bedoelen jullie (even in het algemeen...) ongeloof in de zin van het niet geloven dat Christus voor de zondaren gestorven is of dat Christus voor jouw (dus persoonlijk) zonden gestorven is?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 20 sep 2004 21:55

Ongeloof is niet vertrouwen. En je hebt ongeloof in het algemeen en persoonlijk. Maar als je niet gelooft dat Christus voor een ander gestorven is, kun je dat voor jezelf ook niet geloven, denk ik

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 21:59

Lana schreef:Ik snap niet zo goed wat er nu direct onder 'ongeloof' verstaan wordt; bedoelen jullie (even in het algemeen...) ongeloof in de zin van het niet geloven dat Christus voor de zondaren gestorven is of dat Christus voor jouw (dus persoonlijk) zonden gestorven is?

Het gaat erover dat je niet gelooft dat het ook allemaal voor jou is, dat Christus ook voor jou gestorven is.

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 20 sep 2004 22:01

Denk ik ook, maar ook al geloof je wel dat Hij voor anderen gestorven is, hoeft dat niet te betekenen dat je gelooft dat Hij ook voor jou gestorven is..Dat durf ik niet zomaar te beweren namelijk...Maar het lijkt alsof je hier dan direct als 'ongelovige' bestempeld wordt...

Lana
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lana » 20 sep 2004 22:05

Rufi schreef:
Lana schreef:Ik snap niet zo goed wat er nu direct onder 'ongeloof' verstaan wordt; bedoelen jullie (even in het algemeen...) ongeloof in de zin van het niet geloven dat Christus voor de zondaren gestorven is of dat Christus voor jouw (dus persoonlijk) zonden gestorven is?

Het gaat erover dat je niet gelooft dat het ook allemaal voor jou is, dat Christus ook voor jou gestorven is.

Ik geloof wel dat het zo zou kunnen zijn, maar een echte zekerheid heb ik daar toch niet over...Wel een geloof/vertrouwen/hoop dat alles naar Zijn wil zal geschieden en dat het dan dus goed is..Komt nogal vaag over misschien...

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 20 sep 2004 22:18

Lana schreef:
Rufi schreef:

Ik geloof wel dat het zo zou kunnen zijn, maar een echte zekerheid heb ik daar toch niet over...Wel een geloof/vertrouwen/hoop dat alles naar Zijn wil zal geschieden en dat het dan dus goed is..Komt nogal vaag over misschien...

Ik wil je adviseren Joh. 3:16 en Joh. 5:24 te lezen. Geloof je dat het waar is wat daar staat? Laat niemand je ooit wijs maken dat dat niet voor iedereen geldt die in God en in Jezus Christus gelooft. En als je het niet durft te geloven,vertrouw er dan toch maar op, want God doet wat Hij zegt. "Ik geloof Here, kom mijn ongeloof te hulp".

Terug naar “Archief”