Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Darkwolf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2004 18:49
Locatie: Het mooie TWENTE!
Contacteer:

Berichtdoor Darkwolf » 03 apr 2004 18:37

Theoretisch is sex voor het huwelijk in Gods ogen niet mogelijk... Want sex is bij Hem gelijk aan het huwelijk. (Denk aan Jacob en Rebecca!) Om vele echtbreuken te voorkomen hebben WIJ christenen de traditie in het leven geroepen om eerst te moeten trouwen eer je gemeenschap met elkaar mag hebben. Een echtbreuk is daarintegen wel een zonde in Gods ogen...

Echter staat God ons ook toe om zonde te bedrijven echter doen we Hem veel verdriet en ben je ook meer schuldig bij het lijden van onze Heiland Jezus... (Ik ben verslaafd aan drievoudige puntjes...) En bedenk dus goed of je dat op je geweten wilt hebben!!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 19:53

Darkwolf schreef:Theoretisch is sex voor het huwelijk in Gods ogen niet mogelijk... Want sex is bij Hem gelijk aan het huwelijk. (Denk aan Jacob en Rebecca!) Om vele echtbreuken te voorkomen hebben WIJ christenen de traditie in het leven geroepen om eerst te moeten trouwen eer je gemeenschap met elkaar mag hebben. Een echtbreuk is daarintegen wel een zonde in Gods ogen...


Was dat niet de cultuur in die dagen? Dat je moest trouwen met degene waarbij je geslapen had? Volgens mij niet echt een expliciet godsgebod.

En wie zijn 'wij christenen'? Wie heeft dat dan eigenlijk bedacht?

Gebruikersavatar
Darkwolf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mar 2004 18:49
Locatie: Het mooie TWENTE!
Contacteer:

Berichtdoor Darkwolf » 03 apr 2004 22:10

Nou, de cultuur toen was meer met wie je naar bed ging is/werd je man/vrouw... Maar goed ik ben een christenen heb natuurlijk niet die traditie ingesteld en heb tot nu toe ook nog weinig problemen met deze traditie. Al boeien die tradities me vaak niet, ik doe liever wat ik fatsoenlijk vind en daarom zou ik graag eerst willen trouwen voor ik sex zou hebben (Dit natuurlijk ook met dezelfde persoon uiteraard! :wink: )

Van mij mag je WIJ christenen ook wel in DE christenen vervangen... Zo bedoelde ik dat eigenlijk, al hebben onze voorgangers (niet in de zin van dominees) ook maar het beste uit hun leven willen halen en bepaalde leefregels bedacht.

En nog een vraagje aan jou dan maar: Heb je alle 3 de delen van Lord of the Ring gezien? Ikke slechts nog alleen 1 en 2... 3 komt nog wel!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 22:18

Darkwolf schreef:Nou, de cultuur toen was meer met wie je naar bed ging is/werd je man/vrouw... Maar goed ik ben een christenen heb natuurlijk niet die traditie ingesteld en heb tot nu toe ook nog weinig problemen met deze traditie. Al boeien die tradities me vaak niet, ik doe liever wat ik fatsoenlijk vind en daarom zou ik graag eerst willen trouwen voor ik sex zou hebben (Dit natuurlijk ook met dezelfde persoon uiteraard! :wink: )

Van mij mag je WIJ christenen ook wel in DE christenen vervangen... Zo bedoelde ik dat eigenlijk, al hebben onze voorgangers (niet in de zin van dominees) ook maar het beste uit hun leven willen halen en bepaalde leefregels bedacht.


Ja, maar aan welk tijdperk denk je dan? Adam en Eva? Of de kerk in de middeleeuwen? Of de vroege bataven? Ik heb namelijk geen enkel idee wat ik me bij je opmerking over voorgangers die het huwlijk bedacht hebben moet voorstellen.

En nog een vraagje aan jou dan maar: Heb je alle 3 de delen van Lord of the Ring gezien? Ikke slechts nog alleen 1 en 2... 3 komt nog wel!

Jaja, uiteraard! 8) (Sterker nog, ik heb er zelf in gespeeld... :wink: ) Maar m'n onderschrift heb ik van de trailer gepickt, en die had ik al voor de film echt uit was.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 apr 2004 23:28

Aragorn schreef:Precies ja. Dit is een aanbeveling van God richting de mensen (in die tijd), maar geen expliciet verbod om het anders te doen.

Magoed, christelijke mensen die het wel vinden kunnen hebben daar vaak weer zoveel voorwaarden (het moet 'de ware zijn', je moet zus en zolang verkering hebben enzow..) bij, dat het mij gewoon het makkelijkst lijkt om het maar gewoon in het huwelijk te houden.


Als God iets in Zijn Woord zegt, dan is het wat sex betreft niet alleen voor die tijd, want sex is geen gebruik van alleen die tijd. Het is van alle tijden. Mensen veranderen, maar God veranderd (Goddank!) nooit...... Ook Zijn geboden niet. (Die er toch zijn om mensen bij Hem te houden, en dat uit oneindige liefde!!!!!!!) (Anders had er wel gestaan: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en zijn vrouw aanhangen, en die zullen tot 1 vlees wezen voor zover het de mensen uitkomt in de tijd waarin ze leven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 apr 2004 12:21

*zucht* Ik dacht dat we deze discussie al gevoerd hadden?

Ik denk dat het goed is om seks te bewaren voor diegene die je lief hebt ja. Ik vind het een mooie verzegeling op de liefde. Ik weet sowieso niet zo goed wat ik moet vinden van het hele aardse huwelijk. Volgens mij ging dat in de Bijbel-tijd nogal iets anders. In dat geval heeft Weermannetje geen gelijk. Volgens mij was het zo toch?: en 'hij' ging de tent in en nam haar tot vrouw... :S wat moet ik me daarbij voorstellen....
En inderdaad: wat is seks?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 apr 2004 23:03

Race406 schreef:
Aragorn schreef:Precies ja. Dit is een aanbeveling van God richting de mensen (in die tijd), maar geen expliciet verbod om het anders te doen.

Magoed, christelijke mensen die het wel vinden kunnen hebben daar vaak weer zoveel voorwaarden (het moet 'de ware zijn', je moet zus en zolang verkering hebben enzow..) bij, dat het mij gewoon het makkelijkst lijkt om het maar gewoon in het huwelijk te houden.


Als God iets in Zijn Woord zegt, dan is het wat sex betreft niet alleen voor die tijd, want sex is geen gebruik van alleen die tijd. Het is van alle tijden. Mensen veranderen, maar God veranderd (Goddank!) nooit...... Ook Zijn geboden niet. (Die er toch zijn om mensen bij Hem te houden, en dat uit oneindige liefde!!!!!!!) (Anders had er wel gestaan: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en zijn vrouw aanhangen, en die zullen tot 1 vlees wezen voor zover het de mensen uitkomt in de tijd waarin ze leven.


Zoals ik al zei: het is geen expliciet gebod/verbod, maar meer een soort aanbeveling. En hou jij de spijswetten van Mozes ook nog steeds?

Kurtyo: die discussie is idd al gevoerd en zal nog vele malen gevoerd worden ook zonder dat er een eenduidig antwoord uit zal komen waar iedereen het mee eens is. Ik denk dat je je daar maar gewoon bij neer moet leggen... :wink:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 05 apr 2004 06:52

Sex? --> komt van het woordje sexualiteit? --> sexualiteit betekend niet alleen geslachtgemeenschap!!!

Vin

Berichtdoor Vin » 05 apr 2004 07:12

Evelien schreef:Sex? --> komt van het woordje sexualiteit? --> sexualiteit betekend niet alleen geslachtgemeenschap!!!

Ja nee nou is alles duidelijk :lol:

P.S.
Seksualiteit is de nederlandse spelling.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 apr 2004 09:00

wij hebben voor onszelf gezegd dat we geen sex met elkaar willen hebben voor dat we gaan trouwen... we staan er nog steeds achter, maar ik weet wel dat het niet altijd even makkelijk is!!!

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 apr 2004 09:06

Ik vind het wel heel knap als je het op kunt brengen. Dus echt helemaal geen sex, he? Niet alleen geen geslachtsgemeenschap, want je hebt vele vormen van sex.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 apr 2004 09:07

Mariamagdalena schreef:Ik vind het wel heel knap als je het op kunt brengen. Dus echt helemaal geen sex, he? Niet alleen geen geslachtsgemeenschap, want je hebt vele vormen van sex.


de vraag is dna wel weer.. wat mag wel, wat mag niet....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 10:34

Mariamagdalena schreef:Ik vind het wel heel knap als je het op kunt brengen. Dus echt helemaal geen sex, he? Niet alleen geen geslachtsgemeenschap, want je hebt vele vormen van sex.


Ja, en welke vormen noem je nu nog wel sex en welke niet?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 apr 2004 12:42

Ach ja seks. :S

Het is een fijne verzegeling van liefde. Maar niemand kan precies uitleggen wat wel en niet mag. Niemand kan uitleggen wat er precies onder seks valt. Etc.
Aragorn: je hebt gelijk, een eenduidig antwoord? No way...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 apr 2004 13:08

Aragorn schreef:
Ja, en welke vormen noem je nu nog wel sex en welke niet?


:oops: die dingen durf ik hier niet te benoemen, maar er zijn vele vormen, die nog ruiger zijn dan de geslachtsdaad op zich :oops:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten