De waarheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Fredrik
Verkenner
Verkenner
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2003 16:31
Contacteer:

De waarheid

Berichtdoor Fredrik » 11 mar 2004 21:27

Luther zei: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".
Wat is dan die zo geliefde waarheid nog te vinden?
Waarom preekt de dominee alleen bekeringsverhaaltjes ook als het om Bijbellezing op woensdagavond gaat? Ik kan dan beter de Bijbeluitleg van Calvijn lezen, dan weet ik veel meer. Dan wanneer de dominee het uitlegd.
Bekering is het belangrijkste in een mensenleven, maar ik wil toch ook weet wat er nog meer in de Bijbel staat. Hoe we met bepaalde dingen om moeten gaan. Wat is bijvoorbeeld zonde? De dominee komt vaak niet verder dan geen hoedje of rokje dragen of geen oorbellen dragen. Maar echt aanwijzen waar de verlokkingen liggen hoe daar te tegen strijden of ons te wijzen om goede boekken, nee zo ver komt hij vaakt niet.
Dus wat is dan de waarheid, waar moet de dominee over preken?
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 11 mar 2004 22:06

De beste manier om de waarheid te ontsluieren is volgens mij het goed lezen van de Bijbel, met als instelling dat je heel veel verrassends tegen kunt komen. En een goed bijbelcommentaar kan ook heel wat toevoegen aan het inzicht in de tekst, zodat je er meer uit haalt.

Ik denk dat beperktheid en eenzijdigheid een gevaar is wat je op heel veel plekken tegenkomt. Hier laten ze dit liggen, daar dat.
Daarom interesseren dominees mij het meeste waarbij ik een houding opmerk van: "Wat zegt de Bijbel nou echt?" Dominees die kritisch durven te zijn. Die zien veel dingen ook het scherpst, is mijn indruk. Een voorbeeld van zo iemand vind ik ds. C. Harinck.

Alleen maar praten over de wedergeboorte en de noodzaak daarvan heeft volgens mij als gevaar dat men de spanning in het wedergeboren leven uit zicht kwijtraakt. Dan lijkt het wel te worden als je wedergeboren bent: "Welkom in de hangmat!" En om het niet al te makkelijk te maken gaat men dan heel zwaar doen over de wedergeboorte/bekering. (Ik zeg het erg cru.)
Maar de Bijbel geeft een heel ander beeld: in dit leven ben je nooit binnen. In dit leven zit je midden in de geestelijke strijd. Paulus doet de wedergeboren gelovigen ernstige raadgevingen daaromtrent, zie bijv. Ef. 6.
Er is een boek die dan ook een heel wat gelukkiger titel draagt aangaande het christelijke leven: "Welkom in de strijd".

Over je vraag wat zonde is, valt natuurlijk enorm veel te zeggen. Op dit moment komt mij daarover deze tekst voor gedachten, Mattheüs 5:28: "Maar Ik zeg u, dat zo wie een vrouw aan ziet, om dezelve te begeren, die heeft alrede overspel in zijn hart met haar gedaan." Een zeer radicale tekst. Of een andere tekst, Judas :23b: "...en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is." (Overigens kun je die laatste tekst ook op een zeer hilarische manier gebruiken, valt me nu ineens op. :lol: Maar ik bedoelde dat niet.) Dat is inderdaad wel wat anders dan een gezapig verhaal over hoedjes en rokjes. Al heb ik dan bepaald geen hekel aan hoeden en rokken. Maar om dat nou in de sfeer van zonde te trekken...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mar 2004 22:16

Je maakt me nieuwsgierig.. wie is die dominee dan wel?

caprice

Berichtdoor caprice » 12 mar 2004 05:58

Fredrik schreef:Luther zei: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".
Wat is dan die zo geliefde waarheid nog te vinden?
Waarom preekt de dominee alleen bekeringsverhaaltjes ook als het om Bijbellezing op woensdagavond gaat? Ik kan dan beter de Bijbeluitleg van Calvijn lezen, dan weet ik veel meer. Dan wanneer de dominee het uitlegd.

Niemand zal het jou beletten om de Bijbeluitleg van Calvijn te lezen. Leer je dan dingen die over de leer gaan niet op cathechisatie? Je kunt ook een cursus CGO (Cursus Godsdienst Onderwijs, uigaande van de GG) volgen.

Fredrik schreef:Bekering is het belangrijkste in een mensenleven, maar ik wil toch ook weet wat er nog meer in de Bijbel staat. Hoe we met bepaalde dingen om moeten gaan. Wat is bijvoorbeeld zonde? De dominee komt vaak niet verder dan geen hoedje of rokje dragen of geen oorbellen dragen.
...
Dus wat is dan de waarheid, waar moet de dominee over preken?

Volgens mij heeft Dominee C. Harinck (al eerder genoemd) een boek geschreven over de prediking. Ik denk dat daar al veel nuttige informatie in staat waar een dominee over/hoe een dominee moet preken.
Je kunt er ook wel cathechismusverklaringen op naslaan (zondag 34-44). Preken over de cathechismus behoren vooral onderwijzend (levenswandel, de wet) en vertroostend te zijn (ellende, verlossing, dankbaarheid). Het heet niet voor niets 'Het leer- en troostboek van Gods Kerk'.

Fredrik schreef:Maar echt aanwijzen waar de verlokkingen liggen hoe daar te tegen strijden of ons te wijzen om goede boekken, nee zo ver komt hij vaakt niet.

De twee grote verleiders staan in elk geval al vast:
- Het eigen arglistige hart.
- De duivel, de grote leugenaar van den beginne.
Beiden doen ze niet anders dan liegen en bedriegen. Bij de duivel ben je nooit bekeerd, of aan bekering toe. De ene keer heb je weer teveel gezondigd, de andere keer ben je nog te jong om bekeerd te worden. Één ding staat vast: als de duivel zegt dat je bekeerd bent, ben je het niet.
En dan het eigen hart, dat steeds maar weer zondigt, en verleid en verleidt wil worden, een voedingsbodem van alle kwaad.
Dáár moet tegen gestreden worden!
Tegen alle verleidingen die de wereld biedt. Geld, macht, eer, aanzien...

Aragorn schreef:Je maakt me nieuwsgierig.. wie is die dominee dan wel?

Dat is niet van belang, of wilde je voor hem bidden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2004 10:56

Ik vind dat preken vooral practisch moeten zijn. Niet mooi praten met zware termen... maar het concreet toepasbaar gaan maken voor mensen in hun dagelijks leven. Daarnaast vind ik dat het soms wel wat radicaler mag... en wat directer. Soms verbaas ik me er over hoeveel woorden een dominee kan gebruiken om te zeggen: God is super! Dan denk ik: Zeg nou maar gewoon waar het op staat... gebruik niet van die moeilijke woorden (God is goedertieren, God is lankmoedig etc...) Zeg nou gewoon wat je wil zeggen... Keep it simple...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 13:10

caprice schreef:
Fredrik schreef:Luther zei: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".
Wat is dan die zo geliefde waarheid nog te vinden?
Waarom preekt de dominee alleen bekeringsverhaaltjes ook als het om Bijbellezing op woensdagavond gaat? Ik kan dan beter de Bijbeluitleg van Calvijn lezen, dan weet ik veel meer. Dan wanneer de dominee het uitlegd.

Niemand zal het jou beletten om de Bijbeluitleg van Calvijn te lezen. Leer je dan dingen die over de leer gaan niet op cathechisatie? Je kunt ook een cursus CGO (Cursus Godsdienst Onderwijs, uigaande van de GG) volgen.

Nee, maar het is wel leuk als de dominee in zijn preken ook op zoek gaat naar verrassende, nieuwe, interessante elementen dmv die verklaringen. Anders heb je het gevoel dat je net zo goed niet naar hem kunt gaan luisteren.

Aragorn schreef:
Je maakt me nieuwsgierig.. wie is die dominee dan wel?

Dat is niet van belang, of wilde je voor hem bidden?

Nee, het is ook niet belangrijk. Was alleen even benieuwd omdat ik het herkende vanuit de kerk waar ik in opgegroeid ben.

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 20 mar 2004 19:14

Ik herken dat wel. Vind het ook jammer dat de preek vaak eenzijdig is. Ik raak veel meer onder de indruk van een praktische preek die ik kan meenemen in mijn dagelijkse realiteit van mijn eigen leven, mijn zwakheden, zonden dan een bekeringsverhaal van een 85jarige vrouw uit 1920.

De bijbel roept op tot bekering, maar is tergelijkertijd ook heel praktisch als de dagelijkse invulling van je leven, omgang met mensen ect.
Dat laatste mis ik idd heel sterk. Ik weet wel dat persoonlijke bekering het allerbelangrijkste is. MAar soms kan je juist door de praktische boodschap in de bijbel een liefde gaan voelen waardoor je niets anders meer wil dan bij de God van de bijbel horen. Maargoed, dat denk ik.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 21:08

Hm, het komt op me over, dat het onderhand zo is dat preken waarheid meer versluieren dan onthullen.
If you want world peace, fight for justice.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 21:56

Vrouwe Justitia schreef:Hm, het komt op me over, dat het onderhand zo is dat preken waarheid meer versluieren dan onthullen.

...maar daar zou jij waarschijnlijk zelf ook heel sterk in zijn, vrees ik. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 22:00

Boekenlezer schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Hm, het komt op me over, dat het onderhand zo is dat preken waarheid meer versluieren dan onthullen.

...maar daar zou jij waarschijnlijk zelf ook heel sterk in zijn, vrees ik. :mrgreen:


Ah, dat vind ik interessant :)
Waarom verwacht je dat?
(zo versluierend ben ik toch niet..?)
If you want world peace, fight for justice.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2004 22:10

Vrouwe Justitia schreef:
Boekenlezer schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Hm, het komt op me over, dat het onderhand zo is dat preken waarheid meer versluieren dan onthullen.

...maar daar zou jij waarschijnlijk zelf ook heel sterk in zijn, vrees ik. :mrgreen:


Ah, dat vind ik interessant :)
Waarom verwacht je dat?
(zo versluierend ben ik toch niet..?)

Ach, het was een plaagstootje van mij. :mrgreen:
Omdat jij er namelijk van die onorthodoxe opvattingen op na houdt. Dat zou op mij zeer versluierend overkomen, als je dan een stichtelijk praatje zou gaan proberen te houden.

Gebruikersavatar
Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 04 mar 2004 17:30
Locatie: Waar wil je me hebben?
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 24 mar 2004 22:14

Boekenlezer schreef:
Vrouwe Justitia schreef:
Boekenlezer schreef:
Vrouwe Justitia schreef:Hm, het komt op me over, dat het onderhand zo is dat preken waarheid meer versluieren dan onthullen.

...maar daar zou jij waarschijnlijk zelf ook heel sterk in zijn, vrees ik. :mrgreen:


Ah, dat vind ik interessant :)
Waarom verwacht je dat?
(zo versluierend ben ik toch niet..?)

Ach, het was een plaagstootje van mij. :mrgreen:
Omdat jij er namelijk van die onorthodoxe opvattingen op na houdt. Dat zou op mij zeer versluierend overkomen, als je dan een stichtelijk praatje zou gaan proberen te houden.


Hm, ok... Nu ja, ik denk dat mijn manier van 'stichten' inderdaad wat vaag over kan komen... Maar in principe ga ik altijd voor helderheid.

Wat het naar mijn idee is, is dat je waarheid in een bepaalde richting zoekt. En als het niet helemaal in het zelfde straatje ligt, kan het eerst even vaag lijken. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
If you want world peace, fight for justice.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten