Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Zelfmoord = verdoemenis

Berichtdoor TKF » 03 mar 2004 11:07

Is dit zo?

Klopt het inderdaad dat mensen die zelfmoord plegen (bewust) niet meer naar de hemel kunnen, maar eeuwig verdoemd worden?

tkf
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 03 mar 2004 11:09

Mag je niet over oordelen, vermoedelijk slaat het op stront omdat Simson ook zelfmoord pleegde, en die ging ook naar de Hemel
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 03 mar 2004 11:16

Maar Simsom vroeg eerst toestemming aan God voor die daad, toch?
- Chuck Palahniuk

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 03 mar 2004 11:19

deed hij dat? kreeg hij toestemming? waar staat dat? ik vind Simson niks meer dan een zelfmoordterrorist die stieff voor zijn goede doel...
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

wina
Mineur
Mineur

Re: Zelfmoord = verdoemenis

Berichtdoor wina » 03 mar 2004 11:21

tkf schreef:Is dit zo?

Klopt het inderdaad dat mensen die zelfmoord plegen (bewust) niet meer naar de hemel kunnen, maar eeuwig verdoemd worden?

tkf

Onze voorganger moest eens een preek houden op een begrafenis van een zuster die zelfmoord gepleegd had.

Hij zei het zo mooi :
God zal hooguit zeggen :"Hee, ben je er nu al, ik had je nog niet verwacht "
Weest blij in de Heer !

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 03 mar 2004 11:23

geen goddelijk antwoord, god weet alles van af het beginne, en er is geplant wanneer jij sterft.... ofwel god heeft jou sterf dag al geplant dus zelfmoord is dus nooit een verkorting van je eigen leven

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2004 11:27

Ehm... God heeft niks gepland... maar wel dingen voorzien.

Toch kan ik kiezen wat ik doe, of ik blijf leven of er een eind aan maak. Dat heet vrije wil, als God mijn dood had ingepland had ik geen vrije wil en pleeg ik dus eigenlijk geen zelfmoord... het was immers zo gepland?

Gelukkig zit het zo niet in elkaar.

Zelfmoord is niet jezelf voor eeuwig verdoemen. Wie weet waarom iemand zelfmoord pleegt? En wie weet Gods oordeel daarover? Als iemand in God, in Jezus gelooft... en zelfmoord pleegt zal hij/zij niet verloren gaan maar eeuwig leven hebben.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 03 mar 2004 11:32

wina schreef:Onze voorganger moest eens een preek houden op een begrafenis van een zuster die zelfmoord gepleegd had.

Hij zei het zo mooi :

Ik kan niet begrijpen dat als je naar God snakt het op zo'n manier moet doen. Het is (vind ik) Gods bedoeling niet om zo Zijn kinderen zalig te maken.
- Chuck Palahniuk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 11:43

tkf schreef:
wina schreef:Onze voorganger moest eens een preek houden op een begrafenis van een zuster die zelfmoord gepleegd had.

Hij zei het zo mooi :

Ik kan niet begrijpen dat als je naar God snakt het op zo'n manier moet doen. Het is (vind ik) Gods bedoeling niet om zo Zijn kinderen zalig te maken.

Wees blij dat je het niet begrijpt, laat je oordeel echter niet van je onbegrip afhangen...

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 03 mar 2004 11:51

Ja nou? ben jij (tkf) even blij dat je niet weet waarom je wel of niet 'zalig' bent...

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 03 mar 2004 12:40

Skoezie schreef:Ja nou? ben jij (tkf) even blij dat je niet weet waarom je wel of niet 'zalig' bent...

God weet alleen wie zalig zijn. (uitverkiezing) Zijn goddelijk Raadsplan weet (gelukkig) dan ook niemand.'
Aldus onze predikant
- Chuck Palahniuk

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 12:40

Ik vind dit een moeilijk onderwerp en je mag er niet over oordelen, maar toch geloof ik dat zelfmoord niet bij God vandaan komt en Hij Zijn kinderen daar ook voor bewaart. Zijn kinderen kunnen ook ver gaan en dwalen, maar toch geloof ik dat God het niet toelaat als Zijn kinderen zelfmoord plegen, zover gaat God toch niet? Hij is de enigste die beslist over leven en dood en dat doet niet de mens zelf!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mar 2004 12:48

babbeltje schreef:Ik vind dit een moeilijk onderwerp en je mag er niet over oordelen, maar toch geloof ik dat zelfmoord niet bij God vandaan komt en Hij Zijn kinderen daar ook voor bewaart. Zijn kinderen kunnen ook ver gaan en dwalen, maar toch geloof ik dat God het niet toelaat als Zijn kinderen zelfmoord plegen, zover gaat God toch niet? Hij is de enigste die beslist over leven en dood en dat doet niet de mens zelf!!

Deze conclusie zou ik niet in de mond durven nemen. In feite bepaal jij nu hoever God met Zijn kinderen zou willen gaan. Bovendien kan het ook de duivel zijn die iemand daartoe drijft, en 'blijft God erbuiten'.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 03 mar 2004 12:51

Aragorn schreef:
babbeltje schreef:Ik vind dit een moeilijk onderwerp en je mag er niet over oordelen, maar toch geloof ik dat zelfmoord niet bij God vandaan komt en Hij Zijn kinderen daar ook voor bewaart. Zijn kinderen kunnen ook ver gaan en dwalen, maar toch geloof ik dat God het niet toelaat als Zijn kinderen zelfmoord plegen, zover gaat God toch niet? Hij is de enigste die beslist over leven en dood en dat doet niet de mens zelf!!

Deze conclusie zou ik niet in de mond durven nemen. In feite bepaal jij nu hoever God met Zijn kinderen zou willen gaan. Bovendien kan het ook de duivel zijn die iemand daartoe drijft, en 'blijft God erbuiten'.

Ik zeg ook dat ik er niet over oordeel en ik beslis inderdaad niet hoever God gaat met de Zijne, maar ik geloof (omdat ik het ook van dichtbij heb meegemaakt) niet dat God de Zijne laat sterven door zelfmoord.
God is altijd nog machtiger dan de duivel, en de duivel kan inderdaad met Gods kinderen ver gaan, maar niet zover, dat beslist God.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2004 12:52

Nee zelfmoord komt niet bij God vandaan. Maar wil dat daarom zeggen dat God je dat niet zou kunnen vergeven? Geen enkele zodne komt van God vandaan, en toch is er vergeving van zonden!

Ja nou? ben jij (tkf) even blij dat je niet weet waarom je wel of niet 'zalig' bent...

Ik weet dat ik het wel ben en ik weet ook waarom. En ik ben er blij mee.

Dat je het niet kan begrijpen, wil dat daarom zeggen dat het niet zo is?

Terug naar “Archief”