kan jij sterven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2004 15:22

Vrouwe Justitia schreef:...
Leven heeft ook te maken met een kringloop.

Hmmm, klinkt haast als reïncarnatie. :|

Leven en sterven zijn zonder elkaar niet mogelijk...


Toch is het oorspronkelijk niet zo bedoeld: leven om te sterven. Dat is een gevolg van de zondeval.
Het mag dan wezen dat wij ons geen leven zonder sterven voor kunnen stellen. Wij denken altijd in eindige getallen en kaders. Maar God gaat daar ver bovenuit, en zijn vermogen is niet te vatten voor ons. Romeinen 11:33 en 34: "O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?"

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 15:43

Boekenlezer schreef:
Vrouwe Justitia schreef:...
Leven heeft ook te maken met een kringloop.

Hmmm, klinkt haast als reïncarnatie. :|

Leven en sterven zijn zonder elkaar niet mogelijk...


Toch is het oorspronkelijk niet zo bedoeld: leven om te sterven. Dat is een gevolg van de zondeval.
Het mag dan wezen dat wij ons geen leven zonder sterven voor kunnen stellen. Wij denken altijd in eindige getallen en kaders. Maar God gaat daar ver bovenuit, en zijn vermogen is niet te vatten voor ons. Romeinen 11:33 en 34: "O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen, en onnaspeurlijk Zijn wegen! Want wie heeft den zin des Heeren gekend? Of wie is Zijn raadsman geweest?"


Daarom zij VJ ook dat leven in de eeuwigheid iets anders zal zijn dan hoe wij het hier gewend zijn. En hebben we hier te maken met kringlopen en daar waarschijnlijk niet.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2004 19:58

Dat zou kunnen.
Maar de manier van formuleren kwam vrij merkwaardig op mij over.
En je weet nooit wie je hier allemaal tegenkomt af en toe. :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 00:01

Boekenlezer schreef:Dat zou kunnen.
Maar de manier van formuleren kwam vrij merkwaardig op mij over.
En je weet nooit wie je hier allemaal tegenkomt af en toe. :D


En dat maakt het juist zo leuk.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2004 00:19

Hm ja... ik hoop dat God vannacht nog terugkomt... hoeven we ons over de vraag of we kunnen sterven niet meer druk te maken!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 08:41

Boekenlezer schreef:Dat zou kunnen.
Maar de manier van formuleren kwam vrij merkwaardig op mij over.
En je weet nooit wie je hier allemaal tegenkomt af en toe. :D


Heh, sorry hoor. Heb wel vaker dat mensen mijn manier van formuleren niet volgen, dan zeg je het maar.

Met leven als een kringloop, bedoel ik geen reincarnatie. Hoewel ik niet in een eeuwigheid door Jezus geloof, geloof ik wel in een eeuwigheid, en niet in een altijddurend leven. Maar dat het leven te maken heeft met een kringloop, betekent dat dingen gaan zoals ze komen. Het leven gaat terug naar wat het was. Terwijl in de eeuwigheid het leven niet naar een bepaald iets toegaat, en dus geen leven in onze zin des woords is.

@ Marnix, dat hoop ik ook :)
If you want world peace, fight for justice.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2004 08:54

Hoe kun je nu niet geloven in een eeuwigheid door Jezus, maar wel hopen dat Hij vannacht nog terug komt? :?

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 08:59

Nou, ten eerste, als Hij vannacht terug komt, ben ik bereid ongelijk te bekennen, uiteraard. En omdat ik niet graag in een leugen wil leven, omdat ik nogal hecht aan waarheid en recht, zou het beter zijn, als Hij snel terug komt.
Ten tweede, misschien verwacht ik wel niet Jezus die terugkomt, maar een Ander. Of nee, misschien is dat wel geen Ander, maar heeft Hij alleen een andere naam.
If you want world peace, fight for justice.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2004 09:07

En als dat ongelijk bekennen nu eens te laat is? Pas als Hij terug komt?
Je kunt dan namelijk niet meer kiezen. Als Hij terug komt dan komt Hij om te oordelen de levenden en de doden, niet meer om mensen nog een kans te geven in te zien dat Hij wel degelijk leeft. Dus dan ben je te laat.
Je zou dan beter kunnen wensen dat Hij nog niet terug komt zodat jij nog de gelegenheid hebt om in te gaan zien dat Hij leeft. En met die Hij bedoel ik jezus Christus. God dus.

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 09:13

Nee hoor. Natuurlijk, als Hij is zoals jullie denken, zal Hij mij veroordelen. Als Hij werkelijk rechtvaardig is, stem ik met Zijn oordeel in. Als ik het verdiend heb eeuwig te branden, dan ga ik niet kinderachtig doen. Dan had ik inderdaad eerder moeten inzien hoe Hij was. Dat is dan mijn probleem, waar niet onderuit te komen valt, en wat ik ook niet zal proberen.

Maar als Hij mij wil behouden, zal Hij moeten laten zien dat Hij leeft. Ik heb lang genoeg geprobeerd leven in Hem te ontdekken. Ik ontdekte leven, maar dat leven had niet de vorm van Jezus. Misschien ook wel. Maar niet de Jezus der kerken.
If you want world peace, fight for justice.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2004 09:17

joepie schreef:Hoe kun je nu niet geloven in een eeuwigheid door Jezus, maar wel hopen dat Hij vannacht nog terug komt? :?


Ik geloof wel in een eeuwigheid... Hoe het daar precies is weet ik niet... Heb je daar nog dag en nacht? Of is het daar altijd dag en hoef je niet meer te slapen? Is de tijd daar nog zoals hier? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat eht ontzettend mooi gaat worden, zo mooi dat je er nooit uitgekeken zult raken, hoe eeuwig het ook duurt :) Daarom hoop ik dat Hij snel terugkomt... Zolang Hij echter wegblijft wil ik anderen over die plek vertellen en ze daarheen meenemen!

En ehm... Joepie... het gaat God er om dat je van Hem houdt... Je hoeft niet precies te geloven hoe het hiernamaals wordt... dat laat Hij je vanzelf wel zien dan!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2004 09:22

Marnix schreef:
joepie schreef:Hoe kun je nu niet geloven in een eeuwigheid door Jezus, maar wel hopen dat Hij vannacht nog terug komt? :?


Ik geloof wel in een eeuwigheid... Hoe het daar precies is weet ik niet... Heb je daar nog dag en nacht? Of is het daar altijd dag en hoef je niet meer te slapen? Is de tijd daar nog zoals hier? Ik weet het niet. Maar ik weet wel dat eht ontzettend mooi gaat worden, zo mooi dat je er nooit uitgekeken zult raken, hoe eeuwig het ook duurt :) Daarom hoop ik dat Hij snel terugkomt... Zolang Hij echter wegblijft wil ik anderen over die plek vertellen en ze daarheen meenemen!

En ehm... Joepie... het gaat God er om dat je van Hem houdt... Je hoeft niet precies te geloven hoe het hiernamaals wordt... dat laat Hij je vanzelf wel zien dan!


Volgens mij volg ik je niet. Want ik sprak tegen VJ.

charlie
Mineur
Mineur
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:21
Locatie: a stranger without home on earth

Re: kan jij sterven?

Berichtdoor charlie » 24 mar 2004 10:05

hijwel schreef:Ik vroeg me dit af, ik had het er vanavond over met een aantal vrienden. Ik weet dat ze in Jezus geloven als hun persoonlijke zaligmaker, maar toch vroegen ze zich af of ze wel konden sterven op dit moment.

Daarom mij vraag: kan jij sterven?


Hijwel, ik snap je vrienden niet helemaal:
Als ze in Jezus geloven als hun persoonlijke zaligmaker, kan je toch sterven? (nu jaagt de dood geen angst meer aan..)
Waarom vroegen ze zich dat dan nog af?
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Gebruikersavatar
@mic
Majoor
Majoor
Berichten: 1620
Lid geworden op: 10 aug 2003 14:07
Locatie: Krabbendijke/ Delft
Contacteer:

Re: kan jij sterven?

Berichtdoor @mic » 24 mar 2004 10:29

charlie schreef:
hijwel schreef:Ik vroeg me dit af, ik had het er vanavond over met een aantal vrienden. Ik weet dat ze in Jezus geloven als hun persoonlijke zaligmaker, maar toch vroegen ze zich af of ze wel konden sterven op dit moment.

Daarom mij vraag: kan jij sterven?


Hijwel, ik snap je vrienden niet helemaal:
Als ze in Jezus geloven als hun persoonlijke zaligmaker, kan je toch sterven? (nu jaagt de dood geen angst meer aan..)
Waarom vroegen ze zich dat dan nog af?
ja echt logisch is het niet :wink: maar wel een veel voorkomend probleem in christelijk nederland :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 12:28

Vrouwe Justitia schreef:Maar als Hij mij wil behouden, zal Hij moeten laten zien dat Hij leeft. Ik heb lang genoeg geprobeerd leven in Hem te ontdekken. Ik ontdekte leven, maar dat leven had niet de vorm van Jezus. Misschien ook wel. Maar niet de Jezus der kerken.

Nu maak je me wel nieuwsgierig... :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten

cron