Zwarte pakken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Zwarte pakken

Berichtdoor wina » 15 mar 2004 21:16

Deze zomer was ik op vakantie op de Veluwe, en daar werd een markt georganiseerd door de ger. gem voor een goed doel.
Het viel mij meteen al op dat alle vrouwen een rok droegen, maar daar gaat mijn vraag niet over, want daar is al een topic over. Maar de mannen die rondliepen om toezicht te houden, liepen allemaal in zwart pak.
En dat op een doordeweekse snikhete dag !
Maar wat is de reden dat ze in 't zwart moeten gaan ? Zeg niet vanwege hun zonden, want daar is Jezus voor gestorven, en dan zou je juist in het wit moeten gaan vanwege het feest dat je verlost bent.
Of is er een andere reden ?

En dan te denken dat mijn vriendin en ik er rondliepen in korte broek. :cry:
Weest blij in de Heer !

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Re: Zwarte pakken

Berichtdoor Tabitha » 15 mar 2004 21:25

Enkel en alleen traditie!
Zo hoort het, is altijd zo geweest.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 15 mar 2004 21:28

Zelf denk ik dat dat voornamelijk te maken heeft met traditie. Zo zijn ze opgegroeid en daar blijven ze dan aan vast zitten. Ik heb dat zelf ook wel eens, maar dan denk ik 'als ze dat zo prettig vinden'. 'k Vind het alleen wel erg jammer dan mensen vaak zo op het uiterlijk gesteld zijn en daardoor voorbij gaan aan de kern van het Evangelie. Dat stelt ons geen treurige bedoening voor (alleen voor degenen die niet geloven natuurlijk maar die hebben er geen last van :wink), maar juist blijdschap voor wat Christus voor zondaren heeft gedaan. Ik denk dat je zulke mensen maar het beste kunt accepteren zoals ze zijn/doen en zelf je oog houden op Zijn Borgwerk (en je daarin te verheugen).
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 15 mar 2004 21:48

Ik denk dat je zulke mensen maar het beste kunt accepteren zoals ze zijn/doen en zelf je oog houden op Zijn Borgwerk (en je daarin te verheugen).
Zo.n verschil als het bij ons toegaat, wij zeggen altijd : Bent u hier op vakantie ?o.i.d.
Ook in de preek werd openlijk gewaarschuwd tegen de evangelischen met hun Heilige Geest.
Weest blij in de Heer !

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 15 mar 2004 22:22

Christenen vind ik op deze manier een beetje een op zichzelf gericht leven leiden, Deze uiterlijke manier van leven geeft voor ongelovigen niet veel meer weer dan een somber platonische geloof, en getuigt niet van de eindeloze rijkdommen die God voor ons heeft klaarliggen.

Als ik op een zomernacht op m'n rug lig en naar de sterren tuur en de ontzagwekkende onbegrijpelijk grootsheid van het universum op me in laat werken, dan vervagen alle menselijke regeltjes keurslijfen dogma's kledingvoorschriften en wat al niet meer in een minuscuul onbetekenend puntje. Dan voel ik een schril contrast en weet ik waar ik me niet druk om hoef te maken.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2004 22:44

Het is volgens mij puur traditie, die echter door de pakdragers zelf niet zo genoemd wil worden.
Ik kom zelf ook van de veluwe en heb ook in een kerk gezeten waarin een avondmaalsganger zonder zwart pak scheef wordt aangekeken. Als zo iemand door de week een lichte broek draagt, worden er op z'n minst enkele vraagtekens bij de integriteit van de betreffende persoon gezet.

De cultuur is dan echter wel weer zo dat men dan niet op die persoon afstapt om hem te bevragen naar deze onzedelijke kledingstijl, maar het in het eigen groepje bespreekt (da's veel, makkelijker, dan snap je elkaar tenminste gelijk... :roll: ).

Wbt het Borgwerk: men stelt daartegenover dat je altijd in dit ellendige zondige lichaam rond blijft lopen en toch nog weinig tot niets goed kan voortbrengen. (Kortom: men blijft hangen in de ellende, het lijkt er wel op alsof de mate van ellende de puurheid vh. geloof bepaald, terwijl het m.i. juist een bewijs van ongeloof is...)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 mar 2004 00:03

wina schreef:Ik denk dat je zulke mensen maar het beste kunt accepteren zoals ze zijn/doen en zelf je oog houden op Zijn Borgwerk (en je daarin te verheugen).
Zo.n verschil als het bij ons toegaat, wij zeggen altijd : Bent u hier op vakantie ?o.i.d.
Ook in de preek werd openlijk gewaarschuwd tegen de evangelischen met hun Heilige Geest.

