engelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

engelen

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 feb 2004 16:12

Wie van jullie heeft er wel eens een engel gezien in zijn/haar leven?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 feb 2004 16:32

Nee, ik meer het serieus.
Ik denk dat ik wel een ervaring met engelen heb gehad. Laatst.
Ik heb een gospelduo en wij hadden een tijdje terug een moeilijk optreden. De eerste 4 nummers of zo, leek het net of een koor met ons meezong, een heel mooi koor, wat volgens mij engelen waren. Net of ze mij opgang wilden helpen, en het optreden ging echt supergoed!
Daarna waren ze helemaal weg!
Echt een hele rare ervaring, als ik het zelf niet had meegemaakt, zou ik er scepties tegenover staan.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 feb 2004 17:22

nee nooit gehad maria,

Maar zeker een mooie ervaring, of het nou een engel was of iets anders. Het was iig van God, dus reden om hem te danken.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 feb 2004 17:28

hijwel schreef:nee nooit gehad maria,

Maar zeker een mooie ervaring, of het nou een engel was of iets anders. Het was iig van God, dus reden om hem te danken.

Ja, idd. In de bijbel wordt ook gesproken over engelen, en ik vraag me echt af of er mensen zijn die engelen hebben gezien. Ik ken 1 vrouw die eens een engel heeft gezien, verder niemand.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 feb 2004 18:10

Mariamagdalena schreef:
hijwel schreef:nee nooit gehad maria,

Maar zeker een mooie ervaring, of het nou een engel was of iets anders. Het was iig van God, dus reden om hem te danken.

Ja, idd. In de bijbel wordt ook gesproken over engelen, en ik vraag me echt af of er mensen zijn die engelen hebben gezien. Ik ken 1 vrouw die eens een engel heeft gezien, verder niemand.

Nee, God werkt op veel verschillende manieren. En als hij het nodig vindt dan stuurt hij ze. In de bijbel wordt volgens mij nooit gevraagd of God een engel wil zenden.

Dus ik denk niet direct dat wij ons daar mee bezig moeten houden, wel mogen we hele grote dingen verwachten van God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gebruikersavatar
BertV
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 feb 2004 21:27
Locatie: noord westen

Berichtdoor BertV » 19 feb 2004 19:05

Lees eens Matt 18 over engelen, woorden uit Jezus mond. Jezus heeft de kinderen lief en wijst ons erop dat wij hen niet tot zonden moeten verleiden,....want hun engelen zien in de hemel voortdurend het aangezicht van zijn Vader.
Zo denken de RK'n dat elk mens een hem begeleidende engel heeft, die het gehele leven hem volgt en leidt.
In Hand. 12, waar de bevrijde Petrus aan de deur stond te kloppen en wat zei men; het is zijn engel.
En dan; Want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen, op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.
Ik denk dat wij in ons leven meer met engelen te maken hebben dan wij vermoeden.

Vr.gr. BertV
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 feb 2004 21:54

BertV schreef:Lees eens Matt 18 over engelen, woorden uit Jezus mond. Jezus heeft de kinderen lief en wijst ons erop dat wij hen niet tot zonden moeten verleiden,....want hun engelen zien in de hemel voortdurend het aangezicht van zijn Vader.
Zo denken de RK'n dat elk mens een hem begeleidende engel heeft, die het gehele leven hem volgt en leidt.
In Hand. 12, waar de bevrijde Petrus aan de deur stond te kloppen en wat zei men; het is zijn engel.
En dan; Want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen, op de handen zullen zij u dragen, opdat gij uw voet niet aan een steen stoot.
Ik denk dat wij in ons leven meer met engelen te maken hebben dan wij vermoeden.

Vr.gr. BertV

Oke, dat geloof ik.
Maar ik heb het meer over zichtbare engelen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2004 08:02

psalm 91:11want Hij zal aangaande u zijn engelen gebieden, dat zij u behoeden op al uw wegen;

Er zijn dus altijd engelen om ons heen. Maar gezien heb ik ze niet. Geloof ook niet dat we dat hoeven te zien.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor
Berichten: 1763
Lid geworden op: 27 okt 2003 11:04

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 feb 2004 09:19

Waar het mij om gaat, zijn ervaringen van mensen die ze wel gezien hebben............. of gevoeld of gehoord

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 12:08

bloempie19 schreef:Mijn opa zegt dat het Jezus was die hem aanraakte. Ik mag en kan daar niet over oordelen, maar ik ga er meer van uit dat het een engel is geweest. Maar hoe het ook is, het is in elk geval een groot wonder! :D

Tja, hoe kan hij nou zo snel zien of het Jezus is of een engel, hij zal geen naambordje opgehad hebben... :?

Mariamagdalena schreef:Ja, idd. In de bijbel wordt ook gesproken over engelen, en ik vraag me echt af of er mensen zijn die engelen hebben gezien. Ik ken 1 vrouw die eens een engel heeft gezien, verder niemand.

Eerst vraag je het je af, en daarna zeg je dat je zelf zo'n vrouw kent... :?:

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2004 14:02

Wie zegt dat het een engel was? Wie kontroleerd er dat het ook echt zo is.
Volgens mij verschijnen er tegenwordig geen engelen meer aan de mensen. In vroegere tijd waren het echt boodschappers van God die aan de mensen verschenen. Maar dat is nu niet meer nodig. We kunnen allemaal in de Bijbel lezen wat Hij tot ons te zeggen heeft.
Dus dat mensen engelen gezien zouden hebben zou ik op zich al niet geloven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 14:06

joepie schreef:Wie zegt dat het een engel was? Wie kontroleerd er dat het ook echt zo is.
Volgens mij verschijnen er tegenwordig geen engelen meer aan de mensen. In vroegere tijd waren het echt boodschappers van God die aan de mensen verschenen. Maar dat is nu niet meer nodig. We kunnen allemaal in de Bijbel lezen wat Hij tot ons te zeggen heeft.
Dus dat mensen engelen gezien zouden hebben zou ik op zich al niet geloven.


Onzin. In de tijd van de bijbel hadden ze toch ook al gedeelten van de huidige bijbel. Ik zie geen enkele reden om te geloven dat er nu nooit meer engelen door mensen gezien worden. (Vgl. de bekende angel-story van ds. Smytegelt)

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2004 14:13

Ken ik niet!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 14:18

Ow, die heb ik al meerder malen gehoord op catechesatie enzo...

In ieder geval, er was eens een bekende dominee uit zeeland en die heette Smuytegelt.
Op een avond werd er op z'n deur geklopt en gezegd dat er bij een bepaald gemeentelid een sterfgeval was. Dus hij snel erheen, maar toen hij daar kwam was er niks aan de hand. Beetje vreemd, maar ja, terug naar bed maar weer.
Jaren later wordt hij bij een sterfbed van een man geroepen en die vertelt hem dat hij met een makker een keer de dominee had willen vermoorden, maar dat uiteindelijk niet gedurft had, omdat er 2 (blinkende dacht ik, in ieder geval enorm sterke en brede :wink: ) kerels naast de dominee liepen.
De dominee wist daar niks van, die had alleen maar die twee mannen zien staan op een bruggetje, wist niet wat ze van plan waren en zag al helemaal niks van 'de engelenwacht van ds. smytegelt' zoals die later de boeken in zou gaan.


Duss...

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2004 14:20

Mooi verhaal maar dat hoef ik niet te geloven toch? Want wie is er bij geweest? Dus hoe controleer je dat het waar is?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten