Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 14:33

Het Weermannetje schreef:Volgens mij is seks voor het huwelijk wel verboden. Het is idd zo dat het huwelijk hier speciaal ook voor is ingesteld. Dan hoef je toch ook niet te trouwen?


Pfff.. dus jij trouwt alleen maar om seks te kunnen hebben?

ka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2004 13:36

Berichtdoor ka » 02 apr 2004 14:33

Kan iemand mij vertellen waar dit allemaal staat in de bijbel.
Ik ben nogal een ei snappie?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 02 apr 2004 14:41

Meschianza verbaast zich wederom over het intelligentiegehalte van Cybercurse


Sterk onderbouwd! ;) Mild als ik ben zal ik dit keer niet genadeloos terugslaan ;)

Maar okee, er staat nergens een verbod/gebod om geen sex te hebben voor het huwelijk. Toch, als je in de bijbel leest hoeveel waarde God aan het huwelijk gaf...en hoe men in de bijbel omging met sex en de bijbel kan je er toch vanuit gaan dat deze twee zaken voor God onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.


Precies, dus geen bijbelse afkeuring, terwijl de bijbel over veel dingen bijzonder duidelijk is! Seks voor het huwelijk staat imo los van het huwelijk met al haar moois zelf.

Ik zie de goede voorbeelden toch echt in het teken van moraal en tijdsgeest. Kinderen voor het huwelijk was not done. Aangezien er geen voorbehoedsmiddelen waren sex voor het huwelijk dus ook, dat is nu anders.

Risico van mijn theorie is natuurlijk 'wanneer ben je er zeker van dat hij/zij de ware is en kan het dus voor het huwelijk?' En misschien praat ik ook wel een beetje in m'n eigen straatje. Ik weet het vers niet meer maar er staat wel zoiets geschreven als 'een ieder doe zoals zijn gemoed...' (gaat dus over twijfelgevallen zoals dit).

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 02 apr 2004 14:53

Cybercurse schreef:
Meschianza verbaast zich wederom over het intelligentiegehalte van Cybercurse


Sterk onderbouwd! ;) Mild als ik ben zal ik dit keer niet genadeloos terugslaan ;)

Maar okee, er staat nergens een verbod/gebod om geen sex te hebben voor het huwelijk. Toch, als je in de bijbel leest hoeveel waarde God aan het huwelijk gaf...en hoe men in de bijbel omging met sex en de bijbel kan je er toch vanuit gaan dat deze twee zaken voor God onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.


Precies, dus geen bijbelse afkeuring, terwijl de bijbel over veel dingen bijzonder duidelijk is! Seks voor het huwelijk staat imo los van het huwelijk met al haar moois zelf.

Ik zie de goede voorbeelden toch echt in het teken van moraal en tijdsgeest. Kinderen voor het huwelijk was not done. Aangezien er geen voorbehoedsmiddelen waren sex voor het huwelijk dus ook, dat is nu anders.



Nou, dat weet ik dus zo net nog niet. Ze waren in die tijd niet gek. je hebt ook nog zoiets als periodieke onthouding. Ietwat risicovoller dan condooms, maar toch.
'Hij nam haar tot vrouw en ging tot haar in' is toch wel de volgorde die je ziet in de bijbel. Zie bv Boas en Ruth. En als Tamar, in die trieste geschiedenis, wordt benaderd door die kerel om sex met hem te hebben zegt ze dat hij eerst toestemming aan haar vader moet vragen (ofwel toestemming om te trouwen) Hij verkracht haar vervolgens.

Maar goed, ik wil niet per definitie zeggen dat het zondig zou zijn als je het voor het huwelijk doet maar wel met de persoon met wie je zeker weet je leven te delen. Maar ik vind het wel de sterke voorkeur hebben om tot na het huwelijk te wachten. Om de redenen die ik eerder noemde.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 15:00

Ja, en als je er dan eerst achter moet zien te komen of diegene de ware is (voorzover die bestaat) en of je daarmee echt gaat trouwen.. :roll: Voor je dat voor jezelf uitgedokterd hebt ben je zowat al getrouwd...

