Kerkbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 22 mar 2004 21:26

Je bedoeld de doopleden? Ja daar waren er nog een paar van. Maar van de belijdendeleden die aanwezig waren zijn denk ik 80 tot 90 % ook gebleven na de dienst bij het stemmen. Ik vermoed dat onder de vertrekkers ook nog schriftelijke stemmers waren. :(

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 mar 2004 21:29

nee ik bedoelde de belijdende leden

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Kerkbezoek

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mar 2004 21:50

BJ schreef:Ik begin me de laatste tijd zorgen te maken over het bezoeken van kerkdiensten. Mensen laten zonder probleem een of meerdere diensten schieten voor andere bezigheden. Ik zeg niet dat iedereen altijd de eredienst moet bezoeken. Maar het gaat mij meer om de manier waarop deze wordt gemist. Er wordt zonder eigenlijk na te denken gekozen voor iets anders. Is dit alleen bij mij zo of wordt dat elders ook ervaren?

Een preek over het bezoeken van de diensten heeft weinig zin, want wie horen dat? juist de mensen die wel komen. Op huisbezoek het tersprake brengen zou kunnen, maar helpt dat? ben bang van niet. Waardoor wordt dit veroorzaakt?

Wat voor redenen mensen allemaal hebben om weg te blijven weet ik niet. Maar er bestaan ook kerken, waarvan ik denk: "Vind je het gek dat mensen wegblijven... zo'n slapperdebapsieprediking!!" Dat zijn veelal de grote kerkgenootschappen, waar vrijzinnig gepreekt wordt. Als ik het daarvan moest hebben, en ik zou niet beter weten, dan zou mij dat ook niet erg inspireren tot komen.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 22 mar 2004 21:59

Het vreemde is als je mensen spreekt dat ze altijd erg enthousiast zijn over de prediking, dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Tenminste bij ons niet. Ik kan me inderdaad wel andere kerken voorstellen waar dat wel gebeurt.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Berichten: 537
Lid geworden op: 21 jul 2003 18:03
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 23 mar 2004 08:32

... ik vind het ook moeilijk, omdat ik het eigenlijk niet anders kan zien dan dat we zulke zondige mensen zijn en ons hart echt niet uit gaat naar God. Laat ik maar zeggen dat we waarschijnlijk geneigd zijn het eerste te bezuinigen op de dienst van God. In onze gemeente kan ik niet zeggen dat de tweede dienst duidelijk minder wordt bezocht dan de eerste, maar dat kan ook nog een goed gevolg zijn van een cultuur binnen een kergenootschap/ gemeente. Wel zie je soort consumptie-gedrag in de kerkgang, het shoppen is wel toegenomen. En dan zeggen we wel dat je daardoor het gemeente-zijn niet bevordert maar dat komt niet over. Ik bedoel: als je het bij je predikant niet altijd naar je zin hebt is er toch zoiets van trouw, ook naar je gemeente, zelfverloochening dus? Dat kost moeite misschien maar je kunt er geestelijk misschien rijker van worden dan naar een andere kerk hobbelen...
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 11:38

... ik vind het ook moeilijk, omdat ik het eigenlijk niet anders kan zien dan dat we zulke zondige mensen zijn en ons hart echt niet uit gaat naar God. Laat ik maar zeggen dat we waarschijnlijk geneigd zijn het eerste te bezuinigen op de dienst van God. In onze gemeente kan ik niet zeggen dat de tweede dienst duidelijk minder wordt bezocht dan de eerste, maar dat kan ook nog een goed gevolg zijn van een cultuur binnen een kergenootschap/ gemeente. Wel zie je soort consumptie-gedrag in de kerkgang, het shoppen is wel toegenomen. En dan zeggen we wel dat je daardoor het gemeente-zijn niet bevordert maar dat komt niet over. Ik bedoel: als je het bij je predikant niet altijd naar je zin hebt is er toch zoiets van trouw, ook naar je gemeente, zelfverloochening dus? Dat kost moeite misschien maar je kunt er geestelijk misschien rijker van worden dan naar een andere kerk hobbelen...


Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet zo trouw was en naar een jeugdkerk ben gehobbeld, daardoor ben ik weer actief en enthousiast gaan geloven, en daardoor ga ik weer met plezier naar mijn eigen kerkdienst!

Je kunt dit allemaal bij de gemeenteleden leggen... das makkelijk. Je zou ook eens kunnen kijken wat je hier als kerk aan kan doen, of dat ook een rol kan spelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
parkiet
Kapitein
Kapitein
Berichten: 841
Lid geworden op: 30 jan 2003 20:44
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 23 mar 2004 12:20

Ik denk dat het wel een deel van de taak van de kerk is om mensen naar de dienst te trekken... maar ik denk ook dat het niet de bedoeling is dat je naar de kerk komt alleen voor je eigen lol.... dus dat je niet meer heengaat omdat er bijv geen opwekking word gezongen of geen combo is :?
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 14:34

Klopt... maar het gaat wel om je relatie met God. God houdt niet alleen van zijn kerk maar ook van jou persoonlijk. Hij wil dus ook dat je niet naar de kerk gaat omdat dat moet, maar omdat je daar graag heen wil. God verlangt niet van je dat je 8 keer per maand met tegenzin naar de kerk gaat. Als dat wel het geval is kun je eigenwijs naar die kerk blijven gaan... maar dat kom je relatie met Hem niet ten goede... en ik denk dat je er als kerk ook niks mee opschiet als mensen op die manier je kerk bezoeken. Als dat wel het geval is zou ik ze aanraden ook eens naar bijvoorbeeld een jeugdkerk of een andere kerk te gaan... of als het echt niet meer lekker gaat misschien zelfs een andere kerk te zoeken.

Als je je kerk centraal stelt zeg je zo iemand dat ie ondanks alles toch maar lekker naar je kerk moet blijven gaan... als je Jezus centraal stelt kijk je naar wat het beste voor die persoon is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2004 19:45

BJ schreef:Het vreemde is als je mensen spreekt dat ze altijd erg enthousiast zijn over de prediking, dus daar zal het niet aan liggen denk ik. Tenminste bij ons niet. Ik kan me inderdaad wel andere kerken voorstellen waar dat wel gebeurt.

Hmmm, da's wel heel merkwaardig... wel enthousiast over de prediking, maar niet komen... :?
Wat bedoel je eigenlijk precies met enthousiast? Is dat echt van 'yes!', of meer gewoon: 'tja, de predikant doet het wel goed'?
En zijn ze misschien vaak op familiebezoek in een andere woonplaats?
Ik blijf het namelijk een merkwaardige combinatie vinden: wel enthousiast over de prediking, maar toch niet komen. Of hebben ze een supermakkelijke visie op bekering en geloof? Zeg maar, een 'hangmatgeloof'?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2004 19:51

Marnix schreef:Klopt... maar het gaat wel om je relatie met God. God houdt niet alleen van zijn kerk maar ook van jou persoonlijk. Hij wil dus ook dat je niet naar de kerk gaat omdat dat moet, maar omdat je daar graag heen wil. God verlangt niet van je dat je 8 keer per maand met tegenzin naar de kerk gaat. Als dat wel het geval is kun je eigenwijs naar die kerk blijven gaan... maar dat kom je relatie met Hem niet ten goede... en ik denk dat je er als kerk ook niks mee opschiet als mensen op die manier je kerk bezoeken. Als dat wel het geval is zou ik ze aanraden ook eens naar bijvoorbeeld een jeugdkerk of een andere kerk te gaan... of als het echt niet meer lekker gaat misschien zelfs een andere kerk te zoeken.

Als je je kerk centraal stelt zeg je zo iemand dat ie ondanks alles toch maar lekker naar je kerk moet blijven gaan... als je Jezus centraal stelt kijk je naar wat het beste voor die persoon is.

De meest krachtige werkingen van Gods Geest heb ik eerlijk gezegd nooit in de eerste plaats ervaren door ergens anders heen te gaan, ook niet door alleen maar naar mijn eigen kerk te gaan, maar door veel en grondig de Bijbel te bestuderen. :)
Al moet ik wel zeggen dat ik in de ene kerk bepaald meer ondervind dan in de andere.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 20:14

De meest krachtige werkingen van Gods Geest heb ik eerlijk gezegd nooit in de eerste plaats ervaren door ergens anders heen te gaan, ook niet door alleen maar naar mijn eigen kerk te gaan, maar door veel en grondig de Bijbel te bestuderen.
Al moet ik wel zeggen dat ik in de ene kerk bepaald meer ondervind dan in de andere.


Tja ik ben juist wel wakker geschud en weer echt gaan geloven door naar een jeugdkerk te gaa, daardoor heb ik echt een relatie met God gekregen... en daardoor lees ik nu ook weer in de bijbel en ga ik weer met plezier naar de kerk.... en leer ik daar weer veel van God en ervaar ik Hem ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

TR86
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 feb 2004 20:51

Berichtdoor TR86 » 29 mar 2004 16:36

Al met al kun je denk ik wel concluderen dat de lage bezoekersaantallen van kerkdiensten ligt aan het feit dat je blijkbaar lid kunt zijn van een gemeente en toch niet echt hongerig bent om te luisteren naar het Woord van God... Triest.. maar waar!

Een andere conclusie heb ik niet, want.. als je Jezus echt kent dan wil je niest liever dan steeds weer horen van Hem. Misschien ga je dan naar een andere kerk of gemeente dan de jouwe, dat is mogelijk, maar je maakt mij niet wijs dat de meeste gemeenteleden die de onderlinge samenkomsten gaan verzuimen dat doen omdat ze het niet kunnen vinden met bijv. de prediking in de gemeente.

Vaak mist men niks... Bidt voor de kerk!!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Vin

Berichtdoor Vin » 29 mar 2004 18:37

TR86 schreef:Vaak mist men niks... Bidt voor de kerk!!

Maar mis je de kerk niet, of mis je God niet?
Ik denk dat de topicstarter het misschien wel iets te makkelijk gelijksteld, misschien de kerken zelf ook? Je kunt wel naar de zondige kerkverlater blijven wijze, of je daar nou zelf bijhoord of niet, maar het is de vraag hoe reeel dat is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 18:38

Vin schreef:
TR86 schreef:Vaak mist men niks... Bidt voor de kerk!!

Maar mis je de kerk niet, of mis je God niet?
Ik denk dat de topicstarter het misschien wel iets te makkelijk gelijksteld, misschien de kerken zelf ook? Je kunt wel naar de zondige kerkverlater blijven wijze, of je daar nou zelf bijhoord of niet, maar het is de vraag hoe reeel dat is.


Dat zal er helemaal aan liggen wat de reden is om niet naar de kerk te gaan denk ik zo.

Gebruikersavatar
BJ
Moderator
Berichten: 1968
Lid geworden op: 29 okt 2002 11:25
Locatie: Delfzijl

Berichtdoor BJ » 29 mar 2004 21:10

Aragorn schreef:
Vin schreef:
TR86 schreef:Vaak mist men niks... Bidt voor de kerk!!

Maar mis je de kerk niet, of mis je God niet?
Ik denk dat de topicstarter het misschien wel iets te makkelijk gelijksteld, misschien de kerken zelf ook? Je kunt wel naar de zondige kerkverlater blijven wijze, of je daar nou zelf bijhoord of niet, maar het is de vraag hoe reeel dat is.


Dat zal er helemaal aan liggen wat de reden is om niet naar de kerk te gaan denk ik zo.

En dat is juist zo moeilijk te achterhalen, waarom gaat iemand de ene week nog heen en dan opeens niet meer?

Ik denk dat het vaak zo is dat mensen nog wel naar een kerk gaan vanwege de kerk, maar niet meer zo zeer om God te ontmoeten. Als ze op een gegeven moment geen nut meer zien om naar de kerk te gaan dan gaan ze gewoon niet meer. Dat wil niet zeggen dat ze niet meer geloven denk ik, maar wel dat ze toch wel anders zijn gaan denken over het geloof.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om de kerkverlater als enige als schuldige aan te wijzen om het zo maar te zeggen. Ook wij zijn schuldig.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten