Vrij van de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Vrij van de wet

Berichtdoor hijwel » 22 mar 2004 17:13

We waren aardig offtopic gegaan... dus hierbij een nieuwe topic genaamt: vrij van de wet.

janneman83 schreef:
hijwel schreef:
caprice schreef:
hijwel schreef:
jacobH schreef:Vrij gesteld van de wet betekent dus er op los leven. Niets is toch meer zonde?

jep klopt er volkomen op los leven! Dat is vrij zijn van de wet.
Maar als het goed is heb je en nieuwe wil gekregen.

Wij zijn niet vrij van de wet, ook al ben je een kind van God. Wij zijn door de genade van Christus vrij van de vloek der wet. De wet is geen eis meer om het eeuwige leven te krijgen, maar een liefde-eis van God aan Zijn kinderen.
Die krijgen ook liefde tot de wet, en hebben een voornemen om deze te houden. Niet één gebod, maar alle geboden.
Ze moeten er echter steeds weer achter komen dat ze hiertoe niet in staat zijn.

ik zal voor de laatste keer reageeren..

Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet,14) overmits wij dien gestorven zijn,15) onder welken wij gehouden waren;16) alzo dat wij dienen17) in nieuwigheid des geestes,18) en niet in de oudheid der letter.19)

Dus de wet is overbodig als je bekeerd bent??????? :| lijkt me stug

hey jan,

dat heb ik niet gezegd he :wink:
Als je ergens vrij van bent wil het nog niet zeggen dat het geen waarde meer heeft. Als je vrij bent van de wet, wil je juist leven naar die wet. Je wil niks liever, maar toch doe je wel zonde. Lees romeinen 7 daarin zie je het heel mooi uitgelegd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mar 2004 18:02

als het gaat om het vrij zijn van de wet dan wordt daar volgens mij mee bedoeld dat de straf op de zonde je niet meer zal treffen. De wet eist niet meer van je dat je haar volbrengt, want Christus heeft haar voor jou volbracht. En Hij heeft daardoor het eeuwige leven voor de gelovigen verworven.

Dat wil niet zeggen dat we niets meer van doen hebben met de wet, maar dat zij een leefregel van de mens dient te zijn uit dankbaarheid.
The one thing you can give and still keep is your word.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 mar 2004 18:12

Maarten schreef:als het gaat om het vrij zijn van de wet dan wordt daar volgens mij mee bedoeld dat de straf op de zonde je niet meer zal treffen. De wet eist niet meer van je dat je haar volbrengt, want Christus heeft haar voor jou volbracht. En Hij heeft daardoor het eeuwige leven voor de gelovigen verworven.

Dat wil niet zeggen dat we niets meer van doen hebben met de wet, maar dat zij een leefregel van de mens dient te zijn uit dankbaarheid.

Mee eens! :D

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 22 mar 2004 18:13

Maarten schreef:als het gaat om het vrij zijn van de wet dan wordt daar volgens mij mee bedoeld dat de straf op de zonde je niet meer zal treffen. De wet eist niet meer van je dat je haar volbrengt, want Christus heeft haar voor jou volbracht. En Hij heeft daardoor het eeuwige leven voor de gelovigen verworven.

Mee eens! :D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 mar 2004 18:14

ja ben het wel met je eens, ik denk alleen wel dat je niet moet zeggen. het dient een een leefregel uit dankbaarheid te zijn. Dankbaarheid gaat vanzelf. Maar denk dat we hetzelfde bedoelen. God heeft je tenslotte een nieuw hart gegeven, waaruit je kan leven.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mar 2004 18:27

hijwel schreef:ja ben het wel met je eens, ik denk alleen wel dat je niet moet zeggen. het dient een een leefregel uit dankbaarheid te zijn. Dankbaarheid gaat vanzelf. Maar denk dat we hetzelfde bedoelen. God heeft je tenslotte een nieuw hart gegeven, waaruit je kan leven.
Maar dit is toch ook gewoon een onderdeel van de bijbelse boodschap? Ik voel me niet gerechtigd dat te mogen verzwijgen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 mar 2004 18:31

Maarten schreef:
hijwel schreef:ja ben het wel met je eens, ik denk alleen wel dat je niet moet zeggen. het dient een een leefregel uit dankbaarheid te zijn. Dankbaarheid gaat vanzelf. Maar denk dat we hetzelfde bedoelen. God heeft je tenslotte een nieuw hart gegeven, waaruit je kan leven.
Maar dit is toch ook gewoon een onderdeel van de bijbelse boodschap? Ik voel me niet gerechtigd dat te mogen verzwijgen.

ja, ik denk wel dat je gelijk hebt.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 mar 2004 19:01

mag ik daaruit concluderen dat als je "vrij van de wet" bent je ook niet meer gestraft wordt voor de overtredingen van die wet.

kan iemand uitleggen waarom David gestraft werd na de de zonde met Batseba en de volkstelling?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 mar 2004 19:04

Iig wordt je niet meer gestraft met de eeuwige dood.

En dat van David, dat was voor de vervulling van de wet door Jezus Christus, pas daarna duiken teksten als deze op.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 mar 2004 19:09

jacobH schreef:mag ik daaruit concluderen dat als je "vrij van de wet" bent je ook niet meer gestraft wordt voor de overtredingen van die wet.

kan iemand uitleggen waarom David gestraft werd na de de zonde met Batseba en de volkstelling?

jha das zeker moeilijk.....
Wat ik me afvraag is, was het kastijding of echt een straf.
David vroeg aan God of hij rechtvaardig zou willen zijn tegenover zijn zonde. Dus als God het nodig vondt dat hij gestaft werdt dat hij dan ook gestraft werdt. En als God het niet wou dat het dan niet gebeurt.

Volgens mij is het in het nieuwe testament anders, Jezus is gekomen en heeft zichzelf met de wereld verzoend. God is geen strafend God meer, maar een verzoenent God. (ik weet dit niet zeker hoor, maar mischien zijn er ook wel personen in het nieuwe testament die ook straf hebben gekregen van God)

God straft ons denk ik niet, God wil ons alleen dicht bij Hem houden. Daarom geeft Hij ons af en toe een standje, of een tegenslag, zodat wij weer op onze plek gezet worden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 19:18

jacobH schreef:mag ik daaruit concluderen dat als je "vrij van de wet" bent je ook niet meer gestraft wordt voor de overtredingen van die wet.

Het is uberhaupt altijd de vraag hoe je straf definieert: als je teveel drinkt wordt je dronken, als je teveel gebruikt krijg je een OD, als je een mens op je pols zet ga je bloeden. Is dat straf? Is dat gevolg? Misschien is het in zekere zin allebei wel hetzelfde... De straf op zonde is dood. Het gevolg van zonde is de dood. Kijk maar naar Adam.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mar 2004 21:40

Straft God de zonde dan twee keer? Is dat rechtvaardig?
Wat was het karakter van die straf? Ik ben geneigd dat te zien als kastijding ten goede, uit liefde.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 22 mar 2004 22:18

Waar staat in het NT dat we ons moeten houden aan de wet? De wet van de liefde, de wet van God staat nu in ons hart gegrift, teken van het nieuwe verbond. We moeten ons laten leiden door de Heilige Geest, want allen die door de Geest geleid worden, zijn kinderen van God.

Nergens hoor je in het NT, dat Paulus ons oproept om ons te laten leiden door de wet in stenen tafelen gegrift, sterker nog, hij noemt het een bediening des doods!

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 mar 2004 22:42

HereIam schreef:Waar staat in het NT dat we ons moeten houden aan de wet? De wet van de liefde, de wet van God staat nu in ons hart gegrift, teken van het nieuwe verbond. We moeten ons laten leiden door de Heilige Geest, want allen die door de Geest geleid worden, zijn kinderen van God.

Nergens hoor je in het NT, dat Paulus ons oproept om ons te laten leiden door de wet in stenen tafelen gegrift, sterker nog, hij noemt het een bediening des doods!

tja dan maar weer een vraag.

wat betekent dit dan precies?

Mattheus 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Lukas 16:17 En het is lichter, dat de hemel en de aarde voorbijgaan, dan dat een tittel der wet valle.

voor alle duidelijkheid

God straft de zonde geen 2 maal. Dus niet aan 2 maal aan de mens of 1 maal aan Christus en 1 maal aan de mens. Maar ik vind dat er wel erg makkelijk conclusies worden getrokken die m.i. nogal kort door de bocht zijn.

Wat betreft David. Dat lijkt me wat onzinnig. God is nog nooit veranderd. Niet voor de komt van Christus als na de komst van Hem. De komt van Christus is vlak na de schepping al besloten.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 mar 2004 22:56

volgens mij moeten we nog net zo hard de wet houden, maar is hij alleen samengevat: Heb God lief boven alles (wat uit de 1e 4 geboden blijkt) en je naaste als je zelf (wat uit de andere 6 blijkt)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”