Het lijkt mij het makkelijkst en meest logisch om er gewoon mee te w88, anders krijg je wat rare en krampachtige situaties. (Maar goed, ik sommige situaties kan ik het me ook wel voorstellen, als je om bijv. financiele redenen of studie simpelweg niet kan trouwen ofzow..)

regenboog
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 feb 2004 12:08
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor regenboog » 02 apr 2004 15:58

Wat raar dat sommige mensen niet zeker weten of ze seks gaan bewaren voor het huwelijk en hier nogal vaag in zijn. Zoiets moet je toch zeker weten. Seks is niet zomaar iets, hoor. Het is wel je lichaam wat je "weggeeft'. Het lijkt me verstandig om hier al een standpunt over te hebben voordat je een relatie hebt (zoals ik).
Jezus zegt: Ik ben de WEG, de WAARHEID en het LEVEN.
(datgene dus waar ieder mens naar zoekt)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 apr 2004 16:04

PTR schreef:Maar als je al een vaste relatie hebt van een jaar of 3 en je hebt trouwplannen moet je dan persee wachten tot dat je getrouwd ben.Dat is dan toch een beetje nutteloos. Of je het nu 2 maanden eerder doet of later maakt het toch niks uit? Wat versta je eigenlijks als sex. Alleen geslachtsgemeenschapof nog veel mee erbij?
Groet


waarom wacht je dan niet gewoon tot je getrouwd bent... je zegt zelf al het maakt toch niets uit of je het nu eerder doet of LATER...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 apr 2004 16:05

wormpje schreef:
PTR schreef:Of je het nu 2 maanden eerder doet of later maakt het toch niks uit?



Als het toch niks uitmaakt kan je toch net zo goed nog ff twee maanden wachten? :mrgreen:

ooh haha dat had ik nog niet gelezen, maar dat dacht ik dus ook/....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 apr 2004 16:40

Ik ben blij dat er zoveel mensen hier zijn die er zo puur en rein over denken, die echt serieus zijn. Ik heb eens een tijdje op een niet Christelijk forum geschreven, nou en als je dan zoiets zegt, van dat het beter is, om te wachte met sex tot je huwelijk, dan heb je gelijk met iedereen ruzie, en dan vinden ze je niet meer van deze tijd.
Gelukkig is men hier anders, netter, beschaafder.

Gebruikersavatar
Mondriaan
Mineur
Mineur
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 feb 2004 20:37
Locatie: Capelle aan de IJssel

hallo allemaal

Berichtdoor Mondriaan » 02 apr 2004 21:11

Hallo allemaal,

Is het niet dat ik mijn lichaam moet bewaren en dat het een tempel is van de Heilige Geest! moet ik dan niet me zelf en mijn meisje beschermen tegen de aangeboren krachten die in ons wonen totdat de tijd er is dat je je aan elkaar kan over geven!!!!!!

Christa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 23 dec 2003 11:30

Berichtdoor Christa » 03 apr 2004 07:22

Ik heb ook al een heel tijdje verkering, en we moeten zeker nog een paar jaar wachten met trouwen ivm studie, maar we hebben ook afgesproken dat we geen gemeenschap willen voor het huwelijk. Als je het ziet aankomen, moet je de plekjes/kamers ontvluchten, waar je gemeenschap zou kunnen hebben. Of gewoon bij je ouders gaan zitten... Dat geeft toch helemaal niks? We zijn mensen van vlees en bloed en we hebben allemaal die begeerten. Maar als je het niet wilt, ga je er tegen vechten??? Doe het ook met God.... vraag Hem of Hij je kracht wil geven...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 apr 2004 09:46

Beste mensen,

Ik volg de discussie rond dit onderwerp, en wat me opvalt is dat er regelmatig gezegd wordt dat Gods Woord niet expliciet zegt of sex wel of niet voor het huwelijk mag. Zullen we samen eens Genesis 2:24 lezen? Daar staat: "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn."
Vrij vertaald: Kereltje gaat bij pa en ma weg, om samen met zijn vrouw een huisje te gaan wonen. En wanneer is iemand je vrouw?????? Juist, ja! Als je getrouwd bent. En als je getrouwd bent mag je dus tot 1 vlees zijn (dit slaat overduidelijk op sex hebben). :oops: Is het zo duidelijk genoeg? En zullen we de discussie maar niet gaan voortzetten met de vraag tot hoever je dan wel mag gaan? Want als je die vraag stelt betekent dat dat je tot de grens wilt gaan, zodat wat je doet nog net mag. In zo'n geval ben je al te ver gegaan, want je intentie is dan ten enen male verkeerd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2004 13:54

Race406 schreef:Beste mensen,

Ik volg de discussie rond dit onderwerp, en wat me opvalt is dat er regelmatig gezegd wordt dat Gods Woord niet expliciet zegt of sex wel of niet voor het huwelijk mag. Zullen we samen eens Genesis 2:24 lezen? Daar staat: "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn."
Vrij vertaald: Kereltje gaat bij pa en ma weg, om samen met zijn vrouw een huisje te gaan wonen. En wanneer is iemand je vrouw?????? Juist, ja! Als je getrouwd bent. En als je getrouwd bent mag je dus tot 1 vlees zijn (dit slaat overduidelijk op sex hebben). :oops: Is het zo duidelijk genoeg? En zullen we de discussie maar niet gaan voortzetten met de vraag tot hoever je dan wel mag gaan? Want als je die vraag stelt betekent dat dat je tot de grens wilt gaan, zodat wat je doet nog net mag. In zo'n geval ben je al te ver gegaan, want je intentie is dan ten enen male verkeerd.


hier sluit ik me volkomen bij aan!

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 apr 2004 14:25

Race406 schreef:Beste mensen,

Ik volg de discussie rond dit onderwerp, en wat me opvalt is dat er regelmatig gezegd wordt dat Gods Woord niet expliciet zegt of sex wel of niet voor het huwelijk mag. Zullen we samen eens Genesis 2:24 lezen? Daar staat: "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn."
Vrij vertaald: Kereltje gaat bij pa en ma weg, om samen met zijn vrouw een huisje te gaan wonen. En wanneer is iemand je vrouw?????? Juist, ja! Als je getrouwd bent. En als je getrouwd bent mag je dus tot 1 vlees zijn (dit slaat overduidelijk op sex hebben). :oops: Is het zo duidelijk genoeg? En zullen we de discussie maar niet gaan voortzetten met de vraag tot hoever je dan wel mag gaan? Want als je die vraag stelt betekent dat dat je tot de grens wilt gaan, zodat wat je doet nog net mag. In zo'n geval ben je al te ver gegaan, want je intentie is dan ten enen male verkeerd.


Ik denk dat ik me aangesproken oet voelen omdat ik een opmerking in die richting maken. Ik bedoelde: er staat geen gebod: Gij zult niet tot 1 vlees voor het huwelijk worden. Maar wel zeer duidelijke aanwijzigingen hoe God het wil hebben. Zoals jij die noemt, en ik al eerder noemde.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 17:09

Precies ja. Dit is een aanbeveling van God richting de mensen (in die tijd), maar geen expliciet verbod om het anders te doen.

Magoed, christelijke mensen die het wel vinden kunnen hebben daar vaak weer zoveel voorwaarden (het moet 'de ware zijn', je moet zus en zolang verkering hebben enzow..) bij, dat het mij gewoon het makkelijkst lijkt om het maar gewoon in het huwelijk te houden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten