Kennistest Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

drosofila
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:36
Locatie: België

Berichtdoor drosofila » 24 mar 2004 16:30

Aragorn schreef:
drosofila schreef:Mijn advies: schrijf dat boek in een spannende en boeiende stijl, zodat het leest als een trein. Je zal zien: het vliegt de winkel uit.

Volgens mij heeft Nico Terlinden dat ook al gedaan...


Aragorn,
dat boek van Nico Terlindenken ik niet. Maar nu wil ik het weleens lezen.
Kan ik altijd iets van leren.

Oei, en nu gemerkt dat het in België niet zomaar te vinden is, in elk geval niet in een bibliotheek.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mar 2004 16:44

Ik heb het zelf ook niet gelezen, maar het is een hele serie (iets van 8 delen ofzo), die heet "Het verhaal gaat..."

Hierin wordt de bijbel op een literaire manier naverteld, als ik het goed begrepen heb...

jacobH
Kapitein
Kapitein
Berichten: 869
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:58

Berichtdoor jacobH » 24 mar 2004 19:00

drosofila schreef:
Aragorn schreef:
drosofila schreef:Mijn advies: schrijf dat boek in een spannende en boeiende stijl, zodat het leest als een trein. Je zal zien: het vliegt de winkel uit.

Volgens mij heeft Nico Terlinden dat ook al gedaan...


Aragorn,
dat boek van Nico Terlindenken ik niet. Maar nu wil ik het weleens lezen.
Kan ik altijd iets van leren.

Oei, en nu gemerkt dat het in België niet zomaar te vinden is, in elk geval niet in een bibliotheek.


tis mooi geschreven. Tis alleen een vrijzinnige interpretatie en dus waardeloos.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

drosofila
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:36
Locatie: België

Berichtdoor drosofila » 24 mar 2004 19:16

jacobH schreef: tis mooi geschreven. Tis alleen een vrijzinnige interpretatie en dus waardeloos.


Is dat niet wat kort door de bocht, jabobH? Waarom zou dit waardeloos zijn?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

jacobH
Kapitein
Kapitein
Berichten: 869
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:58

Berichtdoor jacobH » 24 mar 2004 19:24

drosofila schreef:
jacobH schreef: tis mooi geschreven. Tis alleen een vrijzinnige interpretatie en dus waardeloos.


Is dat niet wat kort door de bocht, jabobH? Waarom zou dit waardeloos zijn?


omdat hij heel veel gebeurtenissen als verzinsels van de boekenschrijvers afdoet.

Een niet vrijzinnige gaat er van uit dat de bijbel ten diepste is geschreven door God en dus waar is.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

drosofila
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:36
Locatie: België

Berichtdoor drosofila » 24 mar 2004 19:47

jacobH schreef: omdat hij heel veel gebeurtenissen als verzinsels van de boekenschrijvers afdoet.

Een niet vrijzinnige gaat er van uit dat de bijbel ten diepste is geschreven door God en dus waar is.


Beste jacobH,
ik ga er gemakshalve maar van uit dat jij met een niet-vrijzinnige een "gelovige" bedoelt. Of niet?
Nu denk ik dat je ook christen kan zijn, zonder te geloven dat wat in de bijbel staat echt letterlijk door God geschreven is.
Iemand zou kunnen zeggen: de bijbel is door mensen geschreven, die gelovig waren en geïnspireerd door God.
Iemand anders zou kunnen zeggen: de bijbel is door mensen geschreven die hiermee hun geloof wilden uitdrukken.
En nog iemand anders zou kunnen zeggen: de bijbel is door mensen geschreven die geloofden dat ze door God geïnspireerd waren.
Dat zijn al 3 verschillende mogelijkheden.

Het zou dus best kunnen dat een aantal zaken in de bijbel verzonnen zijn. Dat wil niet zeggen dat de boodschap waardeloos is. Het kan wel dat men gebeurtenissen als echt voorstelde of overdreef om de boodschap meer kracht bij te zetten.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 21:40

jacobH schreef:
drosofila schreef:
Aragorn schreef:
drosofila schreef:Mijn advies: schrijf dat boek in een spannende en boeiende stijl, zodat het leest als een trein. Je zal zien: het vliegt de winkel uit.

Volgens mij heeft Nico Terlinden dat ook al gedaan...


Aragorn,
dat boek van Nico Terlindenken ik niet. Maar nu wil ik het weleens lezen.
Kan ik altijd iets van leren.

Oei, en nu gemerkt dat het in België niet zomaar te vinden is, in elk geval niet in een bibliotheek.


tis mooi geschreven. Tis alleen een vrijzinnige interpretatie en dus waardeloos.

