Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 23:03

Hm, heb je mij horen zeggen dat ik niet tegen sex voor het huwelijk ben? Ik ben zo ongeveer wel tegen. Maar ik kan me ook voorstellen dat er situaties zijn waarin het wel kan. De grens wil ik niet zo scherp trekken, maar heb het voor mezelf tot nu toe wel zo gedaan.

Uitstraling is ook belangrijk, maar eigenlijk ook weer een afgeleide van karakter. Iemand met een mooi karakter heeft waarschijnlijk ook een mooie uitstraling. En je uitstraling bepaald vervolgens weer voor een gedeelte je schoonheid.

Tja, niet makkelijk? Ik weet het niet, ik heb geen 4 jaar verkering gehad. Maar toen ik het wel had vond ik het niet direct heel moeilijk ofzo, je moet er ook een beetje soepel mee omgaan. En dan bedoel ik niet soepel dat je geen grenzen moet stellen of je daar niet aan moet houden, maar wel dat je ervoor zorgt dat het niet HET issue is waar je verkering om draait.

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 21 apr 2004 23:11

Aragorn schreef:Hm, heb je mij horen zeggen dat ik niet tegen sex voor het huwelijk ben? Ik ben zo ongeveer wel tegen. Maar ik kan me ook voorstellen dat er situaties zijn waarin het wel kan. De grens wil ik niet zo scherp trekken, maar heb het voor mezelf tot nu toe wel zo gedaan.

Uitstraling is ook belangrijk, maar eigenlijk ook weer een afgeleide van karakter. Iemand met een mooi karakter heeft waarschijnlijk ook een mooie uitstraling. En je uitstraling bepaald vervolgens weer voor een gedeelte je schoonheid.

Tja, niet makkelijk? Ik weet het niet, ik heb geen 4 jaar verkering gehad. Maar toen ik het wel had vond ik het niet direct heel moeilijk ofzo, je moet er ook een beetje soepel mee omgaan. En dan bedoel ik niet soepel dat je geen grenzen moet stellen of je daar niet aan moet houden, maar wel dat je ervoor zorgt dat het niet HET issue is waar je verkering om draait.


4 jaar verkering zou niks voor mij zijn :mrgreen: , maar 'k ben het met je eens dat het niet HET issue moet zijn waar je verkering om moet draaien.

Wanneer moet je de grens (geen sex voor huwelijk) niet trekken?
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 23:15

Tabitha schreef:4 jaar verkering zou niks voor mij zijn :mrgreen: , maar 'k ben het met je eens dat het niet HET issue moet zijn waar je verkering om moet draaien.

Wanneer moet je de grens (geen sex voor huwelijk) niet trekken?


Ik begrijp dat jij dus nogal een hitsig type bent.. :mrgreen:

Nee, het moet niet te belangrijk worden. Gewoon laconiek over zijn als je ff een timeout moet nemen omdat je grenzen nadert en er ook niet depressief over worden als je die eens een keertje overschrijdt.

Hm, wanneer moet je die niet trekken? Dat wilde ik nu eigenlijk juist een beetje vaag houden.. :wink:
En ja, wat is sex dan he? Daar is hier ook al genoeg over gediscussieerd zonder dat we er echt uitkwamen.

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 21 apr 2004 23:21

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:4 jaar verkering zou niks voor mij zijn :mrgreen: , maar 'k ben het met je eens dat het niet HET issue moet zijn waar je verkering om moet draaien.

Wanneer moet je de grens (geen sex voor huwelijk) niet trekken?


Ik begrijp dat jij dus nogal een hitsig type bent.. :mrgreen:

Nee, het moet niet te belangrijk worden. Gewoon laconiek over zijn als je ff een timeout moet nemen omdat je grenzen nadert en er ook niet depressief over worden als je die eens een keertje overschrijdt.


Hm, wanneer moet je die niet trekken? Dat wilde ik nu eigenlijk juist een beetje vaag houden.. :wink:
En ja, wat is sex dan he? Daar is hier ook al genoeg over gediscussieerd zonder dat we er echt uitkwamen.


Jij weet er niks van of ik een hitsig type ben :x :mrgreen: :mrgreen:
Met 2e stukje ben ik het eens :lol:
En ik houd niet van vaagheid :mrgreen:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 23:27

Tabitha schreef:Jij weet er niks van of ik een hitsig type ben :x :mrgreen: :mrgreen:
Met 2e stukje ben ik het eens :lol:
En ik houd niet van vaagheid :mrgreen:


How, en waarom zou ik daar niks van af weten? Kijk uit met zulke gevaarlijke vooronderstellingen.. 8) :lol:

Je bent het eens? Whoa!!What a happy man I am.. :? :mrgreen:

Wil je nu echt van mij horen hoever jij mag gaan? Ik houd het liever vaag, omdat het zo persoonlijk is. Dat mag iedereen zelf bepalen, ik ga dat anderen niet opleggen. maar als je er alleen echt niet uitkomt wil ik je wel van dienst zijn.. :wink:

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 21 apr 2004 23:32

Aragorn schreef:
Tabitha schreef:Jij weet er niks van of ik een hitsig type ben :x :mrgreen: :mrgreen:
Met 2e stukje ben ik het eens :lol:
En ik houd niet van vaagheid :mrgreen:


How, en waarom zou ik daar niks van af weten? Kijk uit met zulke gevaarlijke vooronderstellingen.. 8) :lol:

Je bent het eens? Whoa!!What a happy man I am.. :? :mrgreen:

Wil je nu echt van mij horen hoever jij mag gaan? Ik houd het liever vaag, omdat het zo persoonlijk is. Dat mag iedereen zelf bepalen, ik ga dat anderen niet opleggen. maar als je er alleen echt niet uitkomt wil ik je wel van dienst zijn.. :wink:


Jij moet zelf uitkijken met veronderstellingen (die nog wel eens heel goed fout kunnen zijn)!!!!!!!
Ik heb trouwens geen adviseur nodig, want daar ben ik toch net wat te eigenwijs voor :lol:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 23:36

Ha, dat had ik al gedacht! :mrgreen: (dat je daar te eigenwijs voor zou zijn..)

En die vooronderstellingen, mja, daar moeten we het dan nog maar eens over hebben. Ik heb je nog niet horen onderbouwen waarom die fout zou zijn. :wink:

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 21 apr 2004 23:42

Aragorn schreef:Ha, dat had ik al gedacht! :mrgreen: (dat je daar te eigenwijs voor zou zijn..)

En die vooronderstellingen, mja, daar moeten we het dan nog maar eens over hebben. Ik heb je nog niet horen onderbouwen waarom die fout zou zijn. :wink:


..en je krijgt ze niet meer te horen ook!!!!
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 23:44

Wat jij wilt...

Ik krijg zo langzamerhand wel het vooroordeel dat je behoorlijk eigenwijs bent, of klopt dat dan weer niet? :D

Tabitha
Sergeant
Sergeant
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 jul 2003 20:46

Berichtdoor Tabitha » 21 apr 2004 23:47

Aragorn schreef:Wat jij wilt...

Ik krijg zo langzamerhand wel het vooroordeel dat je behoorlijk eigenwijs bent, of klopt dat dan weer niet? :D


Denk maar wat je wilt
Ik ga nu naar bed, anders ben ik morgen een spook
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 apr 2004 14:43

Goed, als ik het begrijp ben ik een van de weinigen die niet radicaal tegen seks is voor het huwelijk? En dan bedoel ik het in de breedste zin van het woord...

Over lichamelijk/geestelijk: ik vind het absoluut een must om naast geestelijk ook lichamelijk naar elkaar te groeien: gelijkwaardig!!! Het een is niet belangrijker dan het andere.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Berichten: 643
Lid geworden op: 11 sep 2002 14:24
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 22 apr 2004 15:20

Goed, als ik het begrijp ben ik een van de weinigen die niet radicaal tegen seks is voor het huwelijk? En dan bedoel ik het in de breedste zin van het woord...


Ik blijf je steunen hoor! ;)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8206
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 apr 2004 15:41

Um, ik doe 't liever niet, maar vind inderdaad dat je uit moet kijken met heel veel schuldgevoel als 't toch misgaat. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het gevoel hebben in een soort spagaathouding (hoe zeg je dat?) terecht komen doordat ze wel willen trouwen, maar dat door omstandigheden niet kan.

Ik heb ook weleens iets gelezen over iemand die ook na z'n bruiloft nog schuldgevoelens over z'n sexleven had en dat lijkt me nou niet echt de bedoeling.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 apr 2004 23:39

Eens met Lalage. Bij voorkeur doe je het niet, maar als je nu gewoon niet kunt trouwen en je houdt wel enorm veel van elkaar.. dan ben ik geneigd de liefde boven de wet te verheffen.

(Is het uit z´n verband gerukt als ik nu opmerk dat de liefde de vervulling der wet is? :) )

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 apr 2004 14:03

Sex is een hot item hier op Refoweb, he? Ik heb al vaker wat reacties geplaatst op dit onderwerp, maar de discussie gaat maar door tot in de oneindigheden. Hoe kan dat?
Waarom willen we toch altijd weer weten tot hoever we net kunnen gaan?
Waarom is die grens "persoonlijk, voor iedereen weer anders..."??
Waarom ver****** we het iedere keer weer om gewoon te luisteren naar de Bijbel, te luisteren naar God, ondanks dat dat zo verschimmeld moeilijk kan zijn? Hij wil ons toch helpen om te leven zoals Hij dat van ons vraagt?
Waarom willen we niet snappen (of zijn we zo blond (sorry, alle blonde mensen.... :mrgreen:) dat we het echt niet kunnen begrijpen :mrgreen:) dat God ons die regel niet voor niets geeft?
Waarom bedenken we ons niet (meer) dat we een oneindig goede God hebben Die ons kan en wil en zal helpen om het vol te houden tot we getrouwd zijn, als we Hem daarom vragen?????
Waarom, waarom, waarom, waarom.......
Komt het misschien doordat dit onderwerp in "onze gezindte" altijd werd / wordt doodgezwegen, omdat het iets zou zijn wat "onder de lakens" moet gebeuren? Dan heeft die generatie ons wat uit te leggen..... (Wat trouwens geen reden is om dan maar "aan te rommelen" onder het motto: Wij kunnen het dus niet helpen. Ik heb op dit gebied een zeer slechte jeugd gehad, en ik weet nog niets dus experimenteer ik wel wat....). Het wordt misschien wel tijd dat er in de kerken meer aandacht voor komt, omdat het thuis zo vaak blijft liggen. Niet dat de dominee voorlichting moet gaan geven op de kansel, maar er mag best eens wat over in de preek naar voren komen. Onze dominee noemt alles met naam en toenaam als het te pas komt. Niet altijd even leuk, maar wel erg taboe-doorbrekend en verhelderend....
Komt het misschien omdat we God ten diepste niet werkelijk liefhebben met "geheel ons hart, geheel onze ziel en geheel ons verstand", zodat we (misschien wel met heel degelijke argumenten zoals: "Je moet proberen het vol te houden, maar als het niet lukt, niet getreurd." Of: "We willen "het" niet doen, maar tot hoever zouden we dan wel mogen gaan?".......) alleen gaan voor wat wij aanvaardbaar vinden, als wij maar aan onze trekken (geen woordspeling... :mrgreen: :mrgreen:") komen?
Waarom willen we altijd tot het "randje" gaan zodat het nog net wel kan? Bedenk: Als je met zo'n gedachtegang bezig gaat (geldt voor alles trouwens....), dan ben je al te ver gegaan. Want dan zijn je motieven niet zuiver meer, en is het voor God zonde, ofwel: opstand tegen Hem, hem verdriet doen. En als je Hem werkelijk liefhebt, dan wil je dat toch niet?
En bedenk goed: Wie op dat dunne randje gaat balanceren sode******* er 9999 van de 10000 keer vanaf.......
Ik besef dat ik best scherp ben, maar ik hoop dat er nu eens EERLIJK wordt nagedacht over het hoe en waarom van al dit soort discussies. Want dat het alleen maar leuk is om hierover door te praten geloof ik ten enen male niet.
En als je denkt dat ik niet weet wat het is om verkering enzo te hebben: Fout gedacht. En ik weet ook nog wel hoe moeilijk het soms was om niet te ver te gaan. En op een 1-persoons hoogslaper wordt het sowieso al lastig, want als je daar met z'n 2-en van af klapt, dan geeft het zo'n herrie..... :lol: )
God van de hemel, Die zal het ons doen gelukken om het vol te houden.(Vrij naar Nehemia 2:20a)
En als het dan toch fout gaat: Er is vergeving, altijd bij U geweest (Ps 130)

PS: O ja, ik ben geen dominee :wink: als je dat soms mocht gaan denken aan de hand van het bovenstaande stukje...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 135 gasten