Er is veel over te doen in het nieuws: De muur in Israel.
Er zijn demonstraties in Den Haag, en Christenen voor Israel doet mee. Van de Israelische ambflourade krijgen ze posters mee van slachtoffers van de Palestijnse terreur. In mijn ogen zegt Israel terecht dat het zich te moet verdedigen tegen terreur. Een muur kan daar een zeer geschikt middel voor zijn, persoonlijk denk ik dat een muur beter is dan de wraak-acties die Israel nu uitvoerd. Ik denk namelijk dat wie geweld zaait, niet vreemd moet kijken als ie geweld oogst (geldt voor beide partijen).
De meeste tegenstanders van de muur hebben geen problemen met het feit dat Israel een muur neerzet ter verdediging, maar met de plaats van de muur. Daarbij zijn twee argumenten van belang.
Het ene is de door de VN erkende grens tussen Israelisch en Palestijns gebied. Volgens de grenzen van 1967 scheidt de muur Palestijnse gebied af van ander Palestijns gebied, en is de bouw van de muur tevens een verkapt stukje landje-pik.
Het andere heeft ook met de ligging van de muur te maken en dat is dat Palestijnse nederzettingen van Palestijns gebied worden afgesloten door de muur. Op die plaatsen worden dopren geisoleerd van omliggende Palestijnse dorpen.
Hoe denken wij over de muur?
a - Wij protesteren mee met Christenen voor Israel
b - Wij vinden het goed als Israel een muur zet, ook al is die op Palestijns gebied
c - Israel mag alleen een muur zetten op of binnen de eigen grenzen
d - Israel mag geen muur zetten
e - anders, namelijk