En daar heeft jacobH groot gelijk in.
Ik heb zelf wel eens het eerste hoofdstuk gelezen uit het eerste deel, en ik werd er eigenlijk een beetje misselijk van. (figuurlijk dan wel.) Wat een slap gezwets in dat boek zeg! Ik word geconfronteerd met allerlei twijfelachtige theoriën. Zoals: dat het scheppingsverhaal tijdens de ballingschap van Israël in Babylon verzonnen is, om het volk nog een beetje hoop te geven nu alles er zo hopeloos uitzag.
Een literaire navertelling... maar die Nico ter Linden heeft wel een dikke duim waaruit hij zuigt!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 21:52

drosofila schreef:
jacobH schreef: omdat hij heel veel gebeurtenissen als verzinsels van de boekenschrijvers afdoet.

Een niet vrijzinnige gaat er van uit dat de bijbel ten diepste is geschreven door God en dus waar is.


Beste jacobH,
ik ga er gemakshalve maar van uit dat jij met een niet-vrijzinnige een "gelovige" bedoelt. Of niet?
Nu denk ik dat je ook christen kan zijn, zonder te geloven dat wat in de bijbel staat echt letterlijk door God geschreven is.
Iemand zou kunnen zeggen: de bijbel is door mensen geschreven, die gelovig waren en geïnspireerd door God.
Iemand anders zou kunnen zeggen: de bijbel is door mensen geschreven die hiermee hun geloof wilden uitdrukken.
En nog iemand anders zou kunnen zeggen: de bijbel is door mensen geschreven die geloofden dat ze door God geïnspireerd waren.
Dat zijn al 3 verschillende mogelijkheden.

Het zou dus best kunnen dat een aantal zaken in de bijbel verzonnen zijn. Dat wil niet zeggen dat de boodschap waardeloos is. Het kan wel dat men gebeurtenissen als echt voorstelde of overdreef om de boodschap meer kracht bij te zetten.

In de praktijk blijkt, dat wanneer een kerk dit soort zaken officieel gaat toelaten, en het dus niet meer houdt bij de inspiratie van de Bijbel, dat de vrijzinnigheid ingang vindt, en dat dat leidt tot kerkverlating, dat mensen hun hele geloof uiteindelijk overboord zetten.

Bovendien: waarom zouden de theoriën van jouw verstand méér in waarde zijn dan de leer van de inspiratie van de Bijbel? Veel inbreng voor het menselijke verstand leidt slechts tot een ongekende kakofonie aan opvattingen, en dus een enorme verwarring.
Met de leer van de inspiratie was er altijd heel wat meer duidelijkheid in de theologie.

Dus drosofila, er zit niks anders op dan jouw voorstellen hartgrondig te verwerpen, en er radicaal "nee!" :x tegen te zeggen.

drosofila
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:36
Locatie: België

Berichtdoor drosofila » 24 mar 2004 21:55

Boekenlezer schreef: Ik word geconfronteerd met allerlei twijfelachtige theoriën. Zoals: dat het scheppingsverhaal tijdens de ballingschap van Israël in Babylon verzonnen is, om het volk nog een beetje hoop te geven nu alles er zo hopeloos uitzag.
Een literaire navertelling... maar die Nico ter Linden heeft wel een dikke duim waaruit hij zuigt!


Beste Boekenlezer,
Over het ontstaan van het scheppingsverhaal zullen allicht meerdere theorieën bestaan. Wat is die van jou? En hoe weet jij dat die minder twijfelachtig is dan de theorie van Terlinden?

Want ja, elke theorie over gebeurtenissen en verschijnselen van zo lang geleden is natuurlijk onzeker. Er is immers niemand bij geweest die nu nog leeft, en toendertijd bestond er ook nog geen audiovisueel materiaal om alles vast te leggen. We moeten het dus doen met theorieën.
Want iemand moet toch op het idee gekomen zijn om dat verhaal te vertellen. Wie was dat dan, en wanneer is dat gebeurd, en waarom?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 22:20

drosofila schreef:
Boekenlezer schreef: Ik word geconfronteerd met allerlei twijfelachtige theoriën. Zoals: dat het scheppingsverhaal tijdens de ballingschap van Israël in Babylon verzonnen is, om het volk nog een beetje hoop te geven nu alles er zo hopeloos uitzag.
Een literaire navertelling... maar die Nico ter Linden heeft wel een dikke duim waaruit hij zuigt!


Beste Boekenlezer,
Over het ontstaan van het scheppingsverhaal zullen allicht meerdere theorieën bestaan. Wat is die van jou? En hoe weet jij dat die minder twijfelachtig is dan de theorie van Terlinden?

Want ja, elke theorie over gebeurtenissen en verschijnselen van zo lang geleden is natuurlijk onzeker. Er is immers niemand bij geweest die nu nog leeft, en toendertijd bestond er ook nog geen audiovisueel materiaal om alles vast te leggen. We moeten het dus doen met theorieën.
Want iemand moet toch op het idee gekomen zijn om dat verhaal te vertellen. Wie was dat dan, en wanneer is dat gebeurd, en waarom?

Je moet een menselijke theorie niet gelijkstellen met de Bijbel. De Bijbel is Gods Woord, een menselijke theorie is dat absoluut niet.
Moeten we soms eerst alles op film hebben vastgelegd, voordat we kunnen zeggen: 'zo was de schepping'? Waarom zouden wij alles moeten controleren? Zijn wij betrouwbaarder dan God?

Mijn "theorie"?
II Tim. 3:16: "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is"
II Petrus 1:21: "Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken"

drosofila
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:36
Locatie: België

Berichtdoor drosofila » 25 mar 2004 10:19

Boekenlezer schreef:Je moet een menselijke theorie niet gelijkstellen met de Bijbel. De Bijbel is Gods Woord, een menselijke theorie is dat absoluut niet.
Moeten we soms eerst alles op film hebben vastgelegd, voordat we kunnen zeggen: 'zo was de schepping'? Waarom zouden wij alles moeten controleren? Zijn wij betrouwbaarder dan God?

Mijn "theorie"?
II Tim. 3:16: "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is"
II Petrus 1:21: "Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken"


Beste boekenlezer,
natuurlijk kan je Gods woord niet gelijk stellen aan een menselijke theorie. Gelukkig maar voor beide!

Uiteindelijk gaat mijn vraag echter niet over het scheppingsverhaal zelf, daar bestaan meerdere meningen over.
Maar zelfs als je aannneemt dat het scheppingsverhaal weergeeft hoe de schepping is gebeurd, dan nog kan je je afvragen wie dit allemaal verteld heeft. Het is zoiets als het verschil tussen een wandeling maken, en achteraf schrijven dàt je die wandeling hebt gemaakt en vertellen wat er is gebeurd tijdens die wandeling.
Je kan dat zelf doen, maar iemand anders kan dat ook. Die kan er bij geweest zijn of het hebben horen zeggen.

Nico Terlinden heeft een theorie over de verteller(s) en schrijvers van het scheppingsverhaal. Wie heeft dit verhaal volgens jou verteld en/of neergeschreven? Zelfs al heeft God alles geschapen, dan nog hoeft Hij het verslag daarvan niet zelf te hebben verteld of geschreven. Dit lijkt mij zelfs hoogst onwaarschijnlijk.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Gebruikersavatar
BaBBa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 16 feb 2004 17:17
Locatie: veenendaal

Berichtdoor BaBBa » 25 mar 2004 11:44

heu, mijn score viel een beetje tegen, 6 fout... (en dus maar 4 goed.. :? )

Gebruikersavatar
Het Weermannetje
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 15 sep 2003 09:44

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 12:12

Tja, moet je maar vaker de Statenvertaling lezen. :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol:

Gebruikersavatar
Poolrev
Verkenner
Verkenner
Berichten: 72
Lid geworden op: 23 okt 2003 21:22

Berichtdoor Poolrev » 25 mar 2004 17:28

drosofila schreef:Maar zelfs als je aannneemt dat het scheppingsverhaal weergeeft hoe de schepping is gebeurd, dan nog kan je je afvragen wie dit allemaal verteld heeft. Het is zoiets als het verschil tussen een wandeling maken, en achteraf schrijven dàt je die wandeling hebt gemaakt en vertellen wat er is gebeurd tijdens die wandeling.
Je kan dat zelf doen, maar iemand anders kan dat ook. Die kan er bij geweest zijn of het hebben horen zeggen.

Nico Terlinden heeft een theorie over de verteller(s) en schrijvers van het scheppingsverhaal. Wie heeft dit verhaal volgens jou verteld en/of neergeschreven? Zelfs al heeft God alles geschapen, dan nog hoeft Hij het verslag daarvan niet zelf te hebben verteld of geschreven. Dit lijkt mij zelfs hoogst onwaarschijnlijk.


En waarom lijkt jouw dat onwaarschijnlijk? Geloof jij God dan niet op Zijn Woord?
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

drosofila
Verkenner
Verkenner
Berichten: 48
Lid geworden op: 01 feb 2004 12:36
Locatie: België

Berichtdoor drosofila » 25 mar 2004 20:51

Poolrev schreef:En waarom lijkt jouw dat onwaarschijnlijk? Geloof jij God dan niet op Zijn Woord?


Beste Poolrev,
ik vraag me dan af hoe God deze verhalen zou hebben neergeschreven. Als Hij dat deed in de gedaante van een mens, dan zou Hij al mens geworden zijn vóór Hij zijn Zoon naar de wereld zond. Maar dat wordt dan nergens vermeld, gek toch hé. Deze mogelijkheid lijkt mij toch niet zo direct in aanmerking te komen.

Zie jij nog andere mogelijkheden waarbij God zelf het scheppingsverhaal zou neergeschreven te hebben?
Als Hij dit verhaal niet neerschreef als mens, hoe zou Hij dat dan wél hebben klaar gespeeld?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten