zo eindelijk iets waat ik op kan reageren.
Vb.1
Ik was met mijn vriendin op de Wegwijs. Zij droeg een broek en zij voelde zich niet geaccepteerd door de mensen omdat zij een broek droeg.
Wat is gevoel. Ik kan hier weinig mee. Er zullen er zeker zijn die zich daar aan ergeren. Dat is niet goed. Maar provoceer je zelf ook niet een beetje als je juist op zo'n gelgenheid een broek aantrekt. Je weet nu eenmaal dat er mensen zijn die daar moeilijkheden mee hebben. (rom 14)
Vb.2
Ik kom nog weleens in Elspeet in de kerk. Ik heb daar jaren gewoond maar mocht pas gaan zitten nadat de lamp uit was. Mijn vriendin droeg daar geen hoed, wel had ze speciaal een lange rok aangetrokken, en ze werd door iedereen aangekeken.
Mijn zwager had later commentaar gekregen om het feit dat mijn vriendin geen hoed droeg.
Vind ik het bovenstaande ook voor van toepassing.
Vb. 3
Als ik aan het Avondmaal zou willen gaan in een Ger. Gemeente dan moet ik daar eerst belijdenis doen omdat de belijdenis die ik gedaan heb niet erkend wordt.
Hmm dat is een uitvloeisel van kerkscheuringen. Ik kan me voorstellen dat ze geen RK aan het avondmaal toelaten. Waar moet je dan wel de grens leggen. Ik snap niet waar je moeilijk over doet eigenlijk. Iedere kerk zal dat ongeveer we zo heben
Vb. 4
Het lijdzaam leven omdat men denkt dat ons lot al bepaald is door God, dat is natuurlijk ook zo, maar dat vereist wel een actief geloofsleven en geen passiviteit. De uitverkiezingsleer dus.
de grijp maar raak leer dus. Wat moet ik hier nu mee. Is dat de oficieele leer van kerk?
Vb. 5
De hang om vast te houden aan bijv. de Statenvertaling en de psalmberijming van 1773 en het zingen daarvan op hele noten.
wat is er mis met traditie en wat is er mis met de Statenvertaling?
jeremia 35 (ik vrees dat je weinig raad weet met dat hoofdstuk)
Vb. 6
Het veroordelen van mensen: EO, Jan Zijlstra, etc. Terwijl deze mensen een hoop goeds doen.
wat maakt dat nou uit. Jij doet toch precies hetzelfde?
Hitler had ook goede ideen. Moeten we dan Hitler goed gaan vinden.
eff serieus
Ik kan met goed voorstellen dat er met sommige dingen van de EO problemen zijn. Dat mag heus wel gezegd worden. Jan Zijlstra ken ik niet.
Vb. 7
Het aanhangen van de vervangingstheologie.
omschrijf je nader.
Kortom vind ik je argumenten weinig sterk. Als je zelf in punten je wat meer had ingeleefd had je veel kunnen voorkomen.
Verder kan je niet spreken dat dogma's niet goed zijn. Het zijn alleen jouw dogma's niet in de reformatorische wereld. Je hebt er zelf ook genoeg zo blijkt hierboven al.
met vr gr
JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.