Vasten (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Vasten (2)

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2004 10:36

In het archief zat al een topic over vasten, maar ik wil er graag opnieuw een topic aan wijden. Omdat het vandaag in de Rooms-Katholieke traditie Aswoensdag is (en volgens mij dan dus de vastentijd begint), leek het me wel toepasselijk om er nu over te beginnen.

Eerste vragen dan maar:
Wie heeft er wel eens gevast?
Wat wilde je ermee bereiken?
Hoe heb je dat vasten vormgegeven?
Hield je het vol?
Heb je je doel gehaald?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 feb 2004 14:23

ik ken wel mensen in mijn nabije omgeving die (vaak) vasten.

Hun idee bij vasten ging het meer om bezinning.

joris

Berichtdoor joris » 25 feb 2004 14:37

vasten kan op verschillende manieren. Bij ons in de gemeente is het gebruikelijk om te vasten als je op zoek bent naar een antworod van God.Niet om het antwoord af te dwingen, maar om gericht te zijn op God. Inplaats van eten kies je gebed.

(ik bid liever als ik wel wat in mijn mond stop)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 feb 2004 14:45

joris schreef:(ik bid liever als ik wel wat in mijn mond stop)

Ik ook, als ik honger heb, kan ik me heel moeilijk concentreren... Daarom lees ik bij mijn ontbijt altijd iets uit de bijbel of een boek waarin de bijbel veel geciteerd wordt. Voor de 40-dagentijd lees ik (samen met mensen van mijn kring en Borkdude) een boek getiteld 'Doelgericht leven' van Rick Warren. Zo wordt het een tijd van bezinning voor mij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2004 14:57

Heb het nog nooit gedaan, maar ik kan me voorstellen dat je dan meer denkt 'honger, honger' dan dat je je op God kan concentreren.
Maar misschien wordt je door je hongergevoel juist wel weer gedwongen te denken aan de reden vh. vasten...

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 25 feb 2004 16:04

Eerste vragen dan maar:
Wie heeft er wel eens gevast?

Ik

Wat wilde je ermee bereiken?

Je dieper op God richten, en niet afgeleid worden door eettijden.

Hoe heb je dat vasten vormgegeven?

Heb wel eens 5 dagen gevast op alleen vruchtensappen.

Hield je het vol?

Ja, na één dag vond ik het het ergste, je krijgt het koud.

Heb je je doel gehaald?

Wat bedoel je hiermee, het ging mij niet zozeer om een verhoring, maar bij ons in de gemeente vasten wij b.v bij het ingaan van een nieuw jaar, dan hebben wij ook 5 dagen elke avond een dienst.Dat heet de tijd van bidden en vasten.

Je kunt ook op andere dingen vasten b.v. die 5 dagen geen computer aan, geen T.V aan, vooral dingen laten staan die je van het kontakt met God afhouden.
Weest blij in de Heer !

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2004 16:37

joris schreef:vasten kan op verschillende manieren. Bij ons in de gemeente is het gebruikelijk om te vasten als je op zoek bent naar een antworod van God.Niet om het antwoord af te dwingen, maar om gericht te zijn op God. Inplaats van eten kies je gebed.

Hmmm... een beetje zoals Nehemia dus, die antwoord wilde op zijn vraag of hij terug mocht naar Jeruzalem om de stad op te bouwen? Ik geloof dat Daniel zoiets ook deed, drie maanden lang. Weet alleen niet meer waarom.

Ik heb wel vragen aan God.
Misschien valt het te proberen om op deze manier antwoord te krijgen?
Heb je het idee dat het de mensen in jouw gemeente ook helpt?

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2004 16:54

Wat ik met dit topic precies wil bereiken weet ik niet. Maar ik vind het wel interessant om iets met dat 'vasten' te doen in deze periode. Omdat ik het over de vorm nog niet helemaal eens ben, en mijn doel nog niet 100% concreet is - al heeft het wel te maken met het topic "ik kan niet geloven in Jezus" - leek het me interessant om te zien wat jullie mening over vasten is, en hoe jullie het invullen.

Ik heb zelf een aantal jaren terug 40 dagen gevast door geen tv meer te kijken. Ik wilde me bezinnen op mijn geloof, omdat dat op een nogal laag pitje stond. Op 1 avond na (waarbij ik bij een vriend en zijn huisgenoten at, die nu eenmaal een tv in hun keuken hadden staan) is het vasten zelf me wel gelukt. Het doel heb ik er echter niet mee bereikt, omdat ik met mijn gewonnen tijd andere dingen ging doen dan bidden en bijbel lezen.

Dit jaar wou ik het anders doen. Ik zat te denken aan veertig dagen lang:
- geen vlees eten
- niks anders drinken dan thee en water
- alleen leven op brood, soep en avondeten

Veertig dagen lang leven op water en brood ga ik namelijk toch niet langer dan een dag volhouden.

joris

Berichtdoor joris » 25 feb 2004 16:58

edge, je hoeft niet op je bloote knietjes de trap op en neer te lopen zoals Luther deed.
Ga gewoon tegen God zeggen dat je meer van hem wilt merken en dat je je op en stelt voor alles wat Hij te bieden heeft. En ga dan rustig slapen.

maar vasten zal gezegend worden, net als het geven van je tienden.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 25 feb 2004 19:16

The Edge,
Ga er niet te krampachtig mee om, en ga vooral niet op eigen houtje zo.n lange tijd vasten.
"t Is net als Joris zegt, het is geen boetedoening hoor.
Blijf maar rustig vertrouwen, en leg God je verlangens voor.
Ik heb in je andere topic ook al geantwoord.
Weest blij in de Heer !

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 25 feb 2004 21:51

Deze 40-dagentijd wil ik es heel bewust meemaken. Daarom heb ik ervoor gekozen om een soort van vasten te gaan ondernemen. Voor mij houdt dat in alleen ontbijt, lunch en avondeten. Geen tussendoortjes (al helemaal geen chocola) geen koffie en geen alcohol.
Verder heb ik besloten om voor het geld wat ik anders in die tussendoortjes stop, nu m'n levensmiddelen zoveel mogelijk van Max Havelaar te kopen of bij de Wereldwinkel, zodat de arme boeren ook nog iets hebben aan mijn vastpoging.

Daarnaast maak ik extra ruimte voor stille tijd en lees ik een dagboek wat op de EO-site staat over 'Groeien in vertrouwen'. En dat is ook meteen mijn doel: God meer betrekken in mijn dagelijkse leven. Ik hoop dat deze 40 dagen me bewuster maken van mijn leven met God en dat mijn vertrouwen op Hem groter wordt.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 26 feb 2004 19:02

Ik vind het heel gaaf, Erna!
Ik wens je toe dat het je dichter bij God brengt!

wina schreef:Ga er niet te krampachtig mee om, en ga vooral niet op eigen houtje zo.n lange tijd vasten.
"t Is net als Joris zegt, het is geen boetedoening hoor.

Tsja ik weet het... maar ik merk wel dat als er niet iets is wat me er continu aan herinnert dat ik me met God bezig moet houden, dat mijn bidden en bijbel lezen dan vaak verwatert. Juist door te vasten word je iedere keer eraan herinnerd dat je dat deed om dichter bij God te komen.

Of vasten dan de juiste manier is, dat weet ik inderdaad ook niet. Zoals ik er nu tegenaan kijk, zou het in mijn geval meer iets zijn om mee te koop te lopen, van kijk mij nou eens vroom en christelijk doen, in plaats van dat ik op dit moment oprecht kan vasten... en dan kun je het inderdaad maar beter laten:

Mattheus schreef:(6:16) En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij door mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar ik zeg u, dat zij hun loon reeds hebben

Ik vind trouwens wel dat er wat mij betreft binnen Christelijk Nederland meer gevast mag worden!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 26 feb 2004 19:08

Op de een of andere christelijke site kwam ik trouwens nog een stuk tegen over vasten, en met name over het verschil daarin tussen hoe moslims en hoe christenen dat beleven:

http://www.solcon.nl/langeveld/chr/stud ... amadan.htm

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 26 feb 2004 20:36

Heb die site es doorgelezen en ik ben blij dat het bij Christenen geen verplichting is. Ben bang dat het voor veel moslims vooral een doel is geworden en dat de christenen die ervoor kiezen het als middel zien. En gelukkig straft God niet, als wij toch eens een dag van de 40 dagen niet vasten :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2004 09:32

Op zondag hoef je niet te vasten, tenminste, zo doen katholieken dat in de 40-dagentijd voor Pasen.

Terug naar “Archief”