Over het niet aan gekeken worden omdat jullie geen hoofddeksel op hadden lijkt me een beetje overdreven.

In deze omgeving zijn men nogal behoorlijk gesloten vooral in de behoudende kerken en kringen.

Als ik kijk naar mijn eigen omgeving dacht ik dat het alleen bij mij in de kerk was dat ze zo gesloten zijn, maar dat kwam ook in de gereformeerde kerk tegen.

En dat zwarte pakken? traditie denk ik.!!! Alhoewel mijn vader wel een heel mooi donker pak heeft gekocht (i.v.m. bruiloft) het staat hem super mooi. Niet dat hij het op een hete doordeweekse dag daar mee op een markt gaat lopen!!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2004 00:05

Hehe. Wij waren op vakantie in Duitsland, er stonden in the middle of nowhere 2 huisjes... In de een zaten wij, in de ander zat een reformatorisch gezin waarvan de man dominee was. Die man liep ook altijd in pak rond, hoe warm het ook was. Ik snapte er niks van maar ja...

Als ik op een zomernacht op m'n rug lig en naar de sterren tuur en de ontzagwekkende onbegrijpelijk grootsheid van het universum op me in laat werken, dan vervagen alle menselijke regeltjes keurslijfen dogma's kledingvoorschriften en wat al niet meer in een minuscuul onbetekenend puntje. Dan voel ik een schril contrast en weet ik waar ik me niet druk om hoef te maken.

Precies. Maak u geen zorgen om waarmee u zich zult kleden zegt Jezus :)

Op zich heb ik er geen problemen mee dat die mensen dat doen. Goed, ze maken het zichzelf moeilijker dan nodig... maar als ze dat leuk vinden mogen ze... Waar ik wel problemen mee heb ik dat mensen vaak hun tradities tot wet maken... als je geen pak aan hebt op zondag of geen hoedje op in de kerk wordt je vaak gelijk met de nek aangekeken. Mensen die anders dan jij zijn gelijk veroordelen... dat is echt droevig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 00:09

Wat het er ook niet gemakkelijke op maakt is dat het niet accepteren van de ander in feite inherent is aan het 'zwaarder zijn'. Want je doet niet voor niets moeilijk: dat doe je omdat je ervan overtuigd bent dat dat goed (en beter) is. Dan is het veel moeilijker om een ander die dat niet zo ziet te accepteren dan wanneer je zelf ook makkelijker bent.
Hierdoor lijkt het wel zo alsof 'zwaardere' mensen onverdraagzamer zijn, terwijl het 'uit de aard der zaak' (om het maar eens juridisch te verwoorden) niet onlogisch is. (Maar er zijn natuurlijk wel grenzen...)

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 mar 2004 00:30

Die mannen hadden een prima smaak want zwart vind ik erg mooi. Als het toezichthouders waren dan geeft een pak veel meer uitstraling dan een korte broek. Dat deden ze dus erg goed. :)

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 mar 2004 01:16

als ze nou volgende keer een mooi strak zwart armani pak aantrekken zegt iedereen 'cool'! :D
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2004 09:04

met krijtstreepjes... een sigaar en een mooie zwarte hoed? The Godfather :-D

maar goed, het is indedaad traditie, ik erger me er ook altijd aan onze dominee met zijn "juichend en jezus-aanemend-christendom-en-gewoon-door-leven" zeker nog nooit van "In de wereld, maar niet van de wereld" :-D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vin

Berichtdoor Vin » 16 mar 2004 09:45

Aragorn schreef:Wat het er ook niet gemakkelijke op maakt is dat het niet accepteren van de ander in feite inherent is aan het 'zwaarder zijn'. Want je doet niet voor niets moeilijk: dat doe je omdat je ervan overtuigd bent dat dat goed (en beter) is. Dan is het veel moeilijker om een ander die dat niet zo ziet te accepteren dan wanneer je zelf ook makkelijker bent.
Hierdoor lijkt het wel zo alsof 'zwaardere' mensen onverdraagzamer zijn, terwijl het 'uit de aard der zaak' (om het maar eens juridisch te verwoorden) niet onlogisch is. (Maar er zijn natuurlijk wel grenzen...)

Daar heb je inderdaad helemaal gelijk in; dat stukje vergeten mensen vaak.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2004 10:05

columbus schreef:als ze nou volgende keer een mooi strak zwart armani pak aantrekken zegt iedereen 'cool'! :D

Heus niet. Je bent gek als je als het 30 graden is in zwart pak gaat lopen... of je nou de kroonprins bent of een refo... en of het nou een armani-pak is of een pak van de zeeman :)

Doe dan een wit pak aan... das een veel christelijker kleur en bovendien is het lang niet zo warm :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2004 10:16

:-D warm + zwart pak = gek...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”