The Mattheus Passion

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Claire
Mineur
Mineur

The Mattheus Passion

Berichtdoor Claire » 15 mar 2004 18:52

Ik ga met school naar The Mattheus Passion! Thuis heb ik hier een discussie over gehad, want mijn ouders zijn het er niet helemaal mee eens! Zij vinden dat het gemaakt is om medelijden op te wekken met de Heere Jezus
Terwijl hij zelf zegt tegen de vrouwen uit Jeruzalem heb geen melij met Mij, maar met u zelve!

Wat vinden jullie hiervan, is het verantwoord om er naar toe te gaan?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 15 mar 2004 19:02

Is de Mattheus Passion geschreven om medelijden op te wekken? Dat mag je je denk ik eerst wel eens afvragen. Of is het een stuk om indruk te maken van de gebeurtenissen. Dat je er eens extra bij stilstaat, wat het Jezus allemaal wel niet heeft gekost...dat lijden. Bovendien... volgens mij heeft Bach het stuk geschreven. Weet je wat hij erboven schreef? SDG. Soli Deo Gloria! Dus niet om medelijden op te wekken, maar om God alleen de eer te geven!

Soli Deo Gloria

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 mar 2004 19:06

het is zo dat dit soort muziek vaak uitgevoerd wordt door beroepssolisten die hiervan leven en onder andere zingen voor het geld. Dit maakt het wat minder gewijd van karakter. Dat vind ik altijd wel een beetje vreemd.

Maar ik mag er graag naar luisteren, het is echt zo ontzettend veel evangelie. Soms krijg je er meer van mee dan van een preek.
The one thing you can give and still keep is your word.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 15 mar 2004 19:29

De Mattheuspassion is in ieder geval bevindelijk, wat dat betreft kun je er niks over zeggen. Erg mooi is het ook, geweldig!
Maar ik heb er wel mijn twijfels bij wanneer een diepe basstem de rol van Christus zingt. Het zal wel persoonlijk zijn, maar dat is niet de stem die ik me bij Jezus voorstel. Ander bezwaar: iemand die ik ken zei eens dat hij vond dat dit soort werken te dicht bij de heiligheid van God komen, juist omdat ze zo goed zijn.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 15 mar 2004 19:35

Absolute kolder dat het gecomponeerd zou zijn ter opwekking van medelijden. Mensen die dat beweren weten erg weinig van de kerkmuzikale praktijk rondom en de persoon van Bach. Deze passie fungeerde net zoals de catantes als kerkmuziek in Erediensten. Wat mensen er allemaal niet bij halen, bovendien is de hele passie naar mijn inzicht bijbelgetrouw en is er geen sprake van goedkoop affect.

Dat Jezus door een basgezongen gaat en de kanttekeningen daaromtrent gaan helemaal aan me voorbij. Moet je een mannenpartij dan door een sopraan of alt laten zingen?

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 15 mar 2004 19:50

RECI-TATIVO schreef:
Dat Jezus door een basgezongen gaat en de kanttekeningen daaromtrent gaan helemaal aan me voorbij. Moet je een mannenpartij dan door een sopraan of alt laten zingen?

Nee, ik zou liever zien dat er helemaal geen Jezusrol is. Daar kunnen we best de evangelist voor gebruiken (indirecte rede). Een sopraan of wat dan ook zou ik net zo min graag horen in de rol van Jezus
Ken uzelf.

Mijn web-log!

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 15 mar 2004 19:55

Zo is dat stuk niet gecomponeerd en in de tijd van Bach hadden ze dergelijke bedenkingen niet, de relatie met God was toen anders, meer ingebed in het leven, als je het met eerbied zingt, zie ik geen probleem.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 15 mar 2004 19:56

Ik ben bang dat het aan die eerbied nog wel een schort :(
Ken uzelf.

Mijn web-log!

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 15 mar 2004 20:05

Sjaan schreef:Ik ben bang dat het aan die eerbied nog wel een schort :(

De meeste uitvoeringen zijn gewono heel integer ook als het gezongen wordt door niet christenen, maar goed dan zou je moeten gaan discussieren over het begrip integer en eerbiedig.

Wat me wel opvalt is dat er enorm velen uit onze gezindte zijn die moeite hebben met een mattheus passie maar rustig ter vermaak naar een orgelconcert gaan waar katholieke kerkmuziek ten gehoren wordt gebracht, psalmen als stampende polka's worden gespeeld enz. Niet dat ik die muziek wil veroordelen direct, maar dat vind ik dus dubbele moraal, maar goed das ook weer geheel andere discussie.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 15 mar 2004 20:09

Ehm, ik zie de Mattheus Passie vaak als een van de weinige voorbeelden van echt goede kerkelijke muziek..?

Nu ja, wat mij betreft vind je het fout, maar zo krom kan ik niet kijken.
If you want world peace, fight for justice.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 15 mar 2004 22:25

Jullie vinden dat ik dus moet gaan? (ik ben het wel van plan hoor, al is het alleen om mijn mening erover te vormen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2004 22:32

Claire schreef:Jullie vinden dat ik dus moet gaan? (ik ben het wel van plan hoor, al is het alleen om mijn mening erover te vormen)

Ja, natuurlijk. Al was het alleen maar om erover mee te kunnen praten.
Ik vind het altijd zo'n gezocht argument, over dat medelijden opwekken. Dat wordt nu soms ook naar voren gebracht ivm The Passion of the Christ. Misschien dat er verbeeldingen van Jezus' lijden zijn die van Hem een zielig figuur maken, maar ik ken er geen van en denk dat de Mattheus Passion van Bach daartoe zeker niet behoord. Beetje kolder dus, of zou de bijbel soms ook gemaakt zijn om medelijden op te wekken voor de Heere Jezus? (Want dat kan je je dan ook wel af gaan vragen.... :roll: )

caprice

Berichtdoor caprice » 16 mar 2004 05:21

RECI-TATIVO schreef:
Sjaan schreef:Ik ben bang dat het aan die eerbied nog wel een schort :(

De meeste uitvoeringen zijn gewono heel integer ook als het gezongen wordt door niet christenen, maar goed dan zou je moeten gaan discussieren over het begrip integer en eerbiedig.

Als je iets niet met het hart zingt is het een gruwel voor Gods aangezicht, eigenlijk een overtreding van het derde gebod. Hoe mooi het ook mag klinken, maar meestal gaat het allereerst om de muziek(vorm) zelf en komt inhoud op de tweede, of nog lagere plaats.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2004 08:58

Ik vind het altijd wel lollig dat heel de refowereld gewoon naar de Hallelujah luisterd maar de Passion veroordeeld.... want dat zijn gezongen Bijbelteksten wee u wee u

enne caprice ... als jij naar een mannenkoor luisterd zingen ze dan allemaal tot eer van God .. no way
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 mar 2004 10:28

Raido schreef:Ik vind het altijd wel lollig dat heel de refowereld gewoon naar de Hallelujah luisterd maar de Passion veroordeeld.... want dat zijn gezongen Bijbelteksten wee u wee u

Dat is ook net het probleem, men staat vaak met het oordeel klaar zonder kennis van zaken. Neem nu het medelijden opwekkende argument, als je kennis hebt van het leven van Bach, zijn omgang met theologie, zijn geloofsleven enz. dan kom je niet op zulke kolderieke ideeen. Maar men praat elkaar snel na en legt het Nederlands gereformeerd gezinde sjabloontje over alles heen, tja.

Caprice, in dat geval kun je alle koor- en orgelconcerten ook staken, allemaal in eerste plaats vanwege de muziek,e en avondje uit enz.

Terug naar “Archief”