De muur in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

De muur in Israel

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2004 08:38

Er is veel over te doen in het nieuws: De muur in Israel.

Er zijn demonstraties in Den Haag, en Christenen voor Israel doet mee. Van de Israelische ambflourade krijgen ze posters mee van slachtoffers van de Palestijnse terreur. In mijn ogen zegt Israel terecht dat het zich te moet verdedigen tegen terreur. Een muur kan daar een zeer geschikt middel voor zijn, persoonlijk denk ik dat een muur beter is dan de wraak-acties die Israel nu uitvoerd. Ik denk namelijk dat wie geweld zaait, niet vreemd moet kijken als ie geweld oogst (geldt voor beide partijen).

De meeste tegenstanders van de muur hebben geen problemen met het feit dat Israel een muur neerzet ter verdediging, maar met de plaats van de muur. Daarbij zijn twee argumenten van belang.
Het ene is de door de VN erkende grens tussen Israelisch en Palestijns gebied. Volgens de grenzen van 1967 scheidt de muur Palestijnse gebied af van ander Palestijns gebied, en is de bouw van de muur tevens een verkapt stukje landje-pik.
Het andere heeft ook met de ligging van de muur te maken en dat is dat Palestijnse nederzettingen van Palestijns gebied worden afgesloten door de muur. Op die plaatsen worden dopren geisoleerd van omliggende Palestijnse dorpen.

Hoe denken wij over de muur?
a - Wij protesteren mee met Christenen voor Israel
b - Wij vinden het goed als Israel een muur zet, ook al is die op Palestijns gebied
c - Israel mag alleen een muur zetten op of binnen de eigen grenzen
d - Israel mag geen muur zetten
e - anders, namelijk
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 25 feb 2004 09:15

e,

het is een moeilijk punt, Israel wil graag de palestijnen insluiten. dat willen de palestijnen weer niet. maar tegen aanslagen is denk ik heel moeilijk te beschermen.

En de gazastrook dan?
wat doen we met jeruzalem?
iets waar ze 60 jaar geen oplossing voor kunnen bedenken denken ze nu op te lossen met een muur?
ik denk het niet.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 25 feb 2004 11:16

b,

Ik vind het een legitieme manier om je burgers te beschermen tegen terroristen.

Er worden in mijn ogen twee zaken verkeerd uitgelegd. Er wordt zovaak aangehaald in de media en ook door mensen dat het niet mag omdat anders Palestijnen niet meer naar hun werk kunnen etc. Waarom moet Israël vreemde burgers in hun land toelaten en dan vaak nog mensen die vijandig zijn tegen Israël zelf. Men verwardt hier mijns inziens de plicht van Arafat en zijn kliek om werk te creëren voor de mensen met de gunst die Israël verleent aan Palestijnen om in Israël te werken.
Joden zijn ook nergens welkom. Met mijn stempels van Israël in mijn paspoort kom ik nu ook al zo'n 25 landen niet meer in.

Het tweede wat natuurlijk wordt aangehaald, is de Berlijnse Muur. Die heeft ook niet gewerkt. Men vergeet echter dat het in Duitsland ging om van oorpsprong hetzelfde volk, in Israël is geen sprake van één volk, maar van twee.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 feb 2004 11:33

Die muur zal enkel de haat toen toenemen, afbreken die zooi!
Afbeelding

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 25 feb 2004 12:48

Volgens mij werkt die muur inderdaad enkel meer haat in de hand. Dus geen oplossing.

Maar als Israel het dan perse wil, dan in ieder geval op of binnen de eigen grenzen en niet dwars door het Palestijnse gebied.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 25 feb 2004 13:07

marjo schreef:Volgens mij werkt die muur inderdaad enkel meer haat in de hand. Dus geen oplossing.

Maar als Israel het dan perse wil, dan in ieder geval op of binnen de eigen grenzen en niet dwars door het Palestijnse gebied.

Uiteraard kan niemand Israël verbieden een muur te bouwen op haar EIGEN grondgebied maar deze muur is enkel een heimelijke manier om aan gebiedsuitbreiding te doen.
Afbeelding

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 feb 2004 13:17

Er wordt nu vooral aan deze muur aandacht geschonken. Op een ander forum zei iemand het volgende:

Mag ik er trouwens ook op wijzen dat als het gerechtshof besluit dat dit illigaal is dat ze dan ook naar de volgende hekken/muren kijken:
* Allereerst het hek tussen de Verenigde Staten en Mexico. Dat hek is totaal overbodig aangezien de miljoenen illegale Mexicanen in de VS geen zelfmoord bomaanvallen plegen in Amerikaanse restaurants.
* Daarna gaan we in actie tegen het hek tussen Noord en Zuid Korea.
* Een hek in Europa! Hoe is dat mogelijk in het vredelievende Europa? Het hetwerk tussen het Griekse en Turkse gedeelte van Cyprus wordt elke nacht gesloten. Weg met dat hek!
* Al weer een hek in Europa, dit keer in Belfast, de hoofdstad Noord Ierland, om katholieken en protestanten van elkaar te scheiden.
* Hier een klein hek, in ons eigen Nederland, in het havengebied rondom Hoek van Holland. We zijn wel gastvrije mensen, maar toch willen we illegalen buiten de grens houden.
* Hier een heel wat indrukwekkender hek, zelfs tussen 2 belangrijke VN leden, India en Pakistan.
* Ja hoor, al weer een in Europa!
In het land van meneer Solana en zwarte Piet.
Spanje heeft al jaren een zwaar bewaakt prikkeldraad hek in Ceuta, het grensgebied met Marokko, om illegale arbeiders (zonder bommen) buiten Spanje te houden.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Muur op eigen land of ander land

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2004 13:36

BJ schreef:Er wordt nu vooral aan deze muur aandacht geschonken. Op een ander forum zei iemand het volgende:
Mag ik er trouwens ook op wijzen dat als het gerechtshof besluit dat dit illigaal is dat ze dan ook naar de volgende hekken/muren kijken:
* Allereerst het hek tussen de Verenigde Staten en Mexico. Dat hek is totaal overbodig aangezien de miljoenen illegale Mexicanen in de VS geen zelfmoord bomaanvallen plegen in Amerikaanse restaurants.
* Daarna gaan we in actie tegen het hek tussen Noord en Zuid Korea.
* Een hek in Europa! Hoe is dat mogelijk in het vredelievende Europa? Het hetwerk tussen het Griekse en Turkse gedeelte van Cyprus wordt elke nacht gesloten. Weg met dat hek!
* Al weer een hek in Europa, dit keer in Belfast, de hoofdstad Noord Ierland, om katholieken en protestanten van elkaar te scheiden.
* Hier een klein hek, in ons eigen Nederland, in het havengebied rondom Hoek van Holland. We zijn wel gastvrije mensen, maar toch willen we illegalen buiten de grens houden.
* Hier een heel wat indrukwekkender hek, zelfs tussen 2 belangrijke VN leden, India en Pakistan.
* Ja hoor, al weer een in Europa!
In het land van meneer Solana en zwarte Piet.
Spanje heeft al jaren een zwaar bewaakt prikkeldraad hek in Ceuta, het grensgebied met Marokko, om illegale arbeiders (zonder bommen) buiten Spanje te houden.

Dat zijn allemaal hekken die geplaatst zijn op (in prinicpe) onbetwist eigen grondgebied.

Het mogen plaatsen van een hekken op bezet gebied is het enige dat ter discussie staat, niet het mogen plaatsen van een hek.

Ik denk dat ik zelf daarom voor optie c kies.

Overigens denk ik ook niet dat het plaatsen van een muur een oplossing voor he conflict is, maar een helaas noodzakelijke bescherming voor de inwoners van Israel. Ik denk alleen dat het plaatsen van die muur tussen Palestijnse nederzettingen politiek en diplomatiek onverstandig is omdat het de frustratie van de Palestijnen onnodig verergert. Onnodig, omdat een muur op de grens net zo goed (of zelfs beter!) werkt dan een muur in het vreemde land.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 25 feb 2004 14:37

A,B

Is er eigenlijk wel Palestijns gebied? De Palestijnen hebben in 1947 gebied toegewezen gekregen, maar dit toen niet geaccepteerd omdat ze zonodig heel Palestina wilden hebben. Pas in 1988 werd resolutie 181 door de Palestijnen geaccepteerd en eisten ze ineens ook land op. Vraag is of Israel nu nog een Palestijnse staat moet accepteren.
Het is een heel ingewikkelde kwestie met allerlei haken en ogen. Ik vind dat Israel de muur mag bouwen. Daarbij mogen ze wat mij betreft zelf de grens vaststellen.

Bronnetje http://www.cidi.nl/isnbr/1998/hoofd4-1598.html
(Ik begrijp dat dit een wat gekleurde bron is, maar volgens mij zijn alle bronnen in dit conflict gekleurd behalve de resoluties zelf)
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

caprice

Berichtdoor caprice » 25 feb 2004 18:21

Christenen voor Israel?

Nee, deputaatschap voor Israël, uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten. :wink:

Centrifugist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Centrifugist » 25 feb 2004 20:03

floefloe schreef:Is er eigenlijk wel Palestijns gebied? De Palestijnen hebben in 1947 gebied toegewezen gekregen, maar dit toen niet geaccepteerd omdat ze zonodig heel Palestina wilden hebben. Pas in 1988 werd resolutie 181 door de Palestijnen geaccepteerd en eisten ze ineens ook land op. Vraag is of Israel nu nog een Palestijnse staat moet accepteren.
Het is een heel ingewikkelde kwestie met allerlei haken en ogen. Ik vind dat Israel de muur mag bouwen. Daarbij mogen ze wat mij betreft zelf de grens vaststellen.

Helemaal mee eens.
De palestijnen hebben verschillende kansen gehad om vrede te bewerkstelligen maar iedere keer verpesten ze het zelf.
Als je ze waarschijnlijk een eigen gebied geeft gaan ze nog door met de aanslagen want volgens hun visie moeten alle joden uitgeroeid worden.
de klompn mai anholn

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 26 feb 2004 10:42

dat klopt,
maar Israel heeft beschikking over het water.
Ik las ergens dat ze veel te weinig aan de palestijnen gaven.
klopt dat?

en ze hebben genoeg kansen gehad om te stoppen.
Israel is vaak genoeg gestopt met wraakacties maar er bleven nieuwe aanslagen komen.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 26 feb 2004 12:09

Sabra schreef:b,

Ik vind het een legitieme manier om je burgers te beschermen tegen terroristen.

Er worden in mijn ogen twee zaken verkeerd uitgelegd. Er wordt zovaak aangehaald in de media en ook door mensen dat het niet mag omdat anders Palestijnen niet meer naar hun werk kunnen etc. Waarom moet Israël vreemde burgers in hun land toelaten en dan vaak nog mensen die vijandig zijn tegen Israël zelf. Men verwardt hier mijns inziens de plicht van Arafat en zijn kliek om werk te creëren voor de mensen met de gunst die Israël verleent aan Palestijnen om in Israël te werken.
Joden zijn ook nergens welkom. Met mijn stempels van Israël in mijn paspoort kom ik nu ook al zo'n 25 landen niet meer in.
Het tweede wat natuurlijk wordt aangehaald, is de Berlijnse Muur. Die heeft ook niet gewerkt. Men vergeet echter dat het in Duitsland ging om van oorpsprong hetzelfde volk, in Israël is geen sprake van één volk, maar van twee.

...
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 feb 2004 12:39

Ik ga voor optie e, namelijk uitvoering van de VN resolutie 242. Als men tussentijds een muur noodzakelijk acht dan in ieder geval op eigen grondgebied (conform de in 1967 vastgestelde grenzen).

Sabra:
Er worden in mijn ogen twee zaken verkeerd uitgelegd. Er wordt zovaak aangehaald in de media en ook door mensen dat het niet mag omdat anders Palestijnen niet meer naar hun werk kunnen etc. Waarom moet Israël vreemde burgers in hun land toelaten en dan vaak nog mensen die vijandig zijn tegen Israël zelf.

Wie legt hier nou zaken verkeerd uit? Allereerst gaat het niet alleen om mensen die in Israël werken. De bewegingsvrijheid van alle Palestijnen wordt beïnvloed inclusief b.v. mensen die voor een noodgeval naar het ziekenhuis moeten of mensen die hun eigen grond elders willen bewerken. De manier waarop Israël hiermee omgaat is een schending van internationale verdragen (Geneefse conventie).

Sabra:

Dat is een ernstige zaak maar is dat voldoende om kwaad dan maar met kwaad te gaan vergelden?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 feb 2004 18:05

Klaas schreef:
Wie legt hier nou zaken verkeerd uit? Allereerst gaat het niet alleen om mensen die in Israël werken. De bewegingsvrijheid van alle Palestijnen wordt beïnvloed inclusief b.v. mensen die voor een noodgeval naar het ziekenhuis moeten of mensen die hun eigen grond elders willen bewerken. De manier waarop Israël hiermee omgaat is een schending van internationale verdragen (Geneefse conventie).

Mogelijk worden enkele Palestijnen van hun grond afgesneden omdat de muur gedeeltelijk op hun grondgebied gebouwd is. Dat is zeker geen goede zaak.

Wat betreft de bewegingsvrijheid, ik zie niet in welke beweginsvrijheid? En de ziekenhuizen, die zijn betaald en gebouwd door Israël, waarom zouden de Palestijnen hier nog gebruik van moeten kunnen maken? Dat doen ze nu al en de rekeningen weigeren ze stelselmatig te betalen.
Laat ze hun eigen ziekenhuizen en andere faciliteiten bouwen.

Net als ik vorige discussies haal jij weer de Geneefse Conventie erbij, en legt deze eenzijdig uit zodat alleen Israël verplichtingen zouden moeten worden opgelegd. Volgens mij is terreur tegen burgers, ook tegen de Geneefse Conventie en een ergere schending daarvan dan mensen ontzeggen van toegang tot jouw land en daarmee het ontzeggen van mogelijk gebruik van faciliteiten.

Dat is een ernstige zaak maar is dat voldoende om kwaad dan maar met kwaad te gaan vergelden?

Jij hebt altijd maar weer commentaar op Israël en verplicht hen bijna allerlei zaken zomaar toe te geven. Deze eenzijdige belichting van de zaak is tekenend voor Europa, wel dingen eisen van Israël, maar de Palestijnen ongemoeid laten wat dit betreft.

Terug naar “Archief”