Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Satanisme... geloof?

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 09:15

1) Hoelang ben je al Satanist?

Op mijn veertiende (6 jaar geleden) werd mijn aandacht getrokken door iemand die beweerde een Satanist te zijn. Hij heeft me toen uitgelegd wat het omgedraaide pentagram inhoudt, en waarom wij het kruis ondersteboven dragen. Ongeveer een jaar geleden heb ik mij de Satanic Bible aangeschaft en daarin stonden veel uitspraken waar ik het mee eens was. Sindsdien ben ik me er verder in gaan verdiepen.

2) Hoe ben je in "het milieu" terechtgekomen?

Ongeveer 8 maanden geleden heb ik toevallig de huidige oprichter van de Satanic Order ontmoet op de chat. Ik ben hem gaan helpen met het verzamelen van informatie en via hem kom ik in contact met andere satanisten.

3) Wat betekent het Satanisme eigenlijk voor jou? Wat houdt het in?

Satanisme betekent dat je jezelf vereert, en dus NIET de duivel, zoals het vooroordeel beschrijft. Ik geloof in mezelf, dat IK kan bepalen hoe mijn leven loopt en dat IKZELF verantwoordelijk ben voor het geluk in mijn leven. Het is makkelijk om van anderen te verwachten dat ze je gelukkig maken, maar toch denk ik dat je het zelf moet doen. Daarbij draagt een Satanist verantwoordelijkheid voor AL zijn daden. En zoals je zelf al op je site vermeldt: "Doe wat je wilt, zal de hele wet zijn."

4) Werk je met de Satanistische Bijbel?

Ermee werken is misschien een beetje overdreven. Ik leef ook niet met de woorden van LaVey in mijn achterhoofd. Ik zoek regelmatig iets op, zoals bijvoorbeeld over de feestdagen of de rituelen. Ben momenteel bezig met "The Satanic Witch", een ander boek van LaVey. Ik heb pas één hoofdstuk gelezen en het staat nu al bovenaan mijn "favoriete boekenlijst". Het leert je hoe je het beste uit jezelf kunt halen.

5) Heb je al Satanistische spells gedaan? Kan je dat eens omschrijven?

Zelf heb ik ze nog niet toegepast, maar ik ken wel mensen die dat wel doen. LaVey heeft er verschillende stukken over geschreven. Wij geloven niet in de wet van 3, zoals de wicca's. En wij verdelen magie ook niet in zwart of wit. Mensen noemen onze magie "zwart" omdat we het toepassen voor onszelf, en niet voor anderen. Zolang wij er maar gelukkig van worden, zo denk ik erover.

6) Zou je later graag trouwen? Hoe gebeurt dat dan?

In de toekomst ga ik zeker trouwen. Alleen voor de wet, niet voor de christelijke kerk uiteraard. Hoe mijn bruiloft eruit ziet? Nou het is niet een typisch satanistische bruiloft, hoor. Mijn partner en ik gaan in het zwart, en de gasten komen verkleed. Het liefste zou ik trouwen in een grot of op een ruïne. En de datum wordt 31 oktober (Halloween) of 31 april (Walpurgisnacht). Dit zijn de twee grootste feestdagen van een Satanist.

7) Kleed je je naar het "Satanist - zijn "?

Een Satanist heeft niet een bepaalde kledingstijl. Persoonlijk draag ik het liefst zwart, hoewel dat op mijn werk weleens een gewone blauwe spijkerbroek kan zijn. In het weekend draag ik zwarte jurken, rokken broeken... Dan komt er zeker geen andere kleur aan te pas. Meestal draag ik wel een omgedraaid pentagram om mijn nek, en in de toekomst laat ik me ook tattoëren. Maar niet om mijn toewijding te tonen, ik vind het gewoon een mooi teken.

8) Ken je nog andere Satanisten? Heb je er goede contacten mee?

Er zijn verschillende Satanisten die ik in mijn omgeving heb, en daar heb ik inderdaad goede contacten mee. Het voelt als vanzelfsprekend om met die mensen te praten, alsof er onbewust een bepaalde klik wordt gelegd. De meeste andere mensen (de niet-satanisten) beleven de wereld op een andere manier als ik. Dat probleem heb ik niet met andere Satanisten, snap je? Ze denken hetzelfde, hebben hetzelfde zwarte gevoel voor humor en onbewust steunen we elkaar allemaal wel een beetje denk ik.

9) Ga je naar meetings of organiseer je meetings voor Satanisten?

The Satanic Order, de site die ik met 2 andere beheerders run, zal in de toekomst een officiële organisatie worden. Heel af en toe kan het wel eens voorkomen dat ik met bepaalde leden van de site wat meer persoonlijk contact leg, en heel misschien zal ik in de toekomst met ze afspreken. Tot nu toe ben ik nog nooit naar een meeting geweest, maar dat zit er wel aan te komen. En daar kijk ik echt naar uit!

10) Wat vind je omgeving ervan dat je Satanist bent? Trek je je dat aan?

Mijn omgeving.... Het is een beetje een mix van meningen. De 1 accepteert het, de ander niet. Er zijn een paar collega's die me graag mogen en die maken er ook geen probleem van dat ik Satanist ben. Die geloven me als ik zeg dat we geen kwaad doen, omdat ze zien hoe ik in elkaar zit. Dat is misschien wel een goed begin voor de toekomst. De meeste mensen die het woord Satanist horen denken aan mensen die met zwarte kappen op kinderen of dieren offeren. Dat is gewoon onzin. Niemand mag een kind doden, zeker geen Satanist. Want een kind staat voor het leven, en dat is waar wij in geloven. En wat dieren betreft... Een dier mag alleen gedood worden in tijden van honger, of wanneer je er door aangevallen wordt. Ik ben vegetarisch, dan ga ik toch geen dier offeren?
De mensen die me kennen die weten dat ik het niet over mijn hart kan krijgen om een dier te doden. En wanneer zij die verhalen over mij rond vertellen, komt er misschien wel ooit een einde aan het vooroordeel over alle satanisten.

11) Bestaan er in het Satanisme-milieu ook een soort covens? Kun je dat dan omschrijven als het bestaat?

Soms werken we in een groep om een ritueel uit te voeren. Maar daar zijn 2 kanten aan. De ene kant zegt ons dat we wanneer we met zn allen werken, meer energie op kunnen roepen. Aan de andere kant verdwijnt de concentratie sneller wanneer je met meerderen aan een ritueel bezig bent. Totdat ik beiden uitgeprobeerd heb, hou ik me dus nog even afzijdig van wat het beste is.

12) Ben je begonnen als wiccan of Satanist? (indien je als wiccan begonnen bent; waarom ben je dan veranderd naar Satanisme?)

Ik ben begonnen als Sataniste, en zal dat ook altijd blijven. Wicca is heel interessant, en ik lees er heel graag over. Maar het is niet iets wat mij persoonlijk aanspreekt. Ik ben geen demon, maar ook geen engel. En dat is wat het wicca wel van je verwacht, dat je ten alle tijde goed bent voor anderen. En dat kan ik gewoon niet. Als ik iemand oprecht haat, dan neem ik wraak, en kan ik die persoon niet negeren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 mar 2004 09:36

Gaat dat over jou Raido?
Dan is het positief dat jij nu hier schrijft, omdat dat een bewijs is dat God de vader je trekt.
Anders was je hier niet terecht gekomen.
Als dit echt over jou gaat, hoop ik in liefde dat je ogen geopend zullen worden door Jezus Christus.
Jesus loves you!

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 09:46

Nee hoor ... gaat over iemand anders.. gelukkig ... ben hier wel mee bezig geweest, ik vereer me zelf wel, en herken dingen van bijde kanten....
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2004 10:29

Klopt, satanisme is niet satan vereren maar jezelf... Maar als je dat doet eer je hem genoeg, dan is hij meer dan tevreden. Volgens mij gaat het satan er ook niet om dat je hem dient.... zolang je God maar niet dient.

Hij verleidde Adam en Eva niet door te zeggen: Ga mij dienen, ik ben veel beter dan God... maar door ze te vertellen dat ze net als God konden worden....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 mar 2004 12:15

Mensen die niet in God geloven zeggen altijd tegen mij: ik geloof in mezelf. Daar moest ik aan denken toen ik jou reactie las.........
Gisteren moest ik een nummer opnemen, en toen had ik geen geloof in mezelf, en toen heb ik er eerst flink heftig voor gebeden, en toen ging het echt goed, maar alleen door Jezus en niet door mezelluf

Gebruikersavatar
M@rije
Luitenant
Luitenant
Berichten: 630
Lid geworden op: 04 mei 2003 12:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 17 mar 2004 12:46

Ik geloof dat mensen die Satanist zijn, echt verkeerd bezig zijn. De duivel trekt..ik bedoel: het is echt niet zo dat andere mensen minder zondige dingen doen of wat dan ook. Maar als je je bewust gaat bezig houden met het kwade ( en alles wat met de duivel te maken heeft, IS het kwade) dan je denk ik, hard gezegd, op weg naar de hel...hoe kun je zoiets doen als je weet wat God's bestaan?
Weet je, ik was pas op een evangelisatiezangdienst..nou ja, twas met kerst, dus al een tijdje terug. Het was koopzondag, en de kerk staat midden in de stad. Er zijn ontzettend veel mensen geweest! Zelfs zoveel dat er te weinig liturgieen waren, en dat waren er 900!
Nou goed, er waren dus mensen die buiten aan het folderen waren voor die middag, en die werden door een aantal politieagenten tegengehouden. Ik geloof dat de duivel dit bewerkstelligt heeft.
maar een moedig meisje van 12(!!!) jaar, zegt gewoon tegen die agent. meneer, ik heb de vrijheid om dit te doen, en loopt weg. maar niet voordat ze hem een folder heeft gegeven!
ik weet ook zeker dat dit de Heere Jezus in haar was.
Zo wordt voor mij duidelijk dat Jezus tegen alles is wat ook maar een beetje tegen hem ingaat. Ik voelde me zo sterk, toen ik dat hoorde! De duivel raasde daar buiten die kerk, en binnen was het rustig en de Heere was er aanwezig. Geweldig toch?
Wat zou je nou moeten met de duivel? Wat kan hij je bieden? Jezus biedt je het eeuwige leven! Wie wil dat nu niet?
Ik hoop dat die persoon uit dat verhaal, maar ook jij Raido, dat in (gaan) zien.
p.s. sorry dat t zo lang was...waar t hart van vol is...
Engaged @ 07-01-2005

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 13:10

Die vrijheid heb je niet :-D je moet eerst vergunning aanvragen voordat je ergens gaat folderen dus die mensen hadden het recht om dat meisje aan te houden :mrgreen:

Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer.... ik been geen Satanist... en een satanist is geen satansaanbidder
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2004 13:19

Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer.... ik been geen Satanist... en een satanist is geen satansaanbidder


Wat verwachtte je dan van Hem?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 13:31

ik vind dit offtopic geneuzel maar goed ...

nou wat dacht je van : vrede, liefde, zegen, rust...
ik heb nog geen greintje gekregen en zeg niet dat ik dan net 'met een oprecht hart' heb gevraagd

ik WALG er van!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 17 mar 2004 14:24

Mooi, eindelijk nog iemand die eindelijk eens aangeeft dat satanisten en satanaanbidders twee heel verschillende soorten mensen zijn. Daar verkijken mensen zich nogal eens op. Zeker op fora als deze.
Ik geloof dat ik al vele malen heb aangegeven dat het twee hele andere dignen zijn.

Gaat dat over jou Raido? Dan is het positief dat jij nu hier schrijft, omdat dat een bewijs is dat God de vader je trekt. Anders was je hier niet terecht gekomen. Als dit echt over jou gaat, hoop ik in liefde dat je ogen geopend zullen worden door Jezus Christus. Jesus loves you!


Ik vind dit nogal ver gezocht.

Maar als je dat doet eer je hem genoeg, dan is hij meer dan tevreden. Volgens mij gaat het satan er ook niet om dat je hem dient.... zolang je God maar niet dient.


Beste Marnix,
als je dit vanuit jouw gezichtspunt bekijkt en je beschrijft het zo als jij dat doet, dan is daar niets op aan te merken. Helaas geloven satanisten niet in God en niet in Satan. Dus dan is dit een non-argument. Zij geloven niet dat ze Satan direct eren, dus ook niet dat ze hem indirect eren.

Ik geloof dat mensen die Satanist zijn, echt verkeerd bezig zijn.


Dat is jouw mening M@rije. En dat ze niet de God/god uit de Bijbel aannemen en niet in Hem/hem geloven is voor 'ons' inderdaad 'niet goed'. Maar dat maakt niet dat ze als mens slechter zijn. Dat maakt niet dat ze 'ergere' dingen doen als christenen. Onthoudt dat goed.

Maar als je je bewust gaat bezig houden met het kwade ( en alles wat met de duivel te maken heeft, IS het kwade) dan je denk ik, hard gezegd, op weg naar de hel...


Voor jou zijn die dingen 'het kwade'. Maar vanuit hun overtuiging is dat het goede. Het is zinloos om dit soort naïeve opmerkingen te posten.

hoe kun je zoiets doen als je weet wat God's bestaan?


Ze geloven niet in God. En zeker niet in de God van de Bijbel. Dit bedoel ik met naïef.

Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer.... ik been geen Satanist... en een satanist is geen satansaanbidder


Dit ken ik Raido! Dit ken ik heel goed.

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 mar 2004 14:36

Raido schreef:Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer....

ik heb nog geen greintje gekregen en zeg niet dat ik dan net 'met een oprecht hart' heb gevraagd

ik WALG er van!


Wie zegt dat Jezus niet wilde? Dat maak jij ervan (en met jou velen die teleurgesteld zijn). Waarom moet God precies doen wat mensen willen en graag direct zelfs? Wij weten niet wat Gods plan met ons leven is en dus ook niet waarom Hij (ogenschijnlijk) niets van zich laat horen. Een mens zal nooit en te nimmer uit zichzelf "willen", zoals jij je uitdrukte. Als jij dat écht wilde, dan is dat omdat God dat in jouw hart legde. Misschien heeft Hij wel geantwoord, maar heb jij dat niet opgemerkt. Geloof me maar, ons (geestelijke) "gezichtsvermogen" is zo beperkt dat we lang niet alles van Gods weg opmerken.

Ik denk dat het onderschrift van TJ duidelijk genoeg is:

Mens: "God ik heb gebeden, gebeden en gebeden. Waarom antwoordt U niet?"
God: "Mens, Ik heb geantwoord, geantwoord en geantwoord. Waarom luister je niet?"
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 14:39

Gandalf schreef:
Raido schreef:Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer....

ik heb nog geen greintje gekregen en zeg niet dat ik dan net 'met een oprecht hart' heb gevraagd

ik WALG er van!


Wie zegt dat Jezus niet wilde? Dat maak jij ervan (en met jou velen die teleurgesteld zijn). Waarom moet God precies doen wat mensen willen en graag direct zelfs? Wij weten niet wat Gods plan met ons leven is en dus ook niet waarom Hij (ogenschijnlijk) niets van zich laat horen. Een mens zal nooit en te nimmer uit zichzelf "willen", zoals jij je uitdrukte. Als jij dat écht wilde, dan is dat omdat God dat in jouw hart legde. Misschien heeft Hij wel geantwoord, maar heb jij dat niet opgemerkt. Geloof me maar, ons (geestelijke) "gezichtsvermogen" is zo beperkt dat we lang niet alles van Gods weg opmerken.


Heh, inderdaad wilde Hij wel. Je had waarschijnlijk gewoon de verkeerde voor je.
Maar ja, dat is ook logisch, als je voorgehouden wordt dat Hij zo is als gezegd wordt. Als je rekent op Iemand die er niet is, kom je altijd bedrogen uit. Wat eigenlijk ook niet wil zeggen dat Hij er niet is (hm, vrij gecompliceerd, ja) maar dat Hij anders was dan jou verteld werd.
If you want world peace, fight for justice.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 14:41

Mooi, eindelijk nog iemand die eindelijk eens aangeeft dat satanisten en satanaanbidders twee heel verschillende soorten mensen zijn. Daar verkijken mensen zich nogal eens op. Zeker op fora als deze.
Ik geloof dat ik al vele malen heb aangegeven dat het twee hele andere dignen zijn.
Dat heb je zeker.. doch het forum verstokte zijn hart...

[quote[Voor jou zijn die dingen 'het kwade'. Maar vanuit hun overtuiging is dat het goede. Het is zinloos om dit soort naïeve opmerkingen te posten. [/quote]Niet helemaal zinloos hoor, beetje wel natuurlijk, zij laat even merken hoe ze er overdenk... goed en kwaad is persoonlijk... ik zie echt geen kwaad in het luisteren van een goede metalopera (Rhapsody, Aina, Avantasia... maar er zullen er velen zijn die zeggen dat dit kwaad of fout is...

Dit ken ik Raido! Dit ken ik heel goed.
Tja... dat zou zomaar kunnen he? Heb je dit persoonlijk meegemaakt in je ziele/geest/geloofsstrijd.?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Hydro
Sergeant
Sergeant
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 sep 2002 19:16
Locatie: Tapijtstad Genemuiden
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 mar 2004 14:47

Vrouwe Justitia schreef:
Gandalf schreef:
Raido schreef:Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer....

ik heb nog geen greintje gekregen en zeg niet dat ik dan net 'met een oprecht hart' heb gevraagd

ik WALG er van!


Wie zegt dat Jezus niet wilde? Dat maak jij ervan (en met jou velen die teleurgesteld zijn). Waarom moet God precies doen wat mensen willen en graag direct zelfs? Wij weten niet wat Gods plan met ons leven is en dus ook niet waarom Hij (ogenschijnlijk) niets van zich laat horen. Een mens zal nooit en te nimmer uit zichzelf "willen", zoals jij je uitdrukte. Als jij dat écht wilde, dan is dat omdat God dat in jouw hart legde. Misschien heeft Hij wel geantwoord, maar heb jij dat niet opgemerkt. Geloof me maar, ons (geestelijke) "gezichtsvermogen" is zo beperkt dat we lang niet alles van Gods weg opmerken.


Heh, inderdaad wilde Hij wel. Je had waarschijnlijk gewoon de verkeerde voor je.
Maar ja, dat is ook logisch, als je voorgehouden wordt dat Hij zo is als gezegd wordt. Als je rekent op Iemand die er niet is, kom je altijd bedrogen uit. Wat eigenlijk ook niet wil zeggen dat Hij er niet is (hm, vrij gecompliceerd, ja) maar dat Hij anders was dan jou verteld werd.


Hoe weet jij Wie Raido voor zich heeft als hij aan Jezus of aan God denkt? Als hij inderdaad een "onbereikbare" Jezus voor zich heeft, dan kan ik zijn reactie heel goed begrijpen. Maar als hij een "bereikbare" Jezus voor ogen heeft, dan zaten er blijkbaar barriëres tussen Raido en Jezus. Barriëres die ervoor zorgden dat hij de weg van God met zijn leven niet zag en dat hij Zijn antwoorden niet hoorde.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 14:50

dat weet VJ heeeel goed